Siames iFokus

Siames

Etiketttillsalu
Läst 3925 ggr
Liilu
0

Foxy and Maude Kattungar!

Maude och fox har fått fyra vackra kattungar för två veckor sedan. De är alla oriental och de mår bra. alla har underbara färger - biggles - har stulit mitt hjärta! Förhoppningsvis så kommer dessa inte att se ut som grodor utan jag tror till och med att en del av dem ser väldigt lovande ut!

Liilu
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Biggles - cream boy

Liilu
0

Lavender - Lilac spotty girl

Liilu
0

Kafka - Lilac classic tabby

Liilu
0

Athos - a big spotty boy, lilac possibly caramel

Juliette-
0

Gud så fina.. Kafka Kyss sen älskar jag cremebullar.. så fina dom är

Fielie
0

håller verkligen med om att de är fina, allihop

[hakkapelitta]
0

Oooh adorable och supersöta! Biggles och Kafka ser mycket lovande ut, jag gillar deras ansikten. Små kattungar som har den looken kommer bli fina katter som stora :)

Nonimonos
0

Grattis! Biggles och Kafka Tilltalade mig, mest då Kafka pågrund av färgen.

Siameshona
0

Grattis! Söta underverk!

kalindas
0

Supersöta!KyssKyss

En fråga…
Hur fungerar det med apricos och caramel i Sverak? Färgen är ju inte godkänd där som i t.ex. WCF.
Får man avelsgodkänna en katt trots att färgen inte finns?Obestämd

Vad blir kattungarna reggade som i stamtavlan? Lila eller lilabaserad caramel?

/Elisa

batcat
0

Vilka jättesöta ungar! Jag har en avkomma av Foxy (min stora Morrison) och jag verkligen älskar honom och hans temperament, färg - allt. Skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa en till kattunge efter samma far! Oavsett godkända färger eller inte Kyss

kalindas
0

Färgerna är fullt godkända i WCF..Flört

/Elisa

batcat
0

#12 WFC som är… ???

Allvarligt talat har jag faktiskt hållt koll på kullar efter Foxy just pga att jag gärna vill ha en till kisse med Morrisons kvalitéer - stor härlig panterlik knäkatt.

namsooks
0

oh, så underbara! Kafka va såååå fiiin! Grattis!

kalindas
0

Gamla IDP har numer blivit medlemmar i WCF http://www.wcf-online.de/en/index.html ett stort förbund som finns över hela världen och är anslutet till WCC.
Så IDP som ord finns inte längre…Glad

(Sorry lite OT)

/Elisa

[hakkapelitta]
0

Du kan avla på caramel/apricot inom Sverak med avelsgodkännande på katten först. Detsamma gäller alla avkommor med dm i stamtavlan. Avelsgodkännande = Excellentbedömning i vuxen klass.

kalindas
0

Ok, då fick jag svaret! Glad
Trodde att eftersom det inte var en godkänd färg. Så fick de inte avelsgodkännas heller. Men då får de en vanlig RX stamtavla då?

/Elisa

Hanna-B
0

Åh Kafka! Kyss Dessa måste vi få se många bilder på!

Blatabby
0

ÄNTLIGEN LILA!!!!!! Allihop ser fantastisk fina ut. Men precis som ni andra så tycker jag att Kafka och Biggles är något alldeles extra. Grattis till en jättefin kull. Ska bli väldigt spännande att få följa dem här i forumet.

[hakkapelitta]
0

#17 Ja.

Liilu
0

Jag skriver utan hjälp fråm min man - jag hoppas att alla förstå!

Tack så mycket för alla trevlig kommentarer! Min första kull att ser inte ut som grodor från den har linje!

#17 ja, det är rätt - Lumai (Maudes mor) är registerad med Sverak och hon är caramel. Jag kan inte vinn någonting från en utställning, men hon kan har kattunger. Alla att har caramel/apricot i stamtavla (inklusive av Foxy) har en RX stamtavla. Jag vet inte för hur många generationer? För de att är inte caramel/apricot, en RX stamtavla mena ingenting speciellt, bara att de behöver "excellent" från en utställning innan de har kattungar.

Kanske lilla Biggles är apricot men jag måste vänta lite och se hur honoms färg se ut senare och samma med Athos. Jag ska vänte lita och kanske jag ska hålla Kafka för min själv!

#11 Trevlig att hora från en mini Foxy ägare eller slav! Foxy har en underbar temperament - han ar som en "floppy doll"! Alla av hans kattanger att jag föder har samma temperament. De är inte samma som alla andra kattungar jag har fött upp från annan katter.

(I really hope this makes sense!)

kalindas
0

Förstår jättebra..Glad
Tack för svaret.

/Elisa

Liilu
0

I forgot to say that the caramels are registered as the colour they are based on and then caramel e.g. Lumai = lilac based caramel.

MalinL
0

Jättefina ungar!

kattguld
0

Lovely lovely kittens! Really liked Kafkas expression. And lilac + classic tabby too, can it get any better….?

batcat
0

#21 Ja, Morrison är verkligen speciell! Och grejen är att jag inte vet om rasen ska vara så, eller om han är annorlunda, för min andra oriental är mer "kattig" än Morrison. Och båda har ju sin charm, men jag har tänkt att om jag köper en tredje katt, så ska det bli en med Morrisons temperament (fast just nu pendlar jag mellan en till katt eller en hund istället, så beslutet kommer att dröja).

Och "mini-Foxy" skulle jag nog inte kalla honom, han är 5.5 kg nu och en riktig stadig bit (1 år nu!)! Jag tror inte han är färdigväxt ännu, för han har så kraftiga ben och tassar, det känns som att han kommer bli ännu större.

Sorry, OT

Liilu
0

Aww lovely to hear (Foxy is just as huge!)

My husband just told me that hora might have been the wrong word haha!

[hakkapelitta]
0

And also, dilute modifier-gene is not available on cats that are born 'only' ordinary diluted. (Due to DNA-tests)

A blue/lilac/cream cat is just blue/lilac/cream and cannot carry the dilute modifier gene, and therefore "destroy" for other breeders that doesn't want caramel or apricot to occur in their lines. That cat is just it's colour and doesn't carry the dm-gene further on.

It'll get a RX-pedigree until no visible dm cat exists in the pedigree (approximatly 4-5 generations depending)

Phew, probably my english is a bit rusty but still, I think I managed to explain rather nicely?

Liilu
0

#28 Yes that is right and your english was great! - however, there have been some clear cases where a diluted cat has carried the dilute modifier gene contrary to the idea that the presence of it changes blue, lilac and fawn into caramel and cream to apricot. i.e. a blue cat, from a caramel mum has produced a caramel kitten. There is one example of it here and I have seen others also:

http://www.harislau.co.uk/articlesfs.htm

Maude is blue from Lumai caramel and little Athos is certainly looking a different colour to the two lilac girls.  Perhaps the presence of DM doesn't always modify the dilute colours.

[hakkapelitta]
0

I have an answer to that too ;)
The dilute modifier-gene doesn't work like the regular dilute-gene, it needs only one dm-gene to penetrate for the offspring to be dm.
Like if you mate a blue cat(no dm) to a black cat.
It's the black cat that carries dilute modifier-gene (and for it to penetrate it has to carry dilute too of course). The blue cat gives the dilute, and the dilute modifier only "modifies" some of the offspring coloring, not necessarily all of them. So you'll only need one dm-gene, but it's a incomplete recessive gene, that's the reason you'll only need one individual carrying the dm (or a dm-cat) for it to penetrate.

Liilu
0

Yes, an incomplete recessive. I wished I could have put it so eloquently!

hecajon
0

Jättefina och ursöta bebisar du har där hemmaKyss

MijmuPix
0

Lovely! Kyss

Liilu
0

I couldn't resist and I had to update the pictures!

Liilu
0

Athos - cooking up some evil plan and laughing away to himself.

Liilu
0

Little Lavender

Liilu
0

Athos again - a.k.a. The Fuzz

Liilu
0

Mr Bigglesworth

Liilu
0

Little Kafka

MalinL
0

Kyss

kalindas
0

KyssKyss

/Elisa

origirl
0

They are the cutest Kyss

alltidsiames
0

adKyssrable

tuska
0

Mr Bigglesworth blir något alldeles extra  jag tror på den killen.

Siameshona
0

Oj va fina. Och Athos- helskön:)

SacredSouls
0

Så fine de er Kyss

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Zandrinos
0

Så sötaKyssGlad

Busarna
0

Athos cooking up some evil plan - made picture of the year for me Skrattande Congratulations on your fantastic kittens!

Liilu
0

Glad you like the evil yet very adorable (and not really very evil) Athos : o )

Have a few updated photos of the little pretties!

This is Kafka

Liilu
0

Biggles

Liilu
0

Biggles showing off with his silly tongue

Liilu
0

Lavender

Liilu
0

Athos telling me that biggles won't take his evil plan seriously

kalindas
0

Biggles!…Kyss

/Elisa

SacredSouls
0

Kyss They are so lovely.

MissMaven
0

Underbara! Kyss

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Fielie
0

vilka härliga kattungar

Emenna
0

They are adorable! I love Lavender Kyss

Liilu
0

Thank you! Nice to hear - I am so pleased with this litter - It is so nice to have these kittens from the tabby lines in England - even though the type of Lumai (mormor) is like a frog, I think I am really starting to get somewhere with this line now. I just need a bigger house now!

Busarna
0

Wonderful!Kyss

SacredSouls
0

I think its time for some new pictures of the little ones Kyss

Liilu
0

Eee ok then - can't resist an opportunity to put pictures up!

Athos (the fuzz)

Liilu
0

Athos looking very pleased that his plan to take over the world is going well (or at least his plan to blame it on innocent looking kafka behind him).

Liilu
0

The Foxy Profile

Liilu
0

Biggles - taking it easy

Liilu
0

Lavender …

Liilu
0

Yosh wanting in on Kafkas photoshoot

Liilu
0

Yosh and an annoying Kafka. Kafka and a rude Yosh stealing the limelight.

Liilu
0

Kafka - stomped on ..

kalindas
0

Kyss

/Elisa

AmandaWvW
0

naaw! absolutely adorable.

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

SacredSouls
0

They are so lovely all of them. Kyss

And the text to the pictures are so funny.