Tips på kattungemat?
Mina små är nu 4 veckor och har börjat smaka på lite annat än mammas mjölk. Hittills bara mjölkersättning blandat med några uppblötta RC babycat. Jag undrar om ni har några mer tips på "övergångsmat" och blötmat för kattungar? 
Vi pleier å gi svin kjøttdeig som vi blander ut i melkeerstatning. Skikkelig suppe i begynnelsen. Det pleier alltid være stor suksess her hos oss.
Når de er litt større så pleier jeg å putte inn litt oppbløtt babycat og så får de kokt kylling etterhvert.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Jag köper lamm & kalvfärs samt kokar vit fisk blandar ut med KMR välling, kattungarna äter detta med god aptit, det är även skonsamt mot magarna. Färsen portioneras och fryses först.
Jeg pleier å starte med bløtmat i mousse konsistens. Noen ganger blander jeg makrell i tomat med kaffifløte. Tørrforet bløter jeg aldri opp,det har ingen av mine ville spise.
Nåværende kull,begge kullene begynte å spise babycat rundt 4 ukers alder,og nå er dem 7 uker og altspisere. Gir dem mye kokt kylling og bløtmat på kveldstid.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
jag har gett köttfärs, kycklinghjärtan som jag hackat upp, samt blötfoder i sås som jag mosat.. till detta har jag även gjort ordning laktosfri välling som jag köpt i mataffären.. funkat jättebra.. Jag ställde in torr kattunge foder också så att de allt eftersom kunde testa sig fram..
från 8-9 veckors ålder gav jag kyckling klubbor.. jag klippte bort köttet och la det för sig och sedan la jag ned benen också och de gnagde på glatt :) Nu vid 13 veckors ålder äter de köttet direkt från kycklingklubban och det är härligt att se hur de kämpar på! (jag har ju då cornish, men tror nog denna invänjing funkar lika oavsett ras )
När jag börjar ge kattungar mat blir det oftast nötfärs eller Mjau blötmat som mosas fint. De har också tillgång till torrfoder RC babycat. Jag brukar också koka välling som är mycket uppskattat och den får de ända tills de flyttar. Här har du receptet på den:
MAIZENAVÄLLING
2 dl mjölk
1 msk maizenamjöl
1 tsk druvsocker, Dextropur
1 msk smör
1 äggula
Vispa ihop alla ingredienser utom äggula,
låt koka upp ordentligt.
Rör i äggula när vällingen svalnat.
Man kan använda lactosfri mjölk, då är det inte så viktigt att vällingen kokar.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#5 Vill också tipsa om denna hemmagjorda välling, brukar vara väldigt uppskattad hos bebisarna i övergångsskeendet från mammans mjölk, lite senare brukar jag blanda i lite uppblött torrfoder i denna också. Jag brukar göra vällingen lite tjockare i början för att enklare kunna dutta lite på munnen som stannar kvar så att de får lite smak på den först för att sen äta den själv, sen går det bara av farten
Sen brukar jag även ge Gourmet Gold mousse, ganska fet burkmat, köttfärs och kycklighjärta.
Mollys bebisar smaskar välling och torrfoder vid 4veckors ålder:

Tack så mycket för alla tips!
Alltid kul att höra lite hur andra gör och få lite nya uppslag.
#6 Härlig film!