OT.Bilder från en arbetsdag.
-Jo, här på Österlen var det snöstorm igår.
-Japp, men idag är vi ute och skuttar i snön. Tvåhundra getter skuttar en hel del.
Alvar är också ute och "skuttar"…
-Idag har människorna satt lappar i öronen på oss. Ja, men bara på de fruntimmer som tappat sina och jag hade min kvar.
Här är vår utsikt från djurstall och mejeri. Dramatiska snömoln i eftermiddagssol. Till höger i bild skymtar en kyrka.
-Jag heter Läppinen och är kastrat. Ja…hm, mitt husbondefolk ville inte skiljas från mig, så de "kostade på mig det". Det är annars inte så vanligt med kastrerade bockar. Jag följer alla som en hund.
-Tror du tanten har fotat färdigt snart?
Den sista bilden bör inte missas. Klicka längst upp i inlägget för att se den i stort format. Är hon inte alldeles underbar? 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Haha! Som by-pike som aldri har satt foten i en stall synes jeg geiter er utrolig morsomme.
Kjempeflotte bilder Nilla.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Du var ikke ferdig nei 
Läppinen var jo så flott og majestetisk og den lille bebisen sååå søt 
#1 Du missade väl inte killingen? Jag höll på en bra stund med inlägget. 
Jättefina bilder 
Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus
Åh, jag älskar getter. Nån gång (när jag flyttar ut på landet) ska jag ha en get bara för att de är så roliga. Lite som siameser + att de äter upp allt som går att äta och nästan allt som inte går att äta också.
#5 Jaa, de är verkligen kloka och roliga djur. Alvar är stor som en Shetlandsponny med rätt så maffiga horn. 
Getter är härliga. 
Dvs så länge det inte är en getabock som får en kick av att kissa på sig själv! fy f*n vad de luktar!!
/Elisa
#7 Det gör Alvar när han ska betäcka. Då pinkar han på sig själv så det rinner längs skägget. Damerna tycker detta är mycket attraktivt! 

skrattar gott….har själv haft getter. en bock som också älskade att pinka på sig själv samt att han testade att hoppa upp på min rygg innan vi kastrerade honom, Sen hade vi en dvärgget som kunde klättra över vilket staket som helst. Älskade att rymma och käka upp grannens rosor…Här är Wille och Wilma på bild..tyvärr finns ingen av dom i livet.
Jeg synes Läppinen var mye finere FØR jeg fikk vite at han tisser litt på seg selv innimellom 

Vilka härliga bilder! Jag gillar getter och den lilla killingen är alldeles underbar. Är dock mycket glad att jag inte har "luktdator" för deras doft klarar jag mej utan.
Du verkar ha ett riktigt härligt jobb, Nilla! (om man då bortser från lukten
)
Vilka fina bilder!
Vilken fotograf det finns i dig, underbara bilder
Rithwa
#10 Läppis kissar inte på sig. Han är ju kastrat. 
Det som förvånade mig när jag började det här jobbet var, att getterna faktiskt inte luktar så mycket som man har hört. Jag tycker att afrikanska dvärggetter luktar mer. Det här är mjölkgetter. Alvar luktar dock…

Å vilka mysiga bilder! Vilken underbart jobb du måste ha! Älskar getter, skulle vilja ha en liten dvärgget men gubben säger blankt nej.
Vad söta de är getter! Vi hade också ett par när jag bodde hemma :)

Vilka fina bilder!
Jag älskar oxå getter & skulle absolut ha en om jag bodde på landet! På djurparker brukar jag knuffa undan ungarna i lekhagen så jag får klappa.
Den lilla ungen- bedårande
Hihi.. sitter og humrer og ler av Alvar og må nok innrømme at det ikke helt hadde vært jobben for meg. Jeg har så sensetiv nese 
Vilka fina bilder! 
Jag måste fråga, vad jobbar du med? Getmejeri?
getter är fina djur, men jag håller inte med om att de äter allt. Min lille bock kent var superkinkig med maten, skulle aldrig drömma om att äta hö, han åt bara de blå balsnörena.
Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.
#20 Ja, jag jobbar på en getgård på Österlen. På gården finns mejeri och jag jobbar som "affirnör", dvs jag sköter om ostarna från att de är ystade fram till försäljning. De ska tvättas, borstas och vändas. Ibland hjälper jag till att formsätta ostarna och ibland är jag ute i getstallet. De senaste dagarna har vi fixat med getterna.
Ja, det här är ett roligt jobb och jag tackar min kattuppfödning för det. En kattungeköpare och jag blev bästa vänner, jag blev erbjuden jobb och förra året lämnade vi allt och flyttade 45 mil. 
förresten ser jag att ni använder er både av de gula stora lapparna och de mer diskreta metallclipsen, vilka tycker du funkar bäst, Nilla? Jag har metallclipsen på mina får men de försvinner med tiden och lämnar en stor reva i örat efter att de fastnat, och vill byta till de gula. Men nu har jag hört från en föreläsare på slu att de gula piercingarna leder till en massa infektioner.
Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

#22 Du verkar ha ett underbart liv!! Djur & natur.
Hjälp så fina!
Jag skulle vilja ha ett par mjölkgetter. Getter är så fina och getmjölk är så gott, jag blev förtjust när jag fann att det till och från finns färsk getmjölk att köpa i Göteborgs stora Saluhall.
Kan inte förstå varför maken gräver ner klackarna och stenvägrar?
(För dryga tjugo år sedan hade ju ett par tidigare ägare av vårt hus en ÅSNA som bodde i denna trädgården. Ja, ingen längre tid iofs…. Den lär ha skriat så det lät över hela bygden.)
Kommer jag nerom ditt jobb på Österlen så blir det med en stor kappsäck!
#25 Du är sååå välkommen! Jag kommer att ha plats för hela din familj. Till sommaren flyttar vi nämligen ut på landet.
Har fått löfte om att långtidshyra en skånelänga på en gård mellan Simrishamn och Hammenhög. Marken är utarrenderad och uthusen får jag inte tillgång till, men vi har dubbelgarage, lättskött trädgård och huset är på ca 160-170 kvm. (5 rum o kök)
Både katterna och vi får bättre plats och jag har redan tingat en tupp! 
#23 Jag är inte så haj på reglerna kring märkning. Kanske kan Kalindas svara bättre på den frågan.
Har ni gårdsförsäljning av ost? I såfall kommer jag förbi och handlar i sommar. Jag bor ju också i Skåne.
Getost…mmmmmmmums…
Korna är bra på att dra av sig de gula lapparna också. Men det är ju tyvärr krav på dem. Plis snällare än klippa jack i öronen.
Har inte sett så många infektioner. Men man bör nog ha lite koll var man fäster det i örat. Inte för långt ut i kanterna och undvika senorna. Det är ju ändå en ganska stor bit som ska in i örat…
/Elisa
#28 Ja, till sommaren finns gårdsförsäljning. Då kanske det är mig du träffar på bakom ostdisken…
Kul! Jag hör av mig när jag närmar mig så jag får veta var mejeriet finns.
#26: Wow! Så underbart!
Visst, vi kommer. Absolut! (När får ni flytta in?)
Vad för sorts höns ska ni ha? Skånsk blommehöna kanske? De är så fina, särskilt de "blommiga". Ulliga gulliga hedemorahöns är inte fel de heller…
#33 Det blir inflyttning i mitten av sommaren någongång. De nuvarande hyresgästerna bygger upp ett bostadshus som brunnit ner, så jag får vackert vänta tills deras hus blir färdigt. Men jag räknar med en sommar ute på landet.
Ja, det blir nog Blommehöns. Om jag inte räddar några kycklingar från hönseriet i närheten.
Tuppen är Blommehöna och heter Gunnel. Tja, vi har ömmat mycket för denna lilla "höna" och fick en chock när hon/han en dag gol. Förra sommaren åt Gunnel frukost med mig. Han plockade ur solrosfröna i min mussli. När man ropar, kommer han springande som ett jehu. Så Gunnel ska med till den nya gården. 
Rampete og sjarmerende dyr det der
En kamerat fra ungdomsårene hadde 2 geiter som gikk løse i hagen. Dem fulgte eier som 2 hunder der dem fikk lov å være med.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/