Lära siamesen kommandon?
Någon som har någon siamesbebbe som kan något speciellt?
Kanske ta upp tassarna på benet när den ska få en godisbit, eller kan apportera? Och har ni bild på det?
Hur lärde ni era katter detta? jag skulle oxå vilja försöka lära mina älsklingar något! Visst, kan googla upp massa, men skulle vilja höra från er siames-veteraner om ni lärt era något, eller om de själva visat något
Läst att siameser ska kunna vara duktiga på att apportera…?
Bildbomber blir uppskattade! 
Dexter apporterar och det har han lärt sig alldeles själv.
De lär sig själva att apportera, och de lär sin människa att kasta 
Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Min Balineshona apporterar men hon är den enda av mina fem som gör det. Hade däremot en halvoriental innan som också apporterade.
Det är nog en naturlig instinkt för det är inget man lär dom…
Håller med nr 2. Hon lärde mig det ganska snabbt :-)
Håller med nr 2. Hon lärde mig det ganska snabbt :-)
Jag försöker lära mina katter kommandon som "sitt" och "ligg". Sitt går rätt bra faktiskt, medan ligg är svårare att få dem att förstå. Skulle vilja testa katt-agility, men vet inte hur jag ska börja.
Jaha, det är något som kommer 'naturligt' då med andra ord?
batcat: hur har du gått tillväga när du lärt dina katter ''sitt''?
Man kan bruke klikker når man lærer kattene sine nye ting, akkurat sånn som man gjør på hunder. Man sitter med en godbit i hånden, bestemmer seg for hva katten skal gjøre f.eks. sitt og når katten setter seg, klikker man og gir godbiten. Om dere søker på nettet vil dere sikkert finne informasjon om klikkertrening med hund

Ibland känns det som att de kan "allt" men de vill bara inte göra det. Känner inte ni andra oxå så??
#7 sitträningen är enkel, man tar en godis och för den upp/bakom huvudet, så blir det automatiskt ett "sitt" för katten, berömmer och ger godiset. Precis som med en hundvalp. Och säger "sitt" väldigt tydligt. Mycket viktigt är berömmet, katter lär sig genom beröm (som det säkert är för oss alla förstås).
Men att försöka få katten att ligga, genom att ha en godis framför, lågt mot golvet, framför en sittande katt, funkar inte riktigt lika enkelt. Och trycka ner en katt - tja, det kan man göra, men den kommer ju inte att tycka det är kul. Så där vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Har bara hållt på någon månad, så jag tänker inte ge upp. Men sitt-kommandot har fastnat.
Och om jag ska vara ärlig, så funkar det enbart med den ena katten. Den andra kan dels inte ta godis (jag har försökt med flera olika sorter) och får därmed inte någon snabb belöning, sedan har jag inte fått honom att förstå vad han ska göra när jag för godiset uppåt/bakom hans huvud. Han vänder sig istället för att titta upp och sätta sig. Men som sagt, jag har inte hållt på så länge, så jag har koncentrerat mig på att se OM det går mest
#8 Finns det något positivt med klickerträning för katt? För hund handlar det ju om att kunna träna saker på distans och samtidigt berömma (som ex. halt), men för en katt är det knappast lydnad man kan träna.
Fordelen med å bruke klikker er at man forsterker det positive på akkurat den samme måten hele tiden. Og det blir en presis bekreftelse med klikker, fordi den må komme med det samme katten gjør det du har bestemt deg for at den skal gjøre. Det er mye enklere å være presis med en klikker, og man må være det fordi man skal belønne akkurat den handlingen som er korrekt. Og hvorfor skulle man ikke kunne trene lydighet med katt?
#10 Man skal ikke trykke ned valpen/hunden når man vil at den skal ligge, man skal vente til hunden/valpen legger seg og klikke da. Man kan dele denne kommandoen i flere biter og trene veldig stegvis. Men man skal ALDRI presse dyret til å gjøre ting.
#12 Äsch, när jag säger trycka ner, menar jag inte att forcera katten/hunden, utan att ge den vägledning vad jag vill.
Ja, varför ska man träna lydnad med en katt? Har du gjort det med dina katter?
Jeg sier ikke at man skal trene lydighet, men at det er fullt mulig om man vil. Ser ikke noe galt i det. Vi har ikke trent med våre katter, hverken lydighet eller agility, men med disse smarte orientalske kattene burde det være en enkel sak. Og prinsippene som man bruker når man trener hund er fullt mulige å bruke på katt - om man vil
Det jag ser som det stora problemet med lydnadsträning för katter (i jämförelse med hundar) är att katten kommer alltid att göra som den vill. Lydnadsträningen kommer alltså gå så bra som katten vill (om vi då förutsätter att vi har tränat en katt såsom vi pratar nu). Jag har svårt att se en lydig katt om den får syn på något roligare, såsom en smaskig mus eller fågel. En (väldresserad) hund kan motstå sådana frestelser för att lyda sin flockledare.
Dessutom tror jag nog att träna en katt är mycket mer tålamodsprövande jämfört med en hund, vilket förmodligen är den största orsaken till att man så sällan träffar på en tränad katt.
Tyvärr tror jag heller inte att en väktare med två aggresiva, kopplade vakttränade siameser kommer att skrämma någon inbrottstjuv, i jämförelse med en väktare med två rottweilers 
Man trener vel ikke for å få vaktkatter heller da
Vi har trent vår hund til å gjøre forskjellige ting - kun for at vi synes det er morsomt, og det gjør hun også. Og endel hunderaser er slett ikke enkle å trene, også der må man ha tålmodighet i bøtter og spann. Vi har en katt hjemme her som flyttet tilbake til oss på grunn av at eieren ble så allergisk. Han er opplært til å skru på vannkranen og åpne skapdører med knotter på. Jeg tror det kun er fantasien og våre evner som setter grenser for hva vi kan lære orientalske katter. Når jeg tenker på orientalske katter så er det kun innekatter, ikke katter som går løs ute 

#15 Ha.ha ja tänk en väktare med 2 siameser istället. Vore allt en syn:)
Igår testade jag "sitt" med Morrison, i en situation där jag inte brukar ge kommando (han brukar få kommandot vid matskålen, när jag har godis på gång - ibland får han enbart en massa beröm, men för det mesta får han en godisbit också). Jag stod i trappen och tittad upp på Morrison, som stod på övervåningen.
Jag sa "sitt" - han tittade på mig. Jag sa "sitt" tydligare. Han tittade mycket konfunderat på mig. Jag verligen såg hur han tänkte. Så jag sa "sitt" en gång till - han tänkte lite till, så åkte bakdelen ner och han satte sig! Mycket beröm!

Hopknycklade piprensare apporteras varje dag i minst en timme av min siames/balines blandis. Hon kom på det helt själv. Började på egen hand med en speciell sorts hårsnoddar som de endast sålde i en liten butik i GBG. När de slutade sälja dem så testade jag runt med allt jag kunde komma på. Får hon inte apportera en stund så får jag inte mycket sömn…
Det påhittiga lilla djuret har en speciell metod när hon inte får mig att kasta leksakerna, typ för att jag sover. Då lägger hon den i vattenskålen eller toaletten, bär den in till mig o släpper den i mitt ansikte, plaskblöt….
Simmisar e smarta djur….
#19 ja disse kattene er smarte! Men jeg har lyst til å kommentere en annen sak i innlegget ditt. Du skriver at du har en blanding av siameser og balineser, men dette er ingen blandingsrase men en siameser variant. Mange mennesker tror at dette er en blandingsrase, derfor pleier jeg alltid å korrigere dette 

Tja det finns 1/8 sk "bondkatt" i henne oxå. Slutprodukten av tjuvparad mormor med tjuvparad dotter…
Ja ni förstår ;-)
Grymt charmig o pratsam katt är hon som helst skall gosa o ligga i famnen o bäras runt. Hade hennes helsyster oxå som tyvärr dog. Har därför en vanlig bondkatt (hittekatt) som sällskapskatt för dessa katter vill sällan vara ensamma. Hon matvägrade o mådde urkasst när hon blev ensam så en nödlösning blev en 5 månaders hittekatt som kollegan fixade från dottern som var stödhem åt kks.
Utöver apport vill jag notera att hon går utmärkt i sele. Hon gå i princip "fot" till grannarnas stora förvåning. Har hört frågan om vad det är för hundras ett antal gånger… Sommartid går hon dock helt löst med den äran i sommarstugan där det är ganska säkra omgivningar. Då apporterar hon inte direkt hårsnoddar eller piprensare….
#21 ''vd det är för hundras''
HAHAHHAHAHHAHAHAHHHAHAHAH åh jösses i min låda.. haha folk!
Men vilken härlig katt du verkar ha 
släng upp en bild? 
När jag lärde hunden "sitt fint" var Äzzy väldigt sugen på godis hon med, så för att få godis började hon härma hunden. Då hon lärde sig "sitt" och "sitt fint" under den sessionen. 
Det är dock inget jag har hållit efter, men jag har köpt en klicker bland annat för att träna hunden men även testa på katterna så småningom. Äzzy är ju mer lättränad än hunden, så tror inte det blir såå vidare värst svårt att lära henne samma grejer som han kan.. speciellt inte om man mutar med godis. ;)

Vår ena siames har vi lärt kommandot "Puss". Det började som en slump att vi sa puss och gav henne en puss på nosen. I dag får både husse och jag en framsträckt nos som väntar på en puss när vi säger "Puss"
.
Vår andra tjej apporterar vissa särskilda leksaker. Detta uppmuntrar vi genom att vi gör ett visst ljud när vi kastar leksaken och ger henne beröm när hon kommer tillbaka.

Våra tjejer kan apportera och gå fint i sele, men bara när de har lust så klart.:) …håller med 9#, det känns som om de kan bra mycket saker när de är på humör….

Min "huskatt" (ingen siamessort där alls!) kan två kommandon. Det ena är godis o det andra är borsta. Två saker hon älskar över allt annat….
Ropa GODIS o hon kommer farande med fullt ös, så snabbt att hon inte kan bromsa så bra. Effekten är något komisk då viss del av kroppen är lite rund o hon därmed åker runt o fortsätter i samma riktning fast med rumpan först o klorna i parketten. Min brorsdotter anser att det ser precis ut som katten Gustav gör i filmerna…

Min lilla kise lärde mig att kasta när han var 5 månader. Att motionera husse kom spontant. Nu är det sällan jag vaknar med mindre än 3 möss under täcket.
Igår så demonstrerade han även att det går utmärkt att öppna köksluckorna… men det kan nog inte räknas som trick / kommando… om inte avsikten var att skrämma mig att tro att det hade varit en hungrig tjuv på besök.
Med tanke på att det äntligen är vår i skåne så är nog inte "träna sele" en dum idé.
Min ena siameshona apporterar, det har hon lärt sig själv. Ingenting som jag har tränat.