Siames iFokus

Siames

Etikett: avel
Läst 5534 ggr
Lejdet
0

Första kullen född i Lejdet!

Hej nu har vi haft en turboförlossning här jag och Juno, 7 ungar på ca 1,5 timme lyckades hon klämma ut!

En dog tyvärr, jag hann aldrig se att den hade kommit så den låg i sin hinna under henne en lång stund och fick väl inte luft. Hon var väldigt dålig på att slicka dem och hon lyckades bara navla av en enda av dom själv.

De som lever är i alla fall ganska små, mellan 77 till 100 g. Två balineser/siames varianter och 4 långhåriga orientaler. Två svarta, en grå och en choklad som det ser ut. Har inte ens kollat kön än.. nu ligger de med båda kattmammorna och blir ompysslade. De flesta av dom har redan fått tutte.

Iris som inte har fött ännu verkar betydligt mer intresserad av dom än Juno eller så beror det på att mamman är trött.

Tips, råd? ska jag tilläggsmata i kväll för säkerhets skull?

Lejdet
0

Tusen tack för råd och stöd per tel förresten Inger (Tuska)!

kalindas
0

Grattis!
Tror inte du behöver tilläggmata ännu.
Viktigare att se att ungarna diar ordentligt. Börjar du mata direkt så kanske de inte vill dia sen. Har de gått ner i morgon så kan du testa att ge dem lite då.

Ett tips som jag fick om man har lite trötta bebisar, är att lägga lite druvsocker på deras tunga. Då brukar de komma igång och suga.

Mamma katt är säkert trött och lite chockad. De kom ju väldigt fort. Min Nanna födde samma mängd på samma tid. Hon fattade knappt vad som hände…

/Elisa

Hanna-B
0

Grattis! Vad roligt med långhåriga orientaler. Ska bli roligt att följa kullen, lycka till!

Lejdet
0

#2 tusen tack, jag är jättestolt över oss båda:-) ny ligger ungarna och tuttar både på sin mor och på hennes syster som inte fått sina ungar än. Syster Iris går inte att hålla därifrån, jag stängde ut alla katterna på övervåningen när hon födde men hon stod och skrek som en besatt när hon hörde ungarna skrika.

Har märkt de som inte går att skilja på med lite nagellack på en baktass.

Kalindas, hur ser silver ut ? Ena orientalen är precis som tickad liksom, grå med silvrigare hårstrån längst ut på spetsen liksom

Nilla
0

Om inte tuska tipsat dig redan, så gör jag det nu; vispgrädde & en äggula brukar få igång mjölkproduktionen och piggar upp mammakatt. Grattis!!! Kyss

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Helenaf76
0

Grattis till bebbarna!

Siameshona
0

Jätte Grattis. Mysig fortsättning följer!

Lejdet
0

#5 jajamen det har hon redan fått, dessutom med druvsocker i. Hon tog en slurk mellan de första 3 och de sista 4 och sen även efteråt.

Är det ok att ungarna även tuttar på Iris som inte fött än? Hon låter dem göra det. Kan det skada?

Undrar när hon sätter igång.. vad jag vet kom hon i löp 2 dgr efter Juno där i julas.

tuska
0

Tuttande på Iris stimulerar hennes eget förlossnings arbete och med stor sannolikhet sätter igång hennes födande.

Att skilja på de två katterna nu, gör dem båda säkert stressade.

Själv har jag nu två mammor till mina 5 ungar, går tyvärr inte att skilja dem åt.   Huvudsaken är att ungarna går upp i vikt.

camil
0

Grattis! Vilken supermammaGlad

Qetesh
0

Grattis!! Skrattande Ser fram emot bilder på de små! Glad

carinbrack
0

Åh, vad fint!

Liljekatten
0

Grattis! Glad Ser fram emot bilder sen.

Juliette-
0

GRATTIS

En blå långhårig Tungan ute JA TACK

alltidsiames
0

Underbart att följa utvecklingen! Grattis!

Lejdet
0

#14 då får jag övertala min son att den inte är hans då;-)

Juliette-
0

#16 äh han kan ta en svart :P

Lejdet
0

ska försöka ta några bilder nu men det lär inte bli så bra kvalitet

Lejdet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

man ser inte så mkt. som sagt..

Lejdet
0

en till

AmandaWvW
0

oj va fina! Grattis!

var det Juno som var variant och hennes syster som var balines?

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

Nonimonos
0

Grattis till er tillökning och lycka till med nästa födsel.

Lejdet
0

#21 ja Juno är variant. Det är väldigt svårt att avgöra om de är lång eller korthåriga tycker jag men de flesta av dem har tofsar på öronen.

Här kommer en bild till

Lejdet
0

En fråga, är det vanligt att bakbenen ser lite inåtvända ut vid födseln? Eller är det klumpfot?

Millimina
0

Grattis! Glad

Beige
0

Grattis Glad 

Det gjorde ni bra!

Lejdet
0

Tack tack allihop! Ja det är ju Juno som är en supermorsa! Jag TROR att det kan bli en till kull i natt. Iris beter sig verkligen skumt, eller så beror det på moderskänslorna hon fick av att bli moster?

Hon ligger som en plåsterlapp på sin syster och kurrar oavbrutet, gnider sig mot henne och far omkring i bolådan. Ibland lägger hon sig på de stackars ungarna med sin tunga kropp. Finns säkert 5-6 st ungar i henne minst också…

Finns det nån risk tror ni att hon skadar Junos ungar?

Blir en sömnlös natt det här..

SacredSouls
0

Glad Grattis med kullet :)

Når det gjelder bena så retter de seg nok ut etter kort tid. Det er hva man kaller froskeben..Hmm men jeg husker jo ikke hva man kaller det på svensk.

Iallefall så pleier det å rette seg ut helt fint uten at man trenger å gjøre noe.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Lejdet
0

#28 ja det är en av balineserna (eller om de nu är siamesvarianter?) som har lite inåtvikta ben.

När kommer jag att kunna se om de är långhåriga eller korthåriga tror ni?

Lejonhjarta
0

Herregud va duktig hon va!! Så många så fort! Jättekul å grattis. Skrattande

tuska
0

Då väntar vi på nästa kull, när du ändå har ångan uppe.

En större bolåda blir nog behövligtSkrattande

Grattis och lycka till med nästa.

kalindas
0

Silver brukar inte synas på det viset. Sen måste en av föräldrarna vara silver för att de ska bli silver.
Kanske kan vara feberpäls??
Eller så ser den bara lite ljus ut i topparna just nu.

Kul att du fått en blå unge också! :-) (tycker i alla fall den ser blå ut o inte lila)

Kan vara Twisted legs bebisen har http://www.pandecats.com/x/caring-for-a-kitten-born-with-a-twisted-leg.shtml inte konstigt om de legat trångt.

/Elisa

tuska
0

Ja då kan jag medela att i nästa kull har det kommit en bebis och hon föredrar att föda sin kull under ett täckeSkrattande

Det går nog inte i turbofart.

Juliette-
0

#33 Åh vad spännande

Zandrinos
0

Jag tycker att dom ska dia sin egen mamma, för att få i sig råmjölken.

Grattis och Lycka till med kattungarnaGlad

MijmuPix
0

Oj vad spännande! Grattis till första kullen! Glad Hoppas att allt går lika bra med kull 2!

Millimina
0

Hoppas att allt går bra under täcket…

Lejdet
0

Phu..sitter här med ett jättelågt blodsocker nu och försöker få i mig frukost!

Iris har fött bebisar sen kl 8.30 ca i morse, det gick lite långsammare för henne, först kom en unge som hon hade jättebesvärligt att få ut, tyvärr dog den efter ca en halvtimme, jag försökte allt men den bara slutade att andas.. den satt fast med huvudet i säkert minst 10 min, kanske därför den blev klen?

Sen kom det ytterligare 4 ungar under ca 2 timmar, två balineser och två OLH (båda choklad)

Tyvärr skulle hon tvunget föda i min säng som nu ser ut som en slaktbutik… Juno var den perfekta hjälpredan, hon avnavlade alla och slickade ren Iris efter varje unge.

Ska väga alla nu när jag ätit, en ser väldigt liten ut..

Lejdet
0

#32 ja den ser helt klart blå ut, men den är så skimrande liksom i pälsen, väldigt vacker och störst av dem alla!

Blev lite förvånad över de svarta.. ingen av föräldrarna har ju svarta föräldrar, kan det bli så ändå?

AmandaWvW
0

Jo, visst går det att få svarta ungar från blåXchoklad kombination, om ungarna varken får dilutionsgenen från pappa eller cholkadgenen från mamma. Dessa gener är ju recessiva och syns bara om de finns i dubbelt anlag.

Men ser inte Juno svart (altså brunmaskad) ut?

Lejdet
0

#40 nej hon är choklad, ingen tvekan om det. Svårt att se färg på foto.

4 Balineser el. siameser varianter och 7 kort eller långhåriga orientaler nu!!

Den minsta väger bara 65 gram, vad tror ni om det? Finns det chans att den överlever? Har stödmatat några. Alla verkar få tutte i alla fall. De turas om att dia dem.

Lejdet
0

Oj det fösvann visst i mitt inlägg att hon hade fött ytterligare en nu när jag kom upp efter frukosten, jag trodde hon var klar innan!

Ännu en liten OLH choklad!

så de fick alltså 7 resp. 6 ungar och 11 har överlevt hittills i alla fall.

Siameshona
0

Måste skratta. Vilek schå du har där hemma!! Vad duktiga ni är- allihopa

tuska
0

Det va ett litet Gryn  hoppas hon får den bästa tutten.

Nu har du många bebisar, hoppas du ha hunnit att märka upp dem alla.

Lejdet
0

#43 ja även jag är helt slut nu, man blir så spänd och fokuserad, glömmer bort både att äta och sova!

[lisme]
0

Den minste kattungen vi har hatt veide 58 gram da han var født. Bitteliten i forhold til søsknene sine, men det gikk bra! Mamman var ikke helt enig i at kattungene skulle die på henne, og siden han var så liten valgte vi å støttemate han. Det som er viktigst - etter vår erfaring - er at kattungene virkelig VIL spise, at de suger og svelger. En kattunge som har skikkelig livsgnist overlever selv om den er liten. Har du en som ikke er interessert i å spise og nekter å svelge er det mye mer vanskelig å få den til å overleve selv om kattungen har en god vekt.

Ser at du undrer på om du har fått langhår, og det kan være vanskelig å konstatere veldig tidlig. Men det er stort sett mulig! Våre varianter har også hatt tufser på ørene, men når man ser en variant ved siden av en langhår har som regel langhårskattungen en litt annen pels enn variantene. Den er liksom tettere og mer glansfull på langhårskattungene enn på variantene. For å gjøre forrvirringen komplett skal jeg vise deg noen bilder med korthårskattunger, varianter og langhår Skrattande

Først en blå OSH variant

Så en siameser variant

En siameser

Så kremen til slutt - en balineser!

Lejdet
0

# 44 jag har inte märkt upp dagens kull ännu, honorna blir så extremt oroliga när jag tar nån av ungarna och vill då springa och gömma dom. Tänkte de skulle få vara ifred ett tag nu.

Än sålänge kan jag ju se på navelsträngen vilka som föddes idag.

Lejdet
0

#46 jag tycker att alla de elva överlevande verkar visa goda tecken på att vilja dia/suga. Alla kämpar för glatta livet om 16 tuttar!

Illyria
0

Stort grattis! :) Vilka duktiga mammor. Jag hoppas att allt går bra.

Men, måste inte Juno vara brunmaskad eftersom att hon fått svarta och blå ungar ihop med en chokladhane..? Choklad + choklad ger väl bara just choklad samt (om båda föräldrarna bär på dilution) lila?

Lejdet
0

# 49 jag lovar att Juno är chokladmaskad! Hon är både registrerad som det samt att hon har exkat samma nyans på sitt bruna som Casper och han är ingen tvekan om att han är choklad.

Kan hon ha varit ute och slarvat menar ni?

Lejdet
0

lite nya kort!

Lejdet
0

ett till

Lejdet
0

sista

hecajon
0

#50 Har Juno och Casper samma färg på trampdynorna?

Jag fick en väldigt mörkbrunt maskad siames i Majas första kull, (se bilden) men hans trampdynor såg precis ut som den blå orientalen i samma kull, därför blev han reggad som choklad, fel eller inte kan jag faktiskt inte svara på eftersom han bara blivit ren sällskapskatt och aldrig utställd. Men Maja borde väl bära på choklad om hennes mamma nyligen fick en chokladorientalObestämd

Glömt att gratta till bebisarna i kull nr1, så snabbt de kom framFörvånad men jag är glad att det gick så bra trots allt. Håller tummarna det går bra fortsättningsvis med kull nr 2 också, så spännande och intressant att följa allt/ kram

prodigy
0

Stort grattis!

Så fina de är allihop!!!!

Attacks
0

Grattis med alle bebisene:-))

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Millimina
0

Grattis och lycka till med alla små! Snacka om full fart om 8 veckor… Glad

Illyria
0

Ja Junos trampdynor ser onekligen väldigt ljusa (choklad) ut! Och hennes föräldrar är ju choklad respektive lila.

Jag är definitivt inte säker inom det här området och blev så förbryllad då jag trodde att choklad + choklad bara kan få choklad och lila. Kanske kan någon förklara/räta ut det här för mig/oss? :)

Min brunmaskade dam såg nästan ut som en choklad när hon var liten men blev svartare (och mörkare) med åldern. Hennes trampdynor har ju alltid skvallrat om att hon är brun. Dock har hennes ben och svans än idag ungefär samma nyans som Junos i #19.

Fantastiskt söta bebisar! Den blå är redan min favorit. ;)

Lejdet
0

Sjukt! Nu när jag gick upp till mammorna med mat hoppade båda ur bolådan och jag räknade alla ungar igen och nu är de tolv!! Alltså fick de 7 var! En död ur varje kull. jösses..inser att jag inte har några fritidsproblem i vår..

Siameshona
0

Vilka underbara kort. Grattis!!

Illyria
0

Oj oj, grattis igen! :) Hoppas att mammorna snart tillåter att du märker bebbarna så att du kan hålla reda på vilka kattungar som hör till vilken mamma.

tuska
0

Nu får du allt märka upp dina 12 ungar.  Skynda dej innan kull nr. tvås navelsträngar torkar. Skrattande

kattguld
0

Grattis till alla kattungarna!

#24: De snedvikta benen; sånt är ganska vanligt, och rättar förmodligen till sig på några dagar/nån vecka.

#41: 65 gram var en liten skrutta. Vår minsta levande födda unge (ocicat) var 77 gram. DÄR behövdes ingen stödmatning, men så hade hon också bara ett enda syskon att konkurrera med maten om. Hon ökade i vikt hela tiden, låg iofs alltid efter sin bror i vikt, men blev en normalstor hona till slut (hon vägde 1220 gram när hon vår 12 veckor, men lämnade inte hemmet på ytterligare en dryg månad, då vägde hon 2,1 kg. Jag har inte behövt stödmata någon unge, så där får du lyssna in på andra med erfarenhet av det. Om du ska stödmata den lilla eller välja stödmata de större syskonen och bevaka att lillan får mesta möjliga av råmjölken… Väg ALLA ungarna varje dag, i alla fall de första två veckorna.

Kom ihåg - i allt jobbet att väga och mata - att njuta ordentligt av kattungarna också! Särskilt medans de fortfarande finns i tryggt förvar i bolådan!Skrattande

hecajon
0

#58 Det finns många här inne som kan det här med färger, hoppas att de hjälper dig med all sin kunskap.

Har du fixat dina katter på PawPeds? Om inte så underlättar det massor när man forskar vad de bär på färger mm längre bak i stamtavlan.

Lejdet
0

Har nu märkt och vägt Iris kull, herregud den minsta väger 46 g !! Det kommer väl aldrig att gå bra? men den är jättepigg och suger bra. Ingen i hennes kull vägde mer än 77 g.

Lejdet
0

#64 nej jag har inte lagt in dem där, verkade lite krångligt?

MalinL
0

Grattis till kullen! Skrattande

Svart och blått kan det inte bli, såvida både mamman och pappan är choklad /lila.

Lejdet
0

#67 både mamman och pappan är choklad.. herregud då måste hon har varit ute och slarvat!!!

Lejdet
0

# 67 det var lite kaos här kring jul, hade tjocka släkten på besök, vi var 8 pers i flera dagar och nån gång vet jag att Juno gick ut men hon brukar aldrig gå långt och vad jag minns var hon inte borta länge heller! Nu blir jag RIKTIGT orolig, kan jag registrera resten av kullen ändå om nu några skulle vara bastarder?

tuska
0

Jag tror din hona är SIA n

Är du säker på att vågen är rätt ?   Har dina honor fått mjölkproduktion ?

MalinL
0

#70 Om jag inte minns fel kan hon inte vara SIA n eftersom hennes mamma är lila och hennes pappa är chokladtabby.

#69 Du kan inte ha sett fel då? De kan ju se ganska mörka ut när de är nyfödda och fortfarande blöta.

Lejdet
0

# 70 vet inte om vågen väger rätt men den är helt ny digitalvåg men de är ju inte stilla en sekund så siffrorna pendlar upp och ner. Nån som har tips på hur man får dem att vara stilla medan man väger?

n är det brunmaskad? men jag har haft uppe den frågeställningen här förr för jag var osäker men efter ett antal bilder kom alla överens om att hon var choklad!?

Corny
0

Ojojoj vilken underbar hög med ungar! Och vilka vackra mammor!

Och jag som bara sitter och suktar efter chokladOLH!

Blå är inte heller fel…

Lejdet
0

Kollade nu, Junos mor är SIA c och pappan är BAL b21

Caspers mamma är BAL h och hans pappa är OLH o

Lejdet
0

# 73 ja många choklad blev det! 5 st! Bara att tinga en ;-)

Lejdet
0

några ser ljusare ut, kan det bli kanel också eftersom Caspers far är kanel?

Illyria
0

Ja och titta på Junos trampdynor i #51, det är väl chokladtrampdynor?

Corny
0

#75 Å du milde… då måste jag flytta till en större lägenhet först…

Lejdet
0

# 75 bara att göra det då ;-)

Illyria
0

#66 Pawpeds är inte alls särskilt krångligt. :) Du bara skickar in kopior  på katternas stamtavlor till någon av dessa personer.

Eftersom att alla tre katternas föräldrar är inlagda så räcker det med att du skicka in följande information:

"If you have a cat, whose both parents are already in the database, you can also e-mail the information. If you do, please, include the following information, if available: name, sex, title, sire name, dam name, birth date, colour, and registration number. You also have to say which breed it is."

Jag tycker att Pawpeds är fantastiskt och ett jättebra verktyg att använda sig av!

Här kan du se hur dina kattungars stamtavla skulle se ut där, förutom att det är tomt vid föräldrarna eftersom att de inte är inlagda då.

Lejdet
0

Jag är helt knäckt nu.. inser att de svarta och den blå inte kan vara äkta! Vad gör jag nu?? Kan jag som sagt registrera de andra i kullen ändå som med 100% säkerhet är Caspers barn. Fattar inte , de har ju parat sig säkert 30 ggr där runt jul och de hade ju bara ögon för varann! När i herrans namn har hon varit ute och slarvat??

AmandaWvW
0

Vänta, var inte Juno och Iris systrar? en lila och en choklad skulle inte kunna få en blå. i så fall lutar det åt att pappa BAL b 21 är felreggad. Sånt händer väl?

Lejdet
0

# 82 ja nåt är uppenbarligen fel, har varit uppe och lyst med ficklampa på dem nu igen för att kolla färgen och de föddes ju igår och är torra och fina. Det är två svarta och en blå helt klart! Sen resten av hennes sex ungar är två balineser och en choklad.

Hanna-B
0

Inlägg från en riktig nybörjare - Inte kan väl endast delar av kullen ha en annan pappa? Och det känns väl inte så troligt att Juno smitit ut och parat sig med en maskbärande huskatt? Såvida ni inte har andra fertila maskbärande katter i området. Tänker på det faktum att det blev maskade bebisar.

Lejdet
0

# 84 katter kan para sig med flera olika hanar och således får ungarna i samma kull olika fäder! har faktiskt tom. hänt i människovärlden att tvåäggstvillingar har olika pappor.

Jag bor som sagt väldigt ensligt på landet och den enda katt jag nånsin sett här är grannens superfeta röda katt som är kastrerad.. kan ju knappast vara han!

[lisme]
0

Et kattungekull kan helt klart ha flere fedre Flört

prodigy
0
#84 Min blåa orientalhona smet iväg med en svart stor bondkattshane, och fick en kull på fem, varav en blev brunmaskad. Antagligen bar hanen på anlaget för maskning, trots att han strök runt på skånska landsbygden.

Vi får hoppas Juno är SIA n, annars tror jag nog inte man endast kan regga delar av en kull.

Fina är de i varje fall, bastarder eller ej!

MalinL
0

#82, Nej pappan är inte felreggad och båda hans föräldrar är också choklad dessutom vill jag minnas.

Hanna-B
0

# 85 Hur vanligt är det då? Låter otroligt i mina öron men jag har som sagt ingen erfarenhet. Känns troligare med felreggning om det som du säger inte finns några andra fertila i området.

Lejdet
0

ja jag vet inte, men jag måste ju lyssna på expertisen här som säger att det inte kan bli varken blå eller svart med de föräldrarna..

hur kan jag veta om Juno är felreggad då?

kattguld
0

Men är inte Juno och Iris HELsyskon? Och deras mamma, är det inte Sve-Scot Ronya, BAL f. Brun(svart)sköldpadda. Då bär ju mamman svart och bör också kunna få SIAn ungar? Jag menar, är det helt uteslutet att tjejen är felreggad?

Lejdet
0

det finns både n och f längre tillbaka i hennes stamtavla och även i Caspers, dvs deras morföräldrar. Men det kan inte inverka eller?

MalinL
0

#90 Juno kan inte vara felreggad, inte med de föräldrarna hon har.

Däremot kan ju kullen ha två olika pappor om det vill sig illa, dvs att de maskade och de med "rätt" färg är efter Casper, och de med fel färg är efter en annan hane.

MalinL
0

#91 Nej Juno och Iris är inte efter Swe Scot Ronya utan efter Rufu's Zamboni BAL b 21 och S*Nova Star Skrollan, SIA j Var. Var det inte så Lejdet?

kattguld
0

#91 (tillägg): Är tjejen alltså felreggad SIAn är det inget konstigt alls med de svarta ungarna. Och blått är ju bara dilutionen av svart.

Juliette-
0

Grattis till kullarna.. vilken fantastiskt mysig hög. Hoppas du blir klok på pappa frågan

kattguld
0

#94: Åhå, då hade jag fel. En choklad och en lilasköldpadda. Hm, ja då ser det svårt ut att förklara svart och blått. Tyvärr.

MalinL
0

#92 Om det visar sig att du har en blå och en svart så får du nog gentesta hela kullen så att du vet säkert vem som är pappa till vem.

MalinL
0

Jättefina bilder föresten. Glad Båda mammorna är jättefina, och Juno ser väldigt "chokladig" ut i mina ögon.

hecajon
0

Prio1: Bebisarna mår bra och ökar i vikt, jag vet en som fick en på 55g som tom dök ner till 47 första dagarna och den är välmående  och fit for fit vid 10v ålder, dock lite mindre än de andra i storlek men leker och busar nästan värst i hela kullenGlad

Prio4:(hoppde över några prion) tänk om någon av dina tjejer är felreggade, det är ju inget jätteproblem och inte ovanligt, bara försöka med hjälp av de som kan att regga dessa bebisar var de hör hemma i för färg mm, du behöver inte tro det värsta bara för färgerna på bebisarna blir det det blev

kalindas
0

Skulle de blå och svarta få misstänkt runda huvuden och små öron. Så har du några söta oäktingar i gänget där. Men det är ingen fara skedd. Det går att DNA testa vem som är pappa till vem. Tror inte det är så dyrt. Är det bara bevisat vem som är pappa, så kan du regga bebisarna.
Skulle det vara några husisar där, så skaffar du dem bara fina huskattsbevis. Glad
Ska bli roligt att föja denna jättekull!

Bilderna ovan var jättefina! Kyss

/Elisa

Illyria
0

#94 SIA c Var :)

Jag var så insnöad på mamman och tänkte inte alls på att det kunde vara en annan/till pappa. Det skulle ju förklara saken. Jag blev jätteförvirrad och undrade om jag var helt ute och cyklade med färggenetiken, hehe. Och om de svarta och den blåa nu, som du sa, är mycket större och har en annan huvudform än de maskade.

Nu finns det säkert flera ställen där man kan DNA-testa kattungarna men här är en sida i alla fall. Du kan säkert få förslag på fler.

Jag hoppas att allt går bra med hela stora gänget och håller tummarna för småttingarna! Du får verkligen fullt upp här under våren. :)

Lejdet
0

Ja de som väger mest är den blå och de två svarta, de vägde 97-100 g. De andra fyra (varav tre lever) är ju mycket mindre och två av dem är maskade och en är en typisk choklad oriental.

Så jag tror nu helt enkelt att jag har fått tre gökungar i boet!

Men de blir säkert fina de också, mina barn får ta dom. Men det blir jobbigt det där med att behöva dna-testa.

Iris kull däremot är det inga som helst frågetecken kring!

MalinL
0

#102 Ja det har du rätt i, Skrollan är lila och inte lilasköldpadd, blandade ihop hennes med hennes paddsyster Ronja :-)

Illyria
0

Ja det är väl tur att båda föräldrarna är just choklad och att choklad är så pass ovanligt bland huskatter att det här uppdagades. :) Annars kanske man/du bara hade trott att de tre småttingarna var lite "sämre typade" orientaler. OM det nu är så att de har en annan pappa. Helt säker kan man väl inte vara utan DNA-test även om det är det mest/enda logiska.

Jag sökte runt lite och såg att även Tirri Niini i Finland DNA-testar faderskap. Till ett väldigt rimligt pris dessutom - 1500 SEK för mamma, pappa och alla kattungarna.
Se här.
En till remiss som ser nyare ut..?

Det bästa är nog att maila dem och be om den senaste remissen och informationen isf. :)

Illyria
0

#104 Inte lätt med alla dessa katter. Skrattande Tungan ute

Nilla
0

Oj oj oj, jag skulle direkt sätta in stödmatning varannan timme på den lille. Ofta är det ju så, att de små skuffas bort av sina större syskon. Även om den kommer till, så kan den behöva lite hjälp på vägen.

Så skulle jag gjort, men jag vet att många skulle låta naturen ha sin gång eller avvakta. Själv är jag en riktig hönsmamma och tar det säkra före det osäkra. Hoppas du har fått märkt dem nu. Inte lätt med så många ungar…jeeeesus! Glad

Lejdet
0

#105 tusen tack för tipset! jag pratade just med Caspers uppfödare också och hon tyckte att jag skulle ta DNA-test för de tre eftersom det vore trevligt att kunna registrera dom. Finns ju inte en uppsjö av OLH precis!

#107 ja jag har stödmatat de två minsta som väger 55 resp. 46 g. men de är fantastiskt försigkomna och slåss hejvilt om tuttarna.

Oäktingarna däremot ser gigantiska ut i jämförelse, de väger över 100 g styck idag.

Nilla
0

#108 Så skönt att höra att de är pigga och hungriga. Håller tummarna stenhårt. Vet hur nervöst det är. Glad

camil
0

Hoppas du får det lite lugnare och kan ta igen dig lite.Tungan ute

Lejdet
0

Jag ska stanna hemma i morgon också, sen måste jag tyvärr åka till jobbet och åtminstone jobba korta dagar.

Lejdet
0

#94 ja du har helt rätt

tuska
0

Se till att de små inte får slåss för sitt liv för att få mat i sej, de orkar nog inte det utan tröttnar och lägger av.  Jag skulle oxå stödmata de små, lite och ofta.

SergeantHanna
0

Men hjälp, det är ju en riktig såpopera detta, jag sitter med klotögon och bara gapar medan jag läser!

GRATTIS till en himla massa bebisar till att börja med, hoppas att det är några OLH - det vore så himla roligt att få följa!

Faderskapsdramat-eller-vad-det-nu-är-för-"drama" kommer jag också att följa med spänning! Vem behöver TV när man har siames.ifokus?!

Lycka till med alla små fluffisar. Tänk vilken lyx att ha två mammor och en himla massa tuttar att välja och vraka mellan!

Lejonhjarta
0

Vilken glädje dom kan ha av varandra. Passa varandras barn både m tid å mat. Å va mkt kompisar att välja på. Underbart!! Kyss

Jag märkte upp mina m olika färger m nagellack på svanstippen. Då slipper man jaga tassar för att kolla vem som e vem. 

Lycka till! Jobbigt nu men gu va kul å se dom partaja loss sen!!Skrattande

kattguld
0

Det ska bli spännande få följa den här jättekullen (för det känns som en enda, när de nu föddes av två systrar och så tätt intill i tid).

Hur tar Casper allt det här? Är han med mycket i/kring bolådan?

#105: Så bra du hittade det där faderskapstestet Illyria. Jag hade aldrig vågat tro att det gick få utfört till ett såpass rimligt prisGlad.

Lejdet
0

#114 haha ja och det är på nåt sätt så typiskt mitt liv också, ingenting kan nånsin bara vara helt normalt i mitt liv. Det händer alltid saker.

I morse hitade jag tyvärr en av Iris Balineser död Gråter så nu är de bara elva.. den katten var inte den minsta men vägde bara 56 g igår när den föddes. Däremot kämpar 46-grammaren fortfarande både med flaskan och tuttarna!

Lejdet
0

#116 nej Casper bryr sig inte ett dugg, han har gått förbi en gång och fräste lite lojt åt ungarna.. sen har han knappt visat sig

SacredSouls
0

Oj for en dramatikk. Håper alt går bra med den minste lille bebisen også.Så trist med den ene i dag morges Gråter

Når man skal gi tillegg til slike små så anbefaler jeg absolutt  plastsprøyter. 1ml størrelse.Da er sjansen for at de får melken feil mye mindre.

Lykke til med alle de små og farskaps spørsmålet Glad

Lejdet
0

46-grammaren har gått upp till 51g idag!

SacredSouls
0

#120 Så flott!! Glad

prodigy
0

#120 härligt!

Det ska bli spännande att följa dem!

Är det några som ser ut som pappa i kullen, långhåriga choklad?

Lejdet
0

#122 ja fem stycken tror jag är OLH choklad, kanske kanske kan Junos vara en Oriental variant men de ser rätt fluffiga ut allihop tycker jag om man jämför med Iris bebisar som ju bara kan vara långhåriga så ser de lika ut i pälsen.

Tror alla de 3 maskade är Balineser också

Lejdet
0

Alltså man får ingenting gjort! Det är som när man själv hade fött barn, man gick och drällde i morgonrocken till kl 14.00 på em..

Likadant nu, ska egentligen försöka att jobba hemifrån men jag kan inte koncentrera mig. Min chef suckar och tycker att jag bara pratar kattungar när hon ringer…

Kattmammorna turas antingen om att ge di eller så ger de nu halva styrkan var samtidigt, är trångt i bolådan men de vägrar att flytta till en större. Jag hade gjort i ordning en större i morse men de bar tbx alla in i den lilla trånga igen innan jag hann blinka!

prodigy
0

Helt otroligt, ska bli kul att få veta kön! Nu har verkligen långhårsaveln fått tillskott!

kattguld
0

#117: Så synd på balinesen. Beklagar.

#120: Heja på lillskruttan!

Nilla
0

Så tråkigt med balinesen. Har du någon som kan mata den lilla ungen när du är på jobbet? Förlåt, men jag hade inte vågat åka till jobbet om jag var du. Du bör veta säkert att den klarar sig en hel dag på mammans mjölk dvs viktuppgång utan stödmatning, innan du lämnar den. Det finns risk att du förlorar den lille. Obestämd

Lejdet
0

#127 jag åker endast iväg ca 4 timmar men nej tyvärr har jag ingen som kan hjälpa mig, det är svårt när jag bor som jag gör, alla mina vänner och barnen bor fem mil härifrån och gubben drog ju pga. kattallergi…

Jag får mata det sista jag gör innan jag åker och det första jag gör när jag kommer hem. Men den diar jättebra, jag har sett den äta minst 6 ggr idag från nån av mammorna.

Nilla
0

#128 Då går det nog bra. Det är inte lätt när man är ensam. Glad

Lejdet
0

#129 jag är väldans van vid motgångar då mitt liv har varit ganska "krokigt" Som jag nämnde innan är jag inte ett dugg förvånad över att det händer just mig att få oäktingar i boet!

Jag lever med den övertygelsen att allting löser sig på ett eller annat sätt här i livet bara aldrig ger upp ;-)

Så jag sitter inte här och deppar för att jag inte har nån som kan mata mina ungar..

Lejdet
0

Jaha dags att sova några timmar nu!  ska sätta klockan på ringning om 4 timmar och mata lillpluttarna

Natti! Håll tummarna för att ingen mer dör i natt..

SacredSouls
0

Sov godt Lejdet.

Lykke til med matingen i natt Glad

Lejonhjarta
0

Håller tummen.Glad Gonatt å sov så gott d går.

Lejdet
0

Åker till jobbet nu, alla ungarna är pigga och äter, stödmatade de tre minsta kl 4 i natt. Minstingen väger fortfarande bara 52 g men det går ju inte nedåt i alla fall och han är jättepigg (säker på att det är en hane)

Phu lämnar hemmet för första gången sen i söndags… måste bunkra kattmat och strö på hemvägen också.

SacredSouls
0

Så bra at alt virket ok Glad

Lejdet
0

Jaha och så har smarta lilla Iris hittat påsen med modersmjölksersättning och slitit ner den på golvet och tuggat sig igenom påsen och ätit upp säkert en dl torrt pulver!!

Tror ni det kan vara farligt? Dålig mage? Använder Royal canins

SacredSouls
0

Neida,det gjør sikkert ingenting at hun har spist av pulveret. Du må gjerne blande til mammar også. Her er det veldig populært med morsmelks erstatning når de har født. Glad

SergeantHanna
0

#136 Jag kan inte låta bli att fnissa. Jag kämpade för att gömma undan pulverburken från Maxima.

Hon öppnade stängd burk och drog ut pulver över hela köket när hon släpade iväg med påsen. Puh, jag försökte med att ställa in den i köksskåpet. Vem tror du lyckades bryta sig in i köksskåpet och hämta den ändå? Skrattande

Så påsen nerstoppad i burken gömd i ytterligare en burk fick det bli, och så högst upp i skåpet.

Det måste ju lukta gudomligt gott! (Fast för en människonäsa tycker jag den luktar lite lätt pyton)

SacredSouls
0

Skrattande Hehe ja vi har en her som rett og slett elsker den erstatningen.

Messi ble håndmatet som liten og nå som voksen så kommer hun løpende i full fart om hun hører den boksen bli åpnet.

Må legge inn disse morsomme bildene av henne som liten:

Nam nam

Skrattande

camil
0

#139 man ser hur hon njuter vilken fin bild.Glad

Lejdet
0

gav en liten lätt diarre efter den där dl pulver ;-)

Ja de verkar verkligen älska det för så fort jag matar bebisarna så kommer de och ska slicka dem i mungipan.

Alla mår bra och lever!

Corny
0

Är det Lejdet utanför Uppsala? I så fall är det ju nära mig! Glad

hecajon
0

#141 Vad skönt att höra att alla mår bra, all lycka till framöver!

Lejdet
0

# 142 Jag bor ca 9 km från Rimbo i Norrtälje kommun alltså, byn heter Närtuna men våran lilla samling hus heter Lejdet.

Men jag har inte så långt till uppsala, ca 30 min.

Corny
0

# 144 Aha! Det finns en Lejdet i närheten av Alunda, trodde det var där. Men det är ju inte långt som sagt!

Kan du inte bildbomba oss under alla ungarnas uppväxt?

Lejdet
0

#145 jo min son kommer hit i morgon och han är bra på att fota och har bra kamera så i morgon kommer de första närbilderna på gänget! Han håller på att jobba på min hemsida också.

Lillplutten väger 52 gram idag, känns som om det går sakta trots stödmatning? Största klumpen väger 115g idag.

Corny
0

Jag har hört tipset från uppfödare att stödmata de största ungarna i stället för de minsta, och låta de minsta dia så mycket som möjligt. De små har ju svårt att hävda sig i konkurrensen, men då ger man dem chansen att äta i lugn och ro.

Men kolla med experterna innan du ändrar taktik.

Jag tycker du är fantastiskt duktig och ser fram emot individuella bilder på allihop!

tuska
0

147   Det är inte fel att göra så några gånger per dygn, då blir de större trötta, mätta och somnar,  de allra minsta får fritt att väja spene utan att bli bortknuffad.

Lejdet
0

#147+148 Båda systrarna samarbetar på ett smart sätt, den ena diar de som är mest på hugget först, dvs de största, sen när de har somnat lägger den andra sig och ger de minsta di.

Minstingen väger 57g idag!

tuska
0

Ja att dela upp stora och små  när det finns två mammor som samarbetar med utfodringen låter jättebra. Men de brukar vilja ha den där speciella egna tutten som dom bestämt sej för från början

Hoppas det lilla pyret ökar massor och klarar av den tuffa starten, håller tummarna för den.

kattguld
0

#149: Fiffiga flickor! Fortsätter hålla tummarna för de små.

Lejdet
0

Idag har en av dem öppnat ögonen, de stora växer så det knakar och väger nu 130-140 g, minstingen väger 59 g idag

SacredSouls
0

Glad Så flott at de vokser fint.

Corny
0

Vad skönt att alla mår bra Glad

Lejdet
0

Är orolig för minsta skrutten som jag tror är en hona, hon med de konstiga benen.. hon vägde förviss bara 56 g när hon föddes men efter 14 dgr väger hon fortf. bara 95 g och de andra jättarna väger mellan 170-240 gram!

Vad tror ni? Jag stödmatar tre ggr/dag och hon diar jättebra också men ändå växer hon inte. Veterinären trodde att hon kunde ha inre missbildningar också. Han tyckte ju att man kunde avvakta ett tag till och se om hon ska få leva vidare eller inte..

Vad tycker ni? Hon kanske ändå aldrig kan gå som en normal katt med de benen.. ska ta ett foto så ni får se

Nilla
0

# Hon har ju ändå gått upp, diar bra och visar att hon vill leva. Är det twisted legs hon har, tro?

Lejdet
0

#156 nej veterinären sa att det verkar vara nån slags nervskada också i benen för alla fyra ben är väldigt slappa och har dåliga reflexer..

Nilla
0

#157 Oj oj, lilla tös…Gråter

Lejdet
0

#158 ja det var därför jag var beredd att ta bort henne igår hos veterinären men han ville ju inte utan tyckte hon skulle få 14 dgr till på sig att visa vad hon går för.. men då får det nog ske ett under…

kalindas
0

Tror du inte hon blir bättre, så känns det ju inte rätt för katten att dra ut på det…
Inte för dej heller för den skullen. Det blir ju ofta svårare för var dag som går, då de får mer och mer personligheter.

/Elisa

Lejdet
0

#159 ja precis.. ju mer jag matar henne desto mer fäst vid henne blir jag.. men det hade känts lättare om hon inte var så pigg och livskraftig. Ironiskt nog är hon den enda som inte har geggiga ögon utan tittar storögt på mig varje gång jag matar henne..

columbine
0

nämen så jobbigt!! jag har ingen erfarenhet av detta, har en kompis som fick avliva sin nyfödda fölunge pga twisted legs - där dömde vet i skara ut den direkt… men det lilla livet försöker ju - jag hade inte velat ta bort henne än.

Lejdet
0

har tagit lite kort nu på henne.. inga bra men kanske ger en uppfattning?

Lejdet
0

en till

Lejdet
0

nästan hela gänget.. Juno som försöker ta hand om alla tio samtidigt ;-)

Lejdet
0

vad tror ni om benen?? ingen som vet?

tuska
0

Jag säjer som jag känner nu, jag skulle endast ge den ett par dagar till.  men jag tror inte så mycket på det när alla fyra benen är påverkade av en nervskada och benen är slappa, skadan måste då sitta högt upp i ryggen/ nacken.  

Man känner samtidigt tänk om jag tänker fel nu och samtidigt vill man hålla tyst.

SacredSouls
0

#166 Å jeg vet ikke jeg lejdet. Jeg har aldri hatt en kattunge med twisted legs så jeg har ingen erfaring.Utifra bildene så synes ikke jeg det så så ille ut.

Men såklart om det er slik at det er nerveskade så er det jo litt annerledes.

Jeg tror jeg ville hørt på veterinæren i det tilfellet her og gjort hva de mente var best.

Lejdet
0

#168 ja själva felställningen är inte så farlig anser jag utan det är att de är så slappa. Hon kan röra på dom men har liksom ingen styrka. Hon kan ju trots allt kravla framåt.. men de andra börjar ju försöka stå på sina vingliga ben nu och spjärna emot men det gör inte hon

MalinL
0

Jag skulle ge det ett tag till sålänge hon verkar må bra. Att hon inte går lika bra som de andra kan ju bero på snedheten i benen.

LottaX
0

Usch tittar på bilderna av din lilla fågelunge och känner att jag måste skriva att jag absolut känner igen detta.

Anledningen till det är att jag av bilderna noterat att kattungen har en svullnad i benen som framförallt ses på det ena bakknät och jag kan även se det på frambenet. En annan anledning till att jag reagerar är att du skriver att den saknar styrsel i benen.

Hade en kull där vi miste alla ungar utom en där kattungarna drabbades av septisk artrit. Mamman blev endast två-tre dagar efter födseln akut sjuk i en kraftig juverinflammation vilket kan ha varit orsaken till kattungarnas insjuknande. De började en efter en svälla upp i bakhasorna och knäna tills hela bakbenen var jämntjocka och alldeles svampiga. De drabbades främst i bakbenen som inte hade någon styrsel alls, de var som överkokta spaghettis som bara hängde och slängde. Man hade kunnat tvinna dem runt varandra så lösa var de och lederna och skelettet blev helt förintade av bakterien.  Endast en kattunge som flyttades till en annan katthona klarade sig utan symtom. Kan nämna att de alla hade helt normala starka pigga ben från födseln.

Kände att jag ville dela med mig…

Lotta

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.