FIV/FeLV - hur färskt test?
om man plannerar en parning och ska ta FIV/FeLV testa sin hona hur lång till parningen är de ok? Eller är de hankattsägaren som bestämmer de?
Kan man testa inför en parning men ändå åka och ställa ut katten eller kan den smittas där?
Det kan ju vara svårt att ibland pricka av när de ska börja löpa
och de verkar inte som att veterinärerna häromkring inte verkar ha snabbtester…
Bör vara när hon löper och du ska åka iväg med henne. Du får säga till din veterinär att de köper hem snabbtester från Swevet.
De "kan" få Felv på utställning. Även om jag tror det är ovanligt. Så innan utställning ska du inte testa.
/Elisa
Kan man köpa snabbtesterna själv och åka till vilken veterinär som hälst för alla veterinärer bör väl kunna sticka i en katt
Inte alla veterinärer som går med på det. Har fösökt här. Men de vill ha sina egna snabbtest.
/Elisa

#3 Kan ju bero på att snabbtest inte ær så 100 om man sæger så…
Men men. Jag testar alltid med både ett snabbtest och sænder ivæg prover før analys. Men allt beror ju på hur många katter man har osv.
#4 Snartestene kan være flaskt positive,men dem er aldri falskt negative.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Precis som #5 säger så kan testet ge ett falskt positivt svar. Men är katten negativ, så bär den inte på det.
Enligt min veterinär så testar SVA alltid med snabbtest först. Visar det positivt så gör de ett grundligare test…
/Elisa

alltså är de bästa att be veteriären dra blod å skicka iväg de om de är säkrast…hur gör man om man har flera katter måste alla vara testade från början…

#6 Då blåser SVA en på pengarna. Nu anvænder norska vetr. (de jag træffat) tyska labratorier.