Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 8628 ggr
Joohanna
0

sternumkrok

Våran oriental Texas har något som kallas sternumkrok (eller nåt liknande)

Det är altså, vad jag förstått, bröstbenet som böjt sig utåt så man kan känna det som en liten krok… (Jag vet de låter så läskigt!!) 
Detta är inget hon lider av, men vi har fått rådet att inte avla på henne eftersom det kan vara ärftligt och att det kan böja sig inåt ist och skada organen…

Nu undrar jag om det är någon som vet mer om detta, om det verkligen är så som jag hört, för henne jag pratade med var inte helt säker på om det var farligt eller inte…

Vi har iaf bestämt oss tills vidare att inte avla, men vad tror ni??
någon som vet säkert om det är ärftlig?

flis
0

Min Cameo, oriental har också en sternumkrok. Enligt  vet är det ofarligt när den går utåt. Blev också rekommenderad av uppfödaren att kastrera, vilket jag också gjort, då det kan vara ärftligt.Han är 2 år och har inga problem av det.

Attacks
0

Jeg har hatt en kattunge i et kull som fikk dette. Det dukket opp da kattungen var en 5 uker kanksje.Da katten var over halvåret,så hadde den grodd seg på plass,så der var defekten borte. Katten går ikke i avl.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

PollyBoffin
0

Min lilla Prilla har också sternumkrok, men det är inget som hon lider av. Den har dock inte stabiliserats än.

Enligt veterinären jag talade med (och uppfödaren naturligtvis) så är det endast farligt om sternumet går inåt OCH om katten har navelbråck samtidigt. Hon sa dock att detta är såpass ovanligt att risken är  näst intill obefintlig att samma katt har det!

Man vet inte om det är ärftligt (har själv frågat samma sak), men det kan nog ngn av de mer erfarna uppfödarna härinne svara på!Glad

Micare
0

Det är inte själva sternumbenet som är utåtböjt utan själva xyfoidutskottet som sitter längst ut på sternumbenet. Det är en broskdel. Att denna broskdel skulle vara inåtvänd och skada inre organ är jag tämligen skeptisk till. Det verkar främst röra sig om rykten och jag tror det är "urban stories". Sternumkrok är ett skönhetsfel.

Rovardotters
1

#4 Så sant som det är sagt. Tyvärr verkar sternumdefekter vara lika vanligt som knickar, men är mer en retlig defekt och inte farlig.

Micare
0

#5 Det varierar väldigt mellan olika kombinationer av linjer tror jag vad gäller både sternumkrok och knickar. I de kombinationer jag gjort har knickarna lyst med sin frånvaro. Vad gäller defekt på xyfoidspetsen finns i mitt tycke en större gråzon mellan vad som är normalvariation och vad som är en riktig krok.

Dizcord
0

Min oriental har också sternumkrok. Det är ingen fara, fast jag jag önskar ändå att jag försökt ta bort den vid kastreringen. Men veterinären jag var hos gjorde inte sånt. Det är lite mindre mysigt att gosa henne på magen än andra katterna, men annars spelar det ingen roll :)

Minsi
1

Min lilla SIA kille har också sternum krok, utåt. Inget allvarligt har veterinären även sagt till mig.

Hans mamma har sternumkrok men de avlade på henne iaf. Jag tror att det är ärftligt eftersom flera i hans kull fick kroken. =/

PollyBoffin
0

#8 Jaså? Det visste inte jag, låter inte bra…

kalindas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fått höra att viss sternumkrok kan uppkomma om kattungarna t.ex. varit sjuka som små och då är den inte ärftlig.
Medan annan sort är helt ärftlig.
Sen ska den som dyker upp senare var mindre ärftlig än den som kommer tidigt.
Kan det verkligen finnas två sorter? Kan det vara t.ex. foderrelaterat?

Tulas sternumkrok dök upp vid 10 veckors ålder. Ingen i kullen hade varit sjuk eller ätit dåligt. Tula var dock en av de tunnare i kullen. Kan det orsakats pga att de var så många som 8 att slåss om mammas mjölk?

Caramel hade för några veckor sedan en väldigt tydlig stenumkrok. En vecka senare var den borta. Caramel har ju tvärtemot Tula varit väldigt mager och sjuk.
Men nu är altså kroken helt borta.

Hör om en kull där flera hade krokar som små kattungar och där det dök upp på övriga kullsyskon när de var omkring året. Ärftligt eller inte ärftligt i det läget?

Skickar en liten bild på Tulas regält stora krok.

/Elisa

PollyBoffin
0

#10 Oj! Hon skulle nästan kunna fiska med den du!Flört Prillans sternum är inte så där tydligt, mer som en liten knöl som finns där ibland, ibland inte. Det jag INTE gillar med den (då den inte stabiliserats än) är att det "knäcker" i den ibland när man lyfter upp henne! Hon reagerar dock aldrig!Glad

hoffens
0

Vad jag har fått lärt mej för många, många år sedan är att en defekt försvinner aldrig.  Alltså på de katter man känner och ser sternum som sen försvinner, då har katten inte sternum , då måste ju katten vara defektfri.

Jijumas
0

Jag hade en kattunge som när han blev sjuk så fick han sternum. När han piggade på sig så försvann den. Han är idag kastrat och har inte gått i avel.

Jag tror att det är ärftligt och rekommenderar Kastrering.

//Monica

AFamosa
0

#12 , jag förstår exakt vad du menar…men jag blir väl lite trött o fnissar åt det mesta frammåt natten ;) …"har katten inte sternum så måste den vara defektfri"… En läkare måste ju tro att vi kattuppfödare är galna….en människa ell. ett däggdjur utan sternum (lat.-bröstben) måste väl vara i allra högsta grad missbildad tänker han/hon säkert :o)))))))

Jag själv har föresten en liten -missbildning på sternum…typ krok och rörlig, nu syns den inte längre efter min viktökning ;)

Louise

hoffens
0

#12Skrattande

Rovardotters
0

Min veterinär har också en sternumdefekt, jag tror den är rörlig. Han anser att de rörliga inte är något att oroa sig för, avråder inte från avel. Två defektfria föräldrar kan få sternumdefekter och katter med sternumdefekter kan få defektfria ungar. Det finns teorier om någon enzymbrist bakom, men jag vet ej vad jag ska tro. I enkätundersökningen vi gjorde inon siames och orientalgruppen, var det runt 60 sternumdefekter och lika många vanliga knickar plus några rotsvansknickar på drygt 1000 inrapporterade ungar. Jag tycker att denna defekt är väldigt retfull eftersom den kan komma så sent.

Canoodles
0

Jag vet uppfödare som ger ett litet tillskott av mjölksyrad kalk till kattungarna för att undvika sternum och får bra resultat.

Själv TROR jag att sternum kan uppkomma både ärftligt och på grund av någon brist. Hur man ska veta vilket som är vad har jag dock inte kommit fram till än;-)))

Rovardotters
0

#17 Man kan också prova att ge extra Folsyra (ett av b-vitaminerna), det ska förhindra de flesta defekter. Mazetti fick det under de första tre veckorna av dräktigheten och en tid innan parning och alla ungarna i kullen är än så länge defektfria men man vet inte än, de är bara 7,5 vecka gamla. Jag tycker det verkar som om sternumdefekter dyker upp lite var som helst, ser inga bestämda genetiska mönster men de kanske finns där ändå.

Joohanna
0

Oj, att det var så vanligt??

Skönt att höra att det inte behöver vara ärftligt och att det bara är ett skönhetsfel….
Jag tar åt mig av allt positivt och stänger ute det som är negativt… Oskyldig

Kanske man vågar para henne ändå då? eller? Nu blev det svårt att bestämma sig, alla säger olika… 

#10 Oj oj vilken krok!!! Texas krok syns inte, men bara känner den…

Caelitus
0

Jeg ville ikke ha avlet på sternumkrok. Sålenge man ikke kan si med sikkerhet hvorvidt det er arvelig eller ikke synes jeg det er best å la være.

Katt som har sternumkrok kan vel heller ikke få cert på utstilling?

MijmuPix
0

#18: (Alltid intresant att ta del av dina och andra duktiga och erfarna uppfödares kunskaper! Jag suger i mig som en svamp! :-) )

Var hittar man Folsyra? Apoteket eller hälsokostbutik eller någon annanstans? I vilken dos/mängd ges det till honan under dräktigheten? I vilken dos/mängd ges det till honan före parning, och hur många dagar/veckor före själva parningen? 
Kan det även ges om honan äter medicin i samband med parning (tänker närmast på om man ger Synolux för att tex förhindra ev infektion)?

Caelitus
0

Folsyre finner du i apotek, men jeg vet ikke hvilken dose du kan gi til katt. De anbefaler jo folsyre til gravide kvinner også.

Dizcord
0

#20, min kastrat får cert trots sternumkrok, så det går så länge de inte är fertila..

Hur gamal är Texas egentligen? Min kisses krok syndes inte när hon var yngre, den kändes inte ens förrän hon var ca 5 månader (har jag för mig), men nu är den rätt så tydlig.

Rovardotters
0

#21 Jag har gett en kvarts tablett Folsyra ungefär varannan dag i någon vecka eller så före parning och ca tre veckor in i dräktigheten och lite då och då och under dräktigheten, vissa dagar har jag gett b-vitaminkomplex istället (innehåller alla b-vitaminer). Man får dock vara försiktig med b-vitaminerna, inte för att de är farliga men för att honorna kan bli för tjocka, det ökar aptiten väsentligt, dock ej om man bara ger Folsyra. Enbart Folsyra finns på hälsokost, alla b-vitaminkomplex finns lite var stans; zoobutiker, hälsokost och apotek. Man kan ge det som är till människor men minska doseringen eller välja det som är anpassat för katter, det är gott som godis. Det är ingen risk att överdosera, överskottet kissar de ut, i vissa fall kan de bli lite lösa i magen av b-vitaminkomplexet, det är inte farligt. Jag ska tillägga att varken mor eller far till kullen har sternum men fadern har gett det i kombination med andra honor, inklusive min honas mor. Fortfarande lyser det med sin frånvaro i denna kullen, jag hoppas att det ska få förbli så. Så fort jag sätter mig framför datorn har jag snart Zilla framför skärmen, det är lite svårt att se om allt blir rätt stavat, men det är väl fler som har det så antar jag.

Micare
0

Personligen tror jag inte att man kan undvika sternumkrok genom att tillsätta kalk. Katterna borde ju få en mängd olika skelettdefekter om det var kalciumbrist det hela berodde på.

Att utgå från att allt är ärftligt tills man bevisat motsatsen tycker jag är en bra utgångspunkt i avel.

karitzy
0

Sternumkrok er en medfødt defekt i selve sternum benet = krok.
Den som kommer senere….og som  i tillegg kommer og går er ingen skelettdefekt, men musklaturavikt. Dette har å gjøre med slapphet i musklaturen som binder benet til rib/revbenen. 
Årsak er sannsynlig mangel på syrer som taurin, folsye o.l. , men dette er ikke dokumentert…kun antagelser. Noen ganger tar ikke kroppen opp de behov kroppen trenger, og derfor kan også en løs sternum oppstå etter noen uker, men den kan også forsvinne igjen.
Uansett ligger det svakheter bak individet, muligens dårlig immunitet.

Er det mange defekter i et kull er det som regel ikke arvelige defekter, men defekter som oppstår pga bakterier.

Karitzy(。❤‿❤。)

Rovardotters
0

#26 Jag tror du kan ha helt rätt av_karitzy. De sternum jag har fått har kommit efter vaccination och varit rörliga och ibland funderar jag på om det kan ha någon koppling. Att vaccinationen kräver så stor aktivitet av immunförsvaret att det inte räcker till så att det uppstår någon tillfällig brist. Jag tror jag ska ge ungarna lite extra folsyra och lite helt b-vitaminkomplex också. Jag ger min hona det nu när hon diar, det kan ju vara relaterat till kvalitet på mjölken också. Hon älskar Orijen, det är första kullen vars mor äter det fodret under dräktighet och digivning, det ska bli intressant att se om det blir några skillnader i framtiden. Alla mina katter äter också mycket mer rått kött nuförtiden, där finns Taurin naturligt.

Hur ger man katter Folsyra? Ett tips är att krossa pillren och mosa ihop det i en liten klump leverpastej eller annat smaksens och stoppa in det direkt i munnen, brukar gå alldeles utmärkt. Ge dock inte avmaskningsmedel på detta sätt eftersom det smakar pyton och smaken slår igenom.

Micare
0

Skelettdefekter kan uppkomma så länge katten står på tillväxt och skelettet utvecklas, tom. ca 1 1/2 år. Man kan spekulera i varför det uppkommer men som jag skrivit innan vore det märkligt att det uppkom just på bara sternumutskottet om man enkom kunde förklara det med kalcium-, taurinbrist osv, då borde ju katten har fler skelettdefekter och även uppvisa andra bristsymtom. Om hela sternumbenet är defekt och inte bara xyfoidutskottet, har man inte då passerat gränsen till bröstkorgsdefekt?

kalindas
0

Jag har funderat på om sternumkrok var lika vanlig förr. Dvs när inte alla katter skulle äta torrfoder utan fick mer varierad kost.

/Elisa

Micare
0

#29 Vad jag förstått blev sternumkrok vanligare då man började uppmärksamma det som ett fel enligt rasstandarden i utställningssammanhang. Då det fanns tider då man inte tog någon större notis av det är det svårt att uppskatta frekvens på denna defekt över tid. Torrfoder gör det lättare att ge en komplett kost näringsinnehållsmässigt, kanske är det därför de flesta av oss väljer att ge torrfoder som bas? Mina första katter fick främst blötmat och kokt kött och fisk, men det var tidens melodi under tidigt 80-tal och de fångade också sork med stor aptit :-). Personligen tror jag att frekvensen gällande sternumkrok är mer linjebundet än relaterat till födointag.

PollyBoffin
0

Ytterligare en liten fråga ang sternumkrok; är kat.IV mer drabbad av av denna defekt än andra raser eller är det lika vanligt i resten av kattvärlden?

Själv börjar jag överväga att kastrera lilla Prillan mer och mer… Om det är ärftligt så är det dumt att föra vidare…Fundersam

Rovardotters
0

#31 Ja, hon är ju såld enbart till sällskap, hade hon inte haft ett rörligt sternum hade jag behållit henne själv till avel. Vi har ju diskuterat att om jag inte på något sätt kan ta tillvara något genom hanarna i kullen skulle Prillan ev vara en reservlösning om allt skulle fungera runt det i ditt liv. Nu kommer jag att kunna använda Pluto till en parning och det räcker för mig så kastrera du, så behöver du inte fundera mer på den saken. Men vänta tills i höst, någon gång i september, man ska aldrig kastrera under rötmånaden, det är stor risk för infektioner då.

Vet ej om kat IV är mer drabbad än andra raser av just sternumdefekter. I övrigt är kat IV mer förskonat från de mer allvarliga felen som svåra hjärtfel och hjärtsjukdomar, höftledsfel, blindhet mm, sådant som försämrar livskvaliteten. En sternumdefekt påverkar inte kattens välmående och livskvalitet.

kalindas
0

Har faktiskt aldrig hört om andra raser med detta. Men ska ärligt säga att jag inte direkt kollat upp det heller.
Knickar vet jag finns inom andra raser iallafall.

/Elisa

PollyBoffin
0

#32 Det är ju bättre att avla på Pluto, han är ju defektfri till skillnad från lilla damen (jag är jätteglad att hon fick sternum men det kanske man inte ska säga;)). Jag hade tänkt att ta det nu till hösten, vi får se när hon drar igång med att löpa. Jag vill helst inte sätta henne på P-piller och jag vill inte att hon ska gå omkring och löpa heller så jag hoppas hon läser detta och låter bli att gå löp tills september!

MalinL
0

Näringsinnehållsmässigt är det inte bättre att ge enbart torrfoder! Torrfoder innehåller alldeles för mycket kolhydrater i regel. Jag tror egentligen att BARF är det bästa, men det är inte alla som har möjligheter att ge det. Torrfoder är ju mycket smidigare.

Celia
0

Är det verkligen så vanligt med sternumdefekter som det låter här i tråden? Jag kan inte ens fylla fingrarna på en hand över sternumkrokar på ungar födda här sedan 1993.

Jag kan inte för mitt liv tro att det kommer utav brister eller liknande. Vi har också haft små, klena och sjuka ungar - utan krokar eller annat konstigt.

Vår veterinär har dock mumlat om att det inte är en defekt som man behöver ta ur avel då den är rörlig (eller flygande/flyende som många gamla uppfödare sa/säger). Jag håller inte med honom på den punkten, men klassar inte ner de som tycker/tror annorlunda.

MijmuPix
0

#24: Aha! Intressant!

Rovardotters
0

#37 Fortfarande är kullen som jag skrev om i denna tråd, helt defektfri och dessutom välnärd, inga magproblem och inget annat konstigt. Nu är de vaccinerade 2 gånger. Jag har ännu inte avmaskat dem, det får bli innan de flyttar. Avmaskningar i onödan har jag slutat med, det kan vara väldigt skadligt på småungar.

yahtzeecats
0

*puff*

Corydoras
0

Min första siames hade en mycket tydlig sternumkrok från födseln. Hon var också den minsta och tunnaste i en mycket stor kull (9 st!).
Jag ställde ut henne för nöjes skull som kattunge, men blev nästan utskälld av domare som tyckte att jag inte hade att göra på ett utställning med en sådan missbildad katt!!
Förvånad
Jag tog mycket hårt åt mig. Fick rådet att för kattens skull låta operera bort "kroken". Den satt fast och stod utåt. Kunde inte riktigt förstå hur det kunde vara en fara för min katt att ha sternumkrok.

Jag hittade till slut en veterinär som ville ta bort den samtidigt som katten kastrerades, men det var inte lätt att få någon att ställa upp! Det visade sig dock senare att katten även hade andra och allvarligare defekter. Det vi först trodde var en svår foderallergi visade sig vara en ovanlig missbildning av matstrupen (idiopatisk megaestofagus). Min katt blev allt sjukare och till slut fanns det inte mer man kunde göra. Hon fick somna in förra sommaren.

Jag skulle INTE avla på sternumkrok. Min åsikt är att sternumkrok är ett "skönhetsfel" som t.ex. svansknick och att katten inte lider av själva sternumkroken, men kan det finnas andra defekter som kan vara kopplade till sternumkrok? Kattens uppfödare misstänker faktiskt det…

Bifogar bild på sötnosen som tyvärr inte lever längre…

AmandaWvW
0

Jag har en liten exotic fosterkatt, kastrat på en fem år, med sternumkrok så det förkommer i andra raser, även om det i kattavelsböcker står att det är vanligast i kat 4.  Hos honom känns det bara som en liten klump av brosk, lite som en nästipp mitt på magen. Det skulle aldrig gå att se utanpå, även om han gör sitt bästa för att visa upp den på nedan bild.

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

yahtzeecats
0

#40 En så vacker katt, så tråkigt att höra :-( :-( Kanske kan det ibland vara kopplat till att fostret missbildades av ngn orsak, men jag upplever att sternumkrok nedärvs och (som tur är!) utan anknytande andra defekter. En orsak är att förr uppmärksammades det inte, t ex var det en mycket 'stor' avelshane i England på 1970-talet som blev Champion och hans finns i de flesta stamtavlor bakom SIA/OSH/BAL i Skandinavien idag, han hade sternumkrok. (Så inte så konstigt att det ibland dyker upp ungar med detta fast man tycker att föräldrarna inte verkar släkt, på längre håll kan de vara det). Det nedärvs recessivt.

Men det kan säkert hända som i ditt fall :-(

#41 Den magen vill man bara gosa med - med plupp och allt. Glad

Corydoras
0

#42 Klart hon var en snygging! Det fanns ju flera Yahtzee-katter i hennes stamtavla…hihi
Flört

yahtzeecats
0

Men så trist också Förvånad Hoppas du får många fina år nu med en härlig siameskille!

Lejonhjarta
0

#38 Lite nyfiken. Vad menar du med att du inte avmaskar i onödan? Ja menar, självklart gör man ju inte det men på små kattungar hinner man ju inte SE om dom har mask eller inte innan dom ska levereras. Hur menar du att du gör? Preparat val etc?

bergbackens
0

Angående sternumkrok. Jag har haft en endaste, det var ca. 15 år sedan. Däremot har jag haft fler "knickar". Det är aldrig roligt att få defekter men det får man acceptera, knickarna anser jag helt ofarliga. Vad säger ni andra om det.

MalinL
0

#45, Många avmaksar inte utan skickar in träckprov istället för att se om kattungarna har mask. Hos de jag känner till som gjort detta så har ingen kull haft mask.

Lejonhjarta
0

#45 Kan förstå att det blir många onödoga avmaskningar då dom flesta katterna går inne. Mina går ute och drar in gosaker till både små å stora som inte går ut.

Engkullen
0

Jag ska snart ställa ut min stora kille som har sternumkrok. Det ska bli intressant att höra vad dommarna säger om det.

Det är inte mycket som sticker ut och han bryr sig inte om det. Det är snarare jag som nojjat över det när han växtre upp och oroade mig över att han skulle fastna i nånting när han lekte och busade runt. Men inget sånt har hänt. Han lever ett lyckligt siamesliv både ute och inne. Det är egentligen bara när vi åker bil som det varit lite problem. Eftersom han inte vill vara i bur så åker han kopplad i sele. På traditionella kattselar går magremmen precis över kroken och där har den ibland fastna. Så, numera har han en mjuk elastisk gummisele (för hund) som mer ser ut som en liten jacka. Den funkar kanon och är bättre vid en ev. krock eftersom den fjädrar lite och har stor anläggningsyta mot kattens kropp.

Vi har pratat om att operera bort kroken. Men landat i beslutet att så länge han själv inte besväras av den så vill inte vi utsätta honom för stressen, obehaget och risken med en operation. Det känns onödligt.

Elegantangel
0

Jag har en glad kastrat hemma med en sternumkrok, kroken har aldrig varit några problem för honom, han har varit på en utställnig och domarna brydde sig inte om hans lilla krok.   Han blev nominerad den ena dagen;)

Engkullen
0

#50 Grattis!

kalindas
0

Tror inte det är godkänt i Sverige att operera bort den typen av defekter. Dvs sålänge katten inte har problem av den.

Lycka till på utställningen! Glad

/Elisa

Engkullen
0

Tack :)

Jag har ingen aning hur det ligger till med operationer av det slaget. Men om det är som du säger så kan jag tycka att det är OK. För det är väl djurets bästa som ska sättas först, inte ifall vi människor tycker någonting är fult eller snyggt.