unik stamtavla - vad är de för dig?
Vad är en unik stamtavla för dig?
Unik, enligt svenska akademins ordlista: ensam i sitt slag, enastående
Eftersom varje katt är ensam i sitt slag så är väl varje stamtavla unik, något annat kan det inte innebära. Givetvis kan man lägga i det hela att det kanske inte finns någon annan katt som har samma föräldrar (t.ex. en hankatt efter en hona som bara fått en enda hane i sina kullar och där honan nu är kastrerad). Men eftersom även kullsyskon har väldigt olika genuppsättning (tvåäggstvillingar är ju inte närmare släkt än andra helsyskon) så är ju inte det heller en hållbar tolkning. Nej, jag skulle säga att så länge det inte handlar om enäggstvillingar så är varje stamtavla helt unik. (Är det förresten någon som någon gång har testat kattungar om de är engägstvillingar? De måste ju till enbörjan ha samma kön och färg i så fall, men det borde ju vara möjligt.)

unik borde nog mena en stamtavla som inehåller linjer som inte ær så vanliga, eller inte finns representerade på annat håll.Dærigenom ensam i sitt slag.
Varje katts stamtavla kan inte sægas vara unik. Det skulle vara att tænja ordentligt på ordets betydelse -enastående, ensam i sitt slag-.
#2 Hur vet man om man har ovanliga linjer? Inte för jag tror min katt har de men är ändå nyfiken
Antar att inte alla skickar in till pawpeds så hur vet man då om hur många från föräldrarna gått i avel…

#3 Man børjar læsa stamtavlor och noterar, funderar och læser mer. Ofta kommer du støta på en del katter som återkommer i flera stamtavlor, du skulle då kunna sæga att de lijerna inte ær så unika.
Du kan också studera længre bakåt i din tavla och på så sætt bygga upp info. Det tar tid, lång tid men det ær också kul. Jag kan inte så mycket sjælv men vet en del som ær ba på att læsa tavlor.
De här kanske är en känslig fråga. finns det någon matador i siames/oriental aveln? dvs en hane som är välanvänd och används flitigt som kanke finns i flera stamtavlor..
För mig handlar inte stamtavlor om så mycket enskilda individer, utan linjer. Det är ett mycket mer omfattande begrepp och en större kontext man tar hänsyn till när man tittar på stamtavlor och använder sig av begrepp som linjer. Vissa linjer kan vara tämligen ovanliga men korsade med en annan linje som är mer vanligt förekommande. Gör det stamtavlan unik, ja, det gör det väl, så själva frågeställningen kanske inte egentligen är relevant ;)

#6 helt enig!
#6 Håller med. Jag gillar dock att läsa stamtavlor som böcker och göra jämförelser. Alltså vad känns igen och vad kan jag lära mig samt vad är intressant för min egen avel. Önskas vissa drag som exempelvis typ, form, färg med mera.
ALLA är unika!
#5 Ja det finns ett par stycken.
#9 antar att det kanske är tabu att skriva det på ett offentligt forum men hur tar man reda på dessa matadorer. I min andra ras jag har vet jag om vissa matatorer som används flitigt och är tyvärr otestad mt HCM som dykt upp i rasen och rasringen gått med i MCOs hälsoprogram mt HCM. Nu har ni iofs inte samma problem med tex HCM men får man välja kanske man hellre väljer bort dessa matadorer om man kan
Skulle nog tro att alla raser har "sina" matadorer.
#10 Läs mycket stamtavlor. Ett alternativ är att gå in på pawpeds och läsa, tyvärr är det bara en bråkdel av alla katter som finns som är registrerade där.
Jeg liker å kombinere stamtavler som ikke noe som finnes "overalt". Man kan ikke unngå å finne helt ulike katter,men der er flere jeg styrer unna.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
#11 Hur många kullar efter en hane tyker du är rimlig innan hanen blir överanvänd?
#13 Hur många kullar som är rimligt beror nog mkt på ras också (inom kat 4) samt hur många av avkommorna som i sin tur går vidare i avel. Får en hane 10 kullar men bara en går vidare i avel i Sverige och en utomlands så blir ju inte hans linjer mer spridda än om han hade fått bara en kull. Det är här restriktionerna kommer in, vilka många är emot, men som jag kan förstå, just för att man inte vill sprida en katts linjer för mycket och för snabbt, men ändå kunna göra några olika intressanta kombinationer.
Problemet med matadoravel är (förutom inavelsmässigt, hälsomässigt osv) att det blir svårt att hitta obesläktat avelsmaterial, samt att dessa linjer blir oattraktiva eftersom "alla" redan har dem och istället letar efter andra linjer. Så genom att låta sin hane bli matadorhane gör man inte bara rasen utan även sig själv en otjänst eftersom ens linjer på sikt blir mer ointressanta för andra.
#14 finns de många hanar som har restriktioner? Ska så småning om leta en hane till min hona (om hon lämpar sig för avel) så de kan ju va bra att veta. Hur kan restriktioner yttra sig? Är det tex inga hanar får gå till avel eller är det begränsningar hur många som överhuvudtaget får sälja till avel?
#15 Jag vet inte. Jag har inte lånat hanar så ofta utan mest använt mig av egna, men de jag lånat har inte haft restriktioner. Dock så är jag ju balinesuppfödare och har mest lånat in siameshanar (korthår) och ungarna därefter får ju ej gå tillbaka till korthårsaveln så på så vis inverkar ju inte en variantparning på korthårsavelns avelsbas.
#15 För att svara på din fråga ;-) Nej jag tror inte det är så vanligt med restriktioner inom kat 4 (inte om man jämför med andra raser) men det förekommer.