Siames iFokus

Siames

Etikettkattungeprat
Läst 22159 ggr
Sartic
0

Nya kattungen bajsar inte

Fick hem en liten siames på 12 veckor i fredags och han har inte bajsat än (klockan är snart 02.30 på söndag morgon). Han har vad jag iaf tror är en svullen mage, han luktar när man tar han på magen men han äter och dricker rätt ofta ändå (ska jag ta bort maten kanske?).

Jag har 2 andra katter som har spottat och fräst så jag kan tänka mig att han blivit förstoppad eller liknande pga stress eller så kan kanske uppfödaren ha slarvat med avmaskning.

Han har en egen låda och han har varit och kissat 3 gånger. Han verkar dock må bra för att han hoppar runt på möblerna och undersöker huset och är gosig och börjar kurra när man klappar honom, men jag är orolig att han blir dålig när som helst.

Hur får jag honom att gå på toa? Vad ska jag göra?

Sen dricker han väldiga stora mängder vatten för att vara så liten, till och med mer än dom andra två stora katterna. Är det något jag ska oroa mig för?

Tack!

tuska
0

Har du bytt foder åt honom ? Katten kanske inte är van med torrfoder därför sväller magen och katten dricker mycket, ta ett samtal med uppfödaren om du känner oro för kissen.

Flytande parafin kan man tillfälligt ge om du misstänker förstoppning.

Sartic
0

Han äter samma foder och jag gav honom lite parafin igår också (bara några få ml). Gav honom nu precis några ml till.

Ringde uppfödaren nyss och hon sa att han var avmaskad och trodde det var för att han var orolig. Men nu verkar han inte vara speciellt orolig för att i skrivande stund sitter han i mitt knä och kurrar. Hon tyckte vi kunde vänta en hel dag till.

Hon sa att katter inte håller sig till dom riskerar att dö, stämmer det verkligen? Det har gått 2 och en halv dag nu, jag är orolig.

kalindas
1

Vänta tills imorgon. Har han inte bajsat då, så hade jag åkt till veterinären och röntgat honom.

Det är ganska vanligt att kattungar blir förstoppade (eller lösa) i magen, när de flyttar. Men man bör absolut kolla upp det…

Veterinären kan om han är förstoppad och det sitter nära bajshålet. Skriva ut Microlax till katten. Men det är inget du ska laborera med själv!
Parafinolja, gör ingen större skada. Du kan även testa om han gillar Messmör. Ge inte för mycket lösande till honom bara, för då kan det bli motsatt effekt.

Lek med honom så att han rör sig mycket. Då kanske det lossnar av sig själv.

Men som sagt, har det inte lossnat imorgon, så åk till veterinären.

/Elisa

prodigy
0

tror det är helt normalt att en ny katt håller sig, ibland många dagar. ge lite olja om det håller i sig. kan ju vara stressande att behöva åka till vet. när man är helt nyflyttad…

Sartic
0

Han har fått totalt 1 tesked parafinolja nu på 12 timmar, kan jag ge messmör på det utan att riskera den motsatta effekten?

Den här katten vill i princip inte busa, bara gosa så jag vet inte hur jag ska få honom att röra på sig.

Han luktar bajs hela tiden nu så jag hoppas att det är på gång. Jag tror  han är väldigt rädd för en av katterna, ska jag kanske skjutsa över den katten till farsan i väntat på toalettbesöket?

tuska
0

Det går även att ge microlax åt en katt, jag skulle inte göra det förrän han visar att gå på lådan och inget kommer.

slå på lite matolja på blötmaten det kan oxå göra sitt till. Jag skulle ta undan torrfodret helt om jag vore dej eller lägga det i blöt. Sen finns det semper droppar att ge om du tror han har stor mage av gaser.  Miljöombytet tror jag är orsaken till att han inte bajsat.

Katten är pigg och välmående, du behöver inte än vara orolig, massera kattens mage när den ligger och gottar sej i ditt knä.

Sartic
0

Hur ska jag göra med maten förresten? Kattungar behöver ju äta ofta väl men hans mage är som en ballong snart.

Mockfjardingen
0

Han kan vara en kattunge som haft en "hönsmamma" till mamma. Har själv haft ett par sådana kattungar och då är de fortfarande vana vid att mamma ibland tvättar dem i rumpan när det börjar bli dax att gå på lådan. Samma som de gör när de är nyfödda och egentligen inte behöver göra längre…

Men då kan du hjälpa honom med att ta lite papper eller bomull och fukta med lite ljummet vatten, och torka honom i rumpan och massera lite precis vid öppningen och sedan sätta honom på lådan direkt. Det kan stimulera fram trängningar så han kommer igång och bajsa. Bästa tillfället är när han nyss har vaknat.
Har själv ett par honor som har svårt att inse att deras kattungar är stora när de är 12 veckor, de vill inte släppa taget utan vill göra dem små igen… Kattungarna blir då mer bebisar än vad de egentligen är och när de blir lite osäkra så går de liksom tillbaka i utvecklingen. Som barn kan göra när de blir sjuka, de behöver ömkas lite;) Det går över.

Lycka till!

kalindas
1

Du kan säkert köpa lite messmör och testa. Vänta med matolja på maten. Du har ju redan gett parafinolja. Samma med Microlaxen, det är bara nåt man ger i nödfall!

#8 Tipset var bra. Kan säkert vara en liten mammagris du fått där. Så testa att försöka bajsa honom.

Tror inte att du behöver flytta någon av dina vuxna katter. Däremot testa att ha bebisen ensam då du inte är hemma och ser vad som händer. Samma gäller på natten. Var bara du och bebisen i sovrummet. Ha en extra låda till honom.

Ta inte bort maten om det är den sorten han är van vid. Så länge han äter är det ingen fara. Är han riktigt förstoppad, spyr de ofta och slutar äta helt. Svälta en så liten unge är inte bra…

/Elisa

Sartic
0

Messmör ville han inte äta.

Blöt handduk-tricket har jag testat, både efter han vaknat och medan han varit aktiv och det har inte funkat alls, han hoppar ur lådan direkt och ställer jag inte ner honom i lådan så går han inte ens dit.

Han har försökt gå på toa 2 gånger nu men inget har kommit och han jamar och skriker när han sätter sig där, har inte kollat om han försökt krysta dock eftersom jag inte velat störa.

Han är fortfarande lika pigg och äter och dricker lika mycket som förut, nu har jag lagt hans mat i blöt också men jag är ändå väldigt nervös. Det är minst 73 timmar sen han bajsade nu.

tuska
1

Vore jag dej skulle jag nog ta lite messmör på fingret och se till att det kom in i munnen på honom, får han smak på det så kanske han tycker det är godis.  

Jag tror din kisse går och bajsar snart han visar att han är nödig en del katter är lite bökiga och oroliga när det ska bajsas.   Ta inte bort bajset låt det ligga i toalådan ett tag då lär sej katten att det är tillåtet att bajsa där.

kalindas
0

#10 Hypokondrikern här säger: Om han inte bajsar i natt. Åk in och slå en röntgen på honom.

/Elisa

tuska
1

#12 Håller med Kalindas, har han inte bajsat i natt så får nog katten undersökas. Skulle katten börja kräkas så då är det en riktig förstoppning av någon anledning och bör komma under veterinärvård.

Hoppas din katt gör ett stort lass i natt.

Sartic
0

Han har bajsat nu! Jag är helt överlycklig! SkrattandeSkrattandeSkrattande

TACK alla för hjälpen! Det var nog messmöret, jag stoppade in lite i hans mun och sen älskade han det.

Ratchaburi
1

Vad lycklig man bli av lite bajs! ;-)

tur att det gick bra iaf! Lycka till med din nya katt!

Sartic
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här sitter han i mitt knä och myser nu och är inte lika pipig och orolig och det är mycket tack vare er. Förlåt för dålig mobilbild.

tuska
0

Så bra han har tömt magen, nu är det bara att lassa in mera. Förstår att du känner dej lättad

alltidsiames
0

Lille mannen. Vad skönt att det gick bra!

kalindas
0

Härligt! Skrattande

/Elisa

Liljekatten
0

"Skitbra"! Skrattande

Siameshona
0

Bajseli Bajs. Så skönt för den lilla killen.