Siames iFokus

Siames

Etikett: sjukdomar
Läst 5499 ggr
Blatabby
0

Giardia - hur snabbt skall man se förbättring?

Hej

Har fått diagnosen giardia på min katt. Har nu behandlat med Axilur i 17 dagar utan förbättring. Någon som har erfarenhet av att det kan ta lång tid att behandla? 

Jag har totalsanerat hemma, dvs skurat lådor och badrum varje dag. Alla textilier borttagna och tvättat ALLT i minst 60 grader. Fryst det som inte gick in i maskinen. Golven och alla andra ytor är desificerade osv. Så jag tror inte att det är saneringen som brister.

Tips, någon?

kalindas
0

Har ingen aning hur lång tid det tar. Men jag har för mig jag hört att Axilur inte hjälper mot Gardia? Fast jag kan ha fel…Obestämd

/Elisa

kalindas
0

Hittade detta. http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Katt/Parasiter/Giardia-intestinalis/

Står att Axilur kan hjälpa. Dock skulle jag misstänka att om du normalt använder Axilur kan katterna vara resistenta mot det.
Be att få Flagyl (200mg) i tablettform istället. 
De som jag vet haft Gardia gav sina Flagyl. Men undvik den flytande formen, den dör katten hellre än får i sig!

Hoppas du får ordning på det!

/Elisa

[hakkapelitta]
0

Axilur hjälper mot Giardia. Det du kan behöva nu är en lång kur med Flagyl för att få magarna i form igen efter den chock som Giardian utgör. Tror att 40 dagar på Flagyl är det som krävs.. och därtill ett skonfoder av typ Hills w/d (i/d fungerar inte så länge eftersom det är ett foder som inte innehåller allt en katt behöver under så lång tid). Tillsammans med kanske ett tillskott som innehåller mjölksyrebakterier, men inte för mycket för då tar probiotikan som är det verksamma ämnet i mjölksyrakulturen bort för mkt effekt av penicillinet.

Blatabby
0

Tack för tipsen! Jag ska ta upp det där med Flagyl med min veterinär.  Vets plan är 20 d Axilur (blev förlängd 10d), därefter uppehåll 14 dagar och ny provtagning. Börjar bli rejält trött på den kala inredningen och dagliga skurandet. Så jag hoppas att det bara är efterdyningar av giardian som spökar i magen. Någon liten förbättring borde ha märkts vid det här laget tycker jag.

Jag har kört med Hill i/d nu, men borde då kanske gå över till Hills w/d. Fick ett prov på Specific Food Allergy Management (vilket namn…). Grymt gott tyckte dom.

Än en gång, tack för tipsen.

[hakkapelitta]
0

Efterdyningarna kan ibland kännas värre än själva giardian, men Flagyl tar ju också själva giardian så en lång kur flagyl är nog det du ska satsa på nu. Kör du Axiluren för länge vet jag inte hur resistensverkan fungerar heller.

kalindas
0

Byt du över till w/d istället för i/d. Hills i/d kan ibland vara boven i dramat om de inte blir av med diarré. Gav i/d till en katt jag hade med diarre och han blev inte bra på flera veckor.
Tänkte att testa w/d och sa det till djursjukvårdaren att jag ville ha w/d.
Fick svaret: "Spyr inte katten ska han ha w/d"
Det kunde de ju klämt ur sig när jag köpte första i/d påsen! Skrikandes
Tog ett par dagar med w/d och katten var fin i magen!

Har inte haft en enda katt som funkat på i/d.

/Elisa