Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 3044 ggr
Lejdet
0

Födslodags? Hjälp mig tyda tecknen?

Som många av er kanske läst så ska båda mina honor förhoppningsvis föda i helgen.

Jag har bara varit med om en kattfödsel tidigare och det var några år sedan.

Nu TROR jag att det börjar hända nåt med ena honan Iris, hon ligger och är tyst lite inåtvänd och hon som är jordens matvrak ville inte ha mat i morse.

Hon går inte in i nån av lådorna jag gjort i ordning utan håller sig i närheten av mig hela tiden.

Man ser ungarna sparka och röra sig nåt enormt därinne och jag tycker att magen är stenhård när jag känner på den. Kan det vara värkar?

Tänkte åka och handla några timmar idag, vågar jag det tror ni?

alltidsiames
0

Nej, åk inte! Skicka nån annan.

På min hemsida står hur förlossningen började här hemma. www.fengs.se

Lejdet
0

Juno är också extremt kelig och är där jag är hela tiden, hon är normalt en katt som är mycket för sig själv..

Hon ligger och darrar med bakbenen med jämna mellanrum och byter hela tiden liggställning, kan det också vara tecken?

Bådas tuttar har blivit illrosa och det sitter lite vitt gegg i toppen av dem.

kalindas
0

Gå och sätt dej jämte bolådan med tjejerna. Gissar att de väntar på att du ska koppla av med dem.

/Elisa

Lejdet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vad gillar ni Junos mage idag?

tuska
0

Darrningarna i bäckenet-benen tyder mycket på att förlossningen har sin början och öppnings skedet har börjat.

Lejdet
0

#5 vad kul! hoppas att det är så! det jag tycker är konstigt är att de inte har letat bo ännu.. visst har de gått in i de olika bolådorna och kollat men inte mer än så. Fast nu hade nån av dem öppnat garderobsdörren igen där uppe såg jag.

MalinL
0

Jag brukar ta in honan i det rum där jag vill att hon skall föda och stänga dörren oc sitta där med honan. Vill inte att honan skall föda på olika olämpliga ställen, för att sen hitta kalla ungar under sängen etc. Jag har aldig varit med om detta själv, men vet andra som har.

Håller tummarna för att allt går bra!

tuska
0

# Bina bestämde sej att inga ungar ska ligga i nån bolåda, så de ligger i sängen i kattrummet, där får hon nu ligga med ungarna för att inte störa vad hon bestämt sej för.

När allt satt igång riktigt så kan du lägga honan i bolådan.

Lejdet
0

# 7 nej självklart har jag koll på dom, springer här som världens hönsmamma nu!

Nilla
0

Jag gör som Malin. Katten är väl bekant med bolådan när det blir dax. När värkarbetet börjar, tar jag in katten i det rum jag vill ha henne i och där står bolådan. Ingen katt har protesterat, utan gått rakt i bolådan där det är mörkt, varmt och tryggt. Själv placerar jag mig på en madrass bredvid lådan med en bok, mobiltelefon med nummer till veterinären, samt alla prylar som kan behövas vid en förlossning.

Jag har också "journummer" till annan kunnig uppfödare, som kan råda mig via telefon ifall det blir problem. Du har två kullar på gång, jag hoppas att du har en back-up, Lejdet. Lycka till! Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Millimina
0

Låter som att de är på G båda två! Lycka till!

Lejdet
0

#10 ok ja jag får hit min exsvåger ikväll som har haft 4-5 kullar så jag får lite stöd och hjälp om nåt skulle hända.

Mitt problem när det gäller veterinär är att det är minst 50 minuters bilväg till närmsta..

Är det nån här som skulle kunna tänka sig att ställa upp och ha "jourtelefon" det närmsta dygnet om jag behöver råd??

Lejdet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tog en bra bild nu, Juno ligger på värmegolvet i badrummet och det rycker i bakbenen med jämna mellanrum och hon byter ställning hela tiden. För övrigt är de som två små plåsterlappar på mig nu!

Hur många bebisar tror ni finns i den där magen??

tuska
0

Det kan vara 5 st. Skrattande

Det rycker så där i benen på honorna när det sparkar till ordentligt i magen och de kan även gny till. Så det behöver inte vara på G ännu.   Jag trodde det va darrningar din katt hadde i bäcken och ben.

Vid riktiga samandragningar blir magen stor och spänd och blicken bli mycket frånvarande och dimmiga.

Nilla
0

#12 Jag har haft alldeles för få kullar för att råda dig. I värsta fall får du ha datorn bredvid dig och ställa frågor till medlemmarna här.

När jag bodde i mitt torp, hade jag också lång väg till närmaste stora djursjukhus. Här i Skåne är det Lund eller Malmö som gäller, alltså ännu längre. Vi hoppas att dina bebbar kommer som de ska.

Som gröngöling tyckte jag det var svårt att avgöra NÄR man ska sätta sig i bilen ock åka till djursjukhuset.

Är det för långt mellan ungarna? Hur lång tid kan det som mest vara? Har värkarbetet avstannat? Hjälp!!! Förvånad 

Ringer man djursjukhuset, så säger de; "-Det är nog bäst att du kommer in med din katt." Ja, vad ska de annars säga? 

Ringer jag uppfödaren, så säger hon; "-Nej, nej, Nilla, nu får du ha lite is i magen här. Titta på din hona. Verkar hon lugn och fin, så tar hon igen sig lite mellan ungarna. Det kan ta en bra stund. "

Hade jag inte haft henne, hade jag naturligtvis satt mig i bilen och åkt de 12 milen. Jag hade 5-6 timmar mellan två av ungarna och höll på att gå åt av oro. Men den sista ungen kom som den skulle. Glad

tuska
0

Varje förlossning är ju inte den andra lik, jag tror man har lite nytta av att ha fått nån unge själv, så man kan sätta sej in i förlossningen på ett annat vis.

Katter har det inte lätt när dom ska ha sina ungar de får kämpa bra nog.

Det jag tycker är viktigt att tänka på och ha planer för, Hur gör jag om det föds någon med missbildning

Nilla
0

#16 Ja, det bör man ha tänkt på. Det var ett bra råd.

Lejdet
0

#14 ja det är darrningar som kommer i perioder, benen darrar snabbt i några minuter sen slutar hon

Lejdet
0

båda springer på toa ofta nu och ingen av dem har ätit mer än litegrann idag

Ja när det gäller missbildningar så är det väl bara att åka och avliva dem så fort man kan, tycker inte att det finns nåt val där..

tuska
0

Du hadde långt till veterinären, en gomspalt tex kan man ju vänta med till det blir dagen och alla ungar är födda.

Man om det gäller en snabb avlivning som man är tvungen att göra.

det  är känsligt vet jag, men man måste faktiskt ha det i tankarna, förr eller senare så dyker det upp ett sånt problem oxå.

Jag tror att du får bebisar i natt eller på morgonsidan.

Lejdet
0

#20 usch ja, hur avlivar man på bästa sätt om det skulle vara nödvändigt då? vad är humanast?

tuska
0

Nu har jag tack och lov en gubbe som har fixat det. Han har faktiskt varit tvungen eftersom jag själv suttit fast i den fortsatta födseln.

Lejdet
0

#22 ja men jag kommer troligtvis att få göra det själv om det skulle bli aktuellt..

tuska
0

#18   Lägg handen på kattens mage så känner du om hon har samandragningar, kolla hur ofta hon har sina darrningar i benen troligt vis samtidigt som en värk.

Kanske du kan lägga henne i bolådan så hon ligger där du anser hon ska ha sina ungar. Tala till henne och hålla tassen.

tuska
0

Har det hänt någe i bolådan i natt ?

Siameshona
0

JA??? spännande. Fast du har kanske fullt upp just nu!?

Lejdet
0

skitskumt, inte ett dugg har hänt i natt! nu är de som vanligt igen och idag äter de med god aptit! så nu får det bli semesterdagar närmsta dagarna…

tuska
0

Katter kan lurasSkrattande

Lejdet
0

#28 ja bevisligen!

Lejdet
0

inget händer…. suck..

tuska
0

Ja det kan vara väldigt jobbigt med denna väntan  Uffamej

Hur verkar kattena må idag då ?

Lejdet
0

#31 de är trötta och sover mkt.för övrigt inget konstigt.. ungarna sparkar nåt hemskt. De går ofta på toa, den ena har haft lite diarré idag.

Iris gick och lade sig i bolådan för en stund sen och låg där nån timme men nu är hon uppe och går igen.

SacredSouls
0

Skrattande Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves.

Lykke til med fødsler.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

kattguld
0

Har det hänt något i natt?

Lejdet
0

NEJ inget händer! Inne på dag 66 nu

camil
0

*suck* FlörtNu måste man ju in och kolla SiF hela tiden….Spännande !

AmandaWvW
0

De verkar njuta av att hålla hela forumet på sträckbänken.

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

Lejdet
0

#37 ja jag tror att de jävlas! upptäckte lite svart i slidöppningen nu på Juno, kan det vara torkat blod? pyttelite bara

Wikrita
0

Det er som regel sånn at 2-3 dager før forløsning, sparker ungene mye. Dagen før de kommer, begynner det å stilne i magen, fordi de synker ned mot fødselskanalen og blir klargjorte til å komme ut. Tenker de kommer i løpet av dagen/natten, jeg, mye skulle forundre meg om de ikke gjør det.

Lejdet
0

NU är jag säker på att det börjar hända saker! Juno är jätteorolig, småpratar hela tiden (hon är extremt tyst i vanliga fall för att vara siames) och hon spjärnar liksom med fötterna och byter ställning hela tiden och sätter upp rumpan. Hon gick och gömde sig under mitt täcke men nu ligger både hon och Iris i en av bolådorna och bökar runt som galningar där inne!

Vad tror ni?

Lejdet
0

Blir ju kul om de nu får för sig att de ska föda i samma bolåda… samtidigt..

Elegantangel
0

då har det satt igång  ;) lycka till hoppas att allt går bra, de kanske hjälper varandra…

Lejdet
0

#42 ja de är helt underbara nu, ligger och slickar på varann och kramas där inne och bökar runt..

tuska
0

Är båda honorna på väg att föda samtidigt menar du ?

kattguld
0

Åh herrejisses. Håller tummarna hårt.

Ehm. Var det så att det blir olika färgutfall efter de här båda tjejerna? Annars kanske det blir en härlig röra, att se hur det blir med hel- och halvsyskon…Flört

Nå, heja Juno och Iris!

[lisme]
0

Kommer ungene samtidig i samme fødekasse kan det bli ei utfordring å skille dem fra hverandre Förvånad Lykke til!

tuska
0

Jag vet att förlossningen börjat på en av honorna,  det har kommit några bebisar.

kattguld
0

#47: Ah, Tuska är assisterande barnmorska! Så bra! Vi andra fortsätter hålla koll och tummar

camil
0

Ojoj nästan så man biter på naglarna Glad Måste nu släppa Sif för att skotta av bilen och åka hem från jobbet.

Nilla
0

#47 Vad skönt att du finns till hands för Lejdet. Håller tummarna!!!Glad

tuska
0

#48  Barnmorska per telefon Skrattande, det har kommit en drös bebisar i all hast,  men katta är nog inte färdig än de kommer tydligen flera.

kalindas
0

Skönt att det verkar gå bra i alla fall…Glad

/Elisa

carinbrack
0

Tuska: Bra att du uppdaterar oss, vi är ju så nyfikna!

Siameshona
0

Jisses va spännande! Vi håller tassar här.

kattguld
0

#51: "En drös"…. Förvånad

Verkar gå bra. Vi väntar spänt på fler rapporter!

tuska
0

#55  Jag det va många ungar på kort tid, men hon får berätta själv hur många. jag tror katta tagit en kort paus.  Det är en ung förstagångsmamma som har lite dumma "fasoner" för sej.Skrattande

Lejdet
0

Helt otroligt 7 ungar som förstföderska precis som hennes mamma och utklämda på 1,5 timmar! Tyvärr dog en.. läs fortsättningen i min nya tråd!