Hjälp vad göra?!
Vid 14 idag satte Xevs förlossning igång. Det har kommit två ungar och den senaste kom för en och en halv/två timmar sen. De försöker snutta men hon har ingen mjölk, borde inte den ha kommit igång vid det här laget? Har med ganska dåligt resultat försökt få i dem lite mjölkersättning. Och Xev har definitivt ungar kvar i magen, minst två-tre stycken, hon är fortfarande ganska rund. Efter sista ungen så halv-krystade hon lite några gånger men sen har det inte hänt ngt mer. Hon ligger nu hos ungarna och slickar dem men INGEN mjölk!
Vad ska jag göra, hur länge kan man vänta på resterande ungar och varför får hon ingen mjölk, hon har som juver så jag hade inte väntat mig problem med mjölken… Hur snart måste ungarna få i sig ordentligt med mjölk?
Hagia hadde jo sånn en anderledes fødsel,enn det jeg er vandt med. Første kom kl 14,og så kom ingen fler. Ikke før kl 18. Den siste var ute et sted mellom kl 23.00 -24.00 .
Det beste er jo så klart om hun kan føde selv,så en kan unngå keisersnitt.
Men er du bekymret så kan du kanskje ta henne med til dyrlege,så kan dem prøve å sette i gang fødselen igjen med en eller flere oxytocin injeksjoner. Dette er helt ok å gi når katten har født,for da vet man livmoren er helt åpen 
Hagia fødte forresen sistemann 2 dager etter fødselen,men den var da dessverre død. Det er trist å miste noen,men likevel er jeg veldig glad vi ikke tok keisersnitt.
Grattis med de 2 første:-)
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
I min tredje kull föddes unge nr 2 07.30 på morgonen och unge nr 3 kom inte förän kl 13. Jag antar att ingen förlossning är den andra lik.
Titta på allmäntillståndet på din katt. Verkar hon lugn och pysslar med sina små…eller är hon dödstrött, ointresserad och verkar ha ont?
Tips som jag har fått är, att ge äggula och vipsgrädde. Det får fart på mjölkproduktionen. Håller tummarna!
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Det är inte alla som får mjölk direkt utan det kommer sakta igång det första dygnet.
Ta det lugnt med stödmatningen, viktigt att de får i sig den första råmjölken.
Katten kan ta lite paus och det är helt naturligt. Har hon däremot tydliga och ganska kraftiga värkar i mer än två timmar eller mer, och du ser att inget händer. Eller att hon verkar väldigt trött. Så kanske du ska åka in med henne.
Men är hon lugn och harmonisk så kommer de nog snart ut.
Du kan om du har glidmedel hemma och desifektion. Försiktigt sticka in ett finger och se om du känner någon unge i födslekanalen.
/Elisa
Gratulerer med de to første
Håper alt har gått bra i løpet av ettermiddagen/kvelden.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Hur har det gått?

Tack för era svar!
Vi åkte in till Ultuna (bor bara 15 min därifrån) då inget mer hände på lång tid och de två ungarna blev allt slöare. Nu sitter vi här med fem små ungar och mamma har ett stenhårt juver, men fortfarande INGEN mjölk. Hon är väldigt orolig och vill inte ligga hos ungarna, går bara runt och jamar och vill ut till de andra katterna. Får hon det så lägger hon sig bara i vardagsrummet och verkar glömma att hon överhuvudtaget har ungar
Jag har masserat och lagt på varma omslag när jag kommit åt men inget händer. Ringde Ultuna och de sa att jag kunde komma in med henne för att få en spruta med ngt för att hjälpa till med mjölken, men jag vill ju helst inte stressa henne mer än nödvändigt med att åka iväg igen…
Grattis till kullen! 
Jag hade nog åkt iväg till veterinären för att ge mamma katt en spruta så att mjölken kommer igång (å, nu har jag glömt vad det där medlet heter, så retligt!). Om hon är spänd och öm över juvren så kanske hon har obehag eller ont av detta och har inte ro att ligga hos sina små?
Ibland kan det även vara bra med en annan kattkompis i boet hos den nyblivna mamma katt & ungarna som "håller tass" och ger ro till förstagångsmamman.
Lycka till! Berätta hur det går för er!

Tack!
Hoppas bara jag kommer få dem att klara sig också, trots mjölkbristen. Men de är pigga och starka och slurpar i sig väldigt när de får mjölkersättning.
Min pappa (som är veterinär) ska komma förbi och ge henne sprutan (hepraxin tror jag det hette) så slipper jag åka in med henne. Känns jätteskönt! Hoppas hoppas att mjölken kommer igång sen!
Jag tror att Xev saknar sin mamma Pixie i bolådan (Xev är ju två år gammal men älskar fortfarande sin mamma mest i hela vääärlden
) Men mamma Pixie sitter bara ute i vardagsrummet och fräser och morrar så fort hon får se Xev. Hon har varit på konstigt humör ända sen ungarna kom igår. Hon var med i början av förlossningen och var ett jättefint stöd åt Xev, men när första ungen pep så attackerade hon utan förvarning Xev och sen dess är hon på hemskt dåligt humör… 
Det är säkert oxitosin (felstavat) du fick i sprutan. Sätter igång mjölk och värkar. Jag har partoxin hemma, finns säkert andra sorter att använda också.
Hoppas det går bra!
/Elisa

Har du gjort ultraljud med rakad mage på Xevs innan födslen?
Min Maja, som jag hade gjort det med, betedde sig på samma sätt när hon fick sin första kull, dessa små sylvassa klor på magen klarade hon inte av och stack därifrån, sen klippte jag lite på framklorna på bebisarna och då blev det frid och fröjd i bebislådan och hon släppte till mjölken.
All lycka till med småttingarna

Åh, lycka till! Jag hoppas att det går bra och att mjölken rinner till! Jag håller tummarna här hemma. Och jag hoppas också på att mamma Pixie blir lite gladare på Xev och ungarna snart. Min kastrat blir lite avig mot kattungarna till en början, hon är väldigt känslig för nya dofter (fräser på Vittra bara Vittra varit på besök hos veterinären) men börjar älska kattungarna väldigt snabbt.
Vittra fick oxytocin i form av nässpray för ammande människomammor. Dock gav jag det oralt istället för nasalt, rätt svårt att pricka en kattnäsborre med nässpray för människor. ;)
Har du en pappa som är veterinär?! Vilken lyx!!! Stort grattis till ungarna. Vi håller tummarna för att mjölkbaren snart öppnar. 

Fortfarande ingen mjölk trots 2 oxytocinsprutor igår em (hette ngt annat men är väl ung. samma sak) och vi har förlorat 2 kattungar 
#10 Xev är inte rakad på magen och hon ligger hos dem nu, de gör försök då och då att snutta men ger upp när det inte kommer ngt. Kan inte ens få ngt ur den tutte som jag lyckades pressa en liten droppe ur igår.
Jag matar på så gott jag kan, har gett ca 1-1.5 ml varannan till var tredje timme. Två av dem går det ganska ok att mata den tredje är väldigt svår. Är det någon som har tips på hur ofta, hur mycket osv man ska ge, för det vekar som vi kommer få stödmata de här ungarna, börjar ge upp om att mjölken ska komma
Eller vet någon hur sent mjölken kan komma igång? Hon var väldigt stressad första dygnet… Men det känns ju som en svår balansgång, jag måste ju mata dem, men samtidigt ju mättare de är desto mindre försöker de snutta och desto mindre chans att mjölken kommer igång.
Men hon pysslar med dem och tar hand om dem förövrigt nu, och hennes mamma Pixie är mindre arg (hon har tom vågat kika in i bolådan) så kanske kommer hon och håller tass snart.
#12 Ja, både mamma och pappa är veterinärer
Men tyvärr håller ingen av dem på med smådjur.
Da Lisa hadde keisersnitt, min eneste keisersnitterfaring,da kom ikke melken før kattungene var godt over 2 uker gamle. Så dem ble matet så ofte jeg kunne. Lisa fikk også oxytocin. Men det var like mye for å tømme livmoren helt ren.
Men bruker du oxytocinet riktig? Man skal gi gi 2-3 sprøyter med 2-3 timers mellomrom,og det er veldig viktig dem tutter på mamman samtidig med en gang sprøytene virker,for å stimulere melkeproduksjonen. Man kan ikke bare gi sprøyten og håpe på at melken skal komme.
Jeg har fått opplæring i å sette disse selv,for jeg hadde ingen muligheter til å komme med Lisa til vetrinær 3 ganger på kort tid.
Det finnes de hunnkatter disse sprøytene dessverre ikke virker på.Men da får dem ikke veer heller.
Helt plutselig kom melken til Lisa. De timene jeg var på jobb,og minus 4 timer hver natt jeg trengte å sove sammenhengende for å klare resten av døgnet,da tuttet dem i vei på mamman,og det var det jeg tror melken kom i gang på Lisa. Siden kattungene var sultne nok til å dra det i gang. Lisa spiste hele tiden som en hest,selv om melken ikke var kommet ned.
Håper det ordner seg. Kjempetrist med dem du mistet.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Du skrev igår att hennes spenar kändes hårda? Gör de det fortfarande? Tänkte så hon inte har mastit (juverinflammation).
/Elisa

#14 Hon fick 2 sprutor igår kväll kl 15 och kl 18. Efter att hon fått dem så låg hon hos ungarna och jag försökte massera hennes juver. Jag kan ju inte säga säkert att ungarna snuttade, men jag försökte få dit dem. Ja det är svårt att veta hur mkt man ska ge, är de helt mätta så försöker de ju inte snutta, men de måste ju ha lite så att de orkar försöka…
De har inte direkt gått upp något i vikt, några har tom gått ner.
#15 Hon är inte öm eller röd över juvren, så det verkar inte vara någon inflammation…
Uff så slitsomt.Så trist med de dere mistet 
Vi er i litt samme situasjon her nå og støttemater en liten en.Jeg bruker plastsprøyte og han suger selv stempelet i bånn. ca 1- 1 1/2 ml hver 1 1/2 time er det jeg har fått i han. Han kom i går og har ikke gått opp noe enda.Men ikke gått ned heller.
Jeg tror nok du bør prøve å få i de bittelitt mer. Prøve først litt oftere.
(De må ha oftere mat en hver tredje time,helst hver time eller hver 1 1/2 time )
Hvis de er slappe så kan du prøve litt druesukker /gem pulver også. (før mat) Det gir økt matlyst og energi.
Når det gjelder melk så hadde vi det slik på Messi sitt første kull. Hun hadde harde kaker men ingen melk kom. Hun fikk tre sprøyter og da endelig løsnet det dagen etter fødsel.
Lykke til.
#17 Håller med Line. De bör matas minst varannan timme dygnet runt och försök få i dem mer. Klistrar in en tabell, där du kan se hur mycket de ska ha. När du matat, ska varje unge ha en rund liten mage. Håller tummarna stenhårt.
Vid stödmatning:
Ålder
Antal ml
Hur ofta ?
0-7 dagar
3-6 ml
Varannan timme
7-14 dagar
6-8 ml
Varannan timme på dagen Var fjärde på natten
14-21 dagar
8-10 ml
Varannan timme på dagen, En gång på natten

Men nej, fy vad tråkigt. :( Usch vilken jobbig situation. Jag vet hur det känns.
Vad gjorde de hos veterinären när ni var inne? Gav de henne någonting eller fick hon ut ungarna på egen hand?
Problemet med när man masserar juvren utan att mjölken kommer ut är att det då finns risk för just juverinflammation. Om hon tillåter, gillar det och inte blir stressad av din närvaro så klappa, smek, klia och massera henne, då utsöndras oxytocin. Jag låg i timmar och klappade och smekte Vittra (i synnerhet över bröstkorg och hals) för att vara säker på att mjölken kom igång ordentligt.
#17 Åh jag hoppas att den lilla överlever!

Ok, jag ska försöka mata på dem lite oftare. Tänkte på det där att de kanske skulle vara lite hungriga så de försökte snutta, men det verkar ju inte som det tänker komma någon mjölk… Kände på hennes juver nu, de hårda "kakorna" är nästan borta och hon känns mycket mjukare. Är det bra eller dåligt? Den som det kom lite mjölk ur igår var ganska mjuk…
När vi var inne hos vet så fick hon 1 spruta oxytocin och födde sen ut de som var kvar ganska smidigt. Jag tror att det som kanske fick det hela att börja gå snett var när hennes mamma attackerade henne under förlossningen. Hon satt med fosterblåsan precis utkommen och jag fick försöka avvärja attacken och hålla isär katterna samtidigt som jag skulle slita upp fosterblåsan och avnavla
Det var efter det som allt avstannade. Pixie borde ju inte fått vara med, men när jag försökte stänga ute henne innan så blev Xev jätteorolig och ville inte ligga kvar, bara skrek efter Pixie. Så vad skulle man göra? Visste inte att Pixie skulle förvandlas från öm barnmorska till rasande monster 
#17 Hoppas allt går bra med din lilla. Vore ju härligt om vi kunde få klara våra små påskkycklingar…
Tack så jättemycket alla för tips och råd! Är så glad att jag har er att vända mig till!!
Jag jobbar ju med getter och "hanterar juver" varje dag. Hårdhet och "kakor" i juvret tyder på mastit, precis som Kalindas sa längre upp i inlägget. Mastit -juverinflammation. Den geten sätter man snabbt in antibiotika på och masserar med juverliniment.
Nu är ju inte juverliniment något att ta till på små katter, som dessutom har diande ungar vid spenarna. Men massage är nog bra.
Först är det "flockar" i mjölken - ett säkert tecken. Juvret kan också vara varmt, svullet och smärta. Det kan sedan bli som en "ostkaka" inne i juvret. Någon mjölk kommer det alltså inte. Konsultera far din! 
Oj, vad jag har lärt mig sedan jag började i getstallet för 2 månader sedan…
#20 Mykere er bra
Når det ikke er melk så slipper jo kattungene tutten uansett. Jeg tror det beste er at du legger de så ofte som mulig til puppen.Gi de mat også legger du de til.Det er mye lettere å få de til å sutte litt når de er søvnige og fornøyde.
#19 og #20 Tusen Takk. Ja det ser bedre ut nå tror jeg. Han har tatt puppen og sloss tilogmed litt med sine søsken 
Jo det är bra info. Men någon kallbrand har jag inte varit med om på kor. På kor blir de ofta trespenta (lite svårare med getter där). Ibland kan det uppkomma bölder på den skadade juverdelen som spricker.
/Elisa

Nu ÄNTLIGEN snuttar ungarna och det kommer liiiite mjölk, hurra!!
Så jag hoppas det är på gång att släppa nu. Jag matar dem ungefär varannan timme om de är vakna, om de sover eller snuttar vill jag inte störa. Efter jag matat så lägger jag till dem så de kan snutta lite, de har inte direkt gått upp så mycket men heller inte ned. Och Xev är så lugn och nöjd, verkar som hon förstått nu att hon blivit mamma 
Skönt! 
Om det kommer mjölk så mata mindre ofta, max var tredje timme. Ju mer de äter av mamma desto bättre. Om de verkar tysta och lugna, vänta ännu en stund. Tysta bebisar är ofta = mätta bebisar
/Elisa
Så godt å høre.
Underbart att höra! 
#23 Jag tog bort delen om kallbrand. Den passar inte in här. Ja, en del getter får det. Usch.
Grattis till de små!
Jag håller tummarna för att det forsätter att gå framåt för den nya lilla familjen.

Nu är det lite problem igen
Xev vill inte äta och hon verkar väldigt trött och det kommer lite blod, inte blodblandad flytning utan rent blod. Pratade med Ultuna och de tyckte det var oroväckande att det kom rent blod, att det kunde vara ett tecken på livmoderinflammation. Och att hon inte äter och knappt dricker är ju också oroväckande. De tyckte att vi kanske borde åka in med henne igen
Men då kommer hon ju bli jättestressad igen och kanske den lilla mjölk som kommit kommer försvinna helt. Ungarna går inte direkt upp i vikt, en har ökat lite och de andra två står i princip still.
Hur vanligt är det att honorna inte vill äta efter förlossning? Hennes mamma var svår att få att äta ett par dagar efter förlossningen minns jag, men inte så här illa…
Skulle nog åka in med henne. När de får livmodersinflammation så tidigt efter förlossning, är den ofta livshotande!
Tror att så fort hon blir bättre, så kommer mjölken igång ordentligt.
Så åk in och låt de kolla henne. Ta med bebisarna och mat till dem.
Kan ju vara infektionen som gett henne problem från början.
/Elisa

Nej vad jobbigt! :( Jag förstår precis ditt dilemma kring veterinärsbesök och stress.
Vittra ville inte heller äta ordentligt efter förlossningen men när jag erbjöd henne Hill's a/d från spruta så började hon glufsa i sig med en enorm aptit.

#30 Det var precis min tanke.
För mig personligen är mammakatt och hennes välmående viktigast.
Men fy så jobbigt för dig. :( Jag tänker på er!
Ja gud…inte är det billigt att ha kull! Man bör mer eller mindre vara miljonär. 
Lite OT. Jag vet inte hur det ser ut på din klinik, men jag brukar lämna katten i bilen och gå in och anmäla mig först. När det ropar upp, hämtar jag katten och går rakt in i undersökningsrummet. Jag sitter aldrig i väntrummet ens med vuxen katt.
Ibland glömmer de t o m att sprita bordet, så även det får man kolla upp. Jag drar helt enkelt ut liggdynan ur buren med katten på, så att katten inte ens kommer i kontakt med undersökningsbordet. Kalla mig gärna löjlig, men man kan inte vara nog försiktig. Speciellt inte när det gäller små kattungar.

Hon verkar piggare nu, sprang ut ur bolådan, klöste lite klösträdet, hälsade på de andra katterna och drack lite vatten. Sen åt hon faktiskt lite "gröt" jag gjort av mjölkersättning och babycat och nästan en halv liten burk proplan mousse
Det har inte kommit något mer blod heller. Jag ringde till Ultuna och de tyckte att vi kunde avvakta lite, så nu vet jag inte hur jag ska göra… OM hon hade en inflammation, borde hon inte vara mer allmänpåverkad då? Och skulle det då sluta komma blod? 
Naturligtvis är mammakatts välmående det absolut viktigaste, skulle åka in till Ultuna 1000-gånger om om det behövdes
Men man vill ju heller inte åka in i onödan när det blir sån stress för henne… Hm…ja vi avvaktar väl kanske ett litet tag i alla fall då…?
#30 Varför är det värre med livmoderinflammation direkt efter förlossningen?
#31 När ni gavs Hills a/d med spruta, blandade ni den med lite vatten först då?
Ja jeg ville nok tatt med mamma og bebiser og sjekket for sikkerhets skyld.Siden hun er såpass trøtt i tillegg.
Etter slike sprøyter så er det jo også normalt at det kan komme litt friskt blod og noen kan jo være helt håpløse når det gjelder mat etter fødsel.
Vår Messi er en sånn vanskelig en.Hun krever maten servert mens hun gir pupp
og det skal være sheba med kylling og suppen sin (RC Convalenscence support) Suppen vil hun ha helt nylaget og varm,er den tre minutter gammel så nekter hun.Har prøvd alt mulig annet av mat, men hun vil ikke ha. I begynnelsen av drektigheten elsket hun disse Pussi posene. Men det er bare å glemme nå.
Det er ingen vits i at jeg setter maten på gulvet ved siden av der hun ligger med bebiser. Da snuser hun ikke engang på den.
Kanskje din er en slik bortskjemt en som vil ha maten servert hos bebiser og i tillegg endrer litt smak.
Håper alt går bra.
Ja nå skrev vi helt likt.
Det hørtes bra ut
Så lenge hun er i fin form så hadde jeg avvaktet litt til. Men det er jo litt vanskelig å gi råd sånn når man ikke vet. Iallefall så kan det være helt normalt med litt blødninger etter de sprøytene.Men mye skal det jo ikke komme.

#33 När man åker in akut till Ultuna så brukar man alltid få komma in på ett rum direkt 
#35/#36 Haha ja det låter som Xev. Nu när jag fick henne att äta nu så gav jag henne "kladdet" ur handen när hon låg med ungarna i bolådan, hon ville minsann INTE äta ur skålen ens om jag höll upp den
RC Convalescence support, kan man köpa det i vanliga djuraffärer? Har kikat efter det men inte sett det… Ja, vi avvaktar nog lite i alla fall, det kom inte alls mycket blod, några droppar bara. Nu precis kom det lite blodblandat rosa slem, men det tycker jag att det brukar kunna göra ett par dagar efter förlossningar och det sa veterinären var helt normalt. Det var inte rent blod längre i alla fall.
Men skulle det komma mycket eller att hon blir slö igen och så så åker vi in bums! 
Är hon piggare så kanske det var "vanligt" förlossningsblod i alla fall. Annars borde hon blivit sämre nu.
Ang. livmodersinflammationen så har jag fattat det som att det är en annorlunda mer akut sort, som de får när de precis fött ungar.
Dvs. inte samma som Pyometra (felstavat?).
Infektionen sprider sig snabbare och katten bli fortare sjuk.
/Elisa

#38 Ok, jag förstår. Jättebra att veta 
Hvordan har det gått i dag med de små og mamma ?

Ja det går väl sådär
Ungarna har faktiskt ökat lite i vikt nu efter att ha stått still ett par dagar, men minstingen är så svår att mata. Får i max 1ml åt gången och då känns det ändå som det mesta kommer utanför. Vi väger honom innan och efter matning och då brukar han ha gått upp ca 1g. Vi matar dem när de vaknar och skriker, ibland blir det varannan, ibland varje timme, ibland var tredje. Så fort vi matat lägger vi dem att snutta vilket de faktiskt gör fast vi matar på ganska mycket nu. Men om det kommer någon mjölk vet jag inte, har inte lyckats klämma ut någon idag…
Men Xev blev dålig i magen av a/d fodret
Så nu får hon mjölkersättning och lite kokt fisk. Försöker få i henne så mycket vätska jag kan och mjölkersättning är det hon tycker är godast så då får vi väl köra på det. Men nu är vi ju tillbaka till att hon inte direkt får i sig någon mat 
#41 Du bör nog mata minstingen varannan timme med 3-5 ml för att klara den. Jag vet att det är svårt och att man är trött, vissa ungar är dessutom besvärliga att mata. Men får han ingen mjölk av mamma, så är jag rädd att du inte klarar honom och 1 ml är på tok för lite.
Jag hade också en besvärlig unge som jag matade. Det var ren tvångsmatning, då han aldrig någonsin sög på sprutan. Varje matning tog 30-40 min.
Det känns som om jag drar det här exemplet i varje kattungetråd…sorry. Vill verkligen hjälpa till! 
Så slitsomt for dere 
Du får bare prøve å lokke mamman med alt det gode du kan finne på som hun liker.
Jeg glemte å svare på det med den RC support så jeg nå. Jeg tror de bare har den hos veterinærer.Men det kan jo være annerledes i Sverige.
Ja det finnes jo sånne veldig vanskelige små som nekter å lære seg sugeteknikken. De er fryktelig slitsomme å mate for man blir jo så fortvilet for at det ikke går. Jeg vet ikke om du bruker plastsprøyte å mate de med,men det har jeg best erfaring med.Veiver de veldig så er det lurt å legge den litt på brystet ditt så den nesten sovner og roer seg. Så lirke sprøyten inn og dytte den forsiktig opp i ganen så sugereflesken utløses.
Det er jo litt sånn med små. Når de ikke får det til er det et slit å få i de 1 ml. Mens når den endelig sitter og de suger av sprøyten selv så går det så fort ned at man kjapt må over på 5ml sprøyter.
Håper den lille får det til snart.
Det kan jo høres ut som om mamman ikke har noe melk. Og da trenger de mye mer som Nilla nevner over her også.
At de andre har økt litt er jo flott
Da går det iallefall rette veien.

Vi kämpar på med Xevs mat men just nu vill hon varken ha kokt fisk eller kokt kyckling, bara mjölkersättning och så åt hon några bitar babycat. I morgon hoppas vi att hennes mage har lugnat ner sig lite så vi kan prova med lite annan mat igen.
Men jag kikade lite noggrannare på ungarnas viktsiffror och sammanslaget på senaste dygnet så har de faktiskt gått upp 12, 14 resp 16 gram!
Så jag antar att Xev har fått lite mjölk nu ändå då det är lille svårmatade minstingen som gått upp 16 g! Jag vågar då rakt inte ropa hej än, men det känns ju som det är på väg åt rätt håll i alla fall 
#43 Vi använder plastsprutor och jag provade att dutta sprutan lite upp i gommen på minstingen och det funkade riktigt bra. Med de andra glupska två behöver man knappt trycka på sprutan då de suger så 
#42 Det är alltid bra med exempel! 
Jeg hadde problemer en gang med en hunnkatt etter drektighet. Hun fikk så utrolig løs mage etter morkake spising.Ingenting roet magen,og mat måtte jo katten ha for å opprettholde melkeproduksjonen.
Så jeg fikk tips om å gi imodium (diare hemmende for mennesker). En halv tablett morgen og kveld.
Vi prøvde først allverdens tips og triks som zoolac og slikt,men det bet ikke på. Til slutt var hele halen helt sår på undersiden av all vaskingen pga den løse magen. Men etter 2 dager med imodium var magen i orden igjen,og siden spiste katten med god appetitt.
Væske er jo det aller viktigste å få i dem når dem helammer. Så mine får mye bløtmat. Kullene jeg har nå,der er begge mødrene kjempeflinke til å drikke mye vann,så da blir dem ikke helforet på bløtmat.
Håper magen og appetitten kommer raskt i orden,og så ble jeg så glad for at bebisene har økt kjempemye i vekt det siste døgnet. Sånn må det bare fortsette 
#44 Ja da må hun jo garantert ha fått melk og det hørtes jo kjempebra ut med vektøkningen.
Så deilig!
Håper at hun får litt mer matlyst snart eller finner ut at et eller annet smaker veldig godt iallefall.
Låter toppen med viktuppgången. Håller också tummarna för att mamma ska börja äta. 

Ja jag skulle ju inte ens ha gjort en ansats till att ropa hej… Minstingen fick somna in nu på förmiddagen
Han blev slö i natt och på morgonmatningen förstod jag att det verkligen var något fel. Han reagerade knappt när jag lyfte upp honom och var i princip omöjlig att mata och när jag la honom tillbaka så bara låg han hoprullad som en liten boll, slö och apatisk och ryckte lite. Så jag bäddade ner honom med deras gosefilt och en varm vetekudde och åkte in till Ultuna. Där såg de att han var uttorkad och gav vätska och glukos. De försökte också mata honom men utan framgång (han ville inte svälja) och ryckningarna/kramperna blev värre. Så veterinären rådde mig att låta honom få somna, hon trodde inte att det fanns något hopp och att han bara led. Usch vilket hemskt beslut det var, skär i hjärtat när jag tänker på den lille knatten!
Och jag förstår inte, igår kändes det som att allt höll på att vända, han hade ju ökat en massa i vikt, och så händer detta. Orkar snart inte mer nu 

Mammakatt verkar dock bättre, är pigg och glad och äter så smått och har inte visat mer tecken på att vara dålig i magen.
Ska tillägga också att minstingen inte var förstoppad eller något sånt, så det var inte det viktuppgången berodde på.
Kan vara så att det var något medfött fel på honom. Då hjälper det inte hur mycket man anstränger sig. Att han inte ville suga kan varit ett tidigt tecken…
Lessen för den lille. Håller tummarna för de kvarvarande.
/Elisa

Nei så trist
Jeg beklager så.

Usch va tråkigt!
Oj, den här tråden har jag missat förut.
Så tråkigt med den lille. Beklagar verkligen!
Håller tummarna för de andra.