Mat?
har två katter. Den ena reagerar så fort jag öppnar skåpet där maten står, den andra reagerar lite förstrött. Häller upp i 2 skålar, lite i den ena, och ställer ner på deras platser. I var sin ända av köket. Suz kastar sig över det, Alex tar 2 tuggor och går sin väg. Suz knatar iväg och äter Alex mat (när hon ätit upp sitt). I början tog jag bort hans skål och satte ner den när han började tjata Hungrig! Tog 3 tuggor och lämnade skålen. Varvid Suz slickar ren hans skål. Har försökt att ge bara Suz hennes mat och till Alex när han börjar tjata. Samma resultat, 2-3 tuggor och sen går han. Mat får han i sig för han är inte mager. Ser ut som en siames ska. Suz, den gamla damen 14 år snart har däremot blivit något rund om magen.
Några tips?

Oj mina har fri tillgång.. 2 stora skålar på bordet och alla mina går och småäter hela dagarna så Alex gör precis som katter brukar..
Känns som gammeltanten tror att det är sista måltiden hela tiden, fri tillgång är väl iofs något dom måste lära sig med också hon skulle väl äta tills hon spyr i början men hur ska man göra?
Nej jätte svårt annars får du helt enkelt stänga in honom ibland så han får äta ifred

Hon är hittekatt. Vetrinären trodde hon var 10-12 veckor när hon hittades. Var mer död än levande de första 3 veckorna. Matade henne med majsvälling och pencillin. Se´n åt hon allt och då menar jag allt.
Så ätvanorna sitter kanske i.