Svarthaka/foderbyte?
Vi bytte nyligen foder till Oliver's Lamb & Duck från JW.. och nu har två katter fått svarthakor här hemma. Den enda gemensamma nämnaren är fodret, för övrigt är det en kastrathane och en fertil hona som drabbats, varpå jag kan utesluta hormoner t.ex.
Så, bör jag byta tillbaka?
Är det orsaken? (kan själv inte komma på någon annan)
Kan säkert vara fodret. Kanske är lite fetare än det de åt innan?
Fast jag hade nog väntat lite och sett om det blr bättre. Kan ju bara vara en övergångsperiod.
Ska själv gå tillbaka till Lamb & Duck nu. Då alla blir fina i magen av den. Enda nackdelen är att Spidde blir fet..
/Elisa
Det är nog lite fetare och det var ju tanken eftersom vi har bebis hemma här nu. Men de har ätit RC Babycat och Kitten och JW Kitten utan problem med svarthaka förut. Och vi har ändå ätit det här fodret sen ca 3mån tillbaka.
Jag som var så nöjd med att slippa bära tunga säckar själv och bara beställa hem till dörren 
Du kan väl testa en annan sort? Det kanske inte blir samma sak om de får adulten?
Visst är det lyxigt att få det framkört! 
Men det kan du ju även få via Foderbilen.
/Elisa
Men det är bara Lamb & Duck vi kan äta här hemma pga. andra omständigheter som känsliga magar osv.
Ok…
Här gå vilken som eftersom Spidde är risallergisk. Men är det proteinallergi så är det ju lite annorlunda.
/Elisa
Ja det där med svarthakor är nog individuellt - jag har vissa som får det av ett foder medans andra får det av ett annat - Nu har några problem med det pga av RC kitten som har serverats ett tag, sen när den säcken är slut och ett annat foder äts så är det ett par andra som kommer reagera - så är det jämt här. Har inte hittat något foder som ingen reagerar på än..
Ingen av kattene har svarthaker hos meg for øyeblikket. Men det er jo enkelt å få renset vekk med feks silicol fra helsekost.
Det kan jo være hormonbetinget også,på samme måte som halefett. Men halefett er heller ikke noe problem i øyeblikket.Det er helt hærlig. For jeg syns det er så kjedelig å bade katter:-)
Men jeg mener å ha hørt av det lettere kan oppstå om man forer med plastskåler. Så har du dette,bytt om til stål.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
#8 Inge platsskålar här. Ja det går bra att tvätta bort dem, tex med då silicol som du nämner och om eller så kan man ha lite alsolgel - funkar bra det med.

Vad är svarthakor för nåt??? undrar okunnig…
Jag ger alla mina katter JW adult, stora som små. Tycker det funkar bra på kattungar (de får Mjau också) och mina kattungar brukar vara stora.
JW är jättebra foder och skillanden vuxen & kattungefoder är minimal. Tyvärr tål inte Spidde JW..
/Elisa
#10 Svarthaka liknar pormaskar det svarta små prickar det kan blir riktigt mycket av det, jag brukar torka bort det med vatten och tvål ibland. Nu har ingen av mina katter svarthaka.
Rithwa
Hade misstänkt hormoner men alla vuxna har det.. Så jag kommer byta tillbaka till JW nu iaf, det är rött och irriterat på hakorna också :(
de äter torrfoder ur porslinsskålar och blötmat ur stål och porslin, har aldrig haft plastskålar och tidigare inte det här problemet heller. Men silicol, kladdar man det på hakan då? alsollösning också, baddas hur ofta?
Når jeg har rengjort svarthaker,så har jeg tatt på litt silicol på området,for siden la det virke litt. Når det her myknet opp litt,så har jeg skrubbet bestemt men forsiktig med en baby tannbørste. Går ikke alt bort,så venter jeg et par dager,så gjør jeg prosessen igjen.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Tack för tipset, ska köpa det och testa imorgon!

#12 Min kastrathane spyr som en räv av det så han tål inte det heller eller ANF.. spyr som en räv
Åssen gikk det?
Har inte köpt det än, har istället provat Alore Vera med gott resultat! Ska köpa Silicol men jag har jobbat så länge och inte haft tid att springa ifrån.. Gah