Siames iFokus

Siames

Etikettsjukdomar
Läst 6001 ggr
monsabonsa
0

svårt att bajsa

Hej! jag har är helt ny här och tänkte att det kanske finns lite kunnigt folk som kan ge vettiga svar.

det är såhär att min stackars katt verkar, jag vet inte hur jag ska säga detta utan att det ska låta helt bisarrt, ha en för liten rumpa. när han ska bajsa så är det väldigt ofta som han inte lyckas få ut den sista plutten och springer helt enkelt omkring med en bajsplutt i rumpan. till slut så ploppar den ut och det är väldigt sällan den gör det i kattlådan. vilket är ganska jobbigt som ni kanske förstår. jag har provat olika foder men det verkar inte hjälpa, iaf inte med dom jag testat hittills.

Snälla hjälp min Måns att kunna bajsa utan problem!

Nilla
0

Välkommen till oss! Jag hoppas att någon av våra medlemmar kommer att svara dig under dagen. Glad

Det låter som om han är lite hård i magen. Är han ung, så kan det där med bajsandet bli lite av en noja. Han vet att bajset brukar fastna, blir orolig och springer varje gång. Jag vet att man brukar ge kattungar som är hårda i magen några droppar av något, men vad?

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
0

Testa att ge honom lite Messmör varje dag om han gillar det. Det kan göra magen mindre hård.

/Elisa

Siameshona
0

Parafin olja gav jag mina gamla. Men man ska vara försiktig med det. Jag tog oxå en tops & smorde bak i bajshålet ( usch hur det låter) med olivolja för att underlätta för dem.

monsabonsa
0

kallindas: jag har köpt messmör nu.. men än så länge verkar han inte gilla det. 

siameshona: ja smörja baken lät helt sjukt men det är värt att testa som sista åtgärd =). parafinolja säger du? hur hjälper det och varför ska man vara försiktig?

hoppas på fler bra svar!

Juliette-
0

#4 Kanske du kan ge messmöret i lite ost, leverpastej eller nått.. brukar funka toppen på hårda magar på små bebisar i alla fall

Bifforibaff
0

Man ska nog vara försiktig med att katter messör eftersom det innehåller minst 60% laktos. Så vitt jag vet är de flesta katter laktosintoleranta så visst lär det bli fart på magen men det kommer antagligen en smärtsam kolik på köpet.

tuska
0

Har idag träffat massor av kattfolk där jag tog upp att mina dräktiga honor blir så hårda i magen, blev rekomenderad att köpa Treviskapslar på apoteket.  Att dela kapseln och ge innehållet en om dagen att strö över maten

Jag ska testa det på mina katter, innehållet är de "goda bakterierna".   Messmör spottar dom ut så  det är inte att tänka på i mitt fall.

Att ge parafin olja ofta gör att katten inte kan tillgodogöra sej vitaminer.

Liljekatten
0

Man kan köpa tonfisk i olja och ge katten, ca en matsked kanske per dag. Det brukar de lättare vilja äta plus att det är laktosfritt.

kalindas
0

Finns även Kattmalt att köpa i de flesta Zooaffärer. Fungerar bra på katter med lång päls. Smörjer upp tarmen lite.

Nu har du fått massa förslag! Så du får testa det som passa katten bäst.
Vad ger du för mat till honom?

/Elisa

Nilla
0

#7 Ja, goda bakterier tror vi på. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

monsabonsa
0

han äter hills sciene plan optimal care.. som ska vara "easy to digest". tack så mycket för alla tips! nu blir det till att testa dom i veckan =)

monsabonsa
0

jag har testat tonfisk i olja och det har väl inte gett någon supereffekt.. det hamnar fortfarande utanför då och då. kanske ska testa såna treviskapslar

kalindas
0

Du bör vara lite försiktig med tonfisk i olja. Inte speciellt nytting för katten.
Testa de där kapslarna de kan kanke hjälpa.
Pröva att byta till Royal Canin Persian foder. Det är lite mer fibrer i det fodret och kan göra att tarmen få arbeta lite mer.

Sen kan det ju vara att din katt hör till dem som rusar från lådan innan de är färdiga. Har haft ett gäng med sådana..Obestämd

Men jag skulle tro att ett foder som t.ex. Persian kan vara en idé att pröva. Likaså Kattmalt som jag skrev i ett inlägg ovan…

/Elisa

Attacks
0

Jeg har tipset om det her inne før,men skriver det gjerne igjen.

Man kan gi lactulose til katten mot hard mage. Doseringen er :

1ml pr 4.5kg katt. Kan gies hver 8.time til avføringen er blitt normal igjen. Dette er reseptfritt fra apoteket,og dette rådet fant jeg inne på vetrinærkatalogens nettside.Glad

En kattungekjøper prøvde ut dette på en voksen kastrat med hard mage. Hun trengte 2 doser,og siden hadde aldri katten noe mageproblemer senere.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

kalindas
0

Att jag inte tänkte på det! Tror jag har fått detta till en katt någongång! Gamle Ecco tror jag, fungerade bra har jag för mig.

Fast på senare tid är problemet här det omvända..Obestämd

/Elisa

Siameshona
0

På mina gamla kattmagar funkade ej Lactulose- därför vart det paraffin oljan. Men alla är ju olika.