Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 4840 ggr
Lejdet
0

dräktig men fortsätter para sig???

Jag är mycket konfunderad här hemma… min ena hona Juno är helt klart dräktig, har fått rosa tuttar och en liten mage sedan jul :-)

Men min andra hona Iris har OCKSÅ svullna tuttar men ingen mage direkt och hon har fortsatt att para sig med Casper nu flera ggr/dag i säkert 2 veckor!!!

Kan hon vara dräktig men ändå vilja fortsätta att para sig?? Hon uppvisar inga tecken på att löpa direkt men helt klart har de fullbordade parningar!

Fattar ingenting!!

Nån som vet?

Juno låter han vara ifred..

carinbrack
0

Jag vet ju bara hur jag blir när jag är gravid ;-)

(skämt åsido, ingen aning, men kan hon vara skendräktig?)

Lejdet
0

#1 haha, jag förstår ;-) Hur är en katt när den är skendräktig då?

Han försöker även att hoppa på Juno och hon låter honom bita henne i nackskinnet men sen fräser hon och klipper till honom, Iris däremot står still och låter honom nuppa!

SacredSouls
0

Det finnes jo de som villig lar seg parre uansett løp eller ei.Jeg tviler på at hun er drektig. Pattene kan svulme ganske mye opp ved løpetid også.Litt likt drektighetspatter.

Når de parrer slik som nå så blir jo faren for livmorbetennelse mye større så jeg ville ikke latt de holde på.En sjekk hos vet for å se at alt er bra også ville jeg ventet til hun løp skikkelig igjen og prøvd da.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Nilla
1

#3 Patter…

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

SacredSouls
1

#4 Ja for tuttar er så myyye bedre Tungan ute Skrattande

alltidsiames
0

boppar är också ett roligt ordSkrattande

SacredSouls
0

Dere altså Skrattande

Skendräktig så oppfører de seg som om de er drektige,spiser mer ,sover mer,magen vokser men ikke så mye,patter (eller tuttar,boppar ) blir røde.

Lejdet
0

Det här är helt sjukt! Iris är också jätterund om magen nu och jag gissar att hon ligger ca. 3 v efter Juno i tiden som ska ha i slutet av feb. men ändå accpeterar hon att Casper parar sig med henne varje dag!!! Är inte det väldigt underligt?

Djur brukar väl inte ha sex annat än vid fortplantning?

kalindas
0

Ta bort Casper från henne tycker jag. Inte bra att ha en hane som våldtar henne om hon är dräktig.

/Elisa

MalinL
0

#8 Men varför tar du inte isär dem då? Line skrev ju det i inlägg #3 av risken för livmodersinflammation är stor när de parar såhär och jag håller med till fullo!

Nilla
0

#10 Håller med. Hanar som är vana att para, parar sig när de vill oavsett om honan löper eller inte.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Lejdet
0

Jag förstod inte hennes inlägg, är dålig på norska.

Ja jag får väl försöka att separera dem men vet inte riktigt hur. Vill inte sätta ut nån ensam i lilla kattgården nu på vintern. Problemet med mitt hus är att jag knappt har några dörrar inne och man vill ju inte stänga in nån på några kvm bara? som toa tex.

Kanske dags att kastrera honom efter de här kullarna och avla med lånad hanne sen..  hade ingen aning om att de "våldtar" honorna när de är dräktiga redan.

För övrigt är han ju lugn och go och strilar inte.

MalinL
0

Det är normalt att vissa hanar parar om de kan, trots att honorna inte löper. Jag har ju också en avelshane och han är hitills lugn och strilar inte men jag låter inte fertila hanar och honor gå ihop när jag inte har koll eftersom risken att hanen våldtar honorna finns. Samt att jag vill själv bestämma när vi skall ha kullar, inte katterna själva.

Så håll honom isär från honorna tycker jag. Låt honom gå ihop med en kastrat istället som sällskap. Kanske kan du dela av huset med nätdörr.

Min hane går ihop med mina två kastrater på övervåningen, de fertila honorna samt ungar på undervåningen.

Det är också viktigt att kattmammorna får lugn och ro sedan när de fått sina kullar. Mina honor får alltid vara i vårt sovrum med ungarna och stängd dörr, det är viktigt med lugn och ro för de små och för mamman.

Zandrinos
0

Det är ett stort ansvart att ha en fertil hane. Kan du inte ha hanen i ett eget rum ( ingen kall kattgård!!!!), så får du kastrera honom. Det är inte så konstigt att vi har brist på avelshanar, dom är lite bökigaFlört

Lejdet
0

#13 ja jag har nu låtit Casper och hans kastrerade kompis Rossi få vara på övervåningen och honorna på undervåningen när jag inte har koll på dom, dvs när jag inte är hemma eller sover.

Den första natten satt de på var sin sida om köksdörren och skrek i typ 2 timmar, honorna för att de inte fick sova i min säng och Casper och Rossi för att de inte fick springa runt som de ville i huset.

Men sen har det varit lugnare. Jo visst sjutton är det nackdelar med att ha avelshanne. Rossi var ju det i två år drygt tidigare men då hade jag ju inga honor i samma hus så då var det lättare.

PS. mitt katthus samt tillhörande kattgård är varmbonat med värme men jag känner mig så elak att sätta ut dem där alldeles ensamma, ja jag vet..jag är en hönsmamma…

alltidsiames
0

Hahaha, man kanske ska ligga i kattgården för att få sova?

Lejdet
0

#16 Himla bra idé!! Jag tror att jag ska ställa ut en säng där och sova där självGlad

MalinL
0

#15 Bara en tanke, kanske är det bättre om du låter honorna vara på övervåningen om du har din säng där?

Om man ska hålla koll på dem dygnet runt när det närmar sig så är det ju lättast om man stänger i dem tillsammans med sig själv i sovrummet när man skall sova och där gjort i ordning en mysig bolåda.

Lejdet
0

# 18 ja jag har provat båda alternativen men Casper är den största mammagrisen av dem alla så jag stod inte ut med hans hjärtskärande skrik på undervåningen häromnatten…

hur bär man sig åt för att hålla koll dygnet runt? som ensamstående heltidsarbetande är det lite svårt, men naturligtvis tar jag ledigt så fort jag ser tecken på att de ska föda.

MalinL
0

#19 Man får ta ledigt vid den planerade födseln. Alltså från ca dag 63 och framåt tills hon föder, det är ju bra att vara lite ledig dagarna efter också så att man ser att allt står rätt till, om man skulle vara tvugen att stödmata el dylikt. Du kan inte vänta med att ta ledigt tills hon visar tecken på att föda, för det kan hon ju lika gärna göra när du är på jobbet annars. 

Och som sagt så är det bra att ha mamma och barn i ett eget rum i alla fall den första tiden. Vi brukar ha dem i sovrummet och stänga ute de andra katterna. Nyfödda ungar är infektionskänsliga och behöver mkt lugn och ro.