Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 580 ggr
batcat
0

Raskatts- Huskattsdiskussion

I anslutning till artikeln Ragdoll populäraste raskatten uppkom en diskussion påeldad av en person som anser att man ALLTID ska skaffa katt från katthem/bondkatt. Jag svarade i tråden Vad tycker era vänner.. att mina vänner tycker väldigt mycket om mina katter, trots att rasen för dem är okänd.

Däremot får jag ALLTID försvara mitt köp av katter, eller ska bli övertygad av någon att man SKA köpa katt från katthem, för att… tja, vara solidarisk mot katterna antar jag. Raskatter är per definition ett onödigt ekonomiskt utlägg alternativt bara dumt då det finns så många hemlösa katter (deras åsikt).Detta kommer ofta från personer som inte står mig nära alls, och aldrig har eller kommer att träffa mina katter.

Jag har redan haft bondkatter/blandraser, och det var för att få tag på en katt med den ena gamla kattens temperament bl.a. som jag bestämde mig för oriental/siames. Dessutom älskar jag siamesens utseende och elegans, förutom karaktär. Jag var inne ett tag på att köpa blandras-siames, för att komma billigare undan, men jag insåg att det är lika mycket ett "vågspel" som att köpa bondkatt, och tillslut köpte jag de två jag idag har, Morrison och Ozzy.  Men detta vill jag inte hela tiden behöva säga, för att försvara mig och mitt val.

Stöter ni på detta problemet, och vad gör ni då? Förutom att ignorera, vilket är det bästa svaret (enkelt) på frågan "Varför köpa raskatt när det finns så många hemlösa katter redan".

batcat
0

OK, på den sista frågan kan jag svara själv: "För att jag vill" Cool Egentligen är väl inlägget en inbjudan till diskussion kring "problemet", snarare än att jag inte vet vad jag kan / vill svara. Jag blev bara så trött idag när jag såg diskussionen i DN, för ibland vill man inte känna sig som den stora stygga vargen som inte bryr sig om alla lamm…

camil
0

Vet inte om jag får dåligt samvete för att jag ska köpa 2 raskatter  har redan 2 katthemskatter och en blandraskatt (omplacering)  har även varit jourhem åt ett katthem. Nu stödjer jag dom genom att vara medlem + att jag gör småtjänster åt dom. Vill ha både ochGlad Jag har väldigt svårt att bara välja en sak *s*  är inte heller bara "kattmänniska" skulle kalla mig för djurmänniska då jag brinner för många olika djur.

AmandaWvW
0

Jag ser det med från en annan synvinkel. Att köpa raskatt är ett ställningstagande. I Sverige likväl som resten av världen ses katter som ett slit-och-släng-husdjur, ibland närmast som en ohyra. Folk är inte beredda att betala för veterinärvård, försäkring eller bra foder för en katt, än mindre en vettig inköpssumma. Det är fel och mitt sätt att bidra till att ändra på den attityden är att köpa en katt med stam.

För mig är det mycket naturligt att ersätta den person som investerat både pengar, tid och hjärta i att föda upp min katt.

Jag hoppas att utvecklingen kommer att hålla i sig, att raskattsuppfödningen kommer fortsätta att öka och att katter på sikt kommer att få högre status till följd av detta.

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

Juliette-
0

Jag prata med en kompis här om dagen att flera ifrågasatt hur man kan betala sådanna pengar.. och många gånger när jag pratar med folk får jag svaret "ja men du har ju sånna där dyra katter" vilket jag tycker är tråkigt..

Jag sa till honom att det är ju som att säga till killen med sin nya Ferrari att varför köpte du inte Opeln för 5000 på blocket? Vad skulle han svara? "För jag inte vill ha någon opel"

Så jag har raskatter för att jag vill och prioriterar.. detta betyder inte jag inte bryr mig om hemlösa som många får det till och jag blir så arg.. raskatter måste med ha hem

Ninja
0

Jag älskar katter, oavsett härkomst. Men jag valde raskatt för att jag vill stödja seriös avel. Jag har tagit samma ståndpunkt när det gäller alla djur, inga buskavelsdjur eller djur från zoo. Seriöst ska det vara, för i mina ögon är djuren värda mer än så.

Tyvärr så är det i fel ände att kräva att alla ska ta hand om alla katthemskatter i första hand. Så länge det finns en marknad för billiga katter så kommer det fortsätta finnas hemlösingar, eftersom folk skaffar på impuls och sen gör sig av med dom snabbt. Därför borde det införas lagar på att katter ska märkas och vaccineras precis som hundar, och utegående katter ska kastreras.
Det skulle höja kattens status markant, och i slutändan blir det färre hemlösingar..

Men givetvis ska man hjälpa katthemmen så gott det går. För även om man gör allt man kan för framtiden så finns det även här och nu, vilket är mer än nog..

Jag kollade runt på katthem men de hade ingen aktuell kattunge, jag ville inte ha en vuxen katt i och med att jag inte visste hur den skulle gå ihop med min befintliga katt samt hunden.
Efter lite mer tanke kände jag att jag ville ha ett mer förutsägbart temperament och att hälsotester skulle vara utförda på föräldrarna, och då fanns det inte mycket annat kvar än raskatt.

Ska folk klaga på kattavel så är det väl ändå buskavel och inte seriös kattavel man ska gnälla på, i och med att den senare faktiskt (förhoppningsvis) sker med katternas bästa för ögonen.

Jag försöker i stället hjälpa med pengar till katthemmen här i trakterna, och hade jag bott närmare hade jag även volontärat. Jag tycker det är jättebra när folk tar hand om en katthemskatt, men jag kände att det inte var rätt för mig och mina befintliga djur just där och då.
Det är mitt långa svar på "Varför köpa raskatt när det finns så många hemlösa katter redan" Tungan ute

batcat
0

Tack för alla svar!

Jag tror att raskattsaveln sticker i ögonen på många sätt, inte bara att man köper/säljer katter för mycket pengar (vad är för mycket pengar? Vem ska bestämma det?) istället för katthemskatter. Det är själva ras-aveln (där får ju även hundaveln sig kängor då och då) också. Avlar till missfoster osv. Och visst, det finns ju problem om avelsunderlaget är för litet. Eller för oseriöst (och det upplever jag inte att raskattsaveln är).

Och människor kanske också har en benägenhet att tro att "en katt är en katt", dvs. att alla katter är likadana till sättet. Om en familj tänker köpa en cocker spaniel så brukar de vanlgtvis inte bli pådyvlade en rottweiler istället. De flesta är medvetna om att olika hundraser är väldigt olika. Det kan ju vara något sånt också, som gör att människor tycker att "Man kan ju lika gärna ta en katthemskatt/bondkatt/whatever".

Nå, de som förespråkar katthemskatter har ju i allafall den goda smaken att ha tänkt igenom sitt beslut, de brukar sällan vara spontanköpare (och jag tror inte ens man brukar kunna få köpa katthemskatter spontant).

alltidsiames
0

#6 Det där med att bli pådyvlad en annan hundras var intressant. DU har rätt, det skulle man ju inte göra. Borde man prata mer om kattraser? Är det vi som skriver för lite om våra raser i media?

batcat
0

#7 Olika kattraser kanske är mindre olika (= mer lika sitt ursprung) jämfört med olika hundraser. Tar man fel kattras så… nä, nu tänker jag fel, för väljer man fel kattras/kattunge i kullen, passar kissen inte in i sitt liv och blir "konstig". Och vi vet ju alla vad som i värsta fall händer med konstiga katter. Det är enbart de mest engagerade som hittar lösningar på vad som gör katten konstig och förhindrar/avhjälper det.

En hund som inte passar in eller bli misskött kan bli aggressiv och därmed riktigt farlig. En aggressiv katt är sällan riktigt farlig, i allafall inte för vuxna människor. En hund som inte passar in kan man ofta hjälpa m.h.a. hundpsykolog. Kattpsykologer har jag däremot inte hört talas om.

Till syvende och sist handlar det nog om den brist på respekt för katter som varelser som generellt finns hos "icke-kattmänniskor", jämfört med motsvarande respekt för hundar som brukar finnas hos "icke-hundmänniskor". Och att när man väljer katt/kattras, borde man vara lika noggrann som när man väljer hundras, för att katten ska passa in i ens liv och må bra och får just den stimulans den katten behöver.