lite frågor om rasen.
Hejsan.
Jag hittade hit ifrån perser & hittekatter ifokus.
Jag har alltid tyckt att siames och orientaler är väldigt fina (på något speciellt sätt) och tänkte höra lite med er här inne om hur de är i sättet?
Vad ska man tänka på vid köp av siames/oriental?
och hur ska de se ut, jag har försökt hitta en bra beskrivning av rasstandarden men hittar inget bra och eftersom jag vill ställa ut (roligaste som finns) så är det ju kul att köpa en katt som är lite extra.
Hoppas ni förstår mina frågor! :)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar

Hej!
Oj, var ska man börja?! Jag har haft huskatter hela livet och siames i två år. Nu har jag tre siameser och en huskatt. Kort skulle jag beskriva dem som mycket kontaktsökande, mycket nyfikna, mycket sociala och mycket pratsamma. Och det är helt underbart!
De gör ingen skillnad på människor eller katter. Är en siames trött men inte hittar nån människa att sova på så letar den upp en kattkompis, därför blir det ofta en hög sovande siameser nånstans. Samma sak om man vill leka och inte hittar någon kattkompis som är sugen på samma sak, då letar man upp en människa och får den att leka apport.
De är verkligen sociala. Man har lite slokande katter som spanar efter en när man lämnar dem för att åka till jobbet. Men superglada katter som välkomnar en hem och som ska tala om alla detaljer kring vilken dag de haft. Då är det bara att ta en stund och lyssna.
Alla mina huskatter har varit sociala och pratiga. Men med siameser måste man lägga på flera procent av allting. Och det är full rulle!!! :)
okej. men om man då har perser och huskatter som sällskap och de kanske inte är världens mest aktiva varelser (fast en av mina husisar har troligen oriental i sig om man ser på utseendet) tror ni att katten kommer bli för rastlös då? eller kan det funka?
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Du hittar bra beskrivning på dem som ras på SO-gruppens sida. http://www.sogrupp.se/breedinfo.php
På SVERAK/FIFE hittar du standard och poäng fördelning.
http://fifeweb.org/dnld/std/BAL-SIA-OLH-OSH-SYL-SYS.pdf
Men det absolut bästa att lära sig om rasen och hur de bör se ut är att åka på utställning samt att åka hem till en uppfödare/ägare.
Instämmer med #1! De är helt underbara!!!
Här har du en tråd som beskriver ganska väl hur det är att ha siames/oriental.
De är fullkomligt underbara!
Jag hade uppfödning av perser/exotic i över 20 år innan dottern köpte en siames. Efter det finns inga andra raser för mej än just siames och oriental. Om du funderar på att köpa siames/oriental så rekommenderar jag faktiskt att du köper två på en gång. När vår första siames kom in huset trodde vi definitivt att våra tre exoter och en huskatt skulle räcka som sällskap åt henne, men hon ville ju ligga i hög och det ville ingen av de andra pälsbollarna. Det blev ju för varmt för dem och lilla Stella såg så olycklig ut varje gång hon kröp nära och de andra bara reste sig upp och gick sin väg.

Känner igen mig i det du skriver #4. Det var samma sak här när vi hade en huskatt och vår första siames flyttade in. Siamesen ville inte bara leka tillsammans med huskatten utan också sova hos den. Vilket den i sin tur aldrig upplevt tidigare. Det dröjde inte länge förrän vi skaffade vår andra siames och då blev det mer balans i huset och alla var nöjda. Det hade funkat innan också. Men vår huskatt är lite till åren och hon orkade inte riktigt hänga med på alla upptåg.
Alla husets katter är vänner, interaggerar och söker kontakt med varandra. Jag får ofta frågan vad vår huskatt säger om alla siameser. Och faktum är att hon är en mycket gladare katt nu än när hon var ensam. Även om hon inte alltid aktivt deltar i de andras bus så trivs hon med att titta på. Ungefär som vi ser på TV ;)