Siames iFokus

Siames

Etikettfoder
Läst 5237 ggr
HasseH
0

vilket schampo?

Hemskheter på gång hemma hos oss. Ett barn har fått springmask, och tydligen måste man även tvätta kattpälsar för att få bort alla ägg för att förhindra omsmittning.

Alltså: Premiär för Sivan och Krister i duschen!

Vilket schampo  kanvänder man lämpligen för att tvätta en katt? Finns det nåt bra på apoteket, eller är det djuraffär som gäller? Hr ni några andra tis för en nybörjarkattduschare?

kalindas
0

Är det bara normal katttvätt. Så köp ett milt och alround schampo till katt. Finns flera att välja på.
För att förhoppningsvis döda mask och annat skräp. Så köp Dermocan schampo. Men det är ganska starkt.

/Elisa

Corydoras
0

Vanliga gröna YES handdiskmedel utspätt med MYCKET vatten i en liten skål. Shamponera dina katter med detta. Skölj noga och upprepa shamponeringen minst en gång till. Om du vill kan du avsluta med ett balsam för katter.

De allra flesta uppfödare och utställare använder sig av vanligt YES när de badar sina katter. Det gör även jag och har fått mycket beröm på utställningar för att jag har välpreparerade katter. Detta borde även skölja bort eventuella spår av springmask.

Ett annat tips är att vara minst två stycken när man badar katten. En som håller ett stadigt tag i katten och en annan som shamponerar. Använd VARMT vatten, då blir katten oftast lugnare, eftersom de gillar värme. Undvik att blöta ner ansikte och öron eftersom katter brukar tycka att det är obehagligt.

Lycka till!Flört

Nilla
0

Det går också bra med barnschampo. Något milt som du kan tänka dig att använda på din egen kropp. Flört

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

prodigy
0

…..sedan skiftar ju råden angående springmask. Du behöver inte tvätta allt! Sängkläder och sådant är ju viktigt att tvätta, men att gå igenom allt är ju näst intill omöjligt!

Var noga med handtvätt och se till att upprepa behandlingen efter två veckor! Ombehandlingen är det viktigast eftersom barnen säkert redan är "omsmittade"!

Vi har lyckats bli av med de äckliga små varelserna utan tvätt av kattpälsar i varjefall! : )

BaraLisa
0

Dermocan shampoo säljs inte längre.

Med vänliga hälsningar Lisa

kalindas
0

Bevis på hur längesedan det var jag hade ohyra på nåt djur. En av de få saker som jag inte haft på katterna ännu..Flört

/Elisa

BaraLisa
0

#6 Bra det! Samma som med Piss Off eller vad det var, nåt i innehållet som var för "starkt" enligt EU typ.

Aloe Vera-produkter eller väldigt utspädd Tea Tree-produkt är nog bra med. Men YES funkar alltid.

Men oj ska man späda det? Det gjorde inte jag. Förvånad

[lisme]
0

Vasker dere virkelig hele katten i Yes? Trodde det bare ble brukt til fetthaler?

Attacks
0

Jeg hadde tatt den shampoen du selv bruker,eventuellt en intim såpe,dem er milde.

Når ikke katten skal vaskes ofte,så er det ikke så farlig om du bruker en menneske shampo eller en fra dyrelegen/dyrebutikk/apotek.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Millimina
0

Ett tips är att du skruvar bort själva duschhandtaget så vattnet kommer direkt från slangen. Har märkt på mina att de tar det bättre för det blir tystare.

Nonimonos
0

Jag skulle nog adrig våga tvätta mina katter med yes, låter tokstarkt!

BaraLisa
0

#11 Fast å andra sidan är det gjort för att VI ska kunna blaska i det minst varje dag om vi vill utan att få problem. :)

HasseH
0

Hej!

Vad bra med alla tips och råd! tack!

Allra bäst gillade jag förstås det inlägg som handlade om att det kan gå att få bort maskarna utan kattvätt… så jag tror vi testar det i första hand!

Tanten i djuraffären var väldigt noga med hur viktigt det var med rätt pH-värde på schampot. (yes är väl väldigt basiskt) Jag gick väl på en försäljningsteknik och köpte både schampo och balsam i nån cat&dog-serie. 177 kr för båda. Suck. Och så kanske jag ändå inte tänker använda dem..Jag får väl ge bort dem i pris i nån fototävling på nån trevlig kattsajt :-)

Nilla
0

Hade jag själv hällt Yes i badsvampen och tvålat in mig? Nej, jag skulle definitivt få utslag och vääääldigt torr hud. Därför är det inte heller ett alternativ för mina katter. Glad

Yes till fettsvans = OK

BaraLisa
0

#14 Jag hade kört Yes om jag badade två gånger per år :)

BaraLisa
0

Diskmedel (iofs anti-allergi men ändå) innehåll:

Innehållsdeklaration:

Vatten

Natriumlaurethsulfat
Anionisk tensid, löser och tar bort fett

Natriumbenzoate
Konserveringsmedel

Natriumchlorid
Förtjockningsmedel

Kaliumcitrat
Kalkbindare

Innehåll i Dove tvål/duschkräm:

Ingredienser

Funktioner

Sodium Lauroyl Isethionate

Surfactant

Stearic Acid

Humectant

Sodium Palmitate

Surfactant

Aqua

Solvent

Lauric Acid

Humectant

Sodium Isethionate

Surfactant

Sodium Stearate

Surfactant

Cocamidopropyl Betaine

Surfactant

Sodium Palm Kernelate

Surfactant

Parfum

Fragrance

Glycerin

Humectant

Sodium Chloride

Viscosity Controlling Agent

Zinc Oxide

Additive

Citric Acid

Antioxidant

Tetrasodium EDTA

Sequestrant

Tetrasodium Etidronate

Sequestrant

Alumina

Additive

Alpha-Isomethyl Ionone

Fragrance

Benzyl Alcohol

Fragrance

Butylphenyl Methylpropional

Fragrance

Citronellol

Fragrance

Coumarin

Fragrance

Hexyl Cinnamal

Fragrance

Limonene

Fragrance

Linalool

Fragrance

CI 77891

Colourant

Sodium Lauroyl Isethionate

Surfactant

Stearic Acid

Humectant

Sodium Palmitate

Surfactant

Aqua

Solvent

Lauric Acid

Humectant

Sodium Isethionate

Surfactant

Sodium Stearate

Surfactant

Cocamidopropyl Betaine

Surfactant

Sodium Palm Kernelate

Surfactant

Parfum

Fragrance

Glycerin

Humectant

Sodium Chloride

Viscosity Controlling Agent

Zinc Oxide

Additive

Citric Acid

Antioxidant

Tetrasodium EDTA

Sequestrant

Tetrasodium Etidronate

Sequestrant

Alumina

Additive

Alpha-Isomethyl Ionone

Fragrance

Benzyl Alcohol

Fragrance

Butylphenyl Methylpropional

Fragrance

Citronellol

Fragrance

Coumarin

Fragrance

Hexyl Cinnamal

Fragrance

Limonene

Fragrance

Linalool

Fragrance

CI 77891

Colourant

Nilla
0

#16 Yes är kanon för bilmekanikern som vill ha bort all olja från händerna vid arbetsdagens slut. Eventuellt också för feta kattpälsar 1-2 ggr/år. (men då ordentligt utstpädd med vatten.)

Dove är inte mycket bättre och bägge produkter är dessutom testade på djur. Urk.

BaraLisa
0

Det är sånt vi har i vår duschsvamp, märkena skiljer sig nog inte så mkt åt. Yes är skonsamt jämfört vad det vi smörjer in oss med dagligen. Det var det jag ville säga bara. :) Väljer man nåt annat så okej, jättebra. Men man får inte tro att vi människor sysslar med skonsamma grejer på oss själva.

Corydoras
0

FÖRTYDLIGANDE:

Detta gällde ju inte vanlig, regelbundet "varje-dag-pälsvård" utan ett undantagsfall på katter som aldrig blivit badade tidigare (av vad jag kunde förstå i inlägget).

Jag blev själv rekommenderad väldigt uspädd YES när jag i början av min utställningskarriär gick på en kurs som min kattklubb höll i. Det var en kurs för oss som skulle ställa ut första gången och hölls av en Skogisuppfödare som ställer ut jättemycket. Tyckte att det kändes som ett bra råd i djugeln av pälsvårdsprodukter. Min första tanke var också att det var väldigt starkt, men jag har aldrig fått något problem med mina katter. 
Skulle man bada dem varje vecka så skulle jag nog inte bada dem i YES, men när jag ställer ut huskatt & siames 1, 2 eller max 3 gånger per år så funkar väldigt utspädd YES bara bra. Sedan använder jag självklart också ett balsam efteråt fast detta är särskilt avsett för kattpälsar. Det billigaste jag kan hitta. Köper man ett balsam för katt så känns det inte som om det skulle vara jättefarligt om de skulle slicka i sig eventuella rester efter tvätten.
**Så här gör jag. Det var mitt tips.

**Men ska jag vara riktigt ärlig så tror jag inte att det är nödvändigt att bada just katterna för att bli av med springmask. Annan hygien är nog viktigare. Ibland känns det som om sjukvården gärna gör våra fyrfota vänner till syndabockar.

MalinL
0

Jag badar inte mina katter i Yes. Gjorde det förr, framförallt till fetsvansar, men jag tyckte inte det blev bra, och det feta i svansarna gick inte bort heller. Jag tycker att det bästa för fetsvans är att lösa upp det feta med olja och sedan bara med ett avfettande kattschampoo, jag använder stud tail remover (tror jag att det hette) från House of An-jou.

Till vanliga bad går det bra med vanligt kattschampoo som man kan köpa hos djuraffärerna.

Nilla
0

# Beror på vad man väljer att smörja in sig med. Flört

HasseH
0

#19, helt rätt uppfattat. detta är en engångsföreteelse (hoppas jag). Vi tänker testa att inte tvätta katterna. Enligt vad man kan läsa är det risk att ägg kan finnas i damm, sängkläder och även kattpälsar. De sover ju ofta under täcket med oss och även med barnen. Damm har vi gott om här hemma - vi får se om det räcker med medicin och storstädning… Vill helst slippa bli ovän med goskatterna1

Engkullen
0

Nu blir det ett ganska sent inlägg här… men jag tänkte på VAR man tvättar katten nånstans.

Vi gör det inte i duschen eller badkaret längre utan i diskhon i köket. Hur bra man lyckas har en del att göra med vilken typ av kran man har och storleken på katt. Katten får ju inte vara så stor att den slår i ryggen i kranen och gör sig illa.

Fördelen är att man har katten i en bekväm arbetshöjd, man kan ha en ganska naturlig ögonkontakt med katten och vi har märkt att viljan att klättra upp för mattes/husses armar för att komma undan det blöta obehaget minskar. En annan fördel är att man kan fylla hon med vatten upp till magen och stilla skölja kattens mage och insidan av benen utan att behöva spruta vatten underifrån. 

Precis som sades innan så kör vi med varmt/ljummet vatten och vi blöter aldrig pälsen högre upp än till ungefär halva halsen.

När tvätten är klar får katten mellanlanda på diskbänken, pusta ut lite och rinna av innan det är dags för badlakanet. Sen blir det godis eller älsklingsmaten som plåster på såren.

Vi är oftast två som hjälps åt. Men jag har även gjort det själv vid enstaka tillfällen.

HasseH
0

vilket bra tips!

vi slapp för övrigt tvätta katterna, blev av med masken ändå som tur var…

Nilla
0

De få gånger jag har tvättat mina katter, har jag stängt in mig i duschkabinen med dem och duschat dem som man duschar en hund. De har stått så fint och stilla.

Det skulle jag nog inte kunna göra med min Isaac. Den gossen har humör och skulle nog använda mig som klätterställning upp ur kabinen…. Skrattande