Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 1131 ggr
Engkullen
0

Vad folk brukar fråga om

Hej alla Kat.4 älskare!

Jag har precis varit på utställning med en av våra siameser. Det är fantastiskt roligt med utställning på många sätt.

En positiv sak tycker jag är att intresserade kan komma dit och träffa en massa olika kattraser, kanske för första gången, och prata med kattägare som har erfarenhet av raserna.

Jag undrar nu när ni andra är på utställning, vilka frågor brukar folk ställa om era kat. 4 katter? Och vilken är kanske den vanligaste frågan ni får?

[lisme]
0

Det spørsmålet vi får oftest, er "Hvilken katt er det?" Ellers spør folk om alt fra helse til aktiviteter.

Millimina
0

"-Är de väldigt pratiga?" Brukar jag få som fråga

Engkullen
0

På utställningen sist kom en person fram till vår bur där Salle (vår stora sia) satt och pratade med mig. Personen berättade vilka positiva minnen det väckte från en siames som funnits i familjen för 30 år sedan. Det var väldigt roligt att höra.

Men ganska ofta är folk ganska negativa så snart de får reda på att man har siames. Fast de kanske aldrig ens har träffat en siames förut. Och var kommer det ifrån???

Juliette-
0

Vad är det där? HAHAHA

Missannas
0

#3 Jag håller med dig, många reagerar negativt då de får veta att jag har siameser, men många av dessa personer reagerade inte på samma sätt åt att jag även har en oriental! konstigt..

Den dummaste och mest otrevliga frågan jag har fått på en utställning var "ska de verkligen se ut sådär?"

Annars kommer det ju en hel del trevliga människor fram också, som gärna vill veta om det är sant att siameser apporterar leksaker eller om de pratar mycket osv.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Juliette-
0

Haha den har jag med hört.. Ska de verkligen se ut sådär.. vad är det där? Är det där en sån där nakenkatt?

[Melanie75]
0

Fått frågan om de verkligen ska se ut så där, får dom tillräckligt med mat?

annie-ess
0

Aah jag har fått frågan vad de va för ras, flera gånger. Och att de var de där elaka katterna från… (så grubblar de längre på vilkn film)
'' Disney filmen Lady och Lufsen kanske?'' säger jag då.
Då nickar det och ler!
Och sen påpekar det om de är sjuka, och om de hör bättre för att deras öron är stora.

hahha sköna människor det finns!!

Corydoras
0

Jag som också ställer ut huskatt samtidigt har märkt att allmänheten är mycket mer posetivt inställda till huskatter och att de tror att siameser är elaka…
Vanligaste frågan är vilken ras katterna är, när de får veta att huskatten är "en vanlig katt" så vill de gärna klappa henne, men jag har varit med om att de inte alls vill röra siamesen eftersom "det är en sådan elak och aggressiv kattras"…

Kommer dessa fördomar endast från Lady & Lufsen filmen eller grundar de sig någon annanstans ifrån?

MijmuPix
0

# 9: Jag har hört att det där med att siameser skulle vara elaka är något som uppkom efter andra världskriget då man hade mycket lite avelsmaterial att tillgå. I många fall (in-)avlade man med de få siameskatter som fanns tillgängliga för att rasen skulle överleva. Resultatet blev att temperamentet påverkades rejält av denna inavel och i många år så var tydligen siameserna "lynniga och elaka" som ett resultat av dessa årens tighta avel.
Detta med "elakheten" hos siameser är något en del (äldre) människor än i dag förknippar med siameser har jag märkt. En kollega till mig som var barn på 40/50-talet berättade att när han var liten så blev han biten av grannens två siameser, och huga vilka elaka katter detta var Flört Jag har inte helt lycktas övertyga honom att dagens siameser är väldigt snälla och fredliga Tungan ute

pumatass
0

Uppenbart elaka katter !

"a baby cry, where we finding baby, there are milk near by" =D

http://www.youtube.com/watch?v=TpPGE_SKtA4

Engkullen
0

Ja, var kommer alla fördomarna ifrån??? Alla kattraser har ju sina speciella drag och det finns väl en katt för varje person, tycke och smak. I en kattbok jag har beskrivs siamesens egenskaper som någonting negativt. Den författaren verkar inte gilla siameser. I en annan av mina kattböcker är det precis tvärt om. Men fördomarna är någonting annat.

Jag hör att jag alltså inte är ensam om att ibland få höra (ska vi säga) lite mindre positiva saker om mina katter.

Om vi ligger i på utställningarna och visar våra underbara charmtroll så kanske vi kan vända fördomarna… med tiden ;)

prodigy
0

Ofta får jag frågan: -Vad är det för djur? Ha ha, En gång fick vi kommentaren.-Det är väl en sån där nakenkatt!

Folk verkar känna igen siamesen, medan orientalen är lite svårare att placera…

alltidsiames
0

"Titta pappa, en vovvekatt?"

Sagt i frågande ton av en liten 3- eller 4-åring.Skrattande

Siameshona
0

Nu brukar jag ju ej ställa ut, men när man är ute i koppel frågar många: är det där katter? Hmmm…