Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 1586 ggr
shibbe
0

En fråga om foder

Hej jag har en Oriental som är lite inflamerad i tandköttet, han har varit hos veterinären och jag fick rekomendationen att prova ett annat foder en tid för att se om det kan vara orsaken.

Vi ger inget kattgodis eller några specialfoder mot tandsten.

Vi gav Royal canin tidigare men då blev han dålig i magen, han har fått Hill´s Adult Chicken fram till nu.

Jag fick med ett par små påsar Specific Adult att prova, men det är nog inte så gott. det har gått åt mindre än tidigare.

Är det någon som kan rekomendera ett annat foder att prova.

Mvh/Bosse

kalindas
0

Mitt tips.
Ge honom samma mat som han är van vid.
Om du kan så borsta tänderna på honom med en mjuk bebistandborste. Använd inte tandkräm, katter tål inte flour.
Tycker han om kött så köp lite grytbitar av nöt och skär i små bitar och låt han tugga på dem.
Mycket bättre än att byta foder!

Bara ett par borstningar av tänder i månaden hjälper min Saga här med inflammerat tandkött.

/Elisa

Corydoras
0

Det finns tandkräm FÖR katter, det för människor ska man självklart inte använda, men tandkräm för katter går bra. Jag har en tandkräm med "enzymer" till min siames, den luktar/smakar lite fisk och jag tycker att den lindrar en del.

Verkar tyvärr vanligt med tandköttsinflammationer hos en del kat. IV katter. Alla är inte drabbade, men vissa linjer har mer problem…
Obestämd

Liljekatten
0

Som Kalinda skriver är det jättebra med råa grytbitar, inte i för små bitar bara för då sväljer katten dem hela i stället för att tugga. Råa kycklingvingar är också bra för tänderna. De måste tugga ordentligt på dem och många katter gillar dem.

shibbe
0

Tack för tips och råd.

Det har nu gått ett par dagar och våra katter har accepterat den nya maten, vi provade också med grytbitar och det var succé.

Men borsta tänderna är nog ingen idé, man måste vara minst två bara för att få titta i munnen.

Nu får tiden utvisa om det hjälper, vi ska göra återbesök hos veterinären efter en månad.

Mvh/Bosse

kitte
0

När jag gav mina katter Royal canin så var det många som spydde,

men när jag bytte foder till James wellbelowed turky så har dom

slutat att spy. Något som är bra om dom har känsliga tänder är

att blöta upp torrfodret med vatten. Lycka till! Glad