Tulpaner - giftiga?
Har en liten fråga som uppstått nu efter att Ramses (min hankastrat) tagit en tugga av min tulpanbukett som jag ställt fram och glömde övervaka några minuter. Jag hade för mig att tulpaner inte var giftiga men ville ändå kolla upp det efter hans smakprov och hittade lite blandade uppgifter.
Detta stod på Agrias hemsida:
"Hela växten giftig - dock ofarlig. Kan orsaka kräkningar, magsmärtor och salivering. Kan ge cirkulationsproblem."
På något annat ställe stod det att det bara var löken som var giftig. Är det någon som vet hur det ligger till? 
Min man har ätit löksoppa gjord på tulpanlök, han lever fortfarande. Och katten vi hade när jag var barn åt alltid tuplaner.
Hur mår Ramses? (Ramses var också ett av namnen vi funderade på åt Dexter)

Jag vet inte hur det är för katter men när min hund hade ätit upp en tulpanbukett(10st) så mådde han inte så bra.
Vi gick ut med honom för han blev jättedålig i magen, det var ingen tanke på att försöka plocka upp det ens, helt rinningt var det
Var ute med honom i 2,5h tills det lugnade sig.
Men jag tror inte en katt blir så dålig av en tugga…
hoppas det går bra!

Tack för era svar! Ramses mår prima, är inte ens lös i magen!
Men det var ju ingen jättemängd han åt, en hel bukett är nog värre… 
Min ragdoll var också och smakade på tulpanerna, när jag ringde veterinären så sa han att det är ogiftigt men därmed inte ätbart, behövde inte åka in med honom iaf. Han blev dock väldigt lös i magen och kräktes någon gång men det gick över fort.
Skönt att Ramses mår bra 
Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus
Löken är den gifta delen ja. Då kan de bli riktigt sjuka.
Tulpanblad kan man väl ha i salladen? 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

jag har ätit tulpansallad och mådde jättebra! smakar som sockerärtor ungefär