Siames iFokus

Siames

Etikettfoder
Läst 2361 ggr
Nilla
2010-01-24 23:35
0

4D i torrfoder.

Någon som vet vad 4D i djurmaten står för? 4D är en legitim ingrediens i torrfoder från bl a USA och Canada. Här kommer ännu ett "otrevligt" inlägg om djurmaten.

http://www.youtube.com/watch?v=bAZrpWzAzww

I USA är detta en stor marknad och det finns speciella smältverk dit djurparksdjur, påkörda djur, sjuka djur, försöksdjur, djurhemsdjur och sällskapsdjur förs för att bli köttmjöl, animaliskt fett och gödsel. Som grädde på moset ingår mängder av antibiotika och plast från öronbrickor och från butikernas ruttnande köttförpackningar. Länder utanför USA importerar köttmjölet och använder i sina foder.

Är det konstigt att våra katter blir sjuka och dör i förtid?

Googla på what´s really in petfood, 4D, dead cats and dogs och se vad du får upp…Foten i munnen

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Druke
2010-01-25 00:09
0

VAD F*N! Foten i munnenSkrikandes

Det här var ju verkligen en upplysning… Så sjukt!

kalindas
2010-01-25 00:33
0

Har aldrig sett något svenskt (importerat) foder där 4D står med. Tror inte de är godkända av Jorbruksverket, då man inte får ge självdöda djur här.
I Sverige får vi inte ens ge lejon eller andra djur på zoo. Nödslaktade djur längre. Inte ens sådana som avlivas pga olycka och inte sjukdom. Även Lejonmaten är noggrant kollad här.

Sen är det tråkigt att det görs sådant i USA med mera.Rynkar på näsan

/Elisa

Nilla
2010-01-25 08:27
0

#2 Jag kanske utryckte mig oklart. Det är klart att det inte står 4D på fodersäcken. Skrattande

4D står för dead, dying, diseased and disabled. (inom alla kategorier, alltså stordjur OCH sällskapsdjur.)

kalindas
2010-01-25 10:58
0

Det bör oavsett inte finnas i de fodrerna som godkänts i Sverige. Då det är olagligt.
I Sverige har vi "köttbiprodukter" men där får det inte heller vara självdöda djur med mera…

/Elisa

HasseH
2010-01-25 12:01
0

Men fy. *blundar och håller för öronen allt vad jag kan*

Missannas
2010-01-25 16:48
0

Otroligt vidrigt… ytterligare en anledning att Barfa sin katt

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

sighni
2010-01-25 17:44
0

Nej, det är nog inte konstigt att våra djur blir sjuka och dör i förtid. jag tycker det här med djurmat känns rätt hopplöst. Det är jättesvårt att veta om ett foder verkligen är så bra som det verkar.

sighni
2010-01-25 17:45
0

Jag glömde skriva att jag tycker det är jättebra med kritiska artiklar kring djurfoder. Vi måste ju få bort alla dåliga foder så våra djur inte behöver äta dem. Det går ju inte om vi inget vet om dem.

Nilla
2010-01-25 19:18
0

Jag kanske har snöat in lite för mycket på djurrätt och hemskheter. Det är knappt så jag kan somna om kvällarna. Men samtidigt tycker jag att det är viktigt. För mig är detta nytt. När skandalen om köttmjöl ägde rum, hade jag inga katter och ingen dator att söka information på. Vad jag förstår, håller de fortfarande på med nedsmältning av sällskapsdjur i USA. Rätta mig om jag har fel.

Mitt nästa inlägg i ämnet, blir något POSITIVT som recept på egen kattmat…

kattguld
2010-01-26 16:37
0

Det är vidrigt vad människan kan hitta på för att tjäna en extra hacka…Skrikandes

sighni
2010-01-30 21:20
0

#9 Det kan aldrig bli för mycket för det är så otroligt mycket hemskt som händer djuren. Vi måste få bort det och om folk inget vet kommer hemskheterna att fortgå.

Silvestris
2010-02-02 00:13
0

Det där är gammal och inaktuell information. Varken självdöda djur, djurhemsdjur, sjuka eller försöksdjur används i amerikansk fodertillverkning.

Där precis som här är det biprodukter ifrån den vanliga köttindustrin som används. Sverige har dock något striktare regler.

Nilla
2010-02-02 17:59
0

#12 Informationen må vara gammal, men kan aldrig bli inaktuell. Vad "köttbiprodukter" egentligen är, har jag redan skapat mig en uppfattning om. Välkommen förresten! Flört

MalinL
2010-02-02 19:40
0

#13 Vad är det för fel på köttbiprodukter? Det är väl sådana produkter som inte vi människor skulle äta som kött men som kan vara en fullgod proteinkälla i kattmat. Katter mår ju inte bra av att äta enbart fileer utan behöver inälvor, ben m.m.

Silvestris
2010-02-02 21:16
0

Själklart kan informationen bli inaktuell. Om 4D i djurfoder öht. inte är något som förekommer i USA längre så är det väl i allra högsta grad inaktuell information och informationen bara skadar. Den gör ingen nytta alls. Fodertillverkare misstänkliggörs (vilket de med all rätt kan göras i vissa avseenden, men inte i detta) och djurägare blir nervösa och rädda helt i onödan.

Om jag börjar snacka om djurkadaver i svenskt djurfoder, något som förekom för 30 år sedan, gör det ingen glad. Det gör ingen nytta öht.

Nilla
2010-02-02 22:43
0

#14 Jag är ledsen Malin, men här lämnar jag din fråga hängande i luften. Tänker inte ge mig in i diskussion med någon av er. Glad

#15 Jag tar tyvärr inte åt mig av din kritik.

Silvestris
2010-02-02 22:49
0

Varför inte gå in i diskussionen när du väl startat en?

Nilla
2010-02-02 22:56
0

#17 Välkommen att diskutera. Detta är ett fritt forum. Själv går jag och lägger mig.  Flört

MalinL
2010-02-02 23:49
0

#18 Sov gott. Glad

Jag hittade en gammal tråd här där Doggy förklarade vad köttbiprodukterna i deras foder (Mjau) innebar. Tog mig friheten att kopiera ur det inlägget och klistra in här igen. Hoppas det var ok.

_Vi använder råvaror som blir över från filé- och styckningsindustrin - numer är det ju nästan svårt att få tag på hel kyckling i affärerna - allting styckas upp - vi använder helt enkelt det som blir över eller det som vi människor just nu inte äter - på kycklingen är det exempelvis skrov, lever, hjärta - på större djur kan det vara grislever, njure, grisfötter mm.

Egentligen är det ju inga biprodukter för oss - det är alldeles utmärkta, livsmedelsgodkända råvaror - det är bara det att vi inte äter dessa delar så mycket längre.

Vi skulle hellre vilja kalla dem köttprodukter helt enkelt - men för att vi tillverkare ska göra likadant så har våra myndigheter bestämt att om vi ska kalla det kött- och köttbiprodukter._

Silvestris
2010-02-03 00:08
0

Och allt nämnda är ju faktiskt fullgott som humanföda också. Vi är dock till mans lite för "fina" för att ta vara på de delarna och äta dem (förutom vid jul möjligen då en del mular i sig grisfötter).

Qetesh
2010-02-03 13:07
0

Intressant ämne! Glad Det var en sak jag funderade på bara, vad är det eg. för skillnad på animaliska biprodukter och köttbiprodukter?  Obestämd Kan animaliska biprodukter vara fiskmjöl och sånt?

Corydoras
2010-02-03 20:24
0

Bra fråga! Men den kanske borde ställas till livsmedelsverket eller någon fodertillverkare. Vet inte själv, men kan ju alltid spekulera…

Min gissning är att animaliska biprodukter är sådant som inte räknas som mänsklig föda; brosk, senor, hinnor, övriga inälvor som t.ex. lungor och stora blodkärl. Kanke kan det även innehålla fisk och köttmjöl, men brukar det inte stå separat längre ner i innehållsförteckningen?

Enligt #19's inlägg så är ju köttbiprodukter sådant som människor kan äta (och även äter i andra länder) men som är svårsålt i svenska butiker.

Själv har jag inga problem med "slaktavfall" i kattmaten. Låter inte så mumsigt för oss men kan vara livsviktigt i kattens kostcirkel. Se bara på dem som BARFar.
Men fisk- /köttmjöl vill jag inte ha i katternas mat. Inte heller vegetabiliskt protein istället för animaliskt. Blev än en gång besviken på RC när jag var på kattutställning sist och de gjorde reklam för tre nya varianter av "Exigent"…samtliga hade nu stora mängder "vegetabiliskt protein"

VARFÖR?!Skrikandes

Silvestris
2010-02-03 20:46
0

animaliska biprodukter: hela kroppar eller delar från djur eller animaliska produkter som avses i artiklarna 4-6 som inte är avsedda att användas som livsmedel, inbegripet ägg, embryon och sperma.

Animaliska biprodukter delas upp i 3 kategorier. Kategori 1 och 2 får inte användas som djurfoder. Kategori 3 beskrivs i artikel 6 som säger:

1. Kategori 3-material skall omfatta animaliska biprodukter som motsvarar följande beskrivning och allt material som innehåller sådana biprodukter:

a) ?C1 Sådana delar från slaktade djur som ? är tjänliga som livsmedel i enlighet med gemenskapslagstiftningen, men som av kommersiella skäl inte är avsedda som livsmedel.

b) ?C1 Sådana delar från slaktade djur som ? förklaras otjänliga som livsmedel trots att de inte visar några tecken på sjukdomar som kan överföras till människor eller djur, och som kommer från slaktkroppar som är tjänliga som livsmedel i enlighet med gemenskapslagstiftningen.

c) Hudar, skinn, hovar, horn, svinborst och fjädrar från djur som slaktas i ett slakteri och som har genomgått en före slaktbesiktning där de befunnits lämpade för slakt för att användas som livsmedel i enlighet med gemenskapslagstiftningen.

d) Blod från andra djur än idisslare som slaktas i ett slakteri och som har genomgått en före slaktbesiktning där de befunnits lämpade för slakt för att användas som livsmedel i enlighet med gemenskapslagstiftningen.

e) Animaliska biprodukter som erhållits vid framställning av produkter som är avsedda som livsmedel, exempelvis avfettade ben och fettgrevar.

f) ?C1 F.d. livsmedel av animaliskt ? ursprung eller som innehåller produkter av animaliskt ursprung, med undantag av matavfall, som inte längre är avsedda att användas som livsmedel av kommersiella skäl eller på grund av tillverkningsproblem eller förpackningsdefekter eller andra defekter som inte innebär någon risk för människor eller djur.

g) Färsk mjölk från djur som inte visar några kliniska tecken på sådana

sjukdomar som kan överföras till människor eller djur via produkten i fråga.

h) Fisk och andra havslevande djur, utom havslevande däggdjur, som fångats på öppet hav för tillverkning av fiskmjöl.

i) Färska biprodukter från fisk från anläggningar som tillverkar fiskprodukter som är avsedda att användas som livsmedel.

j) Skal, biprodukter från kläckerier samt biprodukter i form av knäckägg från djur som inte visat några kliniska tecken på sådana sjukdomar som kan överföras till människor eller djur via produkten i fråga.

k) Blod, hudar, skinn, hovar, fjädrar, ull, horn, hår och päls från djur som inte visat några kliniska tecken på sådana sjukdomar som kan överföras till människor eller djur via produkten i fråga.

l) Matavfall, med undantag av matavfall enligt artikel 4.1 e.

Källa

Köttbiprodukter är ingen juridisk term utan mer en branschterm som används på delar av slaktdjur som människan inte äter (men kan äta).