mina första egna
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu i eftermiddags föddes min första kull, fem stycken knoddar blev det. Tre pojkar, två sia/sys och en enfärgad lila och två töser, bägge chokladvita som sin mor. Allt gick på en och en halv timma och efter en initial förvirring om var den första ungen skulle vara tryggast (hon tyckte tredje våningen i min garderob drygt 1.20 upp och jag tyckte den väl förberedda bolådan med värmedyna och för ändamålet införskaffade handdukar) kompromissade vi om i min säng.
Vikterna ligger mellan 84 och 95, vilket jag antar är bra?
nu måste jag tvätta sängkläder…
Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.
Grattis :D :D
Grattis! Ja, nu har ni fullt upp där hemma ett tag. Så skönt att allt gick vägen. 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Grattis! :-)
/Elisa
Grattis
Rithwa
Grattis till din första kull 
Graulerer! Gleder meg til bilder av de små 

GRATTIS!!

Grattis!! Det där med sängen känner ja igen. Men d e d ju värt!

Grattis! 
Grattis till bebisarna! Jag minns hur det var.
Grattis!
Grattis till dina småbebisar. Sängvärmen är en go boplats
Gratulerer så mye med første kullet 
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Grattis! Jotack min säng bär fortfarande spår efter vad som hände där för sex v sen;-)
Ja det verkar helt ok vikter!
Grattis till kullen!

Grattis!
Grattis till första kullen! 
Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus
Tackar tackar!
Amerika och jag är båda mycket stolta. Alla snuttar bra och verkar starka och varma, och samtliga har gått upp några gram sen igår. Det ska bli spännande att se var sia/sysbröderna får för färg, när kan man börja ana?
Jag har börjat fundera på namn, det lutar åt svenska författare och lyriker; Alice, Astrid, Hjalmar, Vilhelm och Verner
Grattis! Och verkligen fina namn!!!
Du är lika duktig som mej att fota ser jag, det blir en hög av något Kan det bero på kameran

Nu vill vi se bild på var och en :P
En Verner hihi helt i min smak.. Vincent (som min ori heter) och Verner skulle vara nått de… 

GRATTIS till kullen
Håller med Emelie..Vill se kort på var & en..
jo, inte den bild jag är stoltast över det erkänner jag. den här kanske blev lite bättre på systrarna
lille hjalmar är helt omöjlig att fota i det här dåliga ljuset, han är för snabb.
Superfina!
Vilka är föräldrarna till bebisarna (färg/namn)?
/Elisa
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Spännade kombination. Men precis som med min kull jag hade senast, kommer du få ett helsike att lista ut om de maskade är silver eller ej..
/Elisa
#29 hmm, det kommer jag verkligen, men jag trodde de reggades med en rx och att de behövdes färgbedömas i vuxen ålder för att få en vanlig stamtavla?
Jag är IDP, förlåt WCF precis som du.
WCF i norden har (vad jag vet) inte RX stamtavla. Inte heller avelsgodkännade.
Ev. får de en kontrollstamtavla, den indikerar ej godkänd färg. Sen beror det lite på vilka klubbar som stamboksför. I en del blir de fullt godkända, medan andra kan vara hårdare.
Det bästa är att ta reda på vad som gäller är att kontakta stamboksföraren.
Mitt tips är att är du det minsta osäker på färgen, så regga dem som SIA/SYS bs. Då kan du hellre regga om dem efter en färgbedömning på utställning.
Nu såldes min Elaine till sällskap och Kastrering. Men skulle jag sålt till ev. avel hade jag satt avelsförbud mot maskat. Detta för att undvika få in silver där.
Nu "tror" jag att WCF godkänner alla färgen på SIA/SYS även maskat. De är väldigt öppna där…
Tittar man på WCFs engelska sida så finns det något som kallas för godkända raser och något som kallas för tillåtna raser (lätt översatt).
I godkända raser finns t.ex. inte SYS med, inte heller bicolour Oriental. 
Men i "Admittde breeds" så är alla raser och färger som finns eller är tilllåtna i andra WCC anslutna förbund godkända. Vilket innebär nästa allt!
Dvs WCFs regler = väldigt rörigt!
Dock vet jag inte exakt hur standarden numera gäller här i Sverige, dvs om vi som är klubbar här kan sätta krav på vad som godkänns eller ej.
Så bästa är som sagt att kolla med stamboksföraren. Skriv gärna ner vad svaret blir här inne.
Men som jag skulle gjort om jag var dej är alltså regga alla maskade som BS och avelsförbud mot maskat.
Skulle det visa sig vara fel när katten är vuxen och utfälld. Så går det ju alltid att regga om…
Lite rörigt ovan. Men jag hoppas du hänger med hur det verkar vara…
/Elisa
Man kan DNA teste de maskede
Det vet jeg de gjør med hvite persere som kan maskere silver.
DNA finns inte för silveranlaget, så vad perserägarna DNA testar vet jag inte…
/Elisa
#33 Då har jag blivit lurad
Jag ska kolla ut hvad dom påstår dom testar.

Vilka små drömkatter! Och mamma katt är helt underbart vacker!
Grattis till kattungarna! Vad kul med fler vitfläckar! 
Det du kan DNA testa är om din vita perser bär på maskanlaget. Kanske det är det de testar? Sen DNA testar de väl även för PKD?
/Elisa
Så fine.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
PKD har varit testad med DNA svaber eller blod siden 2004/2005. Men jag menar ha hørt at dom kan DNA testa hvilken färg tds. silver som ligger under det vita på perser.
Det var en ganska stor uppfödare som påstod detta men jag vet ju inte om det medförer riktighet.

Såna små söta pluttar!!
Kollade upp detta i samband med Elaines födelse och hittade inget om DNA test för silver. Skulle det finnas så är det ju jättebra för uppfödaren ovan. Men jag är nästan 100% säker på att det inte finns.
/Elisa
Nej, jag har googlat på det och på några företag säger de att de är på väg att utveckla test för smoke/silver med inte kan erbjuda det ännu. De flesta företag kan erbjuda tester för choklad, kanel, maskning, recessiv svart (?), dilution, långhår och faderskap, plus en massa sjukdomsgener.
Det är egentligen inte så konstigt, det torde väl vara en mycket liten kundgrupp som inte kan se huruvida katten har smoke eller inte då det faktiskt är dominant.
Hur blev det Kalindras, fick du några smokesiameser efter skatan, och har du kvar några bilder så jag kan se vad jag letar efter?
Jag tror att det kommer bli svårt att se eventuellt smoke på den lila med, Amerikas underpäls ser nästan lila ut, blir det någon kontrast alls?
Lila är nog nästan omöjligt att se silver på. Vet att lila och blått ofta är "bovarna i dramat" om det kommer in silver på de maskade.
På Skogis pratas det om "dolt silver" dvs. där silver ska dykt upp utan någon katt i stamtavlan sägs vara silver. Troligtvi har de då lite smoke.
Inga smoke siameser efter Skatan. En tabby SYS (Elaine) som jag inte tror är silver. Men hon är kastrat nu.
Däremot är både Ellie och Elliot smoke.
Skatan och Elliot är det jättesvårt att se att de är smokar. Så blanksvarta är de och det ljusa sitter långt ner. Elliot var jag osäker på länge…
Får du det svaga silveranlaget så är det närmast omöjligt att veta.
Jag hade tagit det säkra före det osäkra och reggat alla maskade som silver.
/Elisa

silvertips
Blöt ner katten ordentligt (på en lite större yta) då ser man mycket tydligare om den är ljus i botten.. fast detta går ju typ mest på den lila om det ens syns då.. dom maskade har ju inte speciellt mycket färg.. dock är väl både smoke och silverkatter ljusa runt bajshålet?
Jag har ingen smoke bara några silverkissar haha så jag kan inte dubbelkolla :P
vitfläck kan ju dock förstöra om dom är vita just där
Ellie är kolsvart bak vid svansen och rumpan.
Det är svårare med korthåren när det gäller att blöta ner och se. Ännu svårare om katten är maskad.
På en utmaskad vuxen katt skulle jag kunna gissa att man ser att masken ser lite halv dassig ut.
/Elisa
hmm, sen tycker jag att spökteckningen är mycket mer uppenbar på smoke, kanske blir detsamma på sior.
Beror nog lite på hur mycket silver/smoke de är. Alla mina är blanksvarta utan spökmarkeringar. Enda sättet att se det är att de är vita i botten.
Andra smoke katter jag sett har mycket smoke/ljust som syns som spökmarkeringar. Men ingen av mina.
Så antingen är de tickade i spökmarkeringen eller tabby.
Tror det syns bättre på en spottad katt.
/Elisa
Jag tror alla ungarna är spottade under det solida, får hoppas att tiden bringar klarhet i det hela.
Nästa gång får jag hitta en hane utan sia-anlaget..
Att hitta det är tyvärr lättare sagt än gjort. Störst chans är om du har så många orientaler som möjligt i stamtavlan. Viktigast mamma och pappa.
De hanar som inte gett SIA och som jag känner till är alla kastrater nu tyvärr.
Ett tips är att använda en mönstrad katt då det förhoppningsvis hjälper att gissa färgen bättre.
Fast jag lyckade ju få de solida silver och de mönstrade ej silver…
Ett jäkla lotteri helt enkelt.
/Elisa

#48 Ja det som är så svårt många orientaler bär SIA anlaget fast dom har SIA långt bak.. iofs kan man ha tur att det blir många ori ändå..
Du får säkert klarhet i det hela och får du inte det så får siameserna flytta till sällskapshem och då spelar det ju ingen roll vad dom är..
Blir spännande och se vad meserna är för färg.. ju mörkare mask ju lättare är det nog att se..