Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 2441 ggr
Tiagirl
0

Siames-gener eller inte?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har Buzan bott här snart ett år efter ägarna innan inte stod ut med henne när hon löpte… Förvånad Och visst för hon liv…hon löper helt extremt mycket men va sjutton…inte tar man bort en katt för det.. :(

Av bara farten(och brist på kunskap om siamesers utseende)så har hon av bara farten beskrivits som siamesblandning.

Men efter att ha studerat alla dessa häftiga siameser på sajten så börjar jag undra…hon har inte alls det säregna utseendet med framförallt enorma öronen!!

Är det någon som tror hon är siames någonstans eller är hon helt eneklt blandning med något annat? Jag är liksom mer bevandrad bland skogisar och main coner!

Hoppas jag kan få med en bild på henne här nu…

Jätteglad om någon har något förslag!!

(Hon har tre stycken sexveckors ungar som alla tre är maskade i olika grader men kroppsligt ser dom ut som pappan i huset bredvid; rund och go huskatt, så färgen har slagit igenom även här även om dom inte är lika "krämiga" ifärgen som mamman,)

alltidsiames
0

Hon ser mer ut som en tvättbjörn ;-)

prodigy
0

Skulle inte många Sys-uppfödare bli avundsjuka på den fina teckningen?

Ser ut som väldigt mycket siames i henne tycker jag! Jätte fin tjej….

AmandaWvW
0

Jag tycker hon verkar ha den typen av vitfläck som ragdolls brukar ha, alltså den recessiva, men hon verkar ju mer ädel i kroppen än så.

kunde de inte pröva på Kastrering om katten löper högljutt?

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

Tiagirl
0

Tvättbjörn? Förvånad Hon är hemskt, sorgligt men sant värdelös på att "hålla sig ren". Hon har levt bland sopor hos knarkare och det räcker väl tyvärr som svar på sista frågan ang kastrering…

Hur menar du med vitfläck? Har sneglat på ragdoll men just att hon är så tunn och tja, ädel i kroppen så känns det mer som något orientaliskt.

Corydoras
0

Nog är det mycket troligt siames i henne. Alla siameser har inte jätteöron, särskilt inte de äldre varianterna. Försök hitta gamla bilder på siameser på internet så ska du se att hon inte är så olik en siames ändå. Hennes lite rundare utsteende kommer säkert från inblandade huskattsgener.

Jag skulle också rekommendera Kastrering på en katt som löper ofta (om du nu inte planerar uppfödning av katter i stor skala). Är kattungarna nu sex veckor kan hon mycket väl börja löpa snart igen och föda ännu en kull till sommaren.

AmandaWvW
0

jag menar det där att hon har så lite vitt, bara tassarna lite på bröstet och bläsen. jag har för mig att det är typiskt för den recessiva formen av vitfläck som finns hos bla ragdoll och en färg/ras som heter snowshoe. blev alla ungarna maskade? då måste pappan burit på maskning tillsammans med en smula slump, eller så är pappan också maskad.

Nilla
0

Tycker maskningen ser ut som en Ragdoll, men är osäker. Hoppas du kastrerar henne fortast möjligt. :-)

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
0

Eftersom det är en huskatt kan det finnas alla typer av maskade katter bakom henne ragdoll, perser, siames med mera…

Även bakom ungarna och pappan till dem om de är maskade. Syskonparning kanske??

Hon ser tunn ut, säkert delvis pga ungarna. Men en regäl avmaskningskur, vaccination, öronmärkning/chip (om hon går ute) och så självklart en Kastrering. Så blir hon en fin liten kompis! Kyss

/Elisa

Tiagirl
0

Ber om ursäkt att jag frågade. Här blir jag inte kvar så länge helt klart. Min enda fråga rörde sig enbart huruvida det kunde vara möjligt att med det spetsiga huvudet + spensliga kroppsbyggnad kunde vara siames bakom.

Varför ska hon kastreras för? Vem har sagt att hon löper ofta?Hon löper mycket; dvs väldigt ljudligt och kroppsligt åmande.

Kalindas: Varför i hela världen skulle det vara en syskonparning? Grannkatten är inget annat än en vit äkta bondkatt med gråa fläckar på som är långt här ifrån från början.

Hon är tunn för hon är byggd så. Bilden är tagen ett halvår innan hon ens blev parad. Dessutom, vad på den bilden ser det ut som att hon inte är avmaskad???

Hur kan du avgöra att hon inte är märkt???? Ett chip är yttepyttelitet och hur tunn hon än är så syns det ICKE genom pälsen och absolut inte i den vinkeln på hur kortet är taget.

När kortet togs var hon för länge sen en fin liten kompis, det blev hon när hon flyttade in här efter sin knarkarkvartsuppväxt. Hon trivs bra här bland mina andra tre katter(som är kastrerade om du behöver den infon PLUS öronmärkta).

kalindas
0

Lessen att du tog illa upp. Det var inte meningen. Rynkar på näsan

Ang. syskonparningen. Så frågade jag eftersom maskningen är ressesiv. Dvs. båda katterna måste bära på anlaget. Har du fått maskade ungar efter henne. Så innebär det att pappa också bär på anlaget. Vilket inte är så vanligt på huskatterna…Glad

Såklart jag inte såg chippet. Men jag och säkert de övriga här ovan ovan. Trodde nog du tagit över henne precis nu och ville ge lite vänliga råd.
Att du kastrerat och märkt katterna är jättebra! Tyvärr är det vanligt att folk som skriv hit om husisar som har ungar inte gjort det…

/Elisa

Tiagirl
0

Min första mening i frågan jga ställde innehåll faktan att hon bott här i ett år.

"Farmor" sa att dom ungarna hon visste om som fötts förrut hon hört talats om hade varit så gott som alla randiga.
Hon; matten gör mig lite irriterad just för han får springa okastrerad. Men jag får skylla mig själv eftersom jag tydligen måste slarvat med p-pillrena till Buzan. Eller har hon spottat ut det.
Hon är inte kastrerad än för jag skulle vänta tills kampanjtiden som brukar vara nu och förra våren var hon inte så "pigg" för ett sådant ingrepp utan blev bara märkt.

Tiagirl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild på kattungarna. Det är väl den till höger; enda hankatten, som har vit nos och tassar men däremot mörka öron som syskonen som dock har samma färg på tassar och svans.

kalindas
0

Läser som en kratta och missade det där med ett år..Skäms

Fertila hankatter är ett gissel.
OT: jobbar på en gård (två dagar till) där de tar hand om katterna. men vägrar kastrera dem… Orsak: Vägen tar så många så de kan vara fertila…Skrikandes

Ang. Kattungarna så bär pappan garanterat på maskat. Men parar han en hona som inte bär på det. Så blir inte ungarna maskade. Däremot kan några bära på anlaget.

/Elisa

carinbrack
0

Men kära nån vilka sötnosar!

AmandaWvW
0

men om pappan bara lämnar randiga tidigare så är det för att han inte träffat en hona med maskning förrän nu. jag tyckar att ungarna ser lite randiga ut i sin maskning. är han långhårig?

Oroligt söta små monster du har fått.

Tiagirl
0

Tack för den infon! Jag visste inte att det måste finnas gener från båda hållen för maskat.

Träffade granntanten på parkeringen och  "Det trodde hon INTE..han var minsann från landet." Hm..ok.
Har studerat han mer noga nu och kanske är ögonen sådär perserrunda och pälsen är kort men tjockare än normalt. En maskad perserkatt bland förfäderna kan ju inte vara omöjligt då.

Ja dom är otroligt söta och det är fler som vill ha än vad dom är till antalet så den biten är helt klart tack och lov.

Nilla
0

Vi som föder upp raskatter, gör det under "kontrollerade former". Vi väljer noga mor och far till våra kattungar och tänker då på ev släktskap, bakomliggande sjukdomar, exteriör och färgutfall.

Bakom detta avelsarbete ligger blod, svett, tårar och en hel del pengar. Kattungarna ligger i samma prisklass som en hundvalp, vilket höjer oddsen att kattungeköparen kommer att ta ansvar för sin lilla "investering".

Att huskatterna inte har något värde, vet vi alla och det känns riktigt sorgligt att se alla de kattungar, ungkatter och vuxna dumpade katter som sitter på katthemmen…eller som lever i något gammalt bilvrak och reproducerar sig flera gånger per år. Vårt hopp står till de organisationer som jobbar för obligatorisk märkning av katt, vilket förhoppningsvis kommer att höja kattens värde.

På landet är katten ett "naturligt inslag" miljön. Man lägger inga pengar på en katt och således ej heller på Kastrering. När katterna blir för många, skjuter man helt enkelt av dem och slänger dem på gödselhögen.

På sajter som Blocket finns tusentals katter som letar hem och vilket öde en del av dem kommer att möta, vill jag inte ens tänka på.

Efter min långa utläggning, kanske du förstår varför flera av oss rekommenderar dig, att kastrera din katt. Det är endast av omtanke och jag är ledsen om du tog illa upp.

Jag ser att det är precis det du tänker göra och det tycker jag är jättebra. Lycka till med de små. Jag råder dig att ta ordentligt betalt för dem. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus