Äter för snabbt?
Hejsan!
Sökt runt lite här på sajten men inte hittat någon liknande tråd.. mitt problem är att mina Mesar äter på tok för snabbt.. de vräker i sig, de äter som hästar!
Sedan spyr de väl här och där.. inte så kul.
Kan man göra något för att motverka att de häver i sig maten? Lägga något i maten? Eller liknande..?
MVH Anna

Min ena tjej spyr av all torrmat förutom Orien och Bilanx! Tror att vissa sorter sväller i magen, och att de har en form som gör att de äter för stora tuggor. Vi har prövat rc´s speciella siamesfoder, men det var inte bättre än deras vanliga! Barf går också bra….
Är det torr foder så häll ut på en bricka så kan de inte hetsäta.
Det skal finnes en type labirynt kattematskål gjennom RC. Da må kattene lære å spise sent. Om dem selges eller gies bort på enkelte dyrebutikker eller dyrekliniker….tror dem kan fåes der. Jeg kjenner mange som har fått bukt problemer med matsluking da.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
#3 Ja den har vi prøvd
Veldig fin men desverre så vanskelig å vaske opp. Har man oppvaskmaskin funker den sikkert fint.Men jeg har bare Knutemannen jeg.
Ellers så er tørrfor på en tallerken en veldig god idé.Da er de tvunget til å spise mye saktere. Har også et par slike storslukere jeg også og spesiellt RC Kitten kastet de alltid opp av.Så den har vi kuttet helt ut.
Royal Canin Sensible fungerer veldig fint her 
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Ger du torrfoder, försök sprida ut det så mycket som möjligt, om du inte har något emot det så kasta gärna ut det på golvet. Till hästar som äter för fört brukar man lägga ner en sten i krubban, du kanske kan lägga en liten sten i matskålen så de liksom måste äta runt den.
Ger du blötfoder får du försöka klicka ut små klickar i flera skålar och ställa lite överallt så de inte kan äta allt på en gång, eller försöka smeta ut det så mycket som möjligt på en skärbräda eller bricka.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~