vaccinering och avmaskning
Som rubriken lyder, när brukar ni göra det på era kattungar?
Lämplig ålder? Vilket vaccin? Tricat? vilket maskmedel?
Vaccinerar första gången vid 10 veckor.
Olika när jag avmaskar, beroende på vilken sort jag använder.
/Elisa

Jag vaccinerar vid 8-9v och 12v (Jag vaccinerar med levande förr purevax nu nobivac)
Avmaskar vid 12v med banminth

Det finns ytterligare ett alternativ och det är "kolla masken" finns på apoteket pris kommer jag inte ihåg ca 200-300kr då får du reda på om katterna har mask och i så fall vilken. för har de inte mask behöver man inte maska av dem med tanke på resistens mot maskmedel etc. samt att de små inte behöver utsättas för maskmedlet i onödan.
Vaccinerar vid 8 och 12 veckor med Fevaxyn Pentofel.

chipar man dom vid andra eller första vaccinationen?
Vid andra vaccinationen.
Det finns både levande och avdödat vaccin. Det finns förespråkare både för och emot. Jag råder dig att läsa på, lyssna på vad de andra uppfödarna har att säga och sedan bestämma dig för vad just du vill använda till dina ungar.
Det går att ringa och be veterinären ta hem det vaccin du vill ha, i förväg. Går du dit, finns oftast bara Tricat. Själv har jag använt avdödat vaccin till mina kattungar. 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

#7 Beror nog på vart man går,.. min veterinär har allt hemma bara att välja..
själv har jag kört alla mina kullar på levande
Normalt vaksinerer jeg rundt 10 og 14 ukers alder.De siste kullene har fått FELO-VAX PCT (uten klamydia komponent) Chipper kun om jeg må /dvs dem som skal eksporteres om reglene krever så. Personlig mening,så er kattungene altfor små og chip nålen altfor stor rundt 3-4 mnd alder :-)
Ormekur/maskbehandling gis kun om jeg mistenker orm/eller ser orm på noen av kattene i huset. Da behandles jo i så fall alle. Der har jeg en dyrlege som er fullstendig enig. Han er livredd for misbruk/resistens av diverse. Har ikke maskbehandlet på flere kull. Vet ikke om det finnes noe tilsvarende som "kolla masken" i Norge,men den må jo være gull verd 
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/