Hane till Naggis?
Har bestämt mig för att ta nästa kull rätt snart på Naggis då hon blir för stressad av att vara fertil, hon är hur go som helst när hon är dräktig, har kattungar. Men när hon löper mår hon inte bra. Efter nästa kull så får hon bli en glad kastratdam istället.
Min tanke var först att vänta till nästa höst/vinter, men känns som en bättre ide' att ta en till kull snart för att sen kastrera.
Och har alltid sagt att jag ska ha minst 2 kullar efter henne. Cyan som också löper lite nu visar inte upp nåt stressbeteende alls, hon är bara lite extra gosig.
Så ska kolla lite efter en hane till henne, men är ju inte så bra på det där med färganlag osv. så kanske lite hjälp med vad jag ska kolla efter hos en hankatt?
Här är Naggis stamtavla: http://pawpeds.com/db/?a=p&id=831804&g=4&p=sia&date=iso&o=ajgrep
Tacksam för lite tips som sagt, vore supersnällt! =)
Ha de gott// Moa och gänget
"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."
Alice Walker

Vacker tjej! Är det något särskilt hos hanen du söker färg, form etc. tror att det kan bli lite lättare att komma med tips då. Lycka till med jakten på den ultimata hanen!

#2Tack! :) Mja, är ju lite svårt med det, då jag inte riktigt vet vad hon har för färganlag själv. Det är väl det jag behöver hjälp med först så jag sen kan komma fram till vad jag vill ha för hane. 
Alice Walker

ok jag kan inte det där med färger och mönster på orientaler så bra…kan solidmaskade siameser så tyvärr kan jag inte hjälpa dig

din hona ær bærare av classic och choklad (från Manne). Hur det ær med dilution vet jag inte, vad har hennes syskon før mønster/færger. Om någon av dem ær diluterad så ger det dig lite hjælp. Se också på vad mammam till din katt tidigare gett før kullar. Har hon gett ngn diluterad bebbe ja då kan också fått nedærva dilutions anlaget.
Tycker att det vore kul om du sattsade på classic jag…

#5 Naggis mamma har bara fått en kull, tror inte naggis bär på dilution(pratat med Naggis uppfödare Malin om det)
Vet du nån snygg passande classichane då?
Alice Walker

Snakka med Nonimonos kanske kan hon ge dig tipps. Tycker sjælv att det ær svårt att finna fina hanar som bær på classic…men jag vet att det finns.

Ok, tack för tipset! :) Vad för mer hanar förutom classic tror du då? om jag inte hittar nån classicbärare.
Alice Walker
kul att du funderar på en kull till ! jag håller med tidigare inlägg där om att ring Lina på Nonimonos och rådfråga hon känner ju linjerna bäst eftersom hon fött upp mamma och äger pappan till Naggis samt tror jag hon skulle bli jätteglad om du ville försöka få något classic tabby !! 

Men då gör jag det, ja så fort jag fått tillbaka rösten! Har varit förkyld och rösten är helt kass=( Men får nog skylla mig själv lite!
hoppas ni kan hjälpa mig hitta en fin pojke åt Naggis!
Vilka färger har Naggis syskon nu igen? 
Alice Walker
Syns dere er så heldige som bor i Sverige,der er så mye større utvalg på hannkatter. Håper du finner Naggis finner sin store kjærlighet:-)
La Bell har jo en knallfin hannkatt fra Koosje van Tutte. Det tror jeg hadde blitt pent med din hunnkatt.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Jag skulle leta efter en hane som kan "förstärka" de "svagare" egenskaperna honan har, ex. haka, profil, kroppsländ, pälskvalité, ögonfom och färg m. fl.
Fundera över vad du önskar med en framtida kull, siameskattungar, orientalkattungar…..och hur du tänkt vidare med de kattungar söm föds.
Lycka till!
Ska du ha classic ungar, så säger bara Rollo ho Jackpotts.
Classic tabby med supermönster, knallgröna ögon, superprofil, bra längder…
Nackdel: Något små öron ingen extem katt.
Men han är jättefin och har gett super mysiga barn i endast tre kullar…
Sandvreten har ju fina katter också.
Liljekatten har ju sin fina Sigge och då får du ju läckra paddor..
Helenaf76 har ju sin chokladmaskade siames och ni bor väl nästan grannar?
/Elisa
Ring mig sen du….
Jag tycker det första du ska ta reda på är vad du vill jobba mot. Färg, mönster eller bara typ. Det är i stort sett omöjligt att få allt man vill utav en parning - man får ge och ta.
Din hona bär som sagt choklad, och classic från sin far. På hennes mors sida finns det dilution och choklad (hennes mor lämnade blått och hennes farmor gjorde det), men man vet ju inte hur den genen har följt med eller inte.
Så jag skulle tänka svart, choklad - för det är säkra orientalfärger och då brunmaskad och chokladmaskat som siamesfärger. För en siamesgen sitter hon troligtvis på.
Sen så kan du ju jobba classic om du vill och har tur, men du kan ju även tänka spottat - hon har en för mig väldigt bra spott stamtavla.
Jag tycker förslaget med Jills fina chokladspott låter intressant - han kan ju faktiskt om man har tur även ge classic.
Men du kanske vill göra siameser, paddor eller vad som helst annat och då finns det annat man kanske ska tänka på….
Men ring mig du om du vill.
Ett bra tips!