Yngre eller äldre?
Vi har en snart 4årig kastrerad NFO som vi som sagt skulle vilja skaffa en kat4 kompis till. (vet att de kan vara rasistiska men vi vill ändå prova)
Skogisen är väldigt vänlig, har träffat en hel del andra katter och hon vill genast gosa om hon får. Hon är även hyffsat aktiv och älskar att röja runt (klart inte på samma sätt som en kat4 men ändå) Vi har länge funderat på att skaffa en kattunge men undrar nu om det är det som blir bäst? En kattunge kan jag tänka mig är det som är lättast att introducera och den kanske är lättare att lära olika saker. Men en lite äldre kanske funkar bättre med skogisen då hon ändå är 4 år snart? Eller spelar det kanske ingen roll då de ändå är rätt olika varandra?
Nu kommer det dröja nåra månader innan vi kan skaffa en till katt då det blir bröllop i sommar och mycket pengar går dit, men tänkte ändå att det kan vara bra att fundera på vad som skulle bli bäst.
Att ta en omplaceringskatt innebär ju även att den redan har mkt färdigt, Kastrering osv. Kanske man även kan se mer på den hur den fungerar med andra katter?
Ja, jag funderar fram och tillbaka men tycker inte jag blir klokare haha. Hoppas därför att ni kanske kan hjälpa mig lite? Vad är era tankar kring detta?
Hej Emenna
Att introducera en kattunge för din skogis tror jag inte är några som helst problem. Det är nästan alltid lättare om den "nyare" katten är en unge men jag vet att det inte är någon omöjlighet att introducera en äldre katt heller.
Jag skulle nog prova med en kattunge!
kika gärna in på min hemsida och läs mer om dessa underbara katter. www.namsooks.se
Lycka till i letandet.
Instämmer med Namsooks, röstar för en kattunge!
Instämmer också med Namsooks. 
Håller med alla svaren! Har 2 lugna snälla bonkatter, och introducerade en siamesunge. Har gått jättebra! 
Nu är det så att efter 2 år, så ser jag att min siames vill gärna leka mycket mer än mina 2 bondkatter tillsammans, så jag hämtar hem en siames till. Det är inte så att min siames lider, men jag känner att jag måste matcha hans aktiva personlighet med en likadan katt med samma sorts energi. Mina bondkatter är väldigt lugna och ”soffiga” och tycker att siamesen är lite väl energisk. 
Är din skogis lekfull så blir det ju inga problem i längden. Mitt beslut att ha två lika aktiva katter känns helt rätt för mig.
Sen är det så klart väldigt individuellt, med vilka katter man har.
Lycka till!!

Jag har ju Vincent bland skogisarna som du vet.. jag tror det skulle varit mycket svårare om han varit vuxen mina skogisar fick vänja sig sakta med utomjordingen och Vincent var inte van med massa nakenkompisar.. så jag skulle ta en kattunge för största chansen till ett bra kattpar

Tack för alla svar! :) Får se vad som händer när det väl blir dags, men jag ska ha era svar med mej när jag tar mitt beslut.
Tycker också "kattunge".
Även om din katt varit trevlig när den träffat andra katter kan det ju hända att det blir annorlunda när det gäller ett riktigt "samboende". Eller så finns risken att DIN snälla kisse blir mobbad av nykomlingen.