Lämplig ålder för kastrering av hankatt?
Har just bokat tid för Kastrering av min "lillkille". Han är snart 9 månader. Veterinärerna säger att det numera är ok att kastrera från 6 månader. Men vad tycker ni är lämpligt för en katt som inte planeras användas i avel?
Mina tidigare hankatter höll jag till ca 1,5 år för att det skulle hinna bli några parningar. Det är inte min tanke denna gång, så jag är lite rådvill ang lämplig ålder.
Från tre månader tycker jag är lämplig ålder för Kastrering. Det beror lite på omständigheterna, köper man t.ex två kullsyskon av olika kön så tycker jag att det är en bra ide att kastrera den ena eller båda så tidigt som möjligt så att man slipper oroa sig för syskonparningar och att slippa ge unghonan konstgjorda hormoner.
Har man en hane och det inte är någon risk för tjuvparningar så går det ju bra att vänta till sex månader. Längre än så skulle jag inte se någon anledning att vänta, för risken att man får en hane som strilar är ju större då.
Jag tycker att man ska vänta så länge som möjligt (ta hänsyn till kattens välbefinnande såklart, samt till eventuellt strilande). Trots allt växer ju urinröret och ju större det hinner bli, desto mindre problem med urinsten längre fram i livet (typisk hankastratåkomma).
Vore jag som du skulle jag ändå försöka låta honom bli pappa till en kull. en enda räcker för att bredda avelsbasen på hela rasen och om alla som har hanar kunde tänka sig detta skulle flera av de sjukdomar som kan anses rasrelaterade om inte försvinna, så åtminstone bli klart färre fall av. Jag tänker på sånt som njursvikt och dylikt, som kan göra att katten kanske får ett liv som är 2-5 år kortare än det normalt skulle vara, men det finns ju även andra saker som ligger i linjerna.
Det är ju givetvis inte så att bara för att en katt är snygg och används mycket så har den något sånt här fel, en del är ju riktiga praktexemplar, men ju större variation man har på stamtavlorna, desto mindre är ju risken för att ett eventuellt anlag dubbleras och ploppar upp. Alltså bör även "sällskapshanar" och bröder till de mest kända killarna användas så mycket som möjligt.
PS det sista jag skrev hoppas jag att du förstår att det var menat som ett allmänt inlägg och inte som någon kritik mot att du inte tänkt ha just den här killen i avel (fast det vore ju kul om även han fick vara med såklart).
Kan väl även tillägga att jag aldrig hade tänkt ha någon avelshane när jag skaffade min första katt, men jag var på några utställningar (han var ryss) och någon såg honom och tyckte om honom och frågade om en parning. De var erfarna och hjälpte mig igenom allt och det blev en liten pojke som resultat i den här första parningen. Denna kille gick vidare och blev europa ch (dagens supreme) och fick flera ungar och tack vare detta kan jag ännu i dag se min första katts utseende i en del ryssar. Det går nog inte att föreställa sig hur detta värmer i hjärtat!

#3 Jag tar inte alls illa upp, tvärt om - jag håller helt och hållet med dig. Ju fler hanar i avel desto bättre. Vi behöver fler för en frisk stam. Jag skulle gärna använda min kille. Han är felfri och verkligen jättetrevlig. Men av andra skäl så funkar det inte just denna gång.
Och det du nämner om att urinrör och njurar skall växa färdigt är det som gjort att jag hittills väntat med kastreringen och också det som gör att jag fortfarande tvekar. Så tack - du fick mig att tänka efter en gång till nu.
#2 Har du några källor till tidig Kastrering = smalare urinrör? För det har jag själv aldrig läst någonstans. Varför skulle just urinröret sluta växa för att man kastrerar tidigare menar du?
Här är några länkar som handlar o,m tidig kastrering:
Min var 5 månader vid kastrationen och det var risk för att det skulle bli inavel så jag hade inget val.
Jag kastrerade mina (samtidigt) när de var 4 och 5 månader, lite drygt (kan kolla upp mer exakt om du vill). Tänkte inte så mycket på åldern, men jag ville få det gjort innan de utvecklade hankattsbeteende. Faktiskt hade den äldre redan börjat litegrann redan, så jag är glad att det blev så tidigt som det blev.
Svag som jag är för tabby…måste jag säga att han är gudomligt vacker. Första bilden är fantastisk! Det här är en katt i min smak. 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Lämplig ålder -> så tidigt som möjligt.
#10 Det er min mening også :-)
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Tack alla för era synpunkter. Det är intressant att se hur olika det kan vara.
Och tack #8!