Siames iFokus

Siames

Etikettsjukdomar
Läst 3215 ggr
chamytas
2010-02-10 09:55
0

Avmaskning

Gör en ny tråd ang. en annan där det diskuterades mask och avmaskning.

Jag ringde vi ett tillfälle till ett läkemedelsföretag och pratade med deras veterinär. Jag hade hört att många maskar av för mycket och därav resistensproblem. Han sa att om man har enbart innekatter som varit avmaskade någongång behövs i princip inte någon avmaskning av kattungar. Bandmasken kan bara komma via värddjur och jord och spolmasken även via diande. Har man en gång avmaskat sin katthona och hon inte går ut kan hon heller inte föra över några maskägg till ungarna. Jag maskar bara av ungar en gång innan leverans till nya familjen och då bara med Banminth. Ni som skrivit om att ni haft mask, har det varit katter som gått ute? Intressant att få höra om jag ska revidera mina nuvarande rutiner.

tuska
2010-02-10 10:04
0

Det finns nu på apoteket något som heter kolla masken,

(ett prov på avföringen) tänkte vid den väntade kullen testa det.  Det gäller en test bara på en unge, men har en unge mask har ju alla.Obestämd

Har tidigate kört med bandminth  veckan före första och andra vaccineringen.

Elegantangel
2010-02-10 12:17
0

Skall också använda avföringsprovet, hade tänkt att kolla med min vet om de gör sådana prov, men säger du att det finns på apoteket så är det ju en lätt grej att fixa. Tack för tipset!

Mask kan man få in via jord och annan smuts som följer med in på skor så helt säker är inte innekatten från mask, men sanolikheten att de får det är ju inte lika stor.

tuska
2010-02-10 14:35
0

# 2  Avföringsprovet skickas för att analyseras, adressen finns på förpackningen och man betalar när man köper förpackningen det ingår i apotekets pris. Jag tror de tar ca: 300 för Kolla Masken.

Attacks
2010-02-10 14:39
0

Jeg har sluttet å avmaske mine. Dem er kun innekatter med liten kattegård. Noen ganger ute i hagen på vår og sommer sammen med oss.

Jeg har også en dyrlege som mener mange avmasker altfor ofte. Så klart er det jo anderledes med katter som går inn og ut og fanger mye fugler og mus.

Mistenker jeg mask,så blir dem så klart behandlet i samråd med mine dyrleger.

Men nå er der kommet nye regler i Norge. Man må kontakte dyrlege for å å maskmiddel,nå er det kommet på resept. Det syns jeg er bra!Glad

Jeg har ikke hatt mask her i hus,etter jeg kun hadde innekatter.

Den siste nødvendige maskkuren jeg hadde var på 2 huskatter som jeg lot flytte hjem,for jeg syntes så synd på dem. Begge er dessverre døde i dag,påkjørt av bil. Dem flyttet inn og var løse i mage,dem spiste mye og var tynne. Jeg tenkte ikke at mask kunne være problemet,før dem kastet opp "levende spaghetti" i skoene mineObestämd

Jeg husker de første kullene mine,hvor jeg omhyggelig fulgte bruksanvisningen på ormekurene. Men det gjelder jo først og fremst når katten faktisk har orm - det er jo ikke forebyggende. Ormekur er jo medisin det også,og man gir jo ikke medisin til verken folk eller fe om man ikke må.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Lejonhjarta
2010-02-10 14:41
0

Nu går ju mina katter både ute å inne men hade dom bara gått inne så hade d inte spelat roll då vi får in möss i huset. Banminth fungerade inte då men har gjort annars så ja ska kolla upp alternativen till Banminth. Även om man har katten i rastgård så är det ju ute även om det är mer under kontrollerade former.

Attacks
2010-02-10 14:45
0

Fugl er jo faktisk en større smittekilde til mask enn mus. Jeg husker huskattene fra barndommen. Dem spiste maskkurer som godteri hele vår og sommer. Men dem jaktet og spiste fugler også,så og si daglig. Så den biten savner jeg ikke, at det støtt og stadig kom ut mark av rumpa på kattene i barndommen.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Elegantangel
2010-02-10 16:36
0

#3 tusen tack, tycker att det var ett bra pris helt klart värt att testa istället för att maska av katterna i onödan.

perler
2010-02-11 01:14
0

hmm, kan tänka mig att man inte behöver avmaska om katten bara är inne. Mén undrar hur man skall tänka när man har en vovve som delar på vattenskål och som putsar de små jamande juvelerna Glad varje dag. Ja jag hör väl kanse till dem som avmaskar ofta då för jag gör det ca 2ggr/år vår och höst men det är för att vovven är ute å äter mumma…..

Intressant i lla fall att höra hur andra tänker och gör och vad andra veterinärer säger.