G-strep - noen spørsmål og svar på dem
Innlegget under er hentet fra et annet forum, og jeg har fått tillatelse til å legge det ut her
G-Streptokokkinfeksjon.
Jeg har hørt om oppdrettere som har hatt katter med følgende problemer:
- Uforklarlige spontanaborter
- Alle tegn på Klamydia, tross negative tester
- Kattunger som alt er i orden med, men som plutselig dør av akutt luftveisinfeksjon/ lungebetennelse, i løpet av noen timer (Problemene svarer ikke på vanlig antibiotika) Det trenger ikke gå timer heller,3-5 minutter,fra 0 kliniske tegn til at kattungen er død…Er du tidlig nok ute, kan de respondere på vanlig antibiotika,
- Kattunger født med innvollene ute De kan også ha hjernebrokk
- Dødfødte kattunger i gjentatte kull Kull 1 og 2 kan gå helt fint, så "smeller" det i kull 3 f.eks
**Dette "problemet" viser seg å være langt større enn først antatt, og jeg personlig tror at mange kan ha denne bakterien i katteriet sitt uten å vite om det.
**
Så lenge det er en naturlig bakterie, så kan dette ramme oss alle i mer eller mindre grad. Oftest er det unge katter som kan ha problemer med det, og at det kan på en måte forsvinne etterhvert. F.eks kan et svangerskap som blir gjennonført skikkelig og det at livmoren får rensket opp skikkelig etterpå være nok.I følge bakteriologen på vetrinærhøyskolen, så ser de fler og fler oppdrett som sliter med hunner som ikke tar seg, kattunger til obduksjon osv…. så ja, dette er nok mye mer utbredt enn det blir snakket om. Men der kommer det også igjen som jeg skrev i forrige innlegg. Det er så lett å bortforklare at man mister kattunger pga vann i lunger osv
**Jeg kjenner flere oppdrettere som er rammet av dette, -obduksjonsrapporter og blodprøver tatt av kattene, viser positivt G-strepresultat, og med dette ønsker jeg å få igang en diskusjon her på forumet om det aktuelle emnet.
**
Blodprøver ? Obduksjon av kattunger har vel hittil vært greieste måten å få stadfestet bakterien
**- Bør vi teste våre katter for G-strep, symptomene er jo veldig diffuse, og om man ikke vet, så er ikke G-strep det første man tenker på om noe er galt?
**
Ja, hvis man sliter med uforklarlige ting, så bør man ev prøve å teste- ikke minst levere kattunger eller aborterte fostre inn til undersøkelse. Har man en "våken" vetrinær, så kan man også forsøke en kur med antirobe.Etter kuren, når katten skal parres så kan det være greit å gi Synolux fra første dag i løp og 2-3 uker ut i drektigheten. I tillegg sette katten på Synolux igjen fra ca 10 dager før fødsel og noen dager etter fødsel.
Dette er jo en infeksjon som ikke er rasetilknyttet, det kan like gjerne angripe vår kjære huskatt som vår rasekatt.
Herunder går vel egentlig hund og mennesker også, de fleste av dere har vel sikkert hørt om nyfødte babyer som har død av streptokokk infeksjon hos mor. Skjer sjelden heldigvis !!
-Hva er viktigheten i å informere kattungekjøpere om at G-strep finnes i katteriet om man oppdager det, og ikke minst informere andre oppdrettere som har lånt katt av vedkommende, eller som har tatt katter fra den rammede oppdretteren inn i sitt eget katteri?
Igjen så er dette en naturlig bakterie, som av og til blomstrer… på lik linje med at du og jeg kan ha en dag med vondt i hals/bryst, så er det ingen som ser eller merker noe på deg.Om du får det påvist på en katt, er ikke det ensbetydene med at du har det i katteriet. Det kan være kun den ene katten og ingen andre.
Men er du inne i en periode der det skjer uforklarlige ting i oppdrettet ditt, så låner du ikke ut katt(min mening). Hvor mange har ikke lånt ut hankatt til andre fordi han ikke "klarer" å parre jentene hjemme, eller lånt hankatt av andre siden hunkattene ikke tar seg med den hannen du har hjemme….. ligger nok mange skjulte tall her. Blir man obs på at man har katt(er) med dette i katteriet og man har lånt ut til noen som også sliter, så bør man jo varsle vedkommende. Men derfra til å si at solgte kattunger tar det med seg, vet jeg ikke helt.. så lenge det er en naturlig del av kattenes bakterieflora, så vil jo alle ha det. Spørsmålet er jo om det vil blomstre opp eller ikke……
**- Hvordan smitter det?
**
Om hankatten har oppblomstring av dette, så kan han overføre det ved parring. Samme gjelder jo om hunkatt har dette i skjeden, så vil jo hankatt kunne få det overført til han. Det som de ser endel(etter det jeg har skjønt) når de obduserer er at innfallsporten er rundt navlestreng. Da kan de både være smittet i livmor,skjeden og ved at mor vasker dem etter de er født.Vet av flere hunkatter som er undersøkt, der de har leita etter den berømmelige nålen i høystakken…. og funnet bakterien i halsen. Med andre ord at smitten er overført ved at mor vasker og steller på dem
Hvordan ser dagens veterinærer på dette, tar de det alvorlig nok?
Mange vetrinærer er ikke klar over at denne bakterien kan gjøre så mye skade som den kan. Det kan ofte være greit å skrive ut det man finner om g-strep/streptococchus canis og ta med til dem. Iallfall om man sliter med uforklarlige ting og ikke minst bli flinkere å obdusere kattunger når man mister
Det er mange spørsmål rundt dette, men jeg ønsker at dette skal forskes mer på av norske veterinærer.
Hvis vetrinærene løfter av røret, ringer vetrinærhøyskolen, så finns det veldig god kompetanse der, og mulighettil råd/hjelp for å bli kvitt problemet.Dessverre er ikke alle labratorier like flinke heller til å teste for denne bakterien og den er ikke like enkel å påvise oppblomstring av. Kanskje ikke helt rette utstyret. Jeg vet om svenske oppdrettere som har testet i øst og vest, ikke funnet den. Så tatt prøven selv hjemme,fått venner som jobber på labratorier til å teste skikkelig og dermed klart å påvise disse streptokokkene
I følge Marva Marrows er det ikke mulig å påvise G-strep i annet enn morkaken. Morkakene til kullet vårt var forlengst borte da kattungene døde, så det er obduksjonen av kattungene som har gitt resultat. Jeg er også blitt fortalt at det ikke er mulig å finne noe annet enn defekter om man obduserer en veldig ung kattunge, om kattungen har defekter da. Det man skal være obs på er at man må be om at obdusenten tester spesielt for Streptococcus, det er visstnok ikke inne i den vanlige "pakken" av tester som blir gjort.
Her stor der mye feil info om G-strep og behandling. 
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
#1 Vad är det för fel du tänker på, Attacks? Fyll gärna i och förklara.
Jag tycker denna tråd bör puttas upp. Har ett svagt minne av, att det funnits ett inlägg/artikel om detta tidigare…men hittar det inte när jag söker. 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
#3 Just det ja, tack! Din länk kanske kan vara till hjälp för Lisme. 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus