Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 3278 ggr
perler
0

Steriliserad honkatt som ändock löper?

Undrar om någon hört talas om att en steriliserad honkatt fortsätter att löpa?

Min kattköpare har kontaktat mig då hemnnes steriliserade hona uppvisar samma beteende som en löpandes honkatt gör.

Veterinären säger att "allt" är borttaget men att "det" kan komma från andra organ i kroppen, de har därför prövat att ge p-piller men utan resultat. Katten springer omkring och skriker, trampar och rullar runt.

Vad gör man? är det ett invant beteende eller kan det vara så att det finns hormoner i kroppen som stäler till detta?

Katten har varit steriliserad i ca 1 år nu, utan förändring, hankatt är inte intresserad av honkatten, så löp borde det ju inte vara?.

MalinL
0

Om det blir någon liten rest av äggstockar eller så kvar så kan katten fortsätta löpa. Jag tror inte att detta är helt ovanligt då jag hört om det ett antal gånger.

perler
0

Jaha! så det är vanligen förekommande! hade ingen aning. FörvånadMen hur kommer det sig att man missar sådant vid en sterilisering? Kan man hävda att det är slarv? och innebär det att det finns möjlighet att bli dräktig? a jag måste ringa Djursjukhuset i Strömsholm på måndag. Detta var intressant! Kan ju få alvarliga konsikvenser , katten måste op. om, det kostar dubbelt eller finns det ngn försäkring som täcker en sådan sak… många frågor blev det. Obestämd

perler
0

Malin, Vet du vad de andra gjorde för att komma till rätta med det hela?

tuska
0

Att det förekommer men inte vanligt förekommande har jag oxå läst, då det ibland inte ha fått bort allt vid en Kastrering. Det måste ju vara ett slarv vid oprationen. För det är väl kastrerad hon är förstår jag. Vid en sterilisering har du löp betendet kvar hos honan men det görs väl inte sånna ingrepp idag.  

Berätta vad Strömsholm säjer.  När det gäller försäkring på en fel op. av djur måste väl veterinären själv vara försäkrad och ersättning om inte annat från dennes försäkringObestämd      Uff dessa försäkringar håller själv på och bråkar med Agria inte roligt.

MalinL
0

#2 Nej honan kan inte bli dräktig. Jag tror att det räcker med att någon liten äggstocksvävnad är kvar för att de skall löpa.

Här är några trådar från andra forum om detta: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=88339

http://www.alltomhundar.com/hundforum/viewtopic.php?f=22&t=54880

perler
0

Taclk snälla för länkarana! ska läsa lite inför morgondagen! Ja, det borde ju vara kastering, det har du ju rätt i tuska, men för säkerhetens skull så skall jag dubbel kolla detta. Min vet. sa till mig att de endast gör Kastrering i dag på både hane och hona och inte som förr en sterilisering. Så det var bra att du tog upp detta! tack! återkommer med info efter jag talat med strömsholm! Glad jo! jag tycker detta forum är kanon bra! tack för responsen! Ha en trevlig söndag!