Vad tycker era vänner.....
…om ert val av kattras?
Jag har ju under många år ägt och fött upp perser och exotic och har mött många fördomar och speord från olika människor. Har hela tiden fått höra hur fula de är, kan de verkligen andas, har de krockat med ett tåg, sprungit in i en vägg osv osv. Sällan har det varit positiva ord om dem och de av mina gäster som varit väluppfostrade har avstått från att kommentera dem alls. Några få har gillat dem. Jag har älskat dem och deras utseende.
Nu har jag sedan några år börjat med siameser i stället och det är lite blandade reaktioner på folk som kommer hem hit även nu. Några tycker att de är nakna och saknar päls och gillar inte deras utseende. Andra tycker att de är otroligt vackra och gillar deras slanka former och underbara temprament.
Jag har två goda vänner som jag känt sedan vi gick i småskolan och vi (med våra män) umgås ganska ofta. Tyvärr gillar inte de mitt val av ras (inte perser/exotic heller) och är aldrig sena med att tala om det för mej. Jag vet inte hur många gånger jag fått höra hur fula de är. Inga "riktiga" katter mm. Tyvärr kan jag ha lite svårt att säga ifrån ibland utan sparar detta inom mej i stället. Inte bra. Har försökt säga till några gånger, men det har inte hjälpt. Droppen rann dock över för mej för ett tag sedan då ett av dessa par var hemma hos oss på middag. Sigge var då 4 månader gammal och enligt mej helt bedårande söt och go. Han kravlade sig genast upp i knät på min kompis och tyckte att han skulle sova där. Han spann som vanligt. Min kompis la honom försiktigt bredvid sig, men snart var han ju i hennes knä igen. Detta hände några gånger och till slut sa hon: Ja, men sluta katt! Jag tycker ju inte ens om dej!
Då brast det för mej och jag undrade hur tusan man inte kan tycka om en kattunge som är så otroligt go BARA FÖR ATT MAN TYCKER DEN ÄR FUL! Jag sa en del väl valda ord och det slutade med att min kompis bad så väldigt mycket om ursäkt och förklarade att hon inte förstått hur mycket detta sårade mej. Hon var väldigt ledsen. Mitt fel också som skulle sagt ifrån mycket tidigare.
Till saken hör att båda dessa kompisar själva har katter som de är mycket måna om och tycker väldigt mycket om. De anser sig själva vara kattälskare…..
Jag kan förstå att folk inte gillar utseendet på mina katter. De ser speciella ut och inte alla gillar deras utseende, men varför i hela friden måste man tala om att man tycker de är fula? Kan man inte tycka om katten fastän den inte är söt? Snacka om fördomar! Jag älskar alla katter även om jag inte gillar deras utseende riktig.
Vad tycker era vänner om era kat 4 katter? Möter ni mycket fördomar? Berätta!

Har fått blandade reaktioner vissa tycker att de är fula många har trott att de skulle vara mycket otrevliga till sättet o.s.v. gamla elaka rycketn om siamesens temperament…men när de väl har blivit charmade så har den som har haft mest negativa åsikter sagt att katten är jätte trevlig men att hon aldrig själv skulle välja siames pga utseendet. Men att vår katt var bedårande till sättet;)
Beklagligt att dina vänner inte har mer hyfs. Jag gillar alla katter men älskar kat 4 katter

En Siames går ingen obemärkt förbi. Alla har en åsikt om dem oavsett om den är positiv eller negativ. Mina nära vänner är väldigt förtjust i mina katter. De tycker att dem är extremt charmiga och speciella. Får höra ganska ofta att de säger "Jag tyckte de var hemskt fula när du berättade att du skulle köpa en…men NU, nu tycker jag att de är både mysiga och fina".
Sedan finna det de som kommer hem på besök och inte säger ett knyst om dem. De nästan igonerar dem och tittar på dem lite i smyg. Då förstår man direkt va de tänker.
Jag berättar öppet och brett för allt och alla som vill lyssna att jag har Siameser, och jag får nog tyvärr säga att reaktionen oftast är: "Är det såna fula katter med stora öron och smal kropp som ser ut som en alien?".
Jag tror att man måste träffa en Siames innan man förstår vad underbara de är. Och att de är fula kan jag inte förstå att folk tycker. Graciösa, vackra blå ögon och underbart busigt temperament 
Bra att du sa ifrån till din vän. Man får tycka vad man vill om andras djur men man kan hålla det för sig själv.

Katter har ju en förmåga att just hoppa upp till dom som inte gillar dom 
Kanske för vi kattälskare verkligen stirrar när vi ser en katt medans dom som inte gillar dom tittar bort och uppfattas då av katten som vänligare.
Våran Söta siameshona vi hade förut ville ha lika mycket uppmärksamhet som hundarna fick av våra besökare. En vän till mig var riktigt rädd för Sally men alltid när hon kom så ville Sally hoppa upp i knäet på vännen som var stel som en pinne vilket resulterade i att Sally fick hålla sig kvar i knäet med klorna. Det blev riktigt komiskt ibland. Har fått många kommentarer att det var mig en ful katt om just Sally medans våran huskatt Sture som ser ut som en blandning av main coon och skogkatt alltid smälter folks hjärtan.
#3 Ja det har du rett i,og dem som ikke er så glad i dem- dem forguder kattene
Min mamma er jo livredd katter,så hun er en av storfavorittene demmes
Jeg hadde besøk i dag av en som ikke har katter som en stor favoritt. Alle benket seg oppå henne, Rufus også hehe. Hagia begynte også å rote i veska hennes,så den måtte settes ut i gangen
Men ellers når jeg har besøk så er der litt delte meninger. Noen liker bare Rufus,for han ser jo "normal" ut. Mens noen blir veldig facinert av langbeina mine. Noen har vennet seg til utseenet demmes over tid.
Men det aller enige om,det er noen utrolig snille og menneskeglade katter,så de aller fleste blir sjarmert og glemmer hvor "stygge" dem syns dem er i forhold til det øynene deres er vandt med.
Noen syns jo det er slitsomt at dem er så klengete og følger med overalt.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Har många gånger fått höra att de är fula, men när de sedan lär känna katterna så älskar de dem. Jag har alltid svarat med att jag älskar dem för att de är just som de är våra kat. IV. Håller med den som skrev tidigare "Jag tycker om katter, men jag älskar kat IV"
Fy vilka vänner du har! Synd att du inte sagt till tidigare.
Vi har alla olika smak men inte går jag till en väninna och säger att hon har en ful karl/barn?! Så varför ska de få säga sånt om våra älsklingar?!

Jag tänker tillbaka på mitt gamla jobb & chefen jag hade då..Jag hade ett kort på Alva på väggen på jobbet.Hennes komentar var -Hur är det med den DÄR FULA katten..Blev chockad första gången hon sa det.Jag pratade mycket om Alva på jobbet för jag var så glad över henne(ja det är jag fortfarande)Min chef frågade inte ofta hur det var med henne men gjorde hon det så var det så negativt & alltid den där fula…jag blev verkligen sårad men visste inte hur jag skulle säja det till henne..Hon hade sagt det en gång räckte inte det..jag visste vad hon tyckte om Alva & hon behövde inte upprepa sej..Ett tag tänkte jag om jag skulle ge samma tillbaka -Hur är det med dina fula barnbarn..Men jag är ingen elak människa som vill såra andra, så jag kunde absolut inte göra nåt sånt dumt & elak.Men det är konstig att vuxna människor inte tänker längre än näsan eller tänker överhuvud taget inte alls..Det verkar vara okej att påpeka vilken ful katt osv medans man inte säjer vilket fult barn..Ja det är väl inte lika i mångas ögon men jag tycker att det är så sårande & att det är fel att göra det.
När det gäller vänner så är det delade meningar mellan dem,men ingen är taskig & säjer nåt elakt..& nu när vi har haft bebisar så tycker dom bara att dom är gulliga.
Smaken är som baken -delad..men för den skull behöver man inte säja något dumt som sårar.

För det första så tycker många av mina vänner att jag är lite knäpp som överhuvudtaget har skaffat 5 katter!
De flesta tycker att mer än en katt är ett zoo…
Sen tycker många som ser dem första gången att de är konstiga, har fått höra allt från fladdermöss till Dumbo till råttor!
Sen har jag andra vänner som sagt att de är otroligt vackra katter med underbar personlighet! Oftast säger de det efter att ha umhåtts med dem några timmar, men första reaktionen är alltid lite skeptisk.
Mina grannar här (jag bor lantligt) tycker att de inte är "riktiga katter" och undrar varför jag ska ha såna!
Har också upplevt att många tror att siameser är elaka och bitska!
Ingen av mina vänner säger att mina katter är fula. Det skulle jag aldrig acceptera! Visst kanske inte alla tycker att de är vackra, men det har de i alla fall vett nog att behålla för sig själva.
Jag tycker inte att det finns några fula katter, var och en har sin charm oavsett ras.
Sedan kan jag ändå inte förstå hur man kan ogilla någon, djur eller människa för att man tycker att denne är ful. Jag menar hur acepterat hade det varit om man sagt om en människa att jag gillar inte NN för att h*n är ful?
Jag har ju ingen siames än (men om två dagar! gissa om väntan känns lång) men de flesta av mina vänner säger positiva saker när de får veta att jag ska ha en. Smarta, kan prata och oerhört vackra är det vanligaste. Men så har jag också väluppfostrade vänner :-)
Jag tyckte det var bra att du till slut sa ifrån, kanske kan er vänskap utvecklas åt ett mer respektfullt håll nu. För det lät som att ni inte skildes som ovänner utan redde ut det.
Det är ju så, folk kan ha fula barn, tokiga karlar och dålig klädsmak, men jag kan ge mig katten (!) på att de inte tycker det. Så därför håller jag tyst.
Jeg har da båder orientaler og exotic. Exo'en har gått fra å være det stygge flattrynet til den myke gode kosebamsen blant kompisene mine. Og orientaleren begynner de sakte men sikkert å bli vant til. Men både perser og orientaler er jo noen av de mest ekstreme rasene som er. Man enten elsker eller hater.
Men de må kalle kattene mine akkurat hva de vil. Det er jeg og ikke de som bor med de. Og mine to jenter vet å sjarmere de. Syns det er hysterisk morsomt med en kompis som sitter å nikoser med katten mens han forteller med sånn "snakke til baby" stemmer hvor stygg og beinete den er
Og samboeren min har virkelig syns orientaleren er stygg. men likevel så har han blitt kjempe furten når hun kommer til meg og ikke han. Da visste jeg at han var solgt uansett hvor stygg han syns hun er
Jeg er mer lei av oppfattningen av at katter på død og liv MÅ være ute.
Fryse, sloss, bli på kjørt og reke rundt er SÅ mye bedre!!
Det gjør meg ingenting om noen syns kattene mine er stygge å se på. Smaken er jo som baken. Noen syns det som er anderledes er noe ekstra i positiv måte,endre i negativ.
Jeg syns heller ikke alle dyr er like pene,og jeg ser ikke noe pent i alt heller.
Kanskje man må passe seg for å menneskelige gjøre dyrene sine,for dem er jo ikke menneskebarn. Men dem er familiemedlemmer helt klart.
Men mine aller beste venner og familien,dem liker kattene for deres væremåte,og dem som ikke i første bekjentskap syntes kattene var så veldig pene,dem har vendt seg til dem.
Jeg ønsket meg ikke en kat IV katt først og fremst fordi jeg syns den var så kjempesøt og pen. Nei jeg ønsket meg en pga dens væremåte og fordi jeg var så facinert av utseende som var helt anderledes enn det jeg var vandt med.
Når min første siameser kom i hus,så hadde jeg vel aldri sett noe så stygt før i mitt liv. JA,jeg syns den tynne rare skapningen ikke var pen i det hele tatt. Men det tok kanskje 2 dager,og så var katten den peneste jeg visste om,og siden har det vært den katterasen(kat IV) jeg syns er penest av dem alle
Men jeg vil ikke ha dem så fryktelig søte, jo slemmere dem ser ut, jo bedre:-))
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Det är verkligen dålig stil att säga något nedlåtande om ett djur till dess ägare!
Jag har inte hört något från någon bekant eller så däremot på den tiden då jag ställde ut. Då kunde perserfolket komma och tala om vilka fula katter vi siamesägare hade. Det tycker jag var dumt. Mycket dumt. Så skulle inte jag göra. Publiken kunde också tycka att de såg arga ut.
Det där förekommer mycket i hundvärlden också. Jag tycker det är löjligt. Man får förutsätta och hoppas att den som äger djuret tycker om den ras den valt. Illa vore det annars.
Har man inget bättre att säga kan man vara tyst.
#12 Kanskje det har med normal folkeskikk å gjøre? For der er dessverre mange med dårlig oppdragelse.
Nå vil jeg ikke nevne hvilke katte eller hunderaser eller andre arter jeg i mine øyner,syns er mindre penee, i tilfelle noen her har dette. Men jeg går heller ikke og sier til noen at dem har stygge 4-bente:-)
Sånn at det ikke misfoståes av innlegget mitt over.

#13 Nej, man säger ju inte till föräldrar att de har ett ouppfostrat eller fult barn även om det är så.
Jag har ju vinthundar också och då får man också höra ett och annat. Det är onödigt. De behöver inte bry sig. Jag har mina favoriter och de har sina.

Reaktioner jag fått är:
- gud vad fina de är!
- gud vad FULA de är!
- de har ju ingen päls ju!
- titta så magra de är. ge dem mer mat, du svälter dem ju!
(det senare oavsett om mina katter anses vara lite för rultiga eller ej).
- de är inte riktiga katter
- är de sådanadär dyra märkeskatter?
- HUR kan du lägga så mycket pengar på en KATT?! Du kan ju få en fin katt från bondgården eller djurhemet gratis.
samt kommentarer om hur elaka mina katter ser ut att vara.
Men jag har även fått underbara kommentarer om att de är mysiga och gulliga och de sötaste katterna på jorden. Och för Belles temperament framförallt.
Jag blir jätteirriterad när människor kommenterar på ett snorkigt sätt att mina katter minsan inte är riktiga katter. Att de aldrig skulle lägga flera tusenlappar på en katt är inte mitt problem och jag skulle gärna slippa höra kommentarer om att jag är ju så knäpp som håller på med katter. Och jag gillar inte att få höra att mina älskade älskade katter är fula. Ibland får jag bara lust att kommentera hur fula deras ungar eller de själva är, men hittills har jag hållt mig lugn. Jag blir personligt förolämpad av att folk säger elaka eller allmänt puckade saker om mina katter. Men… jag avskriver det oftast som att de inte vet bättre och att… ja, alla inte delar samma sak.
Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus
Tror også unge mennesker har en litt annen måte å forholde seg til hverandre og kommunisere seg i mellom.
For meg er det ikke viktig hva de syns om kattene men at de stiller opp hvis/når jeg trenger det. At de har respekt for levende vesener og sånne venner er jeg så heldig at jeg har
Går de en sjelden gang over streken sier jeg bare klart i fra at DET liker jeg ikke.
Ni minns väl teleteknikern som frågade mig varför jag hade krängt min katt ut och in?
I stort sett har alla mina vänner katter och de flesta skogisar. De tycker mina katter är urläckra och de gillar deras tempo.
Vi hade styreslse möte med kattklubben här hemma och Axelina var 6 veckor. Jag hade avskärmat in till vardagsrummet med en kartongskiva på ca 60cm hög. Alla skrattade, med glimten i ögat, när de klev över och frågade om jag trodde hon var en panter… Men när jag talade om för dem dagen efter att hon lätt och ledigt hade hoppat över den när de gått blev de tyst.
En av dem har nu fått en skogis kull och de är nu 5v gamla och hon har en sarg runt dem på 2-3 dm… Hon sa att hon sagt till sig själv att detta skulle inte fungera hemma hos mig med kattungar i den åldern. Hon tycker mina katter är helt otroliga och hon har fött upp skogisar sen mitten av 80-talet och hon säger att häftigare katter får man leta efter!
Mina kollegor respekterar mina katter fullt ut och vill veta hur de mår. När varit på utställning vill de veta hur det gått. Jag har en helt underbar chef. Nu när vi ska börja planera sommarsemestern vill hon veta om och i så fall när jag har tänkt kattungar, så lägger hon in det först så de andra vet när jag ska vara ledig! Mina kollegor accepterar detta för de vet hur mycket katterna betyder för mig.
Dotterns pojkvän säger att vi pratar med katterna som om de vore utvecklingsstörda :-)

Men herregud Lotta vilka kompisar! De ska kalla sig kattvänner & ha katt.
Jag kan erkänna att jag inte tycker perser är min favoritras, MEN DET ÄR EN KATT & JAG ÄLSKAR KATTER. Så även om det nu ej är favoriten så skulle jag bli överlycklig om den valde just mig att ligga hos för att det är en katt. Bra du äntligen sa till.
När jag skaffade mina gamla siameser hade ingen av mina kompisar heller träffat en. Ok de sa: va roliga de ser ut när de såg dem 1: ggn, men sen vart de snabbt charmade & sa att detta var de roligaste & charmigaste katter de träffat.
När vi i somras var ute med Otto & Pacino kom det fram ngn granne nästan varje gång & sa: va fina de är. Det värmde ett stolt "modershjärta"
På jobbet har jag väggen snart tapetserad med killarna & alla säger: va fina de är.
#17 ha.ha det kommer jag allt ihåg:)

Har hört både att katterna är fina och fula från folk som träffat våra katter. "Ser ut som en hare mixad med en fladdermus", är väl den roligaste kommentaren jag hört när någon såg Engla för första gången. (Tar kommentarerna med en klackspark, vad dem än tycker så är det ändå jag som valt att skaffa dessa skönheter)
Men det är oftast inte utseendet som vart vart det dem påpekat, utan dem stör sig mer på Englas påträngande beteende. Folk som försöker undvika henne - attackerar hon med så mycket kärlek och kurrande att hon blir helt hopplös och slutligen är hon verkligen PÅ människan som tidigare försökt undvika hennes blickar. Hon kan verkligen GAPA efter dem så att dem MÅSTE se på henne och klappa henne. Får hon några klappar så brukar det vara bra sen och hon traskar nöjt vidare.
Kan förstå att det kan vara störigt att bli påhoppad av en kärleks-krank katt, men samtidigt så har jag gjort klart för folk som hälsar på hos oss att Gillar man det inte - så vet dem var dörren finns.
Katterna är mina älsklingar, mina barn. Så ingen ska komma och prata dumheter om mina älsklingar - mer än jag själv ;)
En del människor säger rakt ut vad de tycker och bryr sig inte om ifall de sårar andra människor. De försvarar sig med att;
"-Sån är jag! Jag säger alltid rakt ut vad jag tycker. Du får ta mig som jag är!"
Jag kallar detta beteende för burdust, egoistiskt och oempatiskt. Det tyder på total avsaknad av hyfs och jag har svårt för sådana människor. Smaken är delad och alla kan inte tycka som jag, men känner man till vett och etikett, så håller man tyst, svarar undvikande eller drar en vit lögn istället för att såra.
Den som inte är "djurvänlig" i mitt hem, kommer inte innanför tröskeln igen. 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
En del av mina vänner tycker att det ser ut som dom är nakna, jättefula och äckliga. Sedan finns det dom som älskar dom och tycker dom är helt underbara och vackra. Jag tror att det inte finns något mellanting om vad man tycker om dessa katter. Antingen gillar man deras utseende eller inte. En del av våra vänner har börjat att ändra sig för dom har sett hur underbara dessa katter är till sitt sätt, dom apporterar och är liksom inte som andra katter.
Jag har faktiskt varit med om när min dotterr varit ute o gått med den ena katten i koppel människor som sagt usch vad är det för något är det en hund eller katt….vad ful, vilka långa ben den har,min dotter har blivit ledsen förstås för mina barn älskar våra små sötnosar. Tycker det är lågt att man kan uttrycka sig så speciellt till ett barn.
Jag har svårt att förstå att en del människor inte gillar siameser…men vi har väl olika smak vi människor helt enkelt
Jodå, man har fått höra en del. Spjälstaket, parabolöron, långt fult huvud osv. Ska man köpa en dyr katt borde man skaffa en RIKTIG katt som maine coon osv…
ungefär som att jag har en låtsaskatt.
Jag har alltid fått försvara mitt val av husdjur så jag var väl van när jag skaffade siames (har haft råttor i tio år nu och de rynkas det också på näsan åt). Tidigare har jag bara ignorerat det, även om man blir lite sårad, men nu snäser jag ifrån.
Jag visste redan när jag bestämt mig för rasen vad folk skulle tycka, därför sa jag inte ett ord till nån för jag ville inte att någon skulle förstöra min lycka. Inte förrän jag fått hem Äzzy fick folk veta.
Givetvis får väl folk tycka tycka som dom vill, men det får väl jag också? JAG tycker att dom är fina, därför skaffade JAG siames (även om det huvudsakligen var temperamentet jag valde efter). Jag försöker väl inte tvinga på dom någon siames, så varför ska de över huvud taget bry sig?
Jag har en kompis som tycker att Äzzy är så ful så att hon är söt. Men faster min klankar inte ner i alla fall, hon tycker att Äzzy faktiskt ÄR söt. Säger hon i alla fall. Men konstigt hur jag faktiskt uppskattar att ha någon som inte gnäller varje gång, jag är så van vid att alltid behöva ha taggarna utåt.
Är less på att folk ska vara så ohyfsade, rent av elaka ibland. Jag skiter fullständigt i vad de tycker, men att konstant säga hur fula de är är bara onödigt! Visst ni kanske tycker att NFO, MCO osv är finare, och det respekterar jag. Varför är det så svårt att respektera andra tillbaka?
Det mest sårande var när min egen pappa rynkade på näsan och sa att Äzzy såg alldeles möglig ut i ansiktet (hon är blåsköldpadda).. men då blev jag riktigt sur också.
Folk alltså! 
En komisk sak är att när jag och en kompis träffar folk och kommer in på ämnet katter så pratar jag bara på som vanligt. Jag nämner inte ras eller något, det är fortfarande katter jag har. Det brukar vara hon som säger att jag har en siames, och den pratar sååå mycket.. fast att jag påtalat för henne flera gånger att min siames är rätt tyst av sig, husisen är däremot väldigt pratig.. så fördomarna sitter i fast man t o m bevisat motsatsen, i alla fall när det gäller just min siames. En del andra pratar säkert en del, men min gör inte det så varför hävda att hon gör det?! :S
Jeg forventer vanlig folkeskikk også fra vennene mine, og klarer de ikke det synes jeg at de er respektløse og ingenting å samle på. Jeg kan ikke forlange at de skal like kattene våre, men jeg forventer å bli behandlet med respekt. Noen har trampet litt i salaten og sagt at de synes synd i kattene som ikke får mat, men da har jeg bare tatt dem med i biblioteket der pc´n står og vist dem virkelig tynne kat IV katter. Da blir det stille om den saken
Det største "problemet" folk har er at vi har mange katter. Det neste som er interessant å diskutere er hvor mye vi tjener pr kattunge. Faren min er en kar som skal sette prislapp på alt her i livet, og for hver gang vi snakker i telefonen eller vi treffes face to face kommer det samme spørsmålet :"hvordan går det med kattene, er det noe å tjene på dette?"

Jag föder upp och har mest norska skogkatter vilket alla förstår vet hur dom ser ut osv (fast jag tror hälften tror jag säger skogSkatt haha) dock förstår dom långhårig katt i olika färger.
Många kattungeköpare har tittat konstigt på Vincent (orientalen) och undra vad det är för konstig katt.. iofs säger jag ofta "Ja hata eller älska" om hans utseende och då har vissa vågat säga ja han är skit ful haha.. men det är ju bara ytliga bekantskaper.
När jag bestämde mig för att skaffa oriental titta nog många på mig snett.. vad ska man med en sån till? Idag vill 2 av mina närmaste vänner ha en egen, min syster SKA ha en när det finns plats. Min mamma köpte en egen fort och alla älskar Vincent han är ju så speciell bara en av mina vänner som tycker han är ful men hon komenterar det ALDRIG när vi ses och hon förstår ju förtjusningen även fast hon aldrig skulle orka med en så aktiv katt.. Så nej negativt kan jag inte kalla det tror jag skapat massa KAT4 ägare snarare
Det är konstigt att folk ska ha så förutfattade meningar om våra katter. Jag får också höra ofta att katterna både ser arga ut och att de låter arga, alltså måste de ju vara arga. Suck, man blir så trött.
Jag vill också tillägga att jag har många vänner som tycker om våra katter och tycker att de är coola och roliga och det värmer ju. De vännerna som jag skrev om överst är verkligen goda vänner till oss trots detta och de tog till sig vad jag sa och jag tror att de förstår nu hur illa det har låtit med deras omdömmen om våra katter. Ingen är perfekt och alla gör fel ibland och jag har lärt mej att jag ska säga ifrån omedelbart. Jag behöver inte acceptera att folk rackar ner på mina älskade djur, vare sig de långnästa eller de plattnosade.
Det är intressant att läsa alla inlägg här och hur ni bemöter kritiken.
Ännu har jag inte fått några negativa kommentarer av någon jag känner. Förundrade (som när jag säger att Morrison är lite tjock
) eller oförstående för hur de låter (mest barnens kompisar som kan tro att de är arga när de jamar), men aldrig elaka kommentarer.
Någon har väl ifrågasatt att jag betalat för en katt, men å andra sidan betalar man ju lätt dubbelt för en rashund, så det är ju enkelt slutdiskuterat. Dessutom är det ju inte deras ekonomi som belastas heller, så priset har de inte med att göra.
De allra allra flesta blir väldigt fascinerade av hur keliga och sociala katterna är. Vilket är besvärligt för mina allergiska vänner, men de brukar också konstatera att katter alltid kommer till dem, och gör inte mer väsen av det. Jag har speciellt en väninna som INTE tycker om katter. Absolut inte. Men mina två orientaler gillar hon jättemycket! Hon låter dem t.o.m. vara i knät och klappar dem.
Mina katter är mina bebisar, men jag tror inte jag skulle bry mig så mycket om ifall någon sa att de var fula. De är fulsnygga tycker jag själv. Fascinerande, vackra, speciella, "bat-cat"-iga…
Jag hade perser tidigare och fick nog mer negativa kommentarer om dem. De flesta tycker att mina nya katter ser lustiga eller konstiga ut men faller ganska snabbt för deras charm.

Ingen ska behöva höra något nedlåtande om sina djur oavsett vad det är för något.