Söker en Siames !
Hej mitt namn är Anna och jag bor tillsammans med min mamma i en lägenhet. Vi har två katter, en huskatt och en norsk skogskatt och vi söker nu tillökning i familjen! :)
Vi är intresserade av en siames. (med stamtavla)
Den ska vara steriliserad/vaccinerad.
Kön spelar ingen som helst roll, men förutsatt att den inte är en ensamkatt, utan går ihop med andra katter samt att den kan vara inne.
Har möjlighet att gå ut med katterna på sommaren i koppel dock :)
Så om du har en trevlig siames-misse till mig (för ett rimligt pris)
så e-mejla mig genast!
Pris: 1000:-
Hej!
Vad trevligt att du funderar på en Siames! Det låter som du är ute efter en omplaceringskatt?
Är dina katter vuxna, KAN det bli trubbel med en ny vuxen katt i hemmet. Det är lättare för en kattunge att bli accepterad. Risken är annars att det inte fungerar och att din Siames får flytta vidare. En kattunge kostar betydligt mer, men jag råder dig att spara, det är det värt. 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Ja själv tog jag ju över en vuxen siameshona som tyvärr aldrig gick att få ihop med mina andra katter. Hon hade ändå bott i en grupp av 7 katter innan.
Nu har hon det ändå bra och bor hos min son och svärdotter som ensamkatt och de ska få en av mina ungar för att se om hon accepterar att det kommer en kattunge i huset men det är inte säkert att det går heller. Hon har lite tråkigt som ensamkatt men passade absolut inte ihop med andra vuxna. Jag kämpade i 5 månader innan jag gav upp.
Hur liksom gör man då? Om jag ändå vill ha en vuxen?
Rambo är ca 4 år och Marilyn 2 år.
Rambo är lite mer reserverad och försiktig medans Marilyn är väldigt social och har lätt för andra djur.
Vi brukar låta kaninerna löpa fritt i lägenheten, och alla går ihop.
När vi skaffade Rambo (huskatten) var han ca 10-12 månader och vi köpte honom från ett katthem. Hon som vi köpte honom ifrån sa att han förmodligen är en ensamkatt.. Ett par år senare var jag sugen på en ny katt, men var orolig huruvida Rambo skulle reagera. Köpte då Marilyn, skogisen, och första veckan gick väl mest åt till att han satte henne på plats och så. Men nu är de oskiljaktiga och jag är himla glad att jag testade med en ny misse ändå..
Hur ska jag göra för o introducera en ny katt?
Bör siamesen träffa Rambo först? Om vi säger att jag stänger alla dörrar i köket och låter dom hälsa på varann därinne? Eftersom Rambo är mer reserverad och försiktig.. och sedan låta siamesen träffa Marilyn, senare..?
Lejdet: var det de gamla katterna som inte accepterade henne?
Är chanserna stora att de blir konflikter då, mellan vuxna katter..?
Hur var deras beteenden gentemot varandra?
Det är det, att siamser är fruktansvärt dyra.. Plus jag gillar vuxna individer.
Det kan funka med en vuxen också, men man får vara beredd att ge det lite mer tid, samt att man kanske får jobba lite mer på det. T.ex kan man sätta upp nätdörr som katterna får träffas igenom i början. Jag har omplacerat vuxna katter och några av dem till hem där det redan funnits andra vuxna katter och detta har gått bra.
Om du har en bra stämning mellan de katter du har idag, tar du en stor risk om du introducerar en ny vuxen katt. Det kan bli svårt för Siamesen att bli accepterad och det kan bli trubbel.
Jag har en vuxen omplaceringskatt som jag haft i cirka 2 år nu. Hon är fortfarande inte fullvärdig medlem i kattgruppen och stämningen är inte bra alls. Tänk dig för.
Vem av dina katter han/hon träffar först har ingen betydelse. När man tar hem en ny katt, sätter man ner kattburen innanför dörren och låter hemmets katter veta, att det har kommit en ny katt. Sedan ordnar man ett "safeplace" högt upp för den nya katten och ser till att den har tillgång till låda och mat. Det krävs enormt mycket av dig och du får lägga all din tid för att den nya katten ska känna sig trygg. Med följd att dina andra katter kan bli avundsjuka och börja med oönskade beteenden…som kisseri etc.
Ni andra kanske inte tycker som jag. Men jag röstar fortfarande på en kattunge. Det är inte säkert att ägaren till omplaceringskatten vill/kan ta tillbaka katten om det inte fungerar. Om det inte fungerar, blir din Siames ännu en "blocket-katt".
Mitt råd: är du intresserad av en Siames, snoka upp en uppfödare som bor nära dig. Åk dit och hälsa på. Säg att du är intresserad av en kattunge…till jul? Spara! 
Även om du väljer en vuxen istället för en unge så får du nog vara beredd på att betala mer än 1000 kr. detta täcker inte på långa vägar säljarens utgifter för Kastrering vaccinering och besiktning.
#6 Jag tror att det är mycket svårare när det gäller fertila katter. Att introducera vuxna (fertila) katter till ett hem där det finns fertila katter skall göras med stor försiktighet. Särskilt när det gäller honor. Däremot kastrater brukar vara mkt lättare.
Själv köper jag helst inte in honor alls längre, utan behåller hellre egna avkommor, samt köper hem hanar då dessa i regel är mycket lättare att få de andra katterna (honorna) att acceptera.

# 4 Jag hade en kastrat som var jättesnäll mot henne, en fertil avelshanne och två fertila unga honor. Alla dessa 4 går fantastiskt bra ihop med varandra men när hon kom blev dom som förbytta.
Jag provade verkligen allt, instängda på olika ställen, Feliway, olika smågrupper men alla utom kastraten Rossi mobbade henne så det enda hon vågade var att sitta på en hylla i köket och gick bara korta sträckor till maten och kattlådan.
KONSTIGT nog kunde alla 5 äta ihop, då var det inget bråk alls men så fort hon rörde sig några meter i huset så hoppade de på henne.
När hon löpte gick det lite bättre dock.

PS. måste det inte tvunget vara en renrasig kat 4 katt så har jag ju fått tre st "gökungar i boet" de senaste dagarna. De verkar bli jättevackra katter trots "fader okänd". Mamman är siames.
en tusenlapp blir bra
Så de är ingen som ens rekommenderar mig till o försöka hitta en vuxen misse?
Tack för era svar, förresten. Otroligt lärorikt från erfarna töser/gubbs 
Jag säger som de flesta andra. Man bör tänka väldigt mycket innan man väljer att ta in en vuxen katt till andra vuxna katter.
Har själv tagit in en katt på 10 månader, detta gick över förväntan. Men det hade gör mycket med katten och hennes psyke. Men hon blev aldrig vän med alla katter och var därför till sist tvungen att flytta till det hem hon bor nu. Då hade hon redan flyttat 3ggr!
Nanna, som katten heter klarade detta bra. Men många Siameser o Orientaler blir lätt stressade och börjar protestkissa!
På grund att du har två huskatter? För skogskatter är oftast bara en långhårig husis. Skogkatt är renrasig.
Men oavsett ras så brukar huskatter och skogisar vara ganska coola och kan acceptera en ny katt ganska bra.
Kruxet är att de inte talar samma språk som Siamesen, vilket kan orsaka problem.
De två omplaceringskatter jag har lämnat, bor båda ihop med en huskatt. Katterna är inte ovänner, min inte heller vänner.
Detta kan göra att katten blir väldigt krävande på er som ägare.
Nanna som jag skrev om ovan är kompis med en huskatt i hemmet. De andra att äta jämte.
Jackson som bor i ett annat hem, godkänner att huskatten och hunden bor där. Men de är inte vänner…
Säger som Nilla. Spara pengar och köp en kattunge eller en yngre katt. Då är chansen störst att det går bra.
/Elisa

#11 svar nej, jag skulle ha lyssnat på personerna här innan jag skaffade min vuxna siames kan jag ödmjukt erkänna såhär i efterhand.
Nu har det ju i mitt fall löst sig väldigt bra eftersom hon fortfarande bor inom familjen och jag träffar henne flera ggr/v.
#8 Ja, de flesta av oss har ju fertila katter. Kanske är det lättare med kastrater.
Siamesen & Orientalen trivs bäst med sin egen sort, men kan till nöds sällskapa med en husis. De gillar att "ligga i hög" och vill ha värme och närhet av en likasinnad. Någon medlem som har bilder på en riktig ormgrop? Kan vara kul att se. 
Mor och ung dotter kramas i hängmattan.

vart tog bilden vägen?

konstigt får inte in nån bild..
Försök igen! Bifoga, kopiera, klistra in…lite meckigt. 

Jag har inte alls den långa erfarenheten som många här inne har av KAT 4, jag har däremot mkt lång erfarenhet av katter. Siameser och orientaler är inte som andra katter, kan bli problem där. Jag har ofta tagit in halv-vuxna eller vuxna katter i min grupp då jag har tagit hand om övergivna katter, men jag bor stort och dom kan gå ute åxå så det finns alltid plats för dom. Dom är även vana att det kommer in andra sorters djur i huser så dom är lite mer härdade än andra katter. Dom tolererar ofta varandra men det är inte alltid dom är vänner. Mina siameser går ihop med nästan alla men föredrar varandra. Är inte förren man har en siames som man inser att dom är så otroligt olika andra katter som dom är.
Har du inte väldigt stort hus eller liknande och väldigt tåliga katter så är det bättre att skaffa en kattunge så dom får växa ihop sig. Visst du kan chanca men dina nuvarande katter kan bli ovänner på kuppen. Behöver inte bli, men risken finns.

Jag har en siames och en cornish rex. Vi har börjat vara på långbesök i ett hem som har en vuxen huskatt, en hona. (Alla tre är kastrater.) Det började med katastrof, där mina missar utan att ens ha träffat eller sett huskatten rök ihop och inte kunde vistas i samma rum utan övervakning.
Sakta har det blivit bättre. Efter flera besök kan nu alla tre vistas i samma rum, men huset är stort, och det är en del morr och fräs om de kommer för nära. Min siames är väldigt nyfiken på huskatten och vill nog helst att alla tre ska umgås!
Han hänger som en liten svans efter de andra två och irriteras. Lilla herr sällskaplig
.
Mina kissar fungerar i allafall tillsammas igen, de ligger ihop, leker och tvättas, men rexen är lite på spänn och inte riktigt bekväm, jag tror och hoppas det kommer rätta till sig.
Huskattfröken håller sig på sin kant, men uppskattar mina katters dyra kattmat och sköna fleecefilt…
Hon är utekatt, så hon har kvar sina rutiner ute också, inne har hon sina ställen hon ligger på, och mina katter har inte försökt överta dem.
Ja, det är lite av min erfarenhet av att sätta ihop katter, men jag håller med alla andra att det allra säkert är bäst att skaffa en kattunge!
LYCKA TILL!
# 14 her er tre bilder som viser hvordan en orientalsk katt liker å ha det 
En seng til marsvin har nesten plass til to voksne siamesere
Ikke helt fullt ennå i denne sengen…….. bare nesten 
10 katter i en stol 
Det er veldig sjelden at våre katter ligger alene og sover. De skal helst ligge sammen.Jeg har også veldig sjelden bare en katt i fanget, de ønsker å være mest mulig sammen, de koser sammen, leker sammen og spiser sammen. Ikke sånn at alle henger sammen hele tiden, men som regel er de minst to og tre
#21 Underbara bilder! Blir alldeles varm i magen när man ser dem… Jag vill bara sätta ner näsan mitt i högen och snuffsa på dem… 
fina bilder!
min uppfattning är att det är lättare att integrera okända katter med varandra på en större yta. då får det ta den takt det tar, utan att de tvingas samman. mina och min mammas katter träffades första gången i ett stort hus på landet, med många ställen att hålla sig undan på och relativt neutral mark ur revirsynpunkt. det gick otroligt bra, snabbt och smärtfritt.
Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.
Jag tänkte ju som du, att jag av ekonomiska skäl skulle hitta en vuxen siames och sätta ihop med min huskatt. Men efter att ha tänkt lite och inhämtat råd här på sidan så blev den unge herr Dexter, tolv veckor. Det funkar fint, katterna är kompisar, huskatten har adopterat Dexter som sitt barn och tvättar honom på längden och tvären. De leker mycket, sover ihop i bland men den som Dexter älskar mest är inte kattkompisen, det är jag som är stjärnan på hans himmel. Dexter är min första siames men jag har haft katter i hela mitt liv, jag har läst om siameser och fascinerats av deras sätt att vara, men jag måste säga att Dexter överträffar alla mina förväntningar. Maken till social, smart och rolig katt har jag aldrig träffat. Och jag känner mig dyrkad. Jag kan inte med ord uttrycka hur kär jag är i den katten, det är rent larvigt men han är min lilla bebis. Som ett plåster på mig, sover i min famn, ger mig blåa kärleksblickar…
Så grattis till ditt val av ras, jag vet inget om att sätta ihop vuxna siameser med andra raser men kan skriva under på att siameser är inte katter, de är siameser.
(ps: sist jag hörde nåt var Dexters bror fortfarande till salu)

# 24 om matte klarar av att skiljas från sitt underbara lilla plåster
Dina ord om Dexter och dig värmer mycket!!!
#25, det var därför jag formulerade mig lite vagt om Dallas, jag tror inte man kan tillbringa så mycket tid med en sån här liten sammetsterrorist utan att falla hårt, att mista Dexter nu skulle vara som att mista ett av männskobarnen. Jag älskar alla mina katter men det finns en som var speciell, det var Sackarias, min blåmaskade bondkatt. Och att få Dexter är som att få Sackarias lillebror, de är så lika på så många sätt. Det måste ju vara siamesgenerna, för Sackarias skulle ju inte blivit blåmaskad utan siameser både hos mor och fars släktingar (mamman var halvsiames, pappan okänd).
Förlåt att jag tar upp kommentarsfältet med lite irrelevanta kommentarer, jag bara blir så till mig ibland. Nu ska jag vara tyst :-)
#26 Jeg synes det var herlig å lese din beskrivelse om kjærligheten til Dexter jeg. Så inte skal du være tyst 
Ellers så må jeg jo si meg enig flertallet her.Størst sjanse for å lykkes er nok med en kattunge/ungdyr. Det er jo for trist om du skulle prøve med en voksen og siden måtte levere den tilbake.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
#24 Blå kärlekblickar…det var vackert.
28# då skulle du se hur vackra blickarna är…
Om jag skulle försöka skaffa en halvsiames då? eller halv oriental?
Skulle de vara lite skillnad? För jag gillar verkligen rasen annars.. och är det en halv, bör det väl finnas lite av siamesens egenskaper i individen?
Och vet ni vad de är för skillnad på Siames, Balines och Orinental?
Förrutom att Orientalen har helfärgade mönster? Stod att Balinesen är som Siamesen, fast lite mer mjukare i sättet..? Är dock alla dessa lite mer 'rasistiska' katter, som jag läst mycket om, som helst håller sig till sina egna? Om man skaffar en blandras då eventuellt?
Katten och dess personlighet och egenskaper är så himla vacker så vill inte ge upp tanken riktigt än.
Men kan inte tänka mig att ens vilja försöka störa husfriden mellan mina nuvarande missar eller att den nye blir utanför, och aldrig en i gänget.
Hjälp?? 
Temperamentsmässigt är det ingen skillnad på dessa raser och man kan para dem med varandra, dvs de blir rasrena och får stamtavla.
Jag tror visst att det skulle gå att få en siames att smälta ihop i den kattfloc, säkrast är ju en kattunge såklart, men även en vuxen kan gå bra, särskilt om den är kastrerad.
Satsa på en renrasig siames/oriental / balines tycker jag, inte en blandras, för då vet du inte helt vad du får.

Min erfarenhet är att siameser/orientaler är sociala och behöver sällskap, men att det går mycket bra med alla katter, eller andra djur för den delen…
Har bott hos min mamma efter julen med mina två sia/ori tjejer och de går och lägger sig i hög med mammas bondkatter, som visserligen blir lite förvånade, men tycker det är helt ok..
Samtidigt kan ju en blandras som vuxit upp bland siameser/oriental bli precis som "en riktig" i temperamentet….

# 31 Det var så jag fick upp ögonen för kat 4 katter, jag hade en korsning mellan Orientalisk långhår och huskatt för 6-7 år sedan.
Han hade alla orientalens egenskaper och även utseende, det var den mysigaste och mest speciella katt jag nånsin haft. Han älskade bla. att bada bastu och kunde ligga i bastun på egen handduk i 20 min för att sedan vingla ut till vattenskålen :-)
Jag har ju nu fått 3 ungar som är korsningar av misstag i min ena kull som kommer att vara till salu framåt början av Juni om du är intresserad av en korsning?

När det gäller temperamentet så tycker inte jag att det är nån skillnad på mina nuvarande katter, alla är oerhört sociala och vill vara i närheten hela tiden.
Jag har två Balineser, en siames, en siames variant (bär alltså på långhårsanlag men ser ut som en siames) och en långhårig oriental (som förr kallades Javanes)
Jag säger som Malin, #34, absolut satsa på en renrasig om det är egenskaperna och tempramentet du vill ha!
Jag tror absolut att det kan funka att introducera en vuxen katt med dina nuvarande. Jag tror inte man ska se sig blind på att dina katter är vuxna och att det absolut inte kommer att fungera.
Är alla katterna kastrerade och får en lång och lugna introduktionstid i deras egen takt tror jag absolut att det fungerar.
Givetvis är det alltid lättare att introducera en yngre individ men inget är omöjligt bara man tror på att det ska fungera och är beredd på att det blir tufft och tar tid.
Lycka till!

#36 hennes problem är ju att den inte får kosta mer än 1000:- och jag tror att det är rätt svårt att få tag i en renrasig för de pengarna?
#37. Jag har inte uppfattat att det var det som var det största "problemet" som diskuterades.
En av Lejdets "gökungar" hade väl varit perfekt. Då hade det blivit en kattunge och chansen är ju ganska stor att det hade fått SIA temperament.
Men hade jag fått en sådan liten gökunge så hade jag nog krävt mer än 1000kr. Inte för att tjäna pengar, men huskattsbevis, vaccinationer och mat kostar till små gökungar också…
/Elisa

#39 jo jag vet men jag är alltid så dålig på att ta betalt i alla lägen ;-) De andra två "gökungarna" kommer jag inte att få ett öre för för dom ska jag ge till mina söner.

#41 aha, hur kommer det sig då?
#33 Ser detta framför mig…
#32 & #36 tack för stödjandet i detta!
#37, jag har ändrat mig till 2000:-
blir en födelsedagspresent till mor, och jag har inte mer pengar än så. simple as that, och om ödet vill sig, så hittar jag en trevlig individ som landar på eller under den summan! 
oj jösses, sett honom förrut, men avvikt p.ga av avståndet..
men när du nämnde djurtransport iFokus nu…? gick in där och förstod inte riktigt. skall man annonsera om vilken väg och så man vill ha sitt nyköpta djur levererat? hur mycket tar de betalt? betyder det att man betalar djuret i förväg? är det säkert då?
tack för visat intresse förresten 
Säljaren av katt kanske vill komma med katten och kolla upp hur den kommer att få bo, då kan ni skriva över alla papperen som behövs för en överlåtelse. Så skulle jag göra om jag hadde en vuxen kisse och sökte nytt hem. Jag skulle vara noga att få den veterinärbesiktad innan överlåtelsen.
#48 Ja, ägaren vill kanske besöka dig först och då kan det ju bli problem om ni bor långt ifrån varandra. Bra med veterinärbesiktningen där, Tuska. Annars kanske man råkar ta emot en sjuk katt som kräver massor i veterinärvård.
Vad jag förstår fungerar djurtransport.ifokus så, att medlemmarna hjälper varandra med transport av djur genom landet. Någon ska tex resa Malmö-Stockholm och lägger ut en tråd om ett erbjudande av transport. Du får nog förbereda dig på att både besöka katten och att ägaren kommer till dig innan katten kan flytta. 
Jag har omplacerat en katt och jag var mycket noggrann med det nya hemmet. De var och hälsade på, sedan funderade vi ett par dagar på varsitt håll. Det kändes bra och de ville hemskt gärna ha katten. Då veterinärbesiktigade jag honom och levererade honom själv till det nya hemmet. Stannade i flera timmar. Vi hade sedan daglig telefonkontakt ett tag och skickade bilder på alla hans framsteg in i den nya kattgruppen.
Fick ett samtal för några månader sedan. Simon hade hastigt gått bort av en blodpropp endast 4 år gammal. De var så ledsna och saknade honom så. Han var min Ocicat Zeldas helbror. Zelda stötte ut honom ur flocken när vi fick vår första Siameskull hemma. Hon var nämligen extramamma till den och Simon fick bara vara ovanpå kylskåpet.
Han var så olycklig att han började noppra sin mage, så den blev alldeles kal. Det var ohållbart och Simon fick ett jättebra nytt hem. I det nya hemmet fanns 2 Ocicat kastrater. Nu är han borta, min älskade Simon…
Ursäkta att jag kapar tråden.

Ja själv var jag både och besökte min omplaceringskatts gamla hem i 3 timmar och sen kom hon hit och kollade hur jag hade det innan vi skrev några ägabytespapper. Det känns bra med engagerade säljare.
tjejor! är det någon märkbar skillnad på Balines och Siames?
Samt oriental? Jag har nte riktigt fått kläm på varför de är indelade i 3 kategorier? Eller är det 4 då alla säger kat 4?
Förrutom att oriental har en helt färgteckning, så som jag förstått det?
Ni som kan så mycket kan väl lära en newbie! 

#51 Skillanden mellan baliens och siames är pälsen, baliensen har silkesmjuk päls och plymig svans, såsom bilden ovan visar. 
Siamesen har kort tätliggande päls.

jaha okej :) och orientalen då?
Så allting handlar bara om färgteckning & hårstruktursskillnader?
De är alla samma ras och har samma egenskaper?
Har jag förstått rätt? 
# Ja du har förstått rätt.

#57 Men hallå, vad nu?! Den som väntar på något gott! Det tar tid att hitta "rätt".
Tycker du ska spara till en kattunge/ungkatt ändå.