Seriös huskattavel...
Lite tankar med inriktning åt Backyard Breeding.
De finns ju en del "seriösa" huskattuppfödare. Dvs. de som är noga i urvalet av föräldrarna.
Testa, vaccinera och allmänt sköter sina katter.
Kattungarna säljs med födelsebevis, fullvaccinerade och ibland även kastrerade.
Vet jag så en hemsida till en sådan "uppfödare" för ett tag sedan.
Är lite kluven i vad jag ska tycka när de gäller en sådan uppfödare. Då fast den avlar på huskatter och tar bra betalt. Så sköts djureb väl och aveln med de huskatternakommer inte längre än till den personen…
Vad tycker ni?
Ska man räkna all Backyard Breeding som oseriös?
/Elisa
Fortfarande avel utan mål, utan standard.

Det finns än så länge tillräckligt många utan att behöva avlas fram. Om missödet är framme tycker jag att man ska ta bra betalt om kissen är vacc och chippad och helst kastrerad.
Nu tänker jag huskattavel, utan inblandning av renrasiga katter.
För det är mer medveten blandrasavel.
Är överlag inte för den typen av avel. Då precis som #2 säger finns det redan för mycket huskatter, som ofta far illa.
Genom att göra som denna uppfödare gör, blir det inga ungar efter ungarna, om man säger så…
Det tycker jag är bra.
Samtidigt avlar personen medvetet och mycket på huskatter.
Det tycker jag är fel.
Där av kluvenheten.
Ser ju hellre huskatter som föds och sköts väl. Än de inavlade katterna på de flesta bondgårdar. Där den enda nyttan anses vara musjakt. Blir de påkörda, synd tänker bonden, men det föds ju fler…
/Elisa
Jeg anser Backyard Breeding som verre.Å avle frem rase blandinger og lure mennesker slik er så langt fra seriøst som det går an å komme.
Værstingen for meg er når jeg ser annonser med siameser/birma blandinger for 3500,- (kun et eksempel) 
Jeg vet ikke helt om jeg synes huskatt avl er det samme som Backyard Breeding.
Forskjellen for meg er vel mer at ved huskatt-avl avles det fordi de vil ha kattunger/er søte/katten fortjener et kull etc..mens med BYB er det kun for å tjene penger.Mennesker som uten samvittighet lurer kattungekjøpere med løfter om stamtavle og ren raset katt.
Men ellers så er jeg enig både #1 og #2.
Kunne absolutt ønske at vi hadde samme regler her i NRR som dere har i Sverak med tanke på huskatt avl.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
#3 Ja nå svarte vi omtrent samtidig.
Er enig at det er veldig feil å avle slik som du beskriver.Av den enkle grunn at det er for mange huskatter allerede.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Hur tänker säljare och köpare av blandraskatt tro?
Jag tror att de som köper dessa kattungar, struntar i om katten har papper eller inte. För dem räcker det, att katten är maskad eller om mammakatt är rasren. Det är en "fin katt", hälften Siames!!!
Att pappan är grannens bondkatt gör ingenting. De är ändå inte intresserade av utställning och saknar kunskap om vad de hade fått om de valt en helt rasren katt.
Jag tror också att "uppfödaren" i sin tur tycker att hon har jättefina katter och att det är väl värda sitt pris.
Men till det priset ska de vara vaccinerade, avmaskade och med krav på Kastrering med en summa pengar tillbaka vid uppvisande av kvitto. Då har man tagit ansvar för de ungar man producerat.
Har hon/han flera blandraskullar per år, rör det sig dock om något helt annat än att vilja ha en avkomma efter sin honkatt. Då är syftet att tjäna pengar och detta är vad jag kallar Backyard Breeding.
Bild:_www.fotoakuten.se_
Bondkatterna på landet, något helt annat;
Efter att ha bott på landsbygden i sju år, kan jag bara konstatera att stadsbor och lantisar har olika syn på djur och speciellt på katt.
Katten har inget som helst värde och man lägger således inte en krona på katten. De som är lite "insatta" kanske på sin höjd avmaskar och tycker då att det gjort en välgärning.
- Katterna BEHÖVS på gården för at hålla möss och råttor borta.
- Hankatterna hålls okastrerade för att kunna hålla andra hankatter från gården.
- Man räknar med ett visst svinn per år, då vägen kanske ligger nära. Blir de för många kommer grannen och skjuter av dem, precis som man skjuter av andra "skadedjur".
- Dessa katter får inte veterinärvård. De skjuts om de blir allvarligt sjuka eller påkörda.
- Att katthonan ständigt får kattungar är ett naturligt inslag i kattägandet. Det ingår att slå ihjäl de nyfödda, om man hittar dem i tid. Annars sätts det upp en lapp på ICA eller annonseras på Blocket.
- Man har oftast inte katterna för sällskap inomhus och har således inte heller något känslomässigt band till sin katt. De bor i ladugård och uthus, därav namnet "bondkatt".
- Bonden tar genom årlig avskjutning "ansvar" för att kattpopulationen inte blir för stor.
Min åsikt är att det borde införas lag om märkning och kastering för att höja dessa katters värde.
"Bondkatterna i stan."
Människor som tycker det är kul och mysigt med kattungar, låter honan få kull efter kull. Man ger sin katt p-piller när man inte vill ha kattungar. Annars sparar man en kattunge själv och skänker bort resterande genom lapp på ICA eller annons på Blocket.
Långhåriga kattungar kallas "Angora" eller "Skogskatt" och dem kan man ta några hundralappar för. Man säljer till vem som helst, med förhoppning att ungarna ska få det bra i sina nya hem.
Detta kallar jag dumhet och okunskap. Jag tror att man kan minska dessa kullar genom att införa obligatorisk märkning och Kastrering.
Vem köper kattungarna från bonden och stadsbon?
Det FINNS människor som har ett genuint intresse för djur, ser katten som sällskap och som sköter dem bra. Men det finns många människor med precis motsatta egenskaper;
- Man skaffar 1-2 kattungar för att det är mysigt för barnen. När katten blir fertil eller havande, vill man inte vara med längre och stänger dörren för katten. Man kanske flyttar och struntar i katten eller dumpar den ute i skogen någonstans.
- Sommargäster som köper kattungar och har vid husvagnen/hyrstugan/sommarhuset. Man lämnar katten när man åker hem. Ett känt fenomen här på Österlen, där sommarkatterna dumpas i Sandskogen i Ystad varje höst.
- Unga människor som inte har lärt sig att ta ansvar. Skaffar en kattunge och säljer den på blocket efter ett par månader.
- Man skaffar katt trots att man har allergiker/astmatiker i familjen. Man prövar ett tag och lägger sedan ut katten på blocket.
Nej, jag vill inte kalla "avel med huskatter" för BYB. Här finns ingen vinst att tjäna. Det rör sig snarare om ett invant beteende blandat med okunskap och bristande känsla för djur.
Herregud…vem orkar läsa det här??? Nu ska jag gå och göra något vettigt, tror jag! 

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Jag föder upp och ställer ut rasmarsvin och är registrerad uppfödare i SMF och lycklig ägare till två huskatter av vanlig bondkattstyp. Har alltid levt med katter och drömt om en siames i åratal därför läser jag på detta forum, nu vill jag skriva också…
Jag tycker man kan skilja på rasavel och huskattsavel av blandraser. När det gäller raskatter borde det ske under ordnade former med stamtavlor och registrering och framför allt inte blanda dessa rasrena katter med andra raser och grannens bondkatt för att kunna sälja ungarna som dyra %ingar. Extremt oseriöst och ett hån mot de personer som verkligen arbetar mot ett avelsmål och lägger ned mycket arbete, kuskap och pengar för att allt ska bli rätt. Om jag (och det tror jag att jag ska) köper mig en raskatt vill jag veta att allt gått rätt till och jag vill inte stödja "nästan uppfödarna".
När det gäller huskatter av vanlig bondkattstyp är det lite svårare att säga att all hemavel är oseriös tycker jag. Det finns väldigt många människor som vill ha katter av just denna typ och som tycker bäst om just dem. Många tar någon enstaka kull på sin honkatt som de senare kastrerar ofta görs allt rätt i dessa fall, ungarna avmaskas, vaccineras och ges en trygg och näringsrik uppväxt. Jag kan absolut inte se något fel med detta. Mina katter kommer från just denna typ av "uppfödning". Jag tycker det är ett bra alternativ till katthem och annat om man vill ha en katt av denna typ som fått en god och trygg start i livet. Däremot om det görs i större skala för att tjäna pengar och de ungar som råkar födas långhåriga kallas skogskatt och säljs för många tusenlappar blir det mycket oseriöst tycker jag. Naturligtvis är det också oseriöst att låta katter springa vind för våg i åratal och få kull på kull.
Jag tycker att den vanliga bodkatten är en typ av katt som också bör bevaras och att man ska kunna få tag i denna typ av katt även i framtiden utan att det ska bli en ras av den eller att de ska kosta en massa pengar. Pengar är inte det enda som kan ge en värdestämpel. Dessa katter är lika värdefulla, mina båda är finast i världen trots att de är helt slumpavlade.
#7 Du skriver bra, tycker jag. Men jag tror att huskattens värde MÅSTE ökas för att djurägarna ska ta ansvar för dem. Det är alldeles för lättvindigt och för billigt att skaffa sig en huskatt idag.
Jag tycker också mycket om huskatter. Innan jag skaffade Siames, levde jag med två huskatter som jag räddat från ett djurhem.
Ähum…nu kallar städning av badrum! 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Jag håller med Hakkapelitta att seriös avel skall ha ett mål. Det som gör en huskatt till en huskatt är att den saknar stamtavla alt. att den har okänd härstamning. jag kan inte se någon "vinst" i att katten just saknar stamtavla, därför kan jag heller inte se någon mening i att föda upp huskatter, som redan skrivits så fins det ett så enormt överskott på huskatter och enormt många hemlösa huskatter. Frågan jag ställer mig till huskattavel är vad är det för mål med detta och vad vill man uppnå? Att seriöst föda upp huskatter med krav på Kastrering, alt. kastrering innan leverans osv är kanske en fin tanke. Samtidigt blir det lite dubbelmoral av det hela när "uppfödare" själv tar huskattkullar, men kräver att de som köpare avkommorna inte får göra det. Det blir alltså lite svårt att motivera för gemene man varför en person "får" huskattavla, men inte kattungelöparna till denne får det.
Jag vill poängtera att jag absolut inte har något emot huskatter, jag älskar alla katter, men en individs egenvärde är inte samma sak som avelsvärde.
Jag citerar ett (del av)inägg från ett annat forum, som jag tycker är rätt talande. (lång text)
_Jag har då aldrig hört om någon som påstått att dem inte vill att huskatter ska få finnas. Tvärt om har många av dem som är mest involverade i att höja huskattens status själva flera huskatter, ofta med hittekattsbakgrund, hemma. För det är som sagt statusen det handlar om. Se dig om - det är inte birmor som fyller katthemmen, det är inte sphynxar som ligger överkörda i dikena och det är inte ett gäng siameser jag möter på vägen till Ica. Det är huskatter, och det är inte katterna vi har något emot, det är människorna som satt dem där.
Den absoluta huvudfrågan i det här med huskattavel är kattens status. Idag finns det lite drygt 3000 annonser på blocket där man säljer katter, och dem flesta annonserna innefattar mer än en katt. 18 sidor av dessa katter kostar hundra kronor, vilket är det billigaste du får annonsera en katt för på blocket. 100 kronor för en katt! Och då är det ändå mer än vad många huskatter säljs för utanför blocket. En katt är billigare än två pizzor, än en plyschnalle, lika billig som ett dygnskort inom Stockholms kommunaltrafik. Istället för ett par nya gympadojjor kan du få 5-10 nya katter. Det är absurt hur vi värdesätter en katts liv, om vi värdesätter den alls. Många katter ges ju bort helt gratis för att man inte blir av med dem på annat sätt, eller för en symbolisk summa på "fem kronor tassen". Det spelar ingen roll hur högt du älskar dina katter, i samhället är dem inte värda mer än vi är villiga att betala eller ta betalt. Om du då ger bort din katt, vad ger du för signaler till samhället då?
Sen precis som Jina säger handlar det om äpplen och päron. Huskattmarknaden och raskattmarknaden går inte att jämföra. Jag går inte och köper äpplen om jag är sugen på päron. Jag köper inte en ragdoll om det är en cornish jag vill ha. Att komma med ett påstående om att folk bara får köpa huskatter tills vi inte har några hemlösingar kvar är.. tja…väldigt dumt. Du säger antagligen inte åt äppelodlarna att sluta odla sina äpplen för att päronodlarna inte får sina päron sålda.
Så, vad gör då päronodlarna som inte får sina päron sålda? Tja, troligen slängs päronen i en hög någonstans för att förmultna. På precis samma sätt slängs katter ut. Skillnaden är att päronen inte förökar sig. Den där högen med katter blir snart ingen liten hög längre, utan idag är den uppskattningsvis på drygt 100.000 hemlösa katter. Dock kan den siffran egentligen vara hur hög som helst. Exakt hur stort problemet är är omöjligt att svara på för det går inte att göra beräkningar på hur många katter som springer där ute, hur många som kommer frysa ihjäl nu i vinter.
En viktig sak att veta om raskattuppfödning är att den anpassar sig till marknaden. Det är så dyrt att hålla på med raskattuppfödning att du har helt enkelt inte råd att sitta på osålda kattungar. Är det svårsålt, ja då hoppar du över eller skjuter upp en kull. Att föda upp huskatter behöver inte kosta uppfödaren ett öre, vilket det sällan gör heller. Det skulle vara att honan åt lite mer än vanligt då, men en extremt liten andel kostar på sina kattungar något så enkelt som en id-märkning.
Som jag sa tidigare så är huskattmarknaden och raskattmarknaden två olika marknader. Jag beskrev precis hur man resonerar bland raskattuppfödare, men hur resonerar ni huskattuppfödare?
Hur ställer du dig TS personligen till den marknad du befinner dig i? Den marknad som består av svältande katter, sjuka katter, frusna döende katter, katter som blir spottade på, slagna, misshandlade, brända, hängda, lämnade åt sitt eget öde? Hur resonerar du när du är med och skapar den här marknaden genom att späda på överskottet ännu mer? Thaeri sa det förut och jag skriver det igen - för varje huskattunge du föder upp tar du platsen från någon annan, vare sig du vill det eller ej.
Raskattuppfödare har mål i sitt avelsarbete, både kortsiktiga och långsiktiga som innefattar både utseende, temperament och sjukdomar, inte bara för sina egna katter utan flera generationer framåt, och det handlar även om ett bevarande av vad tidigare uppfödare arbetat fram före en själv, det som gör att jag sitter där med min avelshona idag.
Vad är målet i en huskattkull? Här vågar jag svara att det handlar om högst personliga önskningar och känslor. Kattungar är söta, min hona är underbar, jag/min mormor/min granne vill ha en avkomma efter min katt, osv. Eller helt enkelt "hoppsan, min hona fick en kull". Med andra ord ser man inte längre än det som står uppställt precis framför ögonen. Hur övriga världen ser ut, hur helheten ser ut, det är ingen som ser. När en huskattuppfödare ser hur det den gör påverkar något större, ja då finns det hopp, men när det fortfarande finns många huskattuppfödare som vet de problemen vi har men ändå fortsätter med det dem håller på med då vänder det sig i magen på mig.
Vill man verkligen ha kattungar så finns det flera alternativ. Raskatter självklart (och då syftar jag på seriös raskattuppfödning, inte byb, oregistrerbara kullar eller blandraskullar), men är det just huskatter ens hjärta slår för så finns det otaliga hemlösa dräktiga honkatter som föder sina kullar under en buske, i någons husgrund, på en soptipp eller vad den nu kan tänkas hitta för ställe. Kattungarna har inte sällan svält, kyla, rovdjur och andra faror framför sig. Tänk om dem som så gärna vill ha kattungar för kattungarnas skull kunde ta in en av dessa dräktiga honkatter istället. Vad underbart det vore, och varje gång man kan läsa om det här i forumet så tar hjärtat ett stort skutt av glädje. Sedan finns det ju alla dessa kattungar som hittas ute utan mamma som har en säker död framför sig om ingen gör något. Få har lust och vilja att handmata upp dessa, men även här finns det änglar som gör underverk med dessa små och ger dem livet åter, men fler behövs, och vi hjälper mer än gärna till med allt vi kan för att kattungarna ska få bästa möjliga start i livet. ( http://www.kattforum.se/viewtopic.php?f=1&t=185374&p=3010586&hilit=huskattavel#p3010586)_
#7 Jag förstår din sympunkt om att bondkatten skall bevaras. Men detta har den ju redan gjorts genom Europen, som för bara några år sedan var öppen för Novisavel, dvs man fick ställa ut sin huskatt (som liknade den klassiska bondkatten) och få den avelsgodkänd som europeisk korthår (med kontrollstamtavla) och sedan fick den ingå i Europeaveln. På så sätt togs den inhemksa "bondkatten" tillvara innan den blev alltför uppblandad med andra raser.
Så är man intresserad av att avla klassiska "bonkatter" så kan man börja med europeer istället för huskatter med odokumenterad härstammning. Dessurom behövs fler uppfödare inom Europén eftersom den är en ras som minskar.
#8 Jodå jag tycker naturligtvis att kattens status ska ökas massor. När jag skrev att huskatter av bodkattstyp inte skulle kosta så mycket menade jag inte att de skulle vara gratis (jag var nog lite oklar där) men jag tycker inte heller att de borde kosta flera tusen. Ett rimligt pris borde väl vara mellan 500 och 1500 kr. Jag har faktiskt en känsla av att det finns många som tror sig kunna tjäna pengar på att föda upp huskatter, det börjar ju redan öka massor av dyra %are på Blocket. Jag tycker också att obligatorisk märkning är bra och ett rimligt krav för att öka kattens status.
#10 Ja jag känner till Europeisk korthår och ja det är bra att rasen bevaras på det sättet naturligtvis. Problemet är väl det att alla de som tar en enstaka kull på sin huskatthona inte är det minsta intresserade av att avla eller att ta mer än någon eller några kullar i hela sitt liv. De gör det ju bara för sitt nöjes skull. Ett annat problem är väl att just den typen av "kattuppfödare" är så oerhört många att det tar lång tid att vända den trenden. Ändå ligger inte största problemet hos de "behärskade tillfällighetsuppfödarna". Ett större problem är de som år efter år bara spottar ut kattkullar och helt okritiskt lämpar över ungarna på vem som helst. Jag håller helt med om att om man systematiskt ska avla på klassiska bondkatter bör man välja Europén.
Bara så ni vet så är jag själv inte intresserad av att föda upp katter bara dela mitt liv med älskade kattvänner. Mina katter är självklart kastrerade, försäkrade, märkta, vaccinerade och mina för alltid, trots att jag faktiskt fått båda gratis (betalade bara vaccinationskostnaden).