Fotograferingsråd!
Varför är det så fruktansvärt svårt att fotografera bruna och svarta katter? Hur jag än bär mig åt så kan jag inte återge Caspers underbara chokladfärg och lyster i pälsen och hans jadegröna ögon på foto! Har tagit säkert 2-300 bilder på honom men det blir ALDRIG bra!
TIPS någon??!!
Fotografera i bra dagsljus och utan blixt.
Fått tipset att när det gäller svarta är en mörk bakgrund det bästa. Inte vit som man tror.
/Elisa

Inomhus:
Mitt tips är att du draperar en fåtölj eller liknande med ett ljust fint tyg och fotar kattungarna i absolut dagsljus. Ta dem en och en till ett annat rum. Då slipper du ha en orolig mammakatt som saboterar. Ta massor med bilder och välj ut 2-3 som du är nöjd med.
Utomhus:
Så fort det blir lite varmare ute, arrangerar du en dyna utomhus och fotar dem en och en ute. Fotojobbandet tar fler timmar per vecka om man vill ha bra bilder till sin hemsida. Men det är det värt. 
Blir nästan tårögd när jag tittar på mina kattungebilder. Speciellt förtjust är jag i den här bilden. Han ser ju för härlig ut, den lille taniga skrutten…
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

#4 vilken fantastiskt bild!!
Här är ett exempel på hur du kan arrangera med olika tyger och få bra ljus i bilden utan att använda blixt. Mathildas pose är inte den allra bästa, ögonen är runda och öronen står rakt upp, men man ser hennes maskfärg och ögonfärg bra. Det här är inte en bild jag skulle välja till min hemsida. Den gör henne inte rättvisa. Dessutom är den lite oskarp.
Jag minns att hon var "svårfotad" vid denna ålder. Ville bara busa och kunde inte sitta still i två sekunder. 

ja jag får experimentera vidare, tur att digitalkameran uppfanns ;-)

Jag tycker det är rätt svårt att få bra bilder på Mathilda. Hon är så mörk i ansiktet. Lika svårt är det med Isaac som är choklad. Jag tror att bilder utomhus blir allra bäst. Vi få hoppas att det blir vår snart! 
#2 Aha, nu ser jag vad du skrivit, Kalindas. Ja, jag får inte kläm på det här med mörka katter. Det är svårt.

Jag hade samma problem vid senaste kullen, den brunspottade gick att fota nästan hur som helst men den svarta var nästan omöjlig att få till dugligt ens. Men jag kom till sist på att grön/mörkgrön bakgrund fungerade bäst på honom efter mycket med tester, och dagsljus var det ju inte så gott om mitt vintern.

#3 Men han är ju superfin!!!!! Och bilden är jättebra!

#3 Ja, man ser visst vilken stilig kisse det är!
#4: Åh, vilken underbar bild! Ljuvlig, ljuvlig liten Mazarin.