Katter som äter hundmat...
Någon som vet om det är farligt för katter att äta hundmat och vice versa? De får alltså rätt mat, men äter hemskt gärna varandras…
~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul
Ingen fara. Dvs. så länge de äter lite av sin egen mat också..
Hundmaten har aldeles för lite taurin, det är väl i så fall det som kan bli ett problem.
För hunden är väl den enda ev. risken en lös mage. 
/Elisa
Jodå, det serveras inte tillräckligt med hundmat för att de båda matvraken till kattungar ska bli mätta ens närhunden matvägrar.
Vad gäller hundens mage så tror jag den är rätt van att äta Mjau vid det här laget. *hihi*
~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

Våran labrador har knyckt kattmat några gånger nu när vi har haft kattungar och hon har gått upp i vikt så nu blir det mindre portioner för hennes del.
Jag tycker att hunden ska äta hundmat och katten sin mat. Dom har ju inte samma näringsbehov.
Hundmat har också för mkt salt och "kryddor" i sig, men lite ska väl inte skada. Iaf blötmaten, men det är säkert motsvarande i torrisar med.
Med vänliga hälsningar Lisa
Kattene her elsker Ellies mat, så det er mange som står samlet rundt henne når hun spiser. Vi har slitt med å få Ellie til å spise, men kattene hjelper oss med det fordi hun får konkurranse om maten. Gir vi henne mat uten at det er en eneste katt i nærheten, spiser ikke Ellie før de kommer. Ellie vil helst spise kattemat, derfor har vi laget en hylle der kattematen står. Men når det serveres bløtmat til kattene stiller Ellie opp og skal ha sin porsjon. Det eneste vi merker når Ellie spiser for mye kattemat, spesielt Kitten er at hun begynner å klø og flasse. Litt vanskelig å gjøre noe med det så lenge maten til kattungene må stå på gulvet….
Jag har oroat mig för samma sak, Äzzy som är ett riktigt tar gärna några kulor av hunden om han inte äter upp allt på en gång.. men då ska det inte vara någon fara med andra ord, för hon äter ju fortfarande mer av kattmaten.
#4 Jag har hört tvärt om. Till råttor kan man ge hundtorrfoder som proteintillskott, men man avråder att ge kattorrfoder för att det är lite för salt.. skulle vara intressant att veta hur det ligger till!

Mina katter äter havre å betfor ihop m hästarna och hunden äter höns/ank å gåsmaten. Tror dom överlever det. 

I en gammal kattbok (från mitten/slutet av 80-talet) som jag fick när jag var liten så minns jag väldigt tydligt att det stod att man inte skulle ge katterna hundmat eftersom det kunde göra dem blinda
Någon annan som läst/hört det?
Jag kommer ihåg att jag var sååå orolig när siamesdamen vi hade hade satt i sig en massa av taxens mat och jag var säker på att det var ett rakt steg mot framtida blindhet
(Denna kära siames dog julen 2004, 14 år gammal och fullt seende
)
#9 Det låter ju som att det skulle ge dem nån form av brist? Typ D-vitamin som håller igång synen?
Med vänliga hälsningar Lisa

Jag tog upp detta med min veterinär strax efter vi hade fått hem Knopfler. Han älskade hundarnas mat och åt den mer än gärna.
Veterinären sa att så länge han får i sig kattmat också ska de inte var någon fara. Att dagens kattmat innehåller så mkt taurin att det skulle räcka. Att de annars är ganska snarlika.
Kattmaten innehåller dock oftast mer salt och är smakligare enligt veterinären. Kan också tänka mig det då de flesta hundar käkar all kattmat men kan nobba olika sortes hundmat.
Men aif jag tyckte väl inte det var så bra att han åt hundarnas mat så jag byte till ett foder för kräsna katter som skulle vara ännu mer välsmakande. Nu rör han inte deras mat, han tycker bättre om sin egen :-)
När jag hade hund var problemet att hålla henne borta från att äta ur
kattlådan.
"12 samma här, vi kallade den bajskiosken och uppfann en hasp till toadörren som hundarna försökte lirka upp.
Mycket mumsig i kattbajs. 
Ännu trevligare när vovven lyckats komma åt bajset och sedan bestämmer sig för att "jag ska nog pussa matte lite nu".
Här är haspar numera så jag brukar slippa den typen av pussar.
/Elisa

Katter ska inte äta hundmat.
Jag rekommenderar "kattägarens kokbok" av Sallander,Corneliusson och von Porat. Marie Sallander är husdjursagronom bl.a.
Från hennes bok hämtar jag denna information.
kattens energi- och näringsbehov skiljer sig "ganska rejält" från hunden. katten har svårare att ta emot stora mängder lättlösliga kolhydrater (glukos) till levern än hunden. katten har större proteinbehov än hunden. Aminosyran arginin är nödvändig för katten (och vad jag förstår ger hundmat inte katten tilräckligt av detta min kommentar). Argininbrist är livshotande. Det ger ammoniakförgiftning. Katter som äter hundmat kan få taurinbrist eftersom hundmat ofta innehåller en större andel vegetabilier än kattmat. (Det är väl därför som hundmaten är billigare min kommentar). Katter kan inte som hundar omvandla linolsyra till arakidonsyra. De måste få arakidonsyra i fodret. Bra källor är animaliska produkter. Katter behöver fyra gånger mer vitamin niacin än hundar.Det beror på att de inte likt hundar kan bilda niacin av aminosyran tryptofan. Kattens behov av B6 är ungefär 5 gånger så stort som hundens. Katten kan inte omvandla beta-karoten till vitamin A vilket bl.a. hunden kan utan måste få i sig A-vitaminet färdigt via maten och då ifrån djurvävnad.
Det är en intressant och läsvärd bok som finns till hundägare också. Där finns fakta och många recept.