Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 809 ggr
Awanathas
0

vi behöver råd,hjälp o tips!

vår orientalhona Tyra.

Vi behöver lite hjälp,tips o råd.
I mars (tror jag det var) 06 fick vi hem lilla Tyra.
Allt gick väldigt bra och hon smälte snabbt in i kattgruppen.
I juni gick vår ena hankatt bort hastigt i sjukdom, och då var de bara tre där hemma.

Tyra - oriental, Ajani - kastratbengal och Kajsa - skogishona (blev kastrat i juli).
Senare i höstas fick vi hem Milton - skogis, det gick bra men Tyra tyckte det var lite jobbigt att vara 4 katter igen.

Allt mer drog hon sig undan och ville inte riktigt vara med.
Så vi beslöt oss för att prova att låta henne bo hos sambons syster ett tag, där gick det mycket bättre för Tyra, hon trivdes väldigt bra!

När hon sedan kom i löp så sprang hon runt o skrek (och t.o.m bajsade i sängen hos sambons syster..) kom på senare att det måste ha varit ett löp. Men systern trodde att det var för att Tyra var ensam coh absolut ville ha sällskap så vi lät Ajani (bengalkastraten) bo där med henne ett tag.
Det gick bra och de trivdes ihop. Men så flyttade systern över katterna till hennes pojkväns lägenhet och när vi var där i fredags så sprang Tyra runt o fräste åt oss o var jätteängslig och jag har aldrig sett Ajani så mager :(

Vi beslöt oss därför idag(måndags) att hämta hem bägge två!

Vi flyttade till ett rätt stort hus i förra veckan (vi bodde i en tvåa tidigare).

Vi måste ju få upp Ajani i en normalvikt, nästan så att man gråter när man ser honom =(
Systern påstod att han vägrat äta torrfoder och därför har hon bara givit honom typ Pussi blötmat (såna enportionspåsar)..
Inte så bra ur näringssynpunkt och fetthalten är väl inte särskilt hög den heller..

Nu till saken, hur ska vi få Tyra att inte vara så rädd,osäker och ängslig? Kan en kull rätt snabbt hjälpa henne?
Hon är nu 1år och 2mån(ca).
Vi vill ju att hon ska vara som de andra, orädd framåt osv.
I a f inte så att hon ska vara rädd för allt och alla. Måste vara oerhört jobbigt för henne själv också liksom.

Hoppas någon här har något bra råd att ge.

/Malin&Tyra

RolfH
0

Om ni planerar en kull på henne så bör ni ta reda på hur hennes syskon om hon har några och föräldra har för beteende, Det är ju inte bra att föra ängsligt beteende vidare i leden.

I övrigt är min erfarenhet att honkatter blir mycket mer harmoniska efter en kull, De mognar liksom samt höjer sin rang i gruppen, Dessutom kan ni testa Feliway som man pluggar in i vägguttaget.

MalinL
0

Om ni inte ska ta en kull på henne tycker jag att ni skall kastrera henne ganska snart. Jag tycker inte att ni skall ta någon kull av orsaken att hon skall bli bättre i temperamentet utan iså fall för att ni tycker att hon har något att tillföra rasen.

Om ni skall ta en kull tycker jag att ni precis som Rolf skriver ta reda på hur hennes föräldrar och syskon är i temperamentet.
Om hon är mycket ängslig i temperamentet tycker jag inte att ni skall ta någon kull utan kastrera, då slipper hon hormoner och jobbiga löpperioder och blir förmodligen mer harmonisk.

yahtzees
0

Hej awanathas! Jag tror er orientaltjej är ganska ung, dvs dryga året nu? Ofta när siamestjejer (och en del -killar) kommer i tonåren, kan de precis som mänskliga dito bli osäkra, och så är det massor med hormoner som rusar runt i kroppen. Hon har flyttats runt ett par gånger på kort tid och det har säkert varit olämpligt för henne just under den period när de kan känna osäkerhet. Orientaler fäster sig ju oerhört vid sin ägare. Varje omflyttning innebär att de måste bygga upp nytt förtroende, nya vanor. Kanske kände hon sig undanskuffad i det nya hemmet. Orientaler är annorlunda än skogskatter, de behöver mycket mer närhet och kontakt, även om de kanske inte alltid vet hur de ska visa det - eftersom hon känt sig osäker, har hon inte vågat visa det utan dragit sig undan.

1. Pröva gärna Feliway-sprayen, som ska verka lugnande genom feromon-doften (finns för ca 200 kr hos veterinären - jag har prövat i ett fall med en orolig katt som var osäker på sin plats i hierarkin och markerade på 'fel ställen' och i det fallet fungerade det).

2. Men viktigast - ägna er nu åt att få henne att känna sig trygg i sin omgivning. Kastrera kan vara bra men ibland blir honkatter faktiskt mer osäkra strax efter en Kastrering eftersom de känner av att de totalt ramlar ner i rangordning. Ni behöver pyssla om henne nu, inte flytta henne igen. Ni behöver ägna tid åt henne för att få henne att känna förtroende och känna sig harmonisk. En idé kan vara att låta henne sova med er ensam, så att hon får ty sig till er i enrum, utan att känna konkurrensen av de andra katterna. Ett annat förslag är att hon får vara ensam med er någon timme varje kväll i vardagsrummet, då ni gosar mycket med henne, muntrar upp henne, leker med henne med leksaker etc. Hon kommer snabbt lära sig uppskatta denna egna tid med er.

Hoppas det går bara bra med er tjej, och att skogisen snart får tillbaka sitt hull. Det kan vara detsamma med honom - att han inte trivts riktigt i det andra hemmet.

Awanathas
0

#3: hum det var då en bengal som magrat av ;) inte en skogis. :)

ang. tyra, ja det stämmer hon är bara dryga året.
hon har ett ypperligt fint temperament och är superduktig på utställningar. hon fick en jättefin bedömning med resultatet CAC+NOM sist (SK 11nov). Att hon kan tillföra rasen något det vet vi redan. Hon har en mycket fin storlek och vägde sist jag vägde henne (för några månader sedan) 3,6kg och då var hon 10mån ca. =)

att ta en kull på henne är inget som jag har tänkt NU, utan i så fall om några månader. Viktigast är ju att hon får bo i sig ordentligt hos oss igen, känna sig trygg och som hemma.
Att ha henne i sovrummet har vi inte möjlighet till just nu, då hon kissar i sängen (pga hon inte känner sig hemma ännu, hon gjorde samma sak när vi fick hem henne 12v gammal).

jag tror det blir bra i slutändan, vi ska köpa feliway till vägguttagen oxå. :)

tackar för braiga svar!:)

tellasmar
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Awanathas!

Jag blir nyfiken på att höra hur det går med Tyra? Jag har en kullsyster till henne som jag övertog i nov.06, Ellé. Jag hade sett hennes föräldrar och tyckte de var jättesnygga, och två av hennes systrar, så när Ellé skulle omplaceras fick hon flytta till mig. Allt har gått jättebra med de andra katterna och omställningen till ett nytt hem - en flytt är ju väldigt traumatiskt för en katt men som sagt allt har gått bra. Hon är en go tjej som gillar att vara nära, leka med paketband och förstås tonfisk framför allt.

Jag tycket visst att Tya är värd att avla på, stamtavlan är jättefin, men hoppas naturligtvis att hon blir sitt "gamla jag" igen först.

mvh ethel

Awanathas
0

åhh! skoj att höra av en med kullsyster *glad jag blir*
är det hon på bilden`? SÅ LÄCKER!!!:)

jo nog blir det allt en kull efter Tyra. :)

det går bara fint, hon har precis haft en hel veckas med högljutt löpande.. *öronvärk* ;)

Pussa på Elle från Mig och Tyra Kyss

RolfH
0

Skönt att det verkar gå bättre för lilltjejen Tyra.