Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 2101 ggr
Ratchaburi
2010-03-07 21:59
0

Grannens katt...

Min granne har en kastrerad långhårig bondkatt som jag brukar prata med när jag dricker morgonkaffet på trappan. Karten är trevlig och alltid hungrig.

Jag har aldrig gett den någon mat fast den högljudd brukar klaga över sin hunger.

Min granne är ingen "kattmänniska" och är övertygad om att katten klarar sig mycket bra på egenhand när grannen är borta över helgen.

Vilket vi har diskuterat ett flertal gånger och jag har erbjudit mig att ge den mat och se till att den får vara lite inne under helgen men icke, katten klarar sig säger grannen.

Jag har borstat den och gett den avmaskninf i smyg eftersom den har varit både smal och tovig.

Nu har katten varit borta ett tag och jag har undrat vart min fikakompis tagit vägen, en dag här i februari dök han upp igen. Jättesmal, sårig och hela katten var en enda stor tova.

Jag tog min kompis under armen och gick till grannen med katten. Tänkte att grannen skulle bli glad men icke. Jag blev inte utskällt men nära inpå. Katten hade varit sjuk och varit inomhus. Tydligen hade katten slagits med något djur. Den hade minsann kostat flera hundra kronor och grannen var inte så nöjd över detta. Jag försökte diskutera men fann det inte lönt.

Jag aa iaf att de var tvugna att göra någonting åt tovorna och ge katten rikligt med mat. Utan tovorna fryser den och mus hittar den ute svarade grannen.

Så nu i helgen har katten bosatt sig på min trappa. Grannen har åkt på semester till Thailand och ingen tar hand om katten…

Jag vet att man inte ska mata andras katter men jag har gett den mat och vatten. Förstår att katten kommer fortsätta komma hit i fortsättningen men hos mig kan den inte bo och grannen har varit tydlig med att det är deras katt och att jag ska ge f** i att lägga mig i.

Så till mitt dilemma. Jag har kontaktat Länsstyrelsen men dom har inte synts till vad jag vet. Någon ändring har det inte blivit iaf.

Jag vill inte/ kan inte låta katten flytta in hos mig men vill inte att den ska bo kvar och må så där.

Om jag tar katten och placerar om den är det väl stöld. Har dock funderat på att göra detta.

Har ni några förslag på vad jag skall/ kan göra??

Prata med grannen är inte lönt. Har provat en gång i veckan senaste halvåret.

Rithwa
2010-03-07 22:04
0

Jag skulle ringa Djurskyddet eller någon annat djurskydd i dina trakter  och be dom ta hand om katten och placera om den. Dina grannar är inte värd att ha katt. Dom verkar inte bry sig.

Illyria
2010-03-07 22:22
0

Jag är egentligen ingen "blödig" människa men såna här historier får mig att börja gråta.

Kan du inte kontakta Länsstyrelsen en gång till? De måste väl ändå kunna göra någonting nu när ägaren uppenbarligen brutit mot lagen? Dvs det borde väl finnas laglig rätt att omhänderta katten?

Bra gjort av dig att engagera dig!

tuska
2010-03-07 22:26
0

Har dom åkt på semester och ingen tillsyn av katten är det djurplågeri.  Tala på nytt med länstyrelsen det är de som har hand om djurskyddsfrågorna nu, tala även om att katten är mager svulten och tovig.

Du kan även vända dej för råd och hjälp på hittekatter i fokus dom är jätteduktiga på sånna här ärenden.

kalindas
2010-03-07 22:30
0

Håller med ovanstående! Ring Djurskyddet eller tjata igen på Länsstyrelsen.

Eller ljug (om du är bra på det). Ta hand om och lämna in katten anonymt. Kommer grannen och frågar, så såg du katten för X antal dagar sedan då du gav den vatten och mat, för den svalt och frös. Sen dess har du inte sett den…

Bra att du ger katten mat, den ska ju inte behöva svälta!
Visst är det konstigt att "folk" fortfarande tror att en domesticerad katt klarar sig utan hjälp på vintern! Vissa katter fixar det, men de är få och råkar ofta illa ut…

/Elisa

Ratchaburi
2010-03-07 22:36
0

Jag kan absolut ringa igen. Har ju pratat med dom flera gånger innan.

#4 Har varit och är fortfarande inne på tanken att göra så. "Sno" katten men det kanske är jag som åker dit då?

Om den är chipmärkt, risken är nog liten men…

Jag ringer väl igen men hur länge ska man vänta? Den får mat och sover i en kattsäng i mitt uthus men tovorna eller den heltäckande tovan är det värre med. Kan ju inte gärna raka den och låta den vara ute.

Illyria
2010-03-07 22:55
0

Vad jag önskar att vi hade djurpoliser i Sverige…

Ja, undrar hur länge det dröjer innan Länsstyrelsen gör någonting, OM de gör någonting.

Jag vill inte gärna uppmuntra till brott/stöld men tanken att ta katten och omplacera/lämna in den till ett katthem hade nog slagit även mig… I synnerhet eftersom du upprepade gånger och utan framgång försökt prata med ägarna. De verkar inte bry sig om sin katt särskilt mycket.

Lejonhjarta
2010-03-08 01:31
0

Har d ingen bekant som kan lämna in katten till nått hem? Ifall den nu råkar vara märkt så är det ju bara att hålla masken för du har ju inte lämnat in nån. Jag hade norpat katten! Inte stöld, d e djurräddning på G!

Siameshona
2010-03-08 09:57
0

Usch vad man blir ledsen. varför skaffa sig en katt( ett djur) om man ej tar hand om det? Så mkt enklare deras elaka liv skulle bli.

Håller med de andra: ring igen, eller "kidnappa" den & lämna in kisse.

Ägaren kan väl knappast bli förvånad om kisse ej kommer hem igen om den fått springa ut i 2 el 3vec ( så länge brukar väl folk vara i Thai)

Lycka till!!

tuska
2010-03-08 10:13
0

Efter det du talat på nytt med länstyrelsen, ring närmaste katthem fråga även där vad du kan göra, kanske har de plats för kissen eller något jourhem. Du har alla möjligheter att hjälpa kattstackaren nu när de är bortrest.

Katten blir rakad och veterinärundersökt kanske  den är sårig i huden, skulle den vara chippad tror jag säkert de blir katthemmet betalnings skyldiga vet. kostnaderna, innan de får till baka sin katt. Katten måste vara innomhus om den blir rakad den här årstiden.

Nilla
2010-03-08 19:34
0

Fy satan, vilken människa. Ja, katten är ju så att säga herrelös. På Hittekatter vet de nog på råd. Stackars katt. Gråter

Jag minns när jag bodde i centrala Göteborg. Jag såg en svart perserkorsning på min bakgård. Den var tam, men en enda stor tova. Jag hämtade min kattbur och tog in den i mitt badrum. Sedan ringde jag Djurens Samarittjänst som kom och hämtade katten dagen efter. De hade fått raka ner hela katten. Folk på gården blev arga på mig. Nu hade de ju ingen katt och mata? Men ingen ville ta ansvar för den. Jag fick döpa katten och hon fick heta Melissa. Hoppas att hon fick ett bra hem.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
2010-03-08 20:07
0

Jag stal en jättefin blåpadda som sprang omkring i centrala Falkenberg. Hon var inte synligt misskött, men riskerade allt möjligt då hon var väldigt sällskaplig.
Fick hjälp av ordföranden i NSMPD i Falkenberg (numera Djurens rätt) och hittade ett fint hem till henne hos en familj mitt i skogen.

/Elisa

jess81
2010-03-09 15:01
0

Vilket folk de finns.  Man slutar aldrig förvånas, jag skulle ha gjort en polisanmälan….. och även kontaktat djurskyddet.

Rokkur
2010-03-10 13:42
0

Kontakta djurskyddet, ja hade nog tagit kort på det för att dokumentera hur den ser ut, om det skulle behövas senare…. lämna in den anonymt som du säger, tänk på kattens bästa! Säg att du inte sett den på flera dagar bara….  vart bor du? (tänkte om jag vet nåt bra ställe som tar hand om katter och kan ge dom nya hem)

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker