Veganskt/vegetariskt djurfoder
Blev helt förfärad och mörkrädd när jag häromdagen hittade flera fodertillverkare som gör vegansk katt och hundmat, helt vedervärdigt..
Att det strider mot djurskyddslagen 3 §
"Djur ska ges tillräckligt med foder och vatten och tillräcklig tillsyn. Fodret och vattnet ska vara av god kvalitet och anpassat efter det djurslag som utfodras."
Verkar de som köper maten inte bry sig om.
Jag har försökt anmäla fodret till Jordbruksverket, men antagligen så kommer det bli så att det inte händer något eftersom det är upp till ägaren att se till att djuret utfodras med rätt mat.
Jag vet inte vad jag ska ta mig till för att det här fodren ska försvinna illa kvickt, så i min desperation startade jag en namninsamling, har ingen aning om vart man ska lämna den sen, men den kanske kan vara till någon nytta. Så skriv gärna på den om ni känner som jag..
http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=4161
Hälsningar,
//Sarah
www.BARFmycat.se
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Ska skriva under direkt!
Hund kan klara sig på vegetariskt. Men inte en katt! De måste ha taurin.
Håller själv på med att utreda innehållet i Euroshoppers kattmat (torrfoder). Då det inte står taurin på fodersäckarna.
Fick ett direktnr. till en tjej på Jorbruksverket. Sänd mej ett PM om du vill ha hennes nummer.
/Elisa

# Det är taurin i, men vegetabiliskt.
Jag har pratat med Jordbruksverket, de ska informera mig om hur det går med ärendet, men tack i alla fall!
Och det där med hundar, alltså även om de "överlever" så ska de ju inte äta bara vegetariskt för det..
En hund behöver absolut kött den också.
/Elisa
Jag har skrivit på.
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Har skrivit på! Helt galet att göra vegetarisk kattmat - alla katter är rena köttätare.. Hoppas maten förbjuds.
Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

# 5
Tack, du är en ängel!
Jaa jag också, det bara kokar i mig att det får finnas!
Har skrivit under jag med

Samma här:)
"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."
Alice Walker

Skrivit under
Jag med.

Skrivit på.

Jag har också skrivit på

TACK alla ni som skriver på! Ni är helt underbara!

Skrev i går
Jag har skivit på (putt, putt)

Har skrivit på!!
har skrivit på och putt putt

Vad menar ni med putt putt?
Puttar upp inlägget så fler kan läsa det…
/Elisa
Vart är världen påväg. Snart ska väl djuren inte få finnas för alla djurrättsaktivister och veganer ska anpassa dom till deras ultimata värld… oj nu får jag väl en massa skit på mig - men va fan!!

Tro mig.. Många veganer tycker så! :S
Jag har skrivit på. Puttar upp lite också.

Jahaa, smart!
#20 Tänka sig att jag har en hel del vänner som både är veganer och vegetarianer och tänka sig- jag känner veganer som ger BARF till sina djur. Vilken ultimat värld de anpassar sina djur till! Det är ju fruktansvärt… Eller?
Ska kanske tillägga att jag själv inte äter kött men ger mina djur vad de behöver. Både som torrfoder och rått foder.
Tror att många behöver få lära sig skillnaden på en vegan och en militant vegan och orsaken till varför många är veganer och vegetarianer idag. Vi är många som inte försöker ändra ditt sätt och leva bara för att vi valt att ändra vårt.
Det finns fler än en anledning.. Vilket många verkar ha missat.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Ja, det är så det ska vara. det finns ju veganer/vegeterianer som tänker ett steg längre, och så finns det de som inte gör det.
Det tror jag inte har någon relevans alls för det här samtalsämnet. Bara för att en vegan väljer att göra på ett sätt betyder inte det att alla gör så, det förstår nog alla här.
Däremot så har ni (om jag får säga så) en förmåga att tolk allt man säger på ett fientligt sätt, och det är ju tråkigt. Det finns ingenting som jag skrivit som på något sätt riktar sig mot veganer som ger sitt djur rätt mat, endast mot dem som inte gör det.

#20 Det undrar jag med ibland! finns väl tyvärr många som förmänskligar djuren alldeles för mkt, och inte inser att djuren faktiskt behöver äta kött. En kompis till min familj gav inte sina hundar kött och det slutade med att dom åt upp mina kaniner när hon var på besök och bara släppte hundarna lösa(!!!!!!) jag var nog 10-11 år gammal då
Sen som tur är så finns det vi vegetarianer som tänker steget längre
"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."
Alice Walker
#25 Man får ofta utstå väldigt mycket ogrundade "påhopp" för sitt val att leva. tyvärr vänder man lätt taggarna utåt efter ett antal år… :/
Sajtvärd på Iller.ifokus

Men herregud det var det värsta jag hört!
Nu tror jag förvisso inte att det beror på att de inte fick kött, utan mer på ouppfostran.. Att de däremot åt upp dem kan ju ha varit för de behövde köttet.. Men fy vad hemskt.. Att folk inte kan ha pli på sina djur..
Jo jag förstår det, men alla är inte ute efter att döma er
Jag är rädd för att jag kommer hamna i skottzonen nu men det jag tycker är underligt i hela den här argumentationen är att många skiljer på djur och husdjur in absurdum. I mina ögon är grisen som vi utfodrar hunden med värd lika mycket som hunden själv. Därför tycker jag det är ett ädelt initiativ att försöka minska på köttkonsumtionen oavsett om den är mänsklig eller husdjuren står för den.
Inget djur ska behöva utstå sjukdomar till följd av felaktig utfodring, det är inte det jag säger. Men hundar kan leva fullgoda liv på endast vegansk mat och för katter löper större risk för nutritionsrelaterade problem till följd av att vara överviktiga än att äta vegetariskt med ägg och taurin. Varför finns det ingen petition "stoppa övernutrition av husdjur"?
"Ett djur ska inte behöva påverkas av sin ägares etik och moral, ett djur är beroende av att dess ägare gör det valet som är bäst för dem"
Men ska ett köttdjur ska få leva ett liv i ett brinnande helvete för att lille vovven tycker det är gott med kött?
Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

Det finns ingen som vet vad det kan ha för konsekvenser att ge sitt djur en sån här sorts mat, oavsett hur bra de verkar klara sig på den. Precis som med dagens torr och blötfoder, alla tror att det är normalt att hundar och katter får tandsten, urinvägssjukdomar, foderallergier, magproblem mm, det är inte normalt, det är flera års felutfodring som har orsakat detta, vilda djur har inget problem med något liknande..
Och om man nu ska börja ge dem vegetariskt, då kan man bara förvänta sig ännu fler sjukdomar som uppstår som konsekvens av felutfodring.
Det kanske inte uppstår på en gång hos den individ som först äter det, men när det har gått ett par led så kanske det komemr till uttryck.
Jag förstår ärligt inte vart problemet ligger. Titta på djuren i naturen, vad äter de? Varför ska våra tama djur äta något annat, de har fortfarande samma matsmältningssystem som sina vilda släktingar.
Om man är så etisk av sig så man tycker synd om djuren som blir foder, köp ekologiskt, jaga själv eller försök få kontakt med någon gårdsbonde att köpa av?
Personligen, och det här är även jag beredd att ta emot en del skit för, så värderar jag mina egna djur högre än de djur som blir mat.
Och lille vovven är stöpt, skapt och utformad för att äta kött, och inget annat. Like it or not.
Har man problem med vad ens djur ska äta, då är det dags att skaffa sig ett annat djur, vilket man borde tänkt på innan man skaffade ett köttätande/allätande djur.
dDet är varje ägares skyldighet
Jag känner veganer sm BARF:ar sina katter, hundar och illrar.
Kan de så kan väl vilken vegan/ vegeterian som helst?
Det är ju sån sjuk dubbelmoral att man är vegan för djurens skull, samtidigt som man tvingar sina egna köttätande djur att äta icke-artanpassad föda, som ingen vet hur de påverkar djuren.
Ska vi tvinga alla köttätande vilda djur att äta vegetariskt också?
Hoppas du inte tar det här som ett personligt påhopp, utan endast som ett utbyte av åsikter. Det är i alla fall det jag ser det som och så jag menar det att vara
Bra skrivet.
/Elisa

Tackar! Håller alltid andan när jag säger ifrån såhär, får alltid höra att jag har attitydsproblem och annat skit när jag ser det som att jag bara säger en blandning av sanning och mina egna åsikter!
Väldigt skönt att ha någon som håller med!
#30 Jag tror inte att du kommer ha problem att hitta medhåll i den här tråden, till exempel inlägg 1 till och med 28.
Katter och hundar är rovdjur, det håller jag med om.
Min invändning är till att fokus ligger helt och uteslutande på dem. Visst, det är ägarens lagliga och moraliska skyldighet att se till att ens eget djur som man åtagit sig att ta hand om, men har vi INGET ansvar för köttproducerande djur?
Man ska alltid vara eftertänksam innan man ändrar i våra husdjurs naturliga vanor, men vissa inskränkringar ses som helt försvarbart för att det är för kattens bästa- på längre sikt. Vi gör rutinmässigt bukingrepp på honkatter för att de inte ska löpa sönder sina arma kroppar. Men att neka hunden kött (med allt vad det innebär för lidande för en anonym gris) är helt utanför gränsen?
Jag vill verkligen inte göra någon förbannad, men kanske kan jag få någon att fundera en gång extra över människans relation till (hus)djuren.

Jag vill också att djur som ska bli foder ska behandlas med respekt och värdighet medans de är i livet, naturligtvis vill jag det!
Men jag tycker inte att det är min uppgift som konsument att axla det, det får jordbruksverket och politikerna se till att det finns humana lagar och att de efterföljs.
Jag tycker att det är helt absurt att det finns ekologiskt och ickeekologiskt att välja mellan, i mina ögon ska allt vara ekologiskt, så är det bara. Visst, om det skiljer några kronor mellan att köpa en ekologisk vara jämfört med en ickeekologisk så kan jag göra det, jag ser det som att donera pengar för ett gott syfte.
Men är det vårat ansvar och våran uppgift att se till att det bara köps sådan mat? Nej. Jag tycker inte det.
Vad det gäller att sterilisera honkatter så finns det minst lika många fördelar som nackdelar med att låta dem vara både kastrerade och okastrerade, det är som att välja mellan pest eller kolera.. Jag kan inte svara på vilket som är bäst.
Jag vet inte riktigt vad du menar med att vi ska tänka över våran relation till våra husdjur, jag tror att nästan ingen som är engagerad i sitt husdjur behöver göra det? Eller vad menar du?
Nej jag vill inte göra någon upprörd heller! Och jag tar inte illa upp av vad du skirver eller tar det personligt, bara så du vet!
Jag tror inte (eller är nästan säker på), att ingen på detta forum anser den anonyma grisen vara mindre värd än hunden eller katten som vi äger.
Men tyvärr är det för närvarande så att vissa djur har oturen att bli produktionsdjur och andra oftare är sällskapdjur.
Trots jag i flera år jobbat med just produktiondjur (kor), så tycker jag inte alltid behandlingen av dem är den rätta.
De blir en vara, kon eller grisen blir en anonym varelse i mängden. Jag kan t.ex. inte gråta över varje ko som åker till slakt eller varje kalv som slits från sin mamma. Det enda jag kan göra är att ge dem ett så fullgott liv jag kan så länge det är jag som tar hand om dem.
Jag säger inte att det är mer "rätt" att slakta en gris, likaså kan jag inte anklaga kineserna för att de äter hundar. Däremot kan jag reagera på behandlingen av djuren innan de avlivas!
Våra svenska regler när det gäller produktionsdjuren är ok. Men kan så klart bli mycket bättre. Behov av kött kommer alltid att finnas. Även om alla människor skulle bli veganer, behöver både hundar, katter, rävar, vargar och övriga rovdjur kött.
Även grisen äter med glädje kött om den får möjlighet, då den är en allätare precis som hunden.
Nej, jag tycker som sakt inte det alltid känns rätt att utnyttja en gris för att vi ska få mat. Men rovdjuren ska inte bli lidande av det!
/Elisa
#34 Vi skiljer i grunduppfattningen här. Jag anser att I det kommersiella samhälle som vi lever i ligger det slutgiltiga ansvaret på konsumenten, moraliskt sett kan man hårddra det till att om du köper en mjauburk (eller barfkorv) kunde det lika gärna varit du som drivit på grisen med elchocker. Du är medveten om vad som händer och att det inte skulle hända om inte du konsumerade köttet. Därför måste människor som är engagerade i husdjuren även de resonera kring människans ansvar och relation till sina husdjur och jämföra det med hur vi beter oss mot köttdjuren. Kanske vi mer än andra.
#35 Jag är också människa, givetvis värnar jag mer om det som står mig nära. Jag älskar min katt och skulle betala alla mina besparingar för att rädda den om den blir sjuk, trots att jag vet att pengarna skulle göra mer nytta på annat håll i världen.
Både Kalindra och BARFmycat har resonerat som så att min argumentation kommer att tvinga rovdjuren i skogen eller grisarna att bli vegetarianer. Men jag håller mig givetvis till den del av världen jag kan påverka och tycker är förkastlig. Jag ser inget moraliskt fel i att äta kött för att du väljer mellan det och att dö, dessa djur kan inte heller ta ett medvetet ställningstagande till skillnad från mig. Jag tycker däremot att det att förkastligt att utsätta en annan varelse för pina endast till förmån för min njutning, som när människor försvarar köttätande med "det är gott".
Vilken, vilka om någon av dessa scenarion tycker ni är ett fall av brott mot djurskyddslagen?
1 En vegetarisk katt på en diet som vetenskapligt visat sig innehålla alla näringsämnen djuret behöver. Katten tycker visserligen bättre om mat med kött i men får aldrig det nu för tiden.
2 En katt som alltid fått fri tillgång på mat, men sen den blivit kastrerad för några år sen gått upp i vikt sakta men säkert. Nu har den mer än 2 kilo övervikt, ägaren har försökt banta den men den blir olycklig om den inte får sin favoritmat på ständig tillgång.
3 En helt vanlig katt som äter mjau som innehåller kött från en konventionell gård som har genomsnittligt välskötta grisar. Grisarna är ganska trångbodda, det händer ganska ofta att grisarna står utan strö och alla galtkultingar kastreras utan bedövning, mm. Ni har säkert följt debatten och har mera erfarenhet av grisskötsel än jag.
Jag skulle säga nr1 då jag inte tror att man "vetenskapligt" kan framkalla ett foder via vegitabiler som fungerar till 100% till en katt.
Samtidigt är även både 2-3 fel.
Då en katts "naturliga" köttföda inte är gris eller ko. Samma med fisk. Dock är maju det bästa valet för katten då det är rent kött.
Likaså blir ofta den kastrerade katten fet pga för lite protein i maten och för mycket kolhydrater. Plus att faran för leverförfettning i samband med bantning med ännu fler kolhydrater är farligt.
Ska man ge en bra måltid till sin katt, så skulle det vara fri tillgång på möss och småfåglar. Kanske lite gräs eller majs som extra mums ibland. Finns dock inget sådant foder.
Ang. Kastrering av smågrisar har jag gjort det på en gris och det var inte kul. Men det som kan stoppa den behandlingen är i första hand regler och en ändrad inställning hos bönderna.
Dvs kunskap och förståelse.
/Elisa
#36 En katt är en köttätare oavsett vad man har för moraliska betänkligheter med att äta kött själv. Klarar man inte tanken på att ge sin katt kött (må vara Mjau, torrfoder eller barf) så är det bättre att man skaffar sig t.ex en kanin så slipper man brottas med dåligt samvete.
Dit exempel nr 2 gäller förmodligen snarare en katt som fått torrfoder av sämre kvalitet alltså mycket kolhydrater och mindre kött. En katt som utfodras på att artriktigt sätt, alltså med rått kött, Mjau eller ett proteinrikt torrfoder blir mkt sällan överviktig. Det är för katten de onaturliga kolhydraterna som gör den fet. Inte fett och protein eftersom det är detta som katten är designad att äta.
Argumenten huruvida Kastrering är onaturligt eller inte och att blanda in det i köttdiskussionen ser jag ingen som helst relevans med.

Jag tror att detta är ett sådant fall där vi helt enkelt får enas om att vi inte kan enas.
Jag förstår vad du menar, och förstår hur du ser på saken, men jag håller inte med. Ingenting du kan säga kommer få mig att ändra mig, och inget jag säger kommer få dig att ändra hur du tänker.
Så är det väldigt ofta, tyvärr.
Vad det gäller djurhanteringen.. Hade jag bara råd så skulle jag köpa bara ekologiskt, men jag kan inte det, har knappt råd med riktig mat åt mig själv just nu. Så är det bara, och jag tänker inte sluta äta kött, jag älskar det för mycket. Och jag tänker verkligen inte sluta ge mina katter kött. Det är inte jag som hanterar djuren fel som blir slaktade, jag kaninte ta på mig ansvaret för att de ska behandlas rätt. Ska man resonera så så kan man ju nästan inte köpa nånting för nånstans är det alltid nån som råkat i obehag för att framställa en produkt, hur man än vänder och vrider på det.
Och i dina fallbeskrivningar så tycker jag solklart #1.
En sak som är oroväckande med den här vegetabiliska maten är att köttätande djur har inte rätt bakterier i tarmen för att bryta ner vegetabilier, det är ett faktum.
Det har egentligen inte växtätande djur heller, de har encelliga små djur (tror de kallas protozoer) i tarmen och det är de som spjälkar vegetabilierna åt dem så de växtätande djuren kan ta upp dem i tarmen. Och just för att de är växtätande, så kan dessa små djur överleva, i en köttätares tarm dör dom för köttätaren ser dessa djur som mat och näring, det gör inte en växtätare. Det är därför det är så viktigt att de vegetabilier en köttätare får i sig ska vara i spjälkad, alltså nedbrutem form. Annars kan de nästan omöjligt ta upp dem. Det är ett faktum, det är inget jag hittar på.
Så om detta vegetabiliska foder innehåller säg 100mg taurin, så kanske katten bara kan ta upp 30mg taurin för den har inte rätt verktyg för att bryta ner det vegetabiliska taurinet.
Förstår du då att även om det står rätt mängd proteiner, fetter och vitaminer på paketet så får katten inte i sig 100% av dessa, utan kanske närmare 30% och då blir det hur man än räknar näringsbrist.
Det är därför det är så farligt, och då har man inte ens räknat med alla andra sjukdomar som kan uppstå, tex allergi mot allt för många ickeartspecefika näringsämnen..
Och i mina ögon förstår inte jag varför vi ska göra skillnad på djuren i naturen och våra egna djur, de fungerar på samma sätt och förtjänar att äta samma mat.
Med eller utan ägarens etik.
Jag håller med dig, AmandaWw, i mycket av det du skriver. Vi konsumenter bär ett stort ansvar när det gäller grisarnas lidande. Trots de fruktansvärda bilder och det bevismaterial som Djurrättsalliansen visade innan jul, väljer Sveriges befolkningen att stoppa huvudet i sanden och ÄNDÅ köpa den billiga skitskinkan!
Se bara på kastreringen av smågrisar. Handeln avvaktar krav från kunderna, men det finns ingen press från konsumenterna. Griskastreringen är ingen prioriterad fråga.
Läste nyligen en artikel i Land Lantbruk, i Holland har de hunnit längre och handeln är överens om, att inte köpa in kött från producenter som kastrerar utan bedövning. I Sverige finns inga sådana önskemål från konsumenterna.
Citerar artikeln:
" När den holländska grisbranchen för ett år sedan övergick till att bedöva smågrisarna inför kastreringen var det efter krav från handeln, som i sin tur fått politiska påtryckningar. Valet föll på sövning med koldioxid. Handeln står för utrustningen som är dyr, ca 9000 kr och bönderna kan söka pengar i en fond. Köttet blir lite dyrare som kompensation…"
Hollands mål är att inte behöva kastera överhuvudtaget. Djuren slaktas vid lägre ålder och vikt. Målet är att sluta kastrera år 2015.
Varför bryr sig inte svenska konsumenter? Det verkar som om folk lever efter principen "det man inte vet, har man inte ont av", "djuren har inte samma känsloliv som vi" och man är snål och vill inte betala mer för köttet. Istället litar man till handeln och politikerna.
Den som varit inne i ett slaktsvinsstall och mött ett slaktsvins döda blick, glömmer det aldrig. Jag har nu slutat äta kött helt och hållet.
För att knyta an till trådens ämne (när det handlar om svensk djurhållning går jag igång rejält och kan skriva flera meter), jag har skrivit på listan för att jag anser att katten är ett köttätande djur. Är inte katten allergisk mot köttprotein, finns ingen anledning att ge den ett vegetabiliskt foder. Inte heller tvingar jag min 13-åring att bli vegetarian. Det är ett beslut som han själv måste fatta. Alltså köper jag köttfärs och korv till honom. Men jag väljer ekologiskt kött och undviker gris.
Det är samma med djurfodret som med människomaten. Det är vi konsumenter som måste ställa kraven på handlarna. Kräva svenskt, närproducerat kött från djur som haft ett drägligt liv.
Är man mån om vad katten äter, kan man välja svenskt ekologiskt kött och tillverka sin egen kattmat. Man kan också utöva påtryckningar på Doggy, att förbättra sitt kattfoder. Kräva att de tar fram ett ekologiskt alternativ. 
Här var en annan otrevlig artikel från Aftonbladet. Djurens lidande tar aldrig slut. Idag har jag lagat kikärtsbiffar, jasminris och en alldeles underbar tomatsås som fått puttra i en timme. Sonen åt med god aptit när jag kallade det falafelbiff! 
#40 Håller med till 100%
Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#39 det är mycket möjligt att ingen av oss kommer att ändra våra uppfattningar men kan hända har vi bägge fått en mer nyanserad bild av frågan. Om inte annat kanske det fanns någon utomstående som inte tänk i någon av våra banor och själv börja fundera en aning. Anledningen till att jag ursprungligen gav mig in i debatten med att jag upplevde att de som nu försöker minska köttintaget för sina husdjur demoniserades i petitionen. Jag fick till viss del vatten på min kvarn när du uttryckte oro för att bli påhoppad av horder av de som inte håller med dig som i inlägg 32. Många av dessa människor har nogsamt överlagt sina val och baserar sitt ställningstagande på en välgrundad etik och moral, och är följaktligen öppna för en sansad diskussion.
Det stämmer det du skriver om att växtätare har en mycket mer bred fauna av mikrober i deras tarmsystem och att köttätare i allmänhet (och katter i synnerhet) är ganska kinkiga vad det gäller behov av lättspjälkad näring, trots det hävdar vissa att fullvuxna friska katter kan klara sig på om inte vegetabilisk men i alla fall vegetarisk kost. Katter kräver specifika näringsämnen, inte specifika näringskällor, och med forskning på området har jag höga förhoppningar om att vegetariskt foder i framtiden kommer vara ett alternativ.
Vad menar de med vegetabiliskt eller animaliskt taurin, är det bundet i någon form om det har vegetabiliskt ursprung?
#40 Ett glädjande besked är att ett vaccin som förhindrar galtsmak nu är godkänt för de europeiska marknaden. Mycket lidande kommer kunna undvikas till följd av detta.
Jag känner också igen att den svenska marknaden är passiv vad det gäller krav på acceptabla tillverkningsmetoder av varor, men är pedantiskt noga när det gäller kvalitén. Ja hör oftare att folk väljer vildsvin för att det är godare än för att de inte inte stöder grisindustrin. Bifogar en liten bild som understryker det.
Det vegetabiliska taurinet är kemiskt framställt.
Sen om det gör någon skillnad i en kattkropp kan jag inte svara på.
/Elisa

Ja något bra hoppas man väl kommer ut ur denna diskution..
Jag struntar faktiskt i hur mycket forskning som läggs ner på att få fram ett veganiskt foder till köttätande djur, klarar man inte av/ vill inte ge kött till sina köttätande djur, skaffa ett annat djur.

#40 Känner precis likadant….Men visst är det ett dilemma att vilja ge sin katt det bästa men samtidigt ta sitt ansvar för en humanare djurhållning…