Jag ger upp!!
Herregud, inte nog med att det blev gökungar/oäktingar i ena kullen och en del annat trassel, nu har jag även upptäckt att mina honor har bokstaven RX i stamtavlan vilket jag inte visste att det betyder kontrollstamtavla förrän NU och vad det innebär!
Nu tycker ni säkert att jag är hopplöst opåläst och oseriös i mina uppfödarplaner men jag köpte mina honor just för att jag ville ha avelshonor och uppfödaren sa att åtminstone Juno var den perfekta honan för det vilket jag trodde på såklart!
Hade ingen aning om att de tydligen måste ha besiktigats av ett par domare först för att man ska få avla på dom! Vad gör jag nu? Är det helt kört att registrera dessa kullar eller kan de godkännas nu i efterhand och hur i herrans namn gör jag då??
Snälla dumförklara inte mig nu!

Ska jag kanske sälja dessa som oreggade huskatter och ta nya tag och ställa ut mina katter och börja om på nytt senare efter att ha blivit lite (äldre?) och klokare?
Neida det er ikke kjørt. Siden du har litt vanskeligheter med å forstå norsk så skal jeg la noen andre svare mer utfyllende jeg 
Men hun må på en utstilling og avlsgodkjennes før du kan sende inn papirene på kattungene.
Du kan også ta kontakt med klubbsekretæren din. For jeg tror det er slik at du kan(selvom du ikke har meldt på) reise tidlig på en utstilling og få henne avlsgodkjent før de andre starter.
Er det ikke slik dere?
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Tror det är så.
Vet att en Sverakägare jag kände, bjöd hem två domare som bedömde katten på hemmaplan. Så du kan slippa ställa ut henne.
Kolla med Sverak om de kan hjälpa dej att fixa detta.
/Elisa

ja jag ska ringa sverak i morgon
Bara för att en hona har RX stamtavla så betyder det inte att hon inte är en bra hona att avla på, så att uppfödaren sa att Juno var en bra avelshona behöver inte alls vara fel.
Det man då behöver är ett avelsgodkännande dvs en exellent bedömning, ett AG kan numera ges från 8 månaders ålder.
Du sak naturligtvis inte sälja dessa som oreggade huskatter, för då bryer du mot sveraks regler.

#5 ja men hur hittar man domare då?

Ge inte upp! OLH-aveln behöver all hjälp den kan få…
Dina honor är ju jättefina och borde inte ha något problem att bli godkända. Sverak kan säkert förmedla hjälp!
#6 Kontakta Sverak.

Förstår hur du känner dig! Ett gytter av grejer man måste ha koll på nu när man e nybörjare på d hela. Meh d går säkert vägen för dig även om d känns kämpigt. Lycka till m dina vackra små gryn!
Jag vet inte var du bor, men om du inte bor alltför långt från Uppsala kan du få din katt avelsgodkänd på vår utställning 8-9 maj. Kontakta mig i så fall, så hjälper jag dig: frasetskattklubb@yahoo.se

Kontakta SVERAK. Att göra en hembedömning är inte svårt och det ska tydligen vara ganska trevligr. En fika med domarna, typ. Vet devonuppfödare som valt att inte ställa ut och istället ta hem domare. Annars kan du ställa ut honan när kattungarna är 12 veckor och få ett AG då, men det innebär att kattungarna är något äldre när de reggas. Kattungarna ska vara reggade innan de fyllt tio månader, om jag minns reglerna rätt, så lite tid har du faktiskt. Tänk på att du inte ska sälja kattungarna innan de är reggade, då papprena ska lämnas över med katten.
Annars är timilles erbjudande väldigt vänligt och en lösning på problemet. Stressa inte upp dig över ett problem som går att lösa. Det ordnar sig. =)
Och att en katt har RX-stamtavla gör den inte alls mindre lämpad för avel. Det innebär bara att det finns något bakom katten som föll inom kontrollavel - en katt med en icke-godkänd färg (karamell eller silver på maskat eller vad som) eller något i den stilen. Kikar du inom andra raser med snävare avelsbas så används ju utparningar fortfarande och det ger ju RX-stamtavlor i massa generationer frammåt… (förlåt. svammel. ville mest påvisa att det inte är något fel med rx-stamtavlor)
Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus
Ang. RX så mejlade jag till en tjej som hade annons på Blocket. Där hade blivit en tjuvparning och pappan hade RX.
Hon hade inte fått speciellt mycket hjälp från Sverak och inte heller klubben hon gått med i. Hade ungarna till salu utan stamtavla.
Gav henne de alternativ som finns ovan plus ett tredje om inget av dessa fungera.
**Byt förbund!
**Tror varken TICA eller WCF har RX stamtavlor.
/Elisa
#12 RX är ju inte av ondo.. Allt som reglerar är inte av ondo, det är just därför det finns, reglage. Att ta en katt på utställning innan man avlar på den kan vara en väldigt god idé tycker jag. Så är det ju för i princip alla katter i Finland. Du får ta en kull och sen behöver du ett CAC för att få fortsätta.
Har inte sagt att RX är av ondo. Ger henne bara ett tredje alternativ.
/Elisa

#10 kanonsnällt! Jag bor närmare Uppsala än Stockholm så det skulle passa mig alldeles utmärkt att få komma dit med mina honor som för övrigt är systrar.
Vill du att jag skriver ett mail?
Håller tummarna!

Tack för stödet allihopa, nej så mkt. har jag väl förstått att RX inte behöver betyda att katten inte är lämplig att avla på, jag tror nog verkligen att båda mina honor är väldigt rastypiska och att det inte finns några tvivel där. Men det som oroar mig nu är ju att jag kommer att sitta här med 6 ungar (för 3 är ju gökungar) som jag får svårt att sälja pga. det kommer att dra ut på tiden med stamtavlorna på dem. Två av dem måste jag ju dessutom DNA-testa för att kunna regga dem för att bevisa att Casper är pappan vilket det inte råder något som helst tvivel om när man ser dem.
Hursomhelst sitter jag här med 9 st fantastiska underbara pigga kattungar som springer runt i hela huset och busar redan;-)
4 chokladbitar och 2 vita praliner samt 3 små skitsöta gökungar!
Maila eller ring mig ikväll: 018-50 73 60
Vi vill ha bilder :-)

#18 supertack! jag ringer i kväll!
Fundering…
Om honorna är helsyskon. Varför har bara en RX stamtavla???
Det "fel" som finns i den enas stamtavla, borde ju rent logiskt finnas i den andras stamtavla också?
/Elisa

#21 jag har aldrig påstått att det bara är den ena?! Båda har såklart RX
Fattade som att bara en var det.
/Elisa
Har du pratat med Sverak än och vad sa de? Tycker att du ska vara glad för att du har kattungar, själv har jag försökt, fått dödfödda eller skendräktig hona. Gläd dig över dina små och precis som jag får göra: ge inte upp utan fortsätt jobba på det här. Det är ganska många utställningar i vår och det är ju trevligt att ställa ut, träffa folk och prata katt. att det är en tävling kan man ta med en nypa salt, man gör det till vet man själv vill. Själv ställer jag ut för att det är skoj med alla katter och människor och går det bra är det en bonus (att vakna med katterna på huvudkudden är mycket mer värt för mig), men den sociala biten kommer först. Hoppas få träffa dig och dina båda flickor framöver alltså!
Funderingar på hur RX fungerar i sverak…
OM man har en RX reggad katt och det hänt en olycka (såsom den Blocket annonsen jag skrev om) eller bara missat som Lejdet råkat göra.
Vad händer då om katten som man ska avelsgodkänna, visar sig ha en knick eller sternumkrok?
Normalt får ju inte en fertil sådan katt något cert. Men kan de då få ex1 och bli avelsgodkända ändå? Eller är det kört och katten inte blir godkänd?
Eller kan den bli godkänd ändå om den blivit kastrat?
Det hade ju varit hemskt om något sådant skulle hända om katten för övrigt är rastypisk…
Detta är ingen påhopp på någon utan en rent nyfiken fråga. För inga av katterna ovan har defekter som jag fattat det.
/Elisa
Jag kan inte reglerna, men eftersom man inte bör avla på knickar antar jag att katten inte får Ex1 som fertil, det vore i alla fall logiskt.
Så tänker jag också. Men om katten redan har fått en kull. Kan inte ägaren regga ungarna alls? Eller räcker det att katten blir kastrat och sen ställs ut igen?
Ex1 innebär inte alltid att katten får cert, bara att den är rastypisk. Så jag "tror" att en katt kan får ex1 utan att få ett cert. T.ex. Om det är två svarta honor så får en ex1 m cert och en får bara ex1.
Ber om ursäkt om detta är lite OT. Kanske ska sätta min fråga i en ny tråd?
/Elisa
Sternumkrok och svansknick är certifikatdragande men det föreligger inget hinder att få Ex. För att förtydliga lite så behöver inte katten Ex1 utan Ex oavsett placering räcker.
Ok, tack för svaret! 
/Elisa

#25 självklart är båda honorna besiktigade och godkända innan jag köpte dom.

Jag hamnade på akuten i gårkväll så jag har varken kunnat ringa SVERAK eller snälla Timille ännu. Jag har fått giftstruma och mår skit.. tyvärr sjukskriven nu ett tag men det är ju tur att man har dessa underbara kattungar att roa sig med när man går hemma..
:-(
Vet det. 
Var mest en fundering hur RX bedömning fungerar. Hade ju inte RX i IDP, bara kontrollstamtavla.
Låter inte kul med giftstruma..
Varför är det alltid så att all skit kommer samtidigt och man inte får vara glad länge?
/Elisa

Usch vad mycket trassel… Tur, som sagt, att du har de små! Och de stora…

Usch, inte d me!! Krya på dig å pussa på alla godingarna.

Ja just nu känns livet lite tungt… har definitivt inte tid att vara sjukskriven! Har ju nyss börjat nytt jobb där det nästan är omöjligt att vara hemma!
Tappat sugen rejält…