Siames iFokus

Siames

Etikett: kattprat
Läst 4133 ggr
annzoo
0

djupliggande ögon -större risk för infektion?

stämmer de?
vet inte om de är början till en infektion hon har. hon ser lite röd/rosa i ögonen (ögonvrån)… kan jag kanske varit för sen att tvätta bort ögongruset, kan man tvätta med tex ögontvätt från apoteket?

Om man måste ta medicin måste man ta salva eller finns det tabletter? (fasthållningen av örondropparna var inte poppulärt:(  )

Ögonen rinner inte iaf…

kalindas
0

Köp Noviform på Apoteket. Oftast hjälper den om de har lite irritation i ögonen.
Tror det är lättare att katter med djupliggande ögon får irritation i dem.
Själv kan jag inte låta bli att plocka bort smust med fingarna (speciellt på Smilla). Detta är dumt då man alltid bär smuts på fingarna.
Tvätta bort med ljummet vatten och ev. lika kamomillté är bättre.

/Elisa

Nonimonos
0

Jag som gillar djupliggande ögon har alltid fått höra just det att det är lättare att få infektioner på djupa ögon så därför ska man inte avla på sånna, det finns vissa som säger så iallafall. Men jag måste säga att jag har aldrig haft mer problem med mina "djupingar" än med mina '"ytlingar". Den som har mest ögonbusar här i huset är den katten som kommer från uppfödaren/domaren som strider som hårdast mot djupliggande ögon här i Sverige - så jag tycker jag lugnt kan säga att talesättet är inte sant.

Däremot så har vissa ögon en större förmåga att skaffa på sig busar och kråkor, men det verkar vara något annat som gör det - vet inte vad faktiskt. men busar i ögonen behöver absolut inte leda till infektioner - det är ju ögats sätt att rensa sig från skit. Så var försiktiga men att peta så mycket i ögonen på katterna så sköter det sig oftast bättre självt.

Nilla
0

#2 Hör djupa ögon och blinkhinnor ihop? Är det inte ofta så, att blinkhinnan syns tydligare på katter med djupt liggande ögon? Kanske något jag fått om bakfoten. Obestämd

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

MalinL
0

#3 Jo det är min uppfattning också. Jag har haft mest ögonsmuts på de med djupliggande ögon.

SacredSouls
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#0 Du kan også kjøpe slike pipetter med saltvann på apotek og dryppe øynene med det.

De som har skikkelig dyptliggende øyne kan nok ha en større sjanse for infeksjon. Men så er det et definisjonspørsmål også.

De som har dypest liggende øyne hos meg har heller aldri hatt noen problemer.Min røde kosegutt er den som alltid har litt smuts hos meg men han har ikke dyptliggende øyne.Han bare er sånn Skrattande

#3 Hun som har dypest liggende øyne hos meg har ikke tydelige blinkhinner. Men så har vi Hannah da som har veldig tydelige. Den store forskjellen er at Hannah har en mye mer ekstrem skalleform (med veldig lang profil og høy panne) og jeg synes det ofte vises mer hos de som er litt ekstreme i hodeformen + arv og evnt.dyptliggende øyne. Iallefall er det mitt inntrykkGlad

Legger ved et bilde som viser Hannah sin ganske lange profil.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Nilla
0

Vi kanske ska start en egen tråd om djupt liggande ögon och "ekstrem skalleform"? Det är intressant och jag vill inte kapa tråden. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

ForYourMalice
0

#3 & 2

Om ögonen ligger djupt så har blinkhinnan lättare att ramla fram då det inte finns något som "håller den tillbaka".

Själv har jag sett siameser med djupt liggande ögon som har problem med synen, de ser jättedåligt eftersom blinkhinnan alltid är framme och begränsar deras synfält. De har även dåligt periferiséende efetrsom de inte kan se lika bra åt sidorna med djupt liggande ögon.
I ett fall så har jag även sett en siames som alltid blöder lite ur ögonen för hon har så extremt liggande ögon så att blinkhinnan alltid är långt framme och skaver och orsakar små sår som alltid blöderObestämd

Med det sagt så tycker inte jag att man ska avla så att katterna får djupt liggande ögon, det finns inget positivt med detta tycker jag. Och sen så ser man ju knappt de vackra, blå ögonen om de sitter inne i skallen!

Ett annat argument är ju att det faktiskt är ett generellt fel med djupliggande ögon enligt SVERAK, vet inte riktigt vad det får för konsekvenser på utställning men är ändå en tankeställare..

3.10 Generella fel inom alla raser http://www.sverak.se/SVERAK/Regler/inlaga%20Utst%C3%A4llningsregler%202009_justeringar.pdf

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Nonimonos
0

Nu är ju också frågan om vad som är djupa ögon och vad som är skadligt djupa ögon. Det du beskriver låter absolut inte sunt.
Jag har aldrig haft problem med ögonen på mina katter och jag tror det bara har hänt en gång att en domare har kommenterat att de är lite djupa. Men i samma stund sagt att det är en smaksak. Och så många gånger som mina katter trots allt vunnit BIS och tagit höga titlar så ligger absolut mina katter utanför risken för för djupa ögon… Men jag vet de som man fått lyfta upp ögonen på för att se färgen och de har BISat de med så jag tror nog den regeln du nämner inte är så vidare vedertagen bland domare.

Att avla på djupliggande ögon som jag sagt att jag gör är mer en riktning mot att jag vill ha sneda mer djupa ögon än rakställda, runda ögon på mina katter, självklart strävar jag inte att få ögonen så djupa som möjligt. Jag vill att ögonen ska som ett par tydliga smaragder eller opaler, färgen ska absolut synas och det ska se bra ut. Jag har även jag sett katter med alldeles för djupa ögon som jag inte skulle vilja kombinera in i min avel då jag skulle kunna få för djupa ögon.

Men likväl som att de inte ska ha för djupa ögon så ska de inte ha för dominanta ögon heller - det förlorar kat 4 hela sitt uttryck på.

ForYourMalice
0

Jag tycker inte att det är särskilt vesäntligt hur det går för katterna på utställningar, de ska ju få vara katter utanför utställningen också. Och oavsett om de lider av de symptomen jag beskrev ovan så medför djupt liggande ögon ett beränsat synfält. Det är ren fysik, så är det bara.

Och vill man verkligen begränsa synen på sin katt för att det är estetiskt tilltalande för vissa? Synen är ju trots allt ett av deras viktigaste sinnen.

Och vad domarna gör går det ju att tycka vad man vill om.. Om alla domare gjorde precis som de ska så skulle det inte finnas svarta orientaler med gula ögon som vinner BIS..

Jag tycker att vi människor i första hand har ett ansvar för våra djur när de inte själv kan välja vem de ska fortplanta sig med. Vi ska hjälpa djuren, inte stjälpa dem. Och att avla på djur som har djupliggande ögon som medför diverse problem, stora som små, tycker inte jag är särskilt shysst.

Men det är bara min enskilda åsikt.

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

[hakkapelitta]
0

Jag håller med Nonimonos, som har erfarenhet av avel på djupare ögon och med det för mig lite kött på benen i ämnet. Själv har jag haft avkommor och har egna katter med ngt mer djupliggande ögon och de är problemfria, men precis som med det mesta så är det extrema inte att föredra heller, men jag tror att de flesta har en rätt så bestämd och förinställd bild av djupliggande ögon och därmed drar den omedelbara parallellen med att det skulle vara ve och fasa…

ForYourMalice
0

Även om de inte har några direkta obehag av det så begränsar det deras synfält, det går inte att undkomma. Som jag sa, det är ren fysik och fakta.

Hur farsvarar man att man vill ha såna katter som har begränsad syn bara för att det är fint?

Nonimonos
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ska vi skriva om standarden då tycker du? För då borde väl alla katter må bäst av att ha ögon som en perser.

Begränsad syn?? Får jag fråga hur du avgör det? Självklart jag jag gå med på att en katt som har blinkhinnor över halva ögat kan ha en sämre synförmåga men de katterna är inga som tar sig på en utställning heller och jag tror inte någon är ute efter det om man vill ha ett par djupare ögon.

Likväl som du säger vill jag inte att orientaler med gula ögon ska vinna BIS heller - det är fel men tyvärr så sker det allt för ofta. Men inte vill jag att kat 4 katter ska få runda, stora perserögon heller - men det är min åsikt.

Här är ett par ögon jag gillar skarpt och om detta är så att han ser mindre runt omkring sig än en perser så tror inte jag han lider av det.

ForYourMalice
0

Tänk dig att du har en toarulle, och så stoppar du en pingisboll i änden på den. Om hela den delen av pingisbollen som är utanför rullen kan liknas vid ett öga så ser det ögat allt som är runtomkring i ett visst antal grader. Om pingisbollen är lika mycket i röret som utanför så är det perifera synfältet 180 grader, det är ungefär så mycket som vi människor har. Ju längre in i röret man trycker pingisbollen, ju mindre av den syns utanför och destå mer begränsat blir synfältet.

Förstår du då hur jag menar?
Med djupliggande ögon så försvinner periferiseendet så katten bara ser rakt fram och starkt begränsat åt sidorna.
vilket med all säkerhet katten på bilden du visar gör.
Jag tycker att siamesen som är på den här sajtens banner har fina ögon, de ser friska ut. De skulle kunna vara mer snedställda, men inte djupare in i huvudet.

det är ungefär som om du skulle kupa händerna runt ögonen så som man gör om det är stark sol ute, hur mycket ser du åt sidorna då?

namsooks
0

Jag kan bara tala för mig och mitt avlelsarbete.

Jag har både sorterna här hemma, både djupliggande och lite dominatare ögonform.

För min del så skulle jag inte välja att ta min hona med djupliggande ögon ur avel just för de djupliggande ögonen MEN extra betänksamhet över val av hane och dennes ögonform. Nu har jag iofs inte någon hona med extremt djupligande ögon(enligt mitt tycke) som har problem.

Men som sagt så tycker jag generellt att alla katter med diverse extrema egenskaper bör paras med betänksamhet! (då på ett sätt som gynnar rasen och dess överlevnad)

ForYourMalice
0

Ja det låter som mycket klokt tänkande!

Mach1
0

På tal om busar och kråkor, detta finns mer eller mindre på alla oavsett, gäller så även snorkråkor! En av mina tidigare katter hade ofta svarta nosbusar, misstänkte att den herren var en riktig städmaskin och drog in smuts i nosen! Jag har också en katt med djupliggande ögon, hon är aldrig smutsig i ögonvrån och har heller aldrig haft ögoninfektion, men så är hon också en riktig tvätterska!

Nonimonos
0

#13 Jag tycker du ska ha i åtanke att huvudet har en form också. Ögonen sitter inte rakt fram utan de följer sidan på triangeln, de har inte ögonen placerade så rakt fram som på oss människor.

Nonimonos
0

Glömde flika in att katter trots allt är rovdjur och har en förbättrad skärpa framåt och inte har som tex hästar samma upptagningsförmåga bakåt (för att kunna fly undan smygandes rovdjur).

ForYourMalice
0

Jo, ögonen sitter sannerligen rakt fram på dessa katter! Kolla bara på katten på bilden..

Jo, det du säger är helt riktigt, men det SKA kunna se åt sidorna.
Precis som vi människor också ser rakt fram, men vi har ett periferiséende, och vi kan välja att titta åt höger eller vänster genom att röra ögonen. Samma med katter. Och genom att trycka in ögonen i huvudet på dem så är det som att alltid gå runt med skygglappar och keps med skärm. Synen blir instängd.