Siames iFokus

Siames

Etikettstandard
Läst 1592 ggr
Sartic
2010-03-07 20:49
0

Siameser och temperaturer

Läste en kommentar någonstans på ett annat siames-forum att siameser får mörkare päls om det är kallt inomhus eller om dom vistas ute när det är kallt.

Har letat efter info om detta överallt men inte fått det bekräftat. Har denna person kanske köpt en brunis i tron om att det var en chokladis?

kalindas
2010-03-07 22:16
0

Maskade katter kan bli mörkare av kylan.
Min lilamaskade hona blev även mörkare när hon blev fet.
Vet inte varför. Obestämd
När hon blev slankare blev hon även ljusare.

/Elisa

Sartic
2010-03-07 22:20
0

Ja, det skrev jag ju inte, menar såklart maskade siameser. Jag får hem en chokladmaskad siames på fredag och vill helst inte att han blir så jättebrun som en brunmaskad.

Men det stämmer alltså? Vad snackar vi om för temperaturer då? På vintrarna har vi en 21-22 grader inomhus. Ska man kanske ha en värmelampa där katten sover som jag såg att någon hade på forumet om man vill hålla katten så vit som möjligt?

kalindas
2010-03-07 22:23
0

Olika med arv också. Du kan aldrig veta om din chokladmaskade blir mörk eller ljus.

Min chokladtabbymaskade kille är fortfarande väldigt ljus.
Men Holly som jag skrev om ovan, var lila (dillusion på choklad) och hon mörknade väldigt och blev nästan blå en period.

/Elisa

Elegantangel
2010-03-08 01:20
0

Har ganska svalt hemma ca 19-20 grader katterna har varma sovplatser på/vid elementen och i min säng…och de har inte mörknat i pälsen har en liten choklad fröken med mycket fina kontraster och hon har inte mörknat i pälsen av att det är svalt hemma.

Tror att det är mer genetiskt samt ålder om de mörknar eller ej, har en blåmaskad hona som fortfarande är super fin i kontrasterna och hon är 4år har en annan hona som är 6 år också blå som mörknat betydligt mer på kroppen och gjorde det innan hon var fyra. 

titta på föräldrarna så kan du ev få en liten vägledning om hur hon kommer att mörkna