Norska tråden!
Visst är det jättekul, att vi har så många norska medlemmar på vårt forum! Ni bidrar stort till trevnaden här inne!
Jag vet att en del av er, tycker det är svårt med norskan och hoppar över de norska trådarna. Norskorna i sin tur, tycker långa svenska trådar är besvärliga.
Inte så smart, ni missar massor av roliga och intressanta inlägg! Om du bara öppnar ditt sinne och anstränger dig lite, så ska du se, att norskan är det enklaste av våra nordiska grannspråk. Nu går jag över till norska…
Jeg tenkte at denne tråd skulle vaere en övelsetråd! Her er kun tillatt å snakke norsk! Til din hjelp har du et norsk-svensk leksikon og lenken finner du nedenfor.
Kom igjen og pröv! Jeg kan ikke norsk, jeg! Jeg bruker Tradusa!
Et tips er å ha to websider oppe samtidig og slå opp hver ord. Det dveler ikke lenge för du husker hvordan orden staves! Emne for tråden er: Hur feirer du påske? Får kattene dine noe ekstra godt på tallerkene sine?
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Her blir det vel å være hjemme i påsken. Om alt går etter planen så kan hende her er kattunger, men ikke noe sikkert ennå. Ellers så spiser vi vel lam i påsken nesten det samme som vi bruker til julemiddag.
Er det fint vær og ikke snø så kan hende det blir en tur uti hagen å rydde litt. Ja faktisk i dag såg jeg mine første snøklokker ig spirer av påskeliljer dem er ikke plantet i noe blomsterbedd men er på friland. Er det varmt å godt i påsken så finner jeg vel en lun plass å sitte å sole meg og tar mede en god bok.
Höres ut som en deilig måte og feire påske på! Har jeg skrivet rett nå, kan ni engang gjette at jeg er svensk?!
Er det ikke noen annen som våger da???

Jeg ikke snakke norsk
Kjempe bra, Zandrinos! Du viser i hvertfall din gode vilje! Visst kan du!
Line, hvor er du? Du må rette i tråden!!! 
Jeg synes dette var otroligt gøy :P
Vi spiser sill och egg, puserna får litt kalkon 
Nu gjer jag opp. Haha
#6 Men dette der var jo supert!!! Jeg trodde at det var en norsk som skrev, ende inntil jeg såg avataren din, Hakkapelitta!
Hva sytten er ni, godt folk? Sitter dere og spiser middag eller seer dere på TV? Er jeg helt alene inne her? Her er jo dödt som i graven…
For å gi litt tips, kan jeg fortelle at man alltid setter å- foran infinitiv, feks hva Nilla skrev her:" kun tillatt at snakke norsk!" Her skulle det stått, kun tillatt å snakke norsk…
De fleste som skal lære seg norsk, sliter med forskjeller på å -og, ja, elevene i barneskolen jobber også hardt med å lære seg forskjeller, og moen lærer det aldri. Ordet og binder sammen setninger eller settes inn i setninger der man har flere infinitiv etter hverandre, feks, Jeg kan stå og gå.
Siden du spør etter rettelse, Nilla, i Norge sier vi dere istedetfor ni.
Takk, Wikrita! Endelig en norsk som kan rette oss, vi gjör så godt vi kan her inne! 
#6 Hvorfra fikk du norsk ö? Jeg mangler det på min datamaskin…

Nytt forsök
Jeg er född i Finland, så vi spiser memma. Det spiser vi med flöte og sukker.

( håper alle sover )
"10 ø'en ligger til høyre for æ'en på tastaturet mitt….Hvordan du kan sette over tastaturet til andre språk, husker jeg ingenting av.
Det norske alfabettastaturet ser slik ut:
qwertyuiopå
asdfghjkløæ
zxcvbnm,.
Mange nordmenn klarer heller ikke forskjellen på bestemt eller ubestemt form, når det gjelder ordet de-dem.¨
Mange skriver "dem er…" mens på korrekt norsk heter det "de er.." De er bestemt form flertall, mens dem er ubestemt flertall. Om man skriver om feks mailer man har fått, kan man si, jeg skal se gjennom dem. Mens om man skriver om flere bestemte katter eller mennesker, skal man henvise til "de".
#10 Copy paste generatjon!
#5 Haha kjempebra initiativ.Er her nå 
Synes alle er kjempeflinke jeg.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Jeg føler at jeg leser svensk kjempebra. Blir bare litt klurrete i hodet om jeg skal lese veldig lange tekster på nettet og spesiellt om de er på et annet språk og tettskrevet. Jeg liker faktisk svensk mye bedre enn norsk, setningsoppbyggingen er mye likere den engelske og siden engelsk er morsmålet mitt trenger jeg ikke å tenke på hvor jeg skal legge trykk i setningen etc. Jeg leser derimot alt (både norsk og svensk) her inne i samme dårlig norsk-svensk hybrid. Jeg legger faktisk ikke merke til når noen skriver norsk. Jeg er faktisk blitt så språkforvirret av å jobbe med en svenske, lese stort sett bare svensk på nettet og bare engelske bøker, men snakker norsk til daglig. Jeg snakker en flott blanding av svorsk som det så fint heter med litt engelsk settningsoppbygging. Og med en gang jeg skal snakke om dyr så slår jeg alltid over til litt svensk og sier beteende istedet for oppførsel og sånt (haha)
Det er forøvrig veldig mange nordmenn som utrykker seg og skriver helt grusomt. De følger få gramatiske regler og har dårlig rettskrivning. Dessverre.

Jo. Glemte å si hva jeg gjør i påsken. Jeg gjør fint lite, men har påskeliljer i snitt og kanskje et påskeegg til samboeren (så lenge han deler
) Men denne påsken skal jeg bare jobbe med fordypningsoppgaven min = eksamen ca.
#6 Ditt forsøk var jo utrolig bra da Jenny. Jeg er dypt imponert.

Noen svensker er jo kjempeflinke til å forstå norsk, og lar seg tilsynelatende ikke skremme av norsk heller - hverken skriftlig eller muntlig, Mens andre skjønner ikke det enkleste….. Er vel med dette sånn som så mange andre ting i livet - litt vilje og masse øvelse, så blir man mester! Jeg har ingen problemer med de svenske trådene og heller ikke med de to internettkursene jeg har tatt - på svensk.
Påsken er ingen spesiell høytid for oss, det betyr kun ferie og avslapping hjemme med litt ekstra god mat enkelte dager, litt mer godteri, brettspill og masse film! Da koser vi oss, alle 4
läser gärna de norska trådarna lika mycket som andra inlägg. I bland är de ord man inte förstår, men medd tiden så brukar det lösa sig och man fattar vad det hela handlar om. Skulle gärna vilja lära mig mer Norksa. Är inte varm i kläderna för att skriva på Norsk da.
#18 Jeg snakker helt enkel for mye norsk med opprettere i Norge og sån, men jeg har alltid hatt bittelitt lett for å läre nye språk da 
Ich spreche kein bitte Deutsch sehr gut, aber Ich haben nicht sprechen die Deutsche in keine ahre 
#20 Aj aj, her snakker vi bare norsk! ;-)
#21 Jeg er imponert, Hakkapelitta! :-D

Jeg synes dere fra Norge må snakke svensk her inne da!!
Vi firar påsk med påskägg,fika i sommarstugan och pussar på katterna
Vi brukar även att leta efter smultron som vi inte finnar sidan det er påsk och inte sommar.
Jaha.. denna långa sättning var det inte mycket mening bakom 
#23 Ja, men det var en kjempebra idé!!!
#24 " Vi brukar även att leta efter smultron som vi inte finner eftersom det är påsk och inte sommar. " Morro å se dere snakke svensk, wow! 
Jukse litt og bruke Google til å oversette. 
/Elisa
Ikke fuske, Kalindas! 
Hvorfor ikke? Det blir så mye lettere da.
Kan ikke norsk. 
/Elisa
#25 Aha.. Tack
nästan rätt.
Da jeg gjorde mitt masse fine poeng hvis jeg skriver i alle tråder. Vil du vite hva som gir best score. Skrive eller laste opp bilder.
Javisst er jeg plutselig veldig godt i det norske språket.
(fast den översta meningen är väl inte rätt?)
/Elisa
"mitt masse" ser lit skummelt ut va, Line? Det nytter ikke å ta snarveier, Kalindas, din sköyer! Da laerer du ikke noe i de hele tatt! 
#30 Nej
Jeg fikk mange poeng når jeg skrev i alle tråder.
Men jag ger inte upp och finner smultron och gröna grodor i massor ved min sommarstuga.Eftersom det er påsk och inte sommar er det ovanligt 
ved - vid
er - är
Nå er du riktig flink! 
To små fel.. johoo
Hahaha,underholdene tråd. Flinke alle sammen 
Jenny er snart utlært.Vi jabber nesten daglig på msn sammen,og det er ikke mye hun misforstår.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
#35 Snart kan jeg skryte enda mer mener du da? Ha ha!
Nei, det är bare noen få ord jeg trenger spørre betydningen for 
Ni må forklare fölgende ord for meg. De kan jo ikke vaere riktig? Dette her er norske ord tror vi svensker…
Alfakrull = @
Tuttekasse = BH
Guleböj = banan
Vi sier bh og banan.
Men ja det heter alfakrøll.
Svenskene kaller denne @ snabel a.
Jeg burde jo kunnet Svensk pga jeg kommer ikke langt fra grensen men flyttet derfra når jeg var lita jente. Så sorry jeg har glemt vert ord.
Snabel a var jo enda morsommere enn alfakrøll 
Ja ikke sant Line.

Putter opp denne jeg så er det jo bare å spørre i tråden om det er ord man ikke forstår 
Nilla : Hadde vi ikke en annen tråd som het noe slikt som: hva sier du?
Jeg finner den ikke.
Minns inte, Line. Minns knappt denna tråd. Bra initativ. Tur att någon av oss är klar i knoppen. 

Jeg er ikke flink på norsk så jeg får nog vare tyst 
Nej du er för godt van vid at jag svorkskar det till lite åt dej 
Det går ganske bra at forstå norske, men at skrive hver en annen sak, så jeg tok leksikon til hjelp.
Jag fattar oftast vad det betyder men det tar lite längre tid att räkna ut bara. Fast ibland blir jag så full i skratt, här om dagen skrev nån att en katt var artig, på svenska är det samma sak som "polite" på engelska. Det krävs inte mer för att sätta igång min fantasi :-)
Ja det blir litt feil innimellom. Slik som rar som betyr strange på norsk.
Jeg får som regel med meg det meste og synes det er lett og forstå svensk. Men det som kan være vanskelig er navnene på forskjellige dyr. De er så veldig annerledes.
#49 Jag hade lite kul åt din beskrivning av Boyan innan vi hämtade henne. Du skrev att hon var "en rolig katt som bara maler". På svenska blir det ju "en lugn katt som bara spinner", men när vi läser det så blir det (översatt till eng) "a funny cat that grinds". 
#50 Haha
Den var fin.Så langt unna sannheten var jo ikke det heller egentlig.
#51 Nej då, hon är verkligen en "funny girl". 
Jeg må vel vise meg mere flink nu da enn før