Siames iFokus

Siames

Etikettfoder
Läst 8119 ggr
marinaw
0

Öppen päls - går det fixa?

Min siamesvariant Idde har ganska lång päls och på sista tiden har hon fått många kommentarer på utställningar om att den är öppen.

Går det att fixa till en för lång och öppen variantpäls så att den åtminstone ser lite kortare ut och blir mer tätliggande?

[hakkapelitta]
0

Yes!

Jag har också en variant som har lång päls som jag ställer ut: varje gång får jag dock kritiken att han har den bästa päls och helt otrolig pälskvalité! Tjoho tänker jag, ni skulle sett hur tufsen såg ut innan jag satte igång. Hursomhelst, såhär gör jag veckan innan show:

Måndag: Karda - jag har en gummikarda och kardar j*vlaranamma innan bad, tar bort död päls och får den tätliggande

Tisdag: Snabbkardning innan badet. Badningen består av:

Schampoo x 2 + balsam.
Jag använder Espree Berry Delight (för att få bort fett ur pälsen, vilket gör att den skivar & öppnar sig lätt)
Sen använder jag Espree Bright White. Sist avslutar jag med Espree Silky Show Conditioner som får sitta i 2min.

VIKTIGT!! jag blandar alltid litet svagare än vad man ska, annars blir det åt skogen.

Fredag: Det är idag jag gör glans. Jag sprayar High Sheen Finishing Spray (espree) på en trasa och torkar hela katten med trasan. Aldrig spraya direkt på, det blir ojämnt och inte alls bra. Sen borstar jag ur det med en babyborste tills det torkat. Idag ser han litet fluffig ut pga. det men det lägger sig tills morgondagen och showen.

SHOW:

Är pälsen lite sträv kör jag Gimpet torrschampo (bra till svansroten t.ex.) och ibland om jag lyckas låna till mig liiiite av dem SilkPet dropparna, då kör jag en liten liten liten droppe i handflatorna och förösker få ut så jämnt som möjligt på mina händer innan jag gör samma sak med katten. Sen är det sämskskinn och gnida gnida för att få upp glans.

Lycka till!

marinaw
0

Tusen tack för hjälpen. Ska testa till SK:s utställning!

[hakkapelitta]
0

Jag blir svettig bara av att läsa det, hehe. Men det kan tänkas att du behöver andra schampoon och grejer, men nyckeln är att karda järnet!

hannele44
0

#1  Tackar,ska försöka köra det på Agathon innan nästa utställning ;)

marinaw
0

Haha, och jag som trodde att det var så mycket enklare att bada en siames än en birma. :)

Jag har aldrig kardat Idde så redan där kommer det säkert att bli väldigt mycket bättre.

Jag återkommer så klart med rapport.

[hakkapelitta]
0

#4 jag hade inte kardat en långhårig oriental, risken finns att hårstråna bryts av och då får man precis motsatt effekt!

#5 Ibland undrar jag om det inte är svårare att få till den här korta pälsen riktigt bra!! hehe.

Nonimonos
0

Jag måste bara varna för att karda för mycket på siameser. Det är en sak att göra det på en oriental som det är i hakkapelittas men på en siames så kan man lätt få en mörk päls utav kraftigt kardande.

hannele44
0

Aha..bryts av ? Ok -får fråga Monika hur hon gör med sina OLH…

[hakkapelitta]
0

#7 Det är sant, kardar man för mycket på en siames så kan man få mörkare points eftersom pälsen blir tunnare. Men karda försiktigt, du får helt enkelt prova dig fram.

#8 Monica badar inte, kardar inte. Gör hon något skulle jag tro att hon badar en hane med fettsvans och/eller kammar ur dem bara.

Attacks
0

Jeg fikk noe aloeVera greier av Sol en gang. Det gjør en myk pels enda mer silky og den ligger perfekt til kroppen. Men husker jo ikke hva den heter.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

marinaw
0

Kan man kanske karda fram lite mer paddfläckar, tro? :)

Nädå, jag ska testa allt enligt konstens alla regler och absolut ta det försiktigt med kardningen. Tack för tips & råd.

Engkullen
0

Hej!

Ännu ett sent inlägg från mig… eller snarare en fråga.

När ni säger "karda", menar ni då en borste med många tunna tunna metallpinnar som är lite vinklade i spetsarna och som påminner om den typen av karda man har när man kardar ull?

Beige
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag använder en karda av gummi inköpt på en djuraffär. Man brukar också kunna få tag på dem på kattutställningar.

Min ser ut ungefär så här;

Engkullen
0

Aha…! Det ser mer ut att kunna passa en korthårig siames. Mycket trevligare. Tack så mycket Beige!

kattguld
0

#14: Gör ett uppehåll ibland och titta efter att det inte tar FÖR bra bara. En gång fick jag en liten kal fläck på en av katterna när jag blev för entusiastisk med gummikardan.. Inte så snyggt.Skäms