Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 2323 ggr
catlover32
0

varför är det så?(långt)

Jag har inte kunnat sova nu inatt för jag blev ganska arg i går.jag brukar vara inne på iFokus och läsa utan att ha någon inloggning för jag vill inte blanda in mig i kattvärlden igen för det är så mycket skitsnack och men nu kan jag inte vara tyst längre.
Efterssom tråden jag skulle svara i blev låst av bra skäl så får jag göra en ny tråd.

Det är pga all smutskastning jag slutat med uppfödning för 5 år sen.Så mycket skit för allt man eller andra gjorde, alla hade åsikter om allt.

Jag fattar inte hur ni kan attackera folk utan att veta allt om bakgrunden, men det är ekelt att dömma.
Det värsta är att trots att tjejen uppenbarligen gjort det hon kunnat så ska hon endå smutskastas. tror ni inte att hon redan kanske mår dåligt? 
hur många hälsade på katten när den flyttat?Tror inte en enda av er dömmande gjorde det. hur kan ni då avgöra hur katten var? Vad är det för stil? jag hade bara uppfödning i 10 år och det räckte. har haft katt i hela mitt liv men endå kan jag inte allt.

Ni stora uppfödare , ni om några borde veta att raskatter också kan ha psykiska problem. vem vet vad katten och ägaren gick igenom.Hon verkar velat gjort mycket för sin katt men om det stämmer det en skrev"att det låg allt från kattleksaker till skosnören i spyan" och "hon var ej framme" då är det ju definitivt något fel på katten.
jag för min del skulle aldrig acceptera att en katt bits om än för leks skull. Jag har provocerat mina katter för att de ska bitas men de går iväg istället. Den här stackars katten har bitit 6 personer  och jag antar att det inte bara är för lek.

hon skriver att katten var rädd för människor. fick hon mycket besök som liten? vad vet jag. Men att bo med 2 personer och att träffa mycket nya är helt skilda saker.

sedan det här med utställning.jag har haft blyga och osäkra katter hemma som funkat perfekt på utställning. de har haft så mycket att tänka på så de har inte haft tid att vara osäkra.

Jag fattar inte vad det skulle vara för skillnad på en Kategori 4 och en annan. Jag har en rex också och jag tycker han är mer krävande. han vill ha uppmärksamhet hela tiden.

Kattungeköparen har ingen som helst skyldighet att berätta vad som händer med katten. Hon/han har köpt den och får göra vad de vill. Att Mona22 vågade gå ut med att katten är avlivad är starkt gjort eller så insåg hon inte hur mycket skit man får när man gör något som inte behagar andra. 

sen kunde jag inte låta bli att småle åt inlägget om att det blir svårt för henne att köpa en Kategori 4 katt. Jag tror nog det finns andra seriösa uppfödare som inte bara ser att katten blev avlivad utan inser att ägaren gjort det hon kunnat. Men ni kanske gaddar ihop er som en Kategori 4 maffia. då säger jag bara :
Importera.

Mona22, är du seriöst intresserad av en siames igen så hör av dig, jag känner uppfödare utomlands som du säkert skulle kunna få köpa från, även cornish. Vissa linjer finns inte i sverige, men risken finns ju då att du blir utstött(igen) för att du kanske tar från fel land. Man har fått höra det mesta och nog trodde jag att kattvärlden hade förändrats men nej.

Jag har lagt ner all uppfödning med katter och tänker inte börja igen för jag tänker inte gå på tå för att vissa ska tycka om mig, eller ***slicka för att få låna den eller den hanen.

Jag hoppas att ni som får lite motgångar inte slutar med katterna för alla kan få motgångar, även de som sitter på sina höga hästar. Men det kommer trilla långt när de väl gör det .

*Suck*

Ratchaburi
0

Jag är inte en "av dom stora" uppfödarna men har erfarenheter och upplevelser och åsikter ändå som alla andra tänkande människor har.

Självklart vet inte alla allt som har hänt med katten och ingen vet alla detaljer men det innebär väl inte att man inte kan ha en åsikt?! I såfall skulle jag aldrig kunna ha åsikter om någonting då jag nästan aldrig har möjlighet att dubbelkolla informationskällorna, inhämta referenser och kolla alla inblandades syn på saken.

Om man väljer att skriva på ett öppet forum om en händelse så får man räkna med kommentarer. Kan man inte räkna med att ta emot kommentarer är det bäst att låta bli att berätta för almenheten.

Man läser det en annan skriver och responderar på det. Man har inga mer uppgifter att gå på och bildar sig en uppfattning utifrån det personen delat med sig av.

Så fungerar det alltid i diskussioner, samtal med mera. Den information man får till sig är den man reagerar på. Precis som du valde att tycka synd om personen i fårga och tolka det som skrevs som påhopp valde bland annat jag att tycka synd om katten och utifrån uppgifterna i inlägget kommentera saken med MIN åsikt.

Det där du beskriver om kattvärlden känner jag inte riktigt igen. Att man skall behöva ***slicka för att få låna en hankatt med mera.

Jag har i min sökan på hankatter kontkatat "dom stora uppfödarna" eftersom jag anser att ju längre man har varit med ju större kontaktnät har man och per automatik ha man fler kontakter och känner till flera hanar.

Jag har aldrig känt mig dåligt bemött eller ignorerat för att jag inte tillhör "dom stora". jag känner att dom har hjälpt mig så gott dom kan och villigt delat med sig av sin kunskap och sina kontakter.

Men det var ju tur att jag och andra reagerade på hennes inlägg så att du fick komma med din egen historia också.

Att det finns bra och dåliga personer även som föder upp kat IV katter är jag inte tveksam till men jag har haft den stora glädjen att träffa på en övervägande mycket större andel trevliga uppfödare och ägare av kat IV katter.

Nonimonos
0

På ett forum kan man få både med och mothugg, så är det bara.

Och när man som ägaren till katten mer skyller på att uppfödaren har gjort fel än att katten har ett psykiskt problem, som absolut förekommer såväl på kat4 som andra raser så tycker jag inte att man beter sig snyggt. Och speciellt inte när uppfödaren inte är närvarande på forumet.

Alla kan ha otur med sina djur och ibland måste svåra beslut tas, men vems felet är tycker jag ska vara osagt. Det var mest det jag reagerade på.

catlover32
0

Klart att alla har rätt till sin egen åsikt men den tråden urartade till att bara skylla på ägaren och vad hon gjort fel eller ej. jag tycker synd om katten, men när man läser det hon skrev så ser man att hon försökt, sen att hon blir nertryckt är väl aldrig roligt.

Hade hon inte skrivit hur det var så hade någon annan berättat då alla verkar veta vilken katt det handlar om , det verkar ha spridit sig som en löpeld. så är det inom kattvärlden.Istället hade säkert tjejen blivit stämplad som feg för att hon inte berättade.

Det jag reagerade på var att hon inte ens fick berätta hur det var utan att alla bara tryckte ner henne. Jag har själv varit nybörjare och det är inte roligt när man verkligen försökt. Jag fattade inte det som att hon skyllde på uppfödaren utan att det var det veterinären hade sagt i och med att hon berättar om utredningarna men att hon har fått orden fel.

Tyvärr är det så att har du ingen katt som är fin i andras ögon så får du inte låna en hane. därför importerade jag de flesta. då fick jag det jag ville ha och behövde inte lyssna på andras åsikter hela tiden.

Corydoras
0

Bra och sakligt av #1 och #2 *tummen upp*

(tråkigt bara att tråden ska tas upp och tjatas om igen)

kalindas
0

Har personligen ingen aning vem som fött upp denna katt eller vilken katten var.
Tyckte mest det var tråkigt att det avlivades en så ung katt.

Sen vems "fel" det var att katten blev som det blev. Det är svårt att säga. Troligtvis är det ingens fel. Bara en rad olyckliga omständigheter. Arv, uppfostran, små obetydliga (för oss) ljud eller bara någon som rörde sig på fel vis..

Sålde själv iväg min första kattunge Alva till mina föräldrar. Från att ha varit en tuff framåt kattunge, är hon nu en fegis som hoppar högt bara någon rör sig. Mamma är den enda som duger, men även där är hon på språng så fort minsta ljud.
Troligtvis blev hon rädd för min pappas stampande och harklande. För han är hon livrädd för.
Alva har blivit bättre med åren och kan nu sitta i mammas knä när de tittar på TV. Men rör sig min pappa, så springer hon!

Skulle denna tjej/kvinna vilja köpa en katt av mig. Så skulle jag inte gå efter denna incident. Utan gå efter mitt personliga intryck av personen. Känner jag har hon är värdig så säljer jag utan problem.
Så söka importkatt för den saken år onödigt.

Ang. kattvärlden så är det en riktig härlig skvallerhärd. Det blir så med för många kvinnor på samma område. Skvallras alltid mycket och skitsnack frodas.Flört
Tror dock inte kattvärlden är värre än andra djurföreningar. Skitsnack går i vågor.
Jag fösöker stoppa skitsnack genom att vara så öppen och ärlig om mitt katteri då blir det ibland snack om det istället. Flört
Kat.4 världen tycker jag är en av de snällare av rasklubbar, SiF är absolut det vänligaste forum jag varit på.
Visst blir det tjafs och skitsnack här. Men väldigt få personpåhopp.

/Elisa

SacredSouls
0

Jeg var ikke her før sent i går kveld og så ikke tråden før den hadde utartet seg.

Poenget med å låse en tråd er jo at man da legger diskusjonen død. Alle fikk sagt sitt og jeg ser ikke poenget i å ta opp dette igjen.

Da hadde det vært bedre å tatt det opp på et generellt grunnlag uten å nevne hverken brukernavn eller sak.

Glad

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

kalindas
0

Håller med dej. Trots jag precis svarat i tråden..Flört

/Elisa

catlover32
0

#5 jo vi tjejer snackar mycket skit.Flört

cerwinvegas
0

jag har totalt missat tråden & vet inget..

catlover32
0

kort och gott. det jag ville komma fram till är att inte dömma folk innan man vet hur det ligger till.

Nonimonos
0

#3 Du skrev :Tyvärr är det så att har du ingen katt som är fin i andras ögon så får du inte låna en hane. därför importerade jag de flesta. då fick jag det jag ville ha och behövde inte lyssna på andras åsikter hela tiden.

Jag måste nog säga att det är mer tvärtom. Har du en fin hona som kanske kan matcha en hane väldigt bra - kanske bättre än hanens ägares honor så kan det vara känsligare för hanägaren att låna ut katten….
Har du däremot honor som vars avkommor inte skulle konkurrera med hankattsägarens egna avkommor så är det betydligt lättare att få låna.
Så pass hård kan världen vara ibland.

Men jag måste säga att jag har då lånat ut mina hanar till både "vackra och fula" honor men är det en person jag inte gillar då säger jag nej - Det har man all rätt till tycker jag.

Corydoras
0

Hmmm…borde kanske inte skriva det här, men om man nu inte ska döma folk innan man vet hur det ligger till, kanske du inte heller ska döma dem som smutskastade trådskaparen eller Kat.IV-katter och deras uppfödare innan du själv vet hur det ligger till…

"Men ni kanske gaddar ihop er som en Kategori 4 maffia."

_"Jag fattar inte vad det skulle vara för skillnad på en Kategori 4 och en annan. Jag har en rex också och jag tycker han är mer krävande. han vill ha uppmärksamhet hela tiden."

"Mona22, är du seriöst intresserad av en siames igen så hör av dig, jag känner uppfödare utomlands som du säkert skulle kunna få köpa från, även cornish. Vissa linjer finns inte i sverige, men risken finns ju då att du blir utstött(igen) för att du kanske tar från fel land"

_Är inte dina egna uttalanden också att döma och dessutom dra alla över en kam? Alla är olika både katt som människa. Allt man skriver i öppna forum bör man tänka igenom noga. Det är mycket lätt att påståenden missuppfattas och sårar folk. Även det du skriver.

catlover32
0

¤12 om du lägger tillbaka det i sitt sammanhang, "men ni kanske gaddar ihop er som en kat 4 maffia"
Läs lite vad jag skriver så förstår du nog vad jag menar. Enligt den jag citerade skrev hon att tjejen får svårt att köpa en kat 4 katt. är det för att de ska bilda en maffia mot henne eller ?

Om du tittar på min presentation så ser du att jag har siameser. de flesta säger att Kategori 4 ska vara så svåra så därför skrev jag som det är hemma hos mig, dvs rexen är mer krävande.

jag har själv erfarenhet av det jag skriver. svenska avundsjukan gör gärna att man blir utstött för att man tar in en katt från "fel" land.
"Risken finns" skriver jag , inte att det måste bli så.

kalindas
0

Tar in en katt från "fel" land?
Finns det nåt land som är fel att importera från? Obestämd

/Elisa

Avenacattery
0

#13 Lite OT. Men jag hade en katt (Mr. Fanta), en MC x NFO, som var vældigt långhårig -katten lever lycklig hos mitt x, skrev hade før det ær hennes katt-. En riktig krigare var den katten och oj vilka problem vi hade med honom. Han makerade inne i tid och otid, på alla nya møbler, væskor, skor och væxter. Sedan slet han med anemi också, samt dårlig mage mm. Mr Fanta, som idag ær værldens mest rumsrena och goaste goseplutt, som visserligen ff. slåss med grannkatten, ær mega mycket mer krævande æn ngn anna katt jag træffat.

Antar att ordet krav kan ha flera nyanser och jag vill mena att alla katter har sina bestæmda krav. Katter ær nog generellt extemt kræsna -envisa- djur.

Som ensam hona, ensamkatt en månad efter separationen från Mr. Fanta, var min Chama værldens jobbigaste skrikapa fruktansvært avundsjuk och jobbig på alla sætt. Hon tuggade sønder mina 5 !! filtar på en vecka och åt upp lite allt møjligt. Men sedan kom Tacha och idag ær det en helt annan katt (men det tog ngra månader). Med ett lugn inom sig som aldrig før. Mærker næstan inte av henne før hon ær så tyst ;. Harmonin som hon har tillsammans med en annan oriental ær otrolig…

Du skriver fel land? ngt sådant har jag aldrig hørt, det låter lustigt. Hur kan en katt, eller ngn individ, komma från "fel" land. Så dumt.

kitte
0

#13 Det handlar om, att uppfödarna är noggranna med vem de säljer sina kattungar till. Konstigare än så är det inte.

[Melanie75]
0

tråkigt att denna tråd är uppe igen tycker jag, tog inte lång tid innan den togs upp igen.

[Lyonesse]
0

Jag vet inte heller om jag borde skriva här men det är svårt att låta bli när man får veta att katten det handlar om är en kattunge.

Varför avlivar man en 6 månaders kattunge som uppfödaren erbjuder sig att ta tillbaka. Någonting har gått alldeles galet och kattköparen borde ha gett både katten och uppfödaren en chans att ställa allt tillrätta igen.

När en kattunge biter ordentligt tyder det väl på att den är rädd eller att något gör ont. Inte på att den är aggressiv. Stackars lilla rädda katt som fick byta hem flera gånger under några månader.

Jag för min del skulle aldrig kunna tänka mig att sälja katt till en köpare som avlivat en kattunge av de här skälen. Inte till en kattköpare som dessutom hellre avlivade ungen än lämnade tillbaka den till uppfödaren. Och inte tillhör jag någon "kattmaffia" för det. Jag har fött upp katter för att jag älskar katter. Mina katter ska komma till människor som låter dem få ett bra liv. Tyvärr kan jag aldrig lita på en kattköpare som har gjort så här. Det må då vara ett karaktärsfel hos mig men mina katters väl kommer först.

Nilla
0

#18 Med de kloka orden, avslutar vi den här diskussionen. Jag tror att Lyonesse talar för merparten av medlemmarna på Siames iFokus. Fler trådar i ämnet kommer att plockas bort.

Diskussion om Sveriges kat IV-uppfödare och hur dessa väljer sina köpare, får gärna föras i en annan tråd. Det är ett intressant diskussionsämne. Glad

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Inlägget är låst för nya kommentarer