Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 1346 ggr
annie-ess
0

Äter för snabbt?

Hejsan!

Sökt runt lite här på sajten men inte hittat någon liknande tråd.. mitt problem är att mina Mesar äter på tok för snabbt.. de vräker i sig, de äter som hästar!
Sedan spyr de väl här och där.. inte så kul.

Kan man göra något för att motverka att de häver i sig maten? Lägga något i maten? Eller liknande..?

MVH Anna

MalinL
0

Vad äter de? Har de fri tillgågn till mat?

Liljekatten
0

Min hona kräktes mycket förrut. Då fick hon Royal canin kitten och sensible som är ganska små bitar. Sedan vann jag en 4kg påse med RC Oral som jag gav dem och det funkade jättebra. Det är så stora bitar att hon MÅSTE tugga på dem och därför tar det längre tid för henne att äta. Nu kör jag med RC Siamese som också är ganska stora bitar och hon kräks aldrig.

Vad ger du dina katter för mat? Kanske du har samma problem som jag.

Ett annat knep är att lägga ut torrfodret på en stor bricka. Då kan de inte skyffla in maten i munnen utan måste plocka upp bit för bit vilket också tar mycket längre tid.

MalinL
0

Jag tycker att de brukar kräkas minder om man ger dem blötmat, ofta när de kräks gör de det efter att för snabbt ha ätit torrfoder som sväller i magen. Jag låter mina ha fri tillgång på torrfoder så att de kan äta när de vill och undviker hetsätning samt att de får en stor portion blötmat morgon och kväll.