Annons:
Etiketthälsa
Läst 22314 ggr
Anderssonskan
2010-01-18 00:12

Kan katt smitta människa med springmask??

Jag är skeptisk!

Min son har problem med springmask, har haft det 5 ggr på ett år och troligtvis så smittar han sig själv hela tiden.

Men nu har jag fått rådet att maska av katterna och restan av vår familj med ett receptbelagt medel. Detta råd har jag fått av BVC.

Men sringmask som han har symtom på, tex klåda som är intensiv som kommer ett tag efter man somnat, och har även vid några tillfällen sett maskarna och dom är små som springmask är.

Spolmask och bandmask tror jag det är som oxå kan gå över till människan ser ju inte ut på detta sätt.

Har jag fått kassa råd av BVC??

Vet någon

MVH Anderssonskan

Annons:
Anderssonskan
2010-01-18 00:22
#1

Missade att skriva att katterna är innekatter!

kalindas
2010-01-18 02:03
#2

Hittade detta på SVA…

Springmask


Barnens springmask smittar inte till eller från hund, katt eller andra djur. Ett känt påstående är att springmask smittar från

djur till människor. Detta är fel. Parasiten är strängt värddjursspecifik, det vill säga att människans springmask smittar bara människa.

Direktlänk…

/Elisa

tuska
2010-01-18 06:44
#3

 Om ni avmaskas borde även kompisar göra detsamma för smittokällan finns i hans närhet eftersom han blivit utsatt av detta 5 gånger.

Du kan upplysa BVC att springmasken är människans egen mask och smittar inte mellan djur människa, det vore bra för dem att veta.

chamytas
2010-01-18 09:56
#4

Mina barn hade också problem med springmask när de var små. Jag fick rådet att hela familjen måste maskas av eftersom vuxna inte alltid kände utav masken men kunde ha den ändå. Sedan var det någon som sa att ägg kan fastna på husdjurens päls, om de t.ex ligger i sängen. Sedan gosar vi med dem och andas in äggen.  Kommer inte ihåg hur länge de kunde överleva i djurens päls.

Lejonhjarta
2010-01-18 12:49
#5

#4 håller med om det där med att det kan sätta sig i pälsen etc.

När jag jobbade på dagis så hade vi munskydd när det var "masktider" för att inte andas in det.

På våran BVC var dom hysteriska iomed att vi hade katter, då 5 st, och småbarn. Katterna kunde smitta barnen och ligga hjäl dom. Bullshit sa jag och struntade i dom.

Katter har inte springmask men kan dock ha ägg etc i pälsen. När man byter lakan ska man tex hålla andan för att inte andas in ägg etc. Byta lakan varje dag, el hänga ut dom i kylan funkar nog. Detta är ju i extrem fall nu när ni bara får tillbaka det hela tiden. Ha inte katterna i barnsängen ens under dagen tills ni fått bort det. Ordentligt med kläder på så barnet inte kan komma åt att klia och få in ägg mm i munnen igen. Nogrann handhyggien. Mina barn är stora nu, 11 och 14, tappat räkningen på alla gånger vi haft mask men det är bara att försöka tänka på så mkt man kan. Men avmaska hela familjen men katterna är ingen ide utan torka av deras pälsar isåfall varje dag. Jättejobbigt men det blir bättre. :-)

carinbrack
2010-01-18 12:56
#6

Borsta naglarna efter varje toabesök, om barnen har fingrarna i munnen, kör stopp&väx på naglarna.

Sign: en som också varit med :-)

Annons:
Corydoras
2010-01-18 22:00
#7

#5 Va!?? Varnar BVC att katter kan ligga ihjäl barn nu också!?!

Känns väldigt mycket som en skröna! Är det något man bör vara vaksam på eller har katter bara oturen att bli syndabockar för det mesta som kan hända?
Förvånad

Lejonhjarta
2010-01-19 00:41
#8

#7 Min son är ju 14,5 år nu så det är ju ett tag men även då så visste man ju om att det var skitsnack. Men inte dom från BVC som kom hem till oss. Dom fick hjärtsnörp. Å så fort det va något med barnen tex mask så fick katterna skulden, och då hade vi åxå bara innenkatter.

Corydoras
2010-01-19 12:10
#9

#8 Skrönan lever än. Jag skulle hem till Sverige över jul (bor i finland nu) och eftersom jag inte har kattvakt här så skulle katterna få följa med. Det var meningen att vi skulle upp till Åsele där en vän till mig bor som jag inte träffat på länge och hon har just fått sitt första barn. Det har tidigare varit på tal att jag skulle komma på besök och då skulle jag gärna få ta med mig katterna.

Men nu hade både hon och hennes man blivit så uppskrämda när de blivit varnade för vad katter kan göra med små barn. Jag fick gärna komma, men då skulle katterna stanna hemma så att de inte skulle kväva barnet!
Jag blev riktigt tvärarg och tyckte att det är ungefär lika troligt som om barnet skulle bli utbytt av trollen! Har lugnat ner mig nu och fick helt enkelt acceptera de nyblivna föräldrarnas ängslan.

Även om jag fortfarande morrar lite inombords för hur katter lätt blir syndabockar så kan jag inte låta bli att tveka inför min reaktion. Får man höra detta tillräckligt många gånger så kanske man själv tror det tillslut
Obestämd

(är dock inte alls orolig för din tonåriga son…) Tungan ute

kalindas
2010-01-19 12:15
#10

Man hör skrönan om och om igen. Men har någon någobsin hört om ett fall där katten legar ihjäl bebisen??
Jag har i alla fall aldrig hört det…

/Elisa

Siameshona
2010-01-19 12:15
#11

#9 Har en väninnan som för många år sen avlivade sin katt för det kom katthår på tutten!!

Ja, tänk sen när ungarna går ut då. De kan bli överkörda, få ett träd i huvudet eller ngt annat tokigt!

Corydoras
2010-01-19 12:29
#12

#10 Jo, mina vänner hade hört om ett barn som kvävts i Sundsvall bara några veckor innan. Mamman hade varit ute och gått med det några månader gamla barnet i barnvagn. Barnet hade somnat och hon hade lämnat barnvagnen med barnet i utanför ytterdörren, hon lade en filt över barnvagnen för att hålla kylan ute.
Någon timme senare tittade hon till barnet och då låg en katt över barnet och barnet var livlöst!
Barnet konstaterades dött på sjukhuset. Jag följde artikeln med spänning i dagspress där den kommenterades flitigt.
Senare obduktion kunde inte bevisa att barnet dött av att katten "legat ihjäl" det. Läkarna trodde på plötligt spädbarnsdöd (denna artikel fick inte alls samma uppmärksamhet). Men händelser som dessa skrämmer ändå upp folk som som väljer att tro vad de vill…
Rynkar på näsan

kalindas
2010-01-19 12:44
#13

#12
Det var ju knappast kattens fel. Oavsett vad som hände. Det är ju trots allt upp till föräldrarna att undvika att sådana saker händer!
Katten kan ju inte veta att det låg en bebis under den mjuka filten.Obestämd

Hade jag fått barn hade jag inte låtit katterna vara inne hos bebisen om jag inte var där själv. I alla fall inte så länge den är så liten att den inte kan flytta på sig själv.
Var jag där själv hade katten gärna fått sova intill bebis, under uppsikt.

#11
Skämmade att det finns å hysteriska människor!

/Elisa

Annons:
AmandaWvW
2010-01-19 17:01
#14

#12 Jag hörde också om det där fallet, lät hemskt, men olyckor händer, och plötslig spädbarnsdöd inträffar. Jag vet inte exakta omständigheterna, men när ett barn utan synbar anledning kan det vara svårt att acceptera och ibland är det lättare att ha något att skydda sig emot. Oavsett om det är att barnet ska sova på mage eller om det är en katt.

åter till ämnet,

Humanläkarna (fnys) har även de en benägenhet att vilja hitta syndabockar, och då och då blir husdjuren oskyldigt anklagade. Springmask smittar inte från hund eller katt till människa. De enda parasiter som kan spridas från katter är toxoplasma, och någon enstaka rapport om spolmask. Spolmasken kan visserligen vara riktigt obehaglig då det kan orsaka blindhet hos drabbade barn.

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

Lejonhjarta
2010-01-19 20:33
#15

Pratade med en läkare då när BVC var  på mig som mestang det här med om katter ligger hjäl barn. Läkaren sa då att det finns inte en frisk katt som ligger kvar hos ett barn som börjar vifta och skrika och är barnet friskt och normalt så gör det det. Detta har jag gått efter.

Anderssonskan
2010-01-19 21:03
#16

Hej alla

Oj vad svar, jag är inne på eran linje med, äggen kan ju finnas i pälsen så jag fattar inte varför vi skulle maska av katterna då dom inte ens  kan få springmask.

Så i dag så är dom nybadade och luktar gott, o liite tjuriga är dom på mig :-)

Det som är så skumt är att det är ca 2-3 månader mellan varven och det är bara sonen på 5 år som får springmask. Iof som ni skriver så kan vi vuxna ha det men inte känna av det så det bär i väg i morgon och ska medicinera hela familjen med receptbelagt. Äggen ska väl bara överleva några veckor under naglar, men hur länge överlever dom i dammet??

carinbrack
2010-01-20 11:52
#17

#16 När vi hade samma problem försvann det när vi fick det receptbelagda, så har ni inte testat det innan tror jag ni kommer att lyckas nu.

Upp till toppen
Annons: