Siames iFokus

Siames

Etikettfoder
Läst 1721 ggr
BARFmycat
0

Fördelar med BARF

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

1. Kattens immunförsvar förstärks, då kroppens vita blodkroppar inte försöker angripa spannmålet och det tillagade köttet i kommersiellt foder och kan användas till nödvändigare ändamål.

Torr- och blötfoder innehåller tillagad mat som kattkroppen inte känner igen, och spannmål (sädesslag = vete, korn, havre, råg, majs, ris och hirs) som katten inte kan bryta ner.
När katten utfodras med tillagad mat har molekylstrukturen ändrats så mycket att kattkroppen inte känner igen den, och börjar angripa den som ett främmande patogent ämne. Det innebär att kattens immunsförsvar börjar angripa den tillagade maten för att hjälpa magen att bryta ner den. Kattens immunförsvar är således försvagat varje gång den tar hand om mat som den har ätit, och för katter med fri tillgång är det alltså nästan konstant nedsatt immunförsvar som gör katten mottagligare för sjukdomar. Spannmål passerar kattens matsmältningssystem i exakt samma form som de kom in, då katter inte kan bryta ner spannmål. Det irriterar dessutom tarmen på väg ut.

2. Volymen på bajset minskar, och bajset blir luktfritt.
Eftersom katten kan tillgodoge sig nästan allt när den utfodras med rått kött, behöver den inte bajsa lika ofta och lika mycket.

3. Katten får en fräsh andedräkt, och du kan glömma plack och tandsten.

När din katt gnager på ben så försvinner plack ifrån tänderna och förebygger därmed uppkomsten av tandsten, faktum är att om du ger din katt råa ben regelbundet så kommer du förmodligen inte behöva ta den till veterinären för att avlägsna tandsten något mer.
Det ger även din katt en fräsh andedräkt.

4. Pälsen blir finare, tätare och glansigare.
Med naturliga, icke syntetiskt framställda vitaminer och bra, färska fetter så kommer du märka stor skillnad på din katts päls när du börjar ge den rått kött.

5. Katten får stimulans bara av att äta maten, och blir därmed lyckligare katter.

Ben är även bra berikning för din katt, både kycklingben och många andra ben går att äta hela och kräver lite extra tid för din katt att krossa och få i sig i små bitar av, och kommer hålla katten sysselsatt mycket längre än det skulle ta för den att äta muskelkött utan ben.
Detta är perfekt för katter som är hungriga jämt och ständigt. Större köttben erbjuder nöje en hel dag, då det kräver bättre teknik för att lyckas gnaga av så mycket kött som möjligt, eftersom det inte går att äta hela benet.

6. Du vet exakt vad det är i maten du ger dina katter, faktum är, att maten du ger dina katter är god nog åt dig själv att äta.
Hur mycket av det som står på innehållsförteckningen på ditt torr eller blötfoder skulle du kunna tänka dig att äta? Varför skulle katten behöva göra det varje dag resten av sitt liv?

7. Du behöver inte ändra dieten om din katt blir dräktig eller gammal.

Rå mat innehåller allt din katt behöver, hela livet, i alla stadier.
Kommersiella foder gör mat för olika skeden i livet för att kunna spara så mycket pengar som möjligt genom att reducera så mycket kvalitativa produkter som det bara går, men bara precis så att det blir godkänt som foder.

8. Många underliggande sjukdomar som du kanske inte ens vet att din katt har, kan läka ut sig själva, utan att du ens kommer märka att de någonsin var där.
Dina besök hos veterinären kan därmed minska och bytet kommer då att betala tillbaka sigsjälvt.

9. Du kan själv välja om du vill ge din katt ekologiskt och/ eller närodlat kött, och därmed bidra positivt till vår klimatpåverkan.
Det finns inget ekologiskt BARF-foder på marknaden, så där har du all möjlighet att själv påverka ursprunget till din katts mat.

10. Födelsevikten är högre på ungar som föds av en kattmamma som äter BARF.

11. Modersmjölken är näringsrikare från en kattmamma som äter BARF, och ger därmed en stadigare och kraftigare tillväxt hos kattungarna.

12. Kullarna är större till antalet från katter som äter BARF.

Punkt 1, 7, 10, 11 & 12 är vetenskapligt bevisade av Dr. Francis M Pottenger Jr.
Han genomförde en studie på över 900 katter som pågick i drygt 10 år, där han bevisade fördelarna med utfodring av rått kött, och konsekvenserna med utfodring av tillagat kött.
Det är unik studie, och den enda studien som bedrivits på BARF.

Övriga punkter är mina och hundratals andra BARF:ares personliga observationer och konstateringar.

Mitt syfte är inte att tvinga eller skrämma någon till att byta foder åt sina katter. Jag vill hjälpa er genom att presentera fakta att förstå fördelarna med att ge BARF, då jag tror att många undrar vilka dessa kan tänkas vara, och varför man ska göra sig så stort besvär då den maten man hittils gett altid har fungerat "fint".

Alla ger i slutändan det som man känner fungerar bäst för sig själv och katten, och det kan ingen människa påverka. Jag kan bara öppna dörren, ni måste för egen maskin gå igenom den, eller välja att stänga den.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

BARFmycat
0

Nilla
0

MalinL, kan inte du lägga in den där länken till uppsatsen om kattens kost igen? Jag har letar, men hittar den inte. Den var på svenska, jag tryckte ut den direkt och hade som spännande kvällslektyr. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

MalinL
0
BARFmycat
0

Ah, Lisa Pierson.. Jag har faktiskt inte läst den där på svenska, det ska jag göra!